• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Onderzoek: zware metalen in een vloeistof absorberen met GFT afval

Hooiwagen

Senior Prepper
Hallo,

Ik wil jullie wijzen op het volgende onderzoek dat ik recentelijk ben tegengekomen.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S165836551500148X

Ik heb op het forum geen topic gevonden dat hierover gaat.

Er wordt onderzoek gedaan naar biosorption. Als er mogelijkheden op de markt komen om zware metalen uit een vloeistof te krijgen met behulp van bananen- of kiwischillen dan is dat niet interesant voor preppers zonder tropenBOL. Er wordt gelukkig ook onderzoek gedaan naar dit zelfde effect met eierschalen, wortelschaafsel, notenschillen, zeewier etc.

Voorlopig lijkt het mij verstandig om op je actieve koolfilter te vertrouwen, voordat iedereen hier bananenschillen gaat hakselen, actieve koolfiltering is een vorm van biosorptie.

Als preppers lijkt het mij slim om zulke onderzoeken met elkaar te delen. Wat denken jullie van de mogelijkheden?
 

martin

Mankinds only hope
Wat denken jullie van de mogelijkheden?

Als ik de luxe zou hebben om over bananen en kiwi te beschikken zou ik ze opeten. En voor het water zou ik gewoon gebruik maken van een sloot/kreek/regenton/waterput en door een willekeurig keramisch filtersysteem halen.

Om zwaar verontreinigd water met zware metalen te gaan moten filteren lijkt me in een land als Nederland relatief eenvoudig te voorkomen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ee zijn kiki soorten die het hier uistekend doen, zeker als de zomer zo lekker lang en warm is. Dus bananen zal ook wel een kwestie van tijd zijn.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Hooiwagen, ziet er zeker interessant uit voor mogelijke verduurzaming van industriële waterzuiveringsinstallaties om vervuild water geschikt te maken voor lozing, maar ik zie niet direct toepassing voor de preppers thuis, om meerdere redenen.

Mocht er inderdaad een scenario komen waarin het nodig wordt om sterk verontreinigd oppervlaktewater te drinken (bijvoorbeeld tijdens een overstroming, nadat onze regenwatervoorraad opgeraakt is), dan hebben de meeste preppers daar knettergoede waterfilters voor staan. Degenen die dat niet hebben, kennen hopelijk de methode om zelf actieve kool te maken, een proces dat vele malen makkelijker is dan het proces dat in dit onderzoek beschreven wordt om de bananenschillen e.d. te preparen voor het filterende gebruik. En dat staat nog los van het feit dat de supermarkten in zo'n situatie waarschijnlijk ook niet bevoorraad worden, en er dus geen aanvoer is van nieuwe bananen en kiwi's.

Maar het allerbelangrijkste punt is wel het volgende: de beschreven methode maakt het water niet veilig om te drinken! Mocht het oppervlaktewater gemengd raken met riool en industrie (zoals tijdens een overstroming), dan zijn de zware metalen niet de enige bedreiging voor je gezondheid. Deze methode filtert geen chloor, fluor, jodium, oliën, zuren, PCB’s, PAK’s, pesticiden, hormonen, medicijnen, bacteriën en virussen. Actieve kool wel. En daarover is al heel wat geschreven op dit forum.

En anders bij deze nog een keer: https://nl.wikihow.com/Actieve-kool-maken

PS. Ook jammer dat er in het onderzoek verder niet gekeken is naar de effecten op lood (Pb), de meest accuut ziekmakende onder de zware metalen.
 

Ray

SHTF Expert
@Hooiwagen, ziet er zeker interessant uit voor mogelijke verduurzaming van industriële waterzuiveringsinstallaties om vervuild water geschikt te maken voor lozing, maar ik zie niet direct toepassing voor de preppers thuis, om meerdere redenen.

Mocht er inderdaad een scenario komen waarin het nodig wordt om sterk verontreinigd oppervlaktewater te drinken (bijvoorbeeld tijdens een overstroming, nadat onze regenwatervoorraad opgeraakt is), dan hebben de meeste preppers daar knettergoede waterfilters voor staan. Degenen die dat niet hebben, kennen hopelijk de methode om zelf actieve kool te maken, een proces dat vele malen makkelijker is dan het proces dat in dit onderzoek beschreven wordt om de bananenschillen e.d. te preparen voor het filterende gebruik. En dat staat nog los van het feit dat de supermarkten in zo'n situatie waarschijnlijk ook niet bevoorraad worden, en er dus geen aanvoer is van nieuwe bananen en kiwi's.

Maar het allerbelangrijkste punt is wel het volgende: de beschreven methode maakt het water niet veilig om te drinken! Mocht het oppervlaktewater gemengd raken met riool en industrie (zoals tijdens een overstroming), dan zijn de zware metalen niet de enige bedreiging voor je gezondheid. Deze methode filtert geen chloor, fluor, jodium, oliën, zuren, PCB’s, PAK’s, pesticiden, hormonen, medicijnen, bacteriën en virussen. Actieve kool wel. En daarover is al heel wat geschreven op dit forum.

En anders bij deze nog een keer: https://nl.wikihow.com/Actieve-kool-maken

PS. Ook jammer dat er in het onderzoek verder niet gekeken is naar de effecten op lood (Pb), de meest accuut ziekmakende onder de zware metalen.
Je schrijft hier wel erg veel toe aan actieve kool, naast dat filtratie van veel chemicaliën en metalen nogal lang duurt middels actieve kool, filtert het zeker geen bacteriën en virussen. Sterker nog, door verkeerd gebruik kunnen er zelf hele verkeerde bacteriën gaan groeien in je actieve kool filter. Zelf maken zoals wikihow laat zien geeft lang niet hetzelfde resultaat als de actieve kool die je kunt kopen. Stel dat je weet dat er iets heel schadelijks in je water zit wat met actieve kool verwijdert kan worden, zou je dat durven met DIY actieve kool waarvan je geen idee hebt wat de absorptiecapaciteit is?

Back on Topic. Bovenstaand bio-absorptie is interessant voor de industriële waterzuivering als alternatief voor het dure actieve kool. Je wilt niet weten hoeveel je nodig bent en hoeveel energie het kost om het te regenereren (met hoge druk, over verhitte stoom). Als dat kan met goedkope biomassa.....
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Ray, kan ik concluderen dat we het eens zijn over het perspectief op bananenschillen voor prepdoeleinden?

Disclaimer: ik ben geen actief-kool expert, ik vertrouw gewoon op claims van commerciële partijen. Mijn specifieke info in dit geval was afkomstig van https://gezondr.nl/waterfilter-thuis-kraanwater-filteren-zuiveren/, kopje D. Koolstoffiltratie oftewel actiefkool-adsorptie. (Over betrouwbaarheid van hun bronnen kan ik verder geen uitspraak doen.)

Ik zie het DIY actieve-kool verhaal vooral als alternatief tegenover verdorsten, als mijn commerciële waterfilter defect of niet beschikbaar is... lijkt me in ieder geval kansrijker dan bananenschillen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Ray, kan ik concluderen dat we het eens zijn over het perspectief op bananenschillen voor prepdoeleinden?

Yep, helemaal. :)

Disclaimer: ik ben geen actief-kool expert, ik vertrouw gewoon op claims van commerciële partijen. Mijn specifieke info in dit geval was afkomstig van https://gezondr.nl/waterfilter-thuis-kraanwater-filteren-zuiveren/, kopje D. Koolstoffiltratie oftewel actiefkool-adsorptie. (Over betrouwbaarheid van hun bronnen kan ik verder geen uitspraak doen.)
Ik ben ook geen expert, maar onderzoek het al een paar jaartjes en heb een goede vriend die in de waterzuivering werkt. Uiteraard willen commerciele partijen jou het lood uit je kraanwater laten filteren, of het er nu wel of niet in zit. ;) Voor het daadwerkelijk filteren van zware metalen middels actieve kool, heb je een zeer lange doorlooptijd nodig. E.o.a Britta filter loopt veel te snel door en heeft veel te weinig capaciteit om op dat vlak nuttig te zijn. De voornaamste winst die je krijgt dmv actieve koolfiltratie als laatste stap van je filter proces, is dat je wel snel allerlei aromaten kunt afvangen. Het verbeterd de smaak dus vooral.

Ik zie het DIY actieve-kool verhaal vooral als alternatief tegenover verdorsten, als mijn commerciële waterfilter defect of niet beschikbaar is... lijkt me in ieder geval kansrijker dan bananenschillen.
Om veilig drinkwater te maken wil je de bacteriën uitschakelen. Dat kan chemisch (dunne bleek, jodium, kaliumpermanganaat), met energie, UV licht/verhitting, of middels deeltjesfiltratie, de bekende keramische en inmiddels handiger, holle vezel filtratie.

Voor nog geen 35 euro heb je een filter wat je water veilig genoeg maakt om te consumeren. Geen diarree, geen ziektes die je oploopt, dan zal een minieme fractie chemicaliën of zware metalen aan je reet roesten.

Wil je dit daadwerkelijk afvangen, zodat je bij een levenslang durende, complete SHTF alsnog de 120 jaar kan halen, dan zal je moeten investeren in flinke filters. Zelf heb ik ooit de Aqualine getest en doorgemeten. Dergelijke grote actieve koolfilters kunnen een paar honderd liter flink verontreinigd water aan, of een paar duizend liter regenwater. Kosten per setje filters al snel 100 euro, maar daar krijg je dan wel dat vieze, stilstaande drekslootwater van achter bij het industrieterrein mee schoon. Prept lekker voor 1 euro per liter uiteindelijk en die actieve koolstapfilters zijn geeneens 10 jaar houdbaar. o_O (Actieve kool prept vrij beroerd, het degradeert met de tijd en moet je echt zo afgesloten mogelijk bewaren)

De kleine actieve koolfiltertjes toegevoegd aan draagbare filtersysteempjes voor 'on the go' gaan maar zeer kort mee qua smaak en doen echt nagenoeg niets mbt de meeste chemicaliën en zware metalen.

Er zijn naar mijn mening twee factoren mbt tot waterfiltratie die de discussie aardig vertroebelen.

Ten eerste, op het internet gaan allerlei verhalen de ronde van mensen die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Bv. houtskool uit je kampvuur in een petflesje, het doet echt helemaal niets en geeft een valse veiligheid. Beetje zand in een petfles idem. Allebei nuttige technieken, actieve kool en zandfilters, maar beroerd uitgevoerd.

Ten tweede willen mensen opeens 100% zuiver water, 't liefst nog beter dan wat uit de kraan komt. Mensen draven door met alles wat ze wel niet zouden willen filteren, of dat enig nut heeft of niet. Tegelijkertijd komt men met ideeën als het leeghalen van CV radiatoren als waterbron, water wat soms al decennia in metalen buizen wordt rondgepompt, verwarmd, etc, dat geeft een aardige filtratie uitdaging idd. Ik drink nog liever m'n eigen pis.

Praktisch gezien kom je nooit bij dergelijke extremen terecht, we wonen niet in de woestijn en waterbronnen die je in principe ongefilterd al zou kunnen drinken zijn ruim voorhandig of simpel te improviseren. Wat we alleen graag willen is het risico uitsluiten dat we twee weken aan de diarree zijn en voor zwakkere personen is het helemaal prettig om veilig drinkwater te hebben. Ook het verzorgen van wonden doe je liever met (bijna) steriel water.

En echt, dat allemaal heb je voor elkaar met een simpel en betrouwbaar waterfilter als een Sawyer.
Eerder was het Katadyn, de grote naam op dat gebied, met toen nog de keramische filters. Deze hebben echter nadelen die de holle vezel techniek niet heeft. Dichtgeslibd betekende vervangen, ipv terug spoelen zoals met holle vezel techniek eenvoudig mogelijk is.

De bekende Lifestraw met holle vezel techniek was lastig in 't gebruik, maar zo'n Sawyer kun je overal tussen schroeven, petfles aansluiting, dus improviseer er maar op los. Wil je goor slootwater net zo neutraal maken als kraanwater, koop wat losse inline actieve koolfilters als laatste stap, verwacht er veel van te verslijten.

Virussen: In onze gebieden zijn deze nagenoeg altijd gebonden in andere micro organismen (die je filtert met een deeltjesfilter). In erg warme gebieden als de tropen zijn echter uitzonderingen bekend en is alleen deeltjesfiltratie wellicht niet voldoende. Dat is nog steeds de eerste stap,maar daarna kan je het nog behandelen met chemicaliën of zo'n handige UV licht pen. Toch is ook hiervoor een deeltjesfilters inmiddels al ontwikkeld en al een paar jaar op de markt, ipv 0,1 micron, duiken we dan nog een factor twintig kleiner. Iets van 0,02 micron. Uiteraard voer je zo'n deeltjes filter niet rechtstreeks slootwater, maar water wat je reeds gefilterd hebt op grotere partikels.

Hier in het gematigde gebied, Sawyer Squeeze (of mini) en een beetje oefening/training en je bent gereed. Ik zeg dat al een paar jaar en volgens mij is er nog geen verdere doorbraak op dit onderwerp.
 
Bovenaan