• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ongedierte bij kippen

LoneDrone

Senior Prepper
Zo te zien zijn er heel wat mensen hier die kippen en ander pluimvee houden. Maar ik mis nog een topic over het beschermen tegen en bestrijden van "beestjes" op de kippen.

Gisteren kwam ik er achter dat een aantal van mijn kuikens flink onder de luizen zitten. Ik vond ze al zo suf....

Dus even noodgedwongen wat spullen besteld om die beestjes tegen te gaan:
Beaphar 404 VOGELSPRAY
FINECTO+ ORAL BLOEDLUIS
FINECTO+ BLOEDLUISSPRAY
De kippen worden dus deze week allemaal zelf besproeid (Beaphar vogelspray), het hok word uitgebreid schoongemaakt en besproeid (Bloedluisspray) en ze krijgen spul in hun drinken (Oral Bloedluis). Nu maar hopen dat dit gaat werken

Mijn preventieve maatregelen (het hok witten met Klaxo en tabakstengels) waren dus niet genoeg, dus nu ook actief bestrijden.

Ik ben heel benieuwd hoe anderen hier luizen bestrijden en vooral: voorkomen. Ik gebruik liever geen sprays etc. maar nu even drastische maatregelen om de plaag snel de kop in te drukken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Afgelopen jaar hebben we op het werk (60 kippen) roofmijten gebruikt tegen de bloedluis. Andere jaren gebruikte we gif, maar dat werkte niet zo goed en je weet nooit wat je via de eieren eet.
Het afgelopen jaar was er bloedluis in het hok en op de kippen. Nadat de bakjes met roofmijt geplaatst waren was de bloedluis zo weg. Dit jaar bestellen we opnieuw roofmijt.

https://www.allestegenbloedluis.nl/producten-roofmijten/
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik deed bij de vogels altijd wat eerder genoemde druppels in het water, om de 3-6 mnd en eigenlijk nooit grote problemen gehad.

Ook regelmatig goed schoonmaken de verblijven.
 

Flos

SHTF Expert
Kippenhokken regelmatig reinigen en ontsmetten helpt al een heel eind.
En zoals bescheven de roofmijten doen wonderen. Al vind ik het wel duur.
 
D

Deleted member 1696

Gast
:wave: Knoflook in het water tegen worm.
Roofmeit hebben we ook, dat werkt goed.
Mrs MiniE is vies van luizen, als je kop in het nachthok of je arm in het broedhok stop en het begint te kriebelen.:(:mad:
Maak dan je borst maar nat, ontkleden buiten. De kleren worden nog net niet ritueel buiten verbrand :lol:

Af en toe in de weer met kalkpoten. Maar dat is per soort kippen verschillend.
Dat lijkt wel afhankelijk te zijn van hoe groot ze zijn en de hoeveelheid veren op de poten :confused:

En uhmmmmm heel soms krijgen ze een spuitje (uit de spuitbus) onder de vleugels “veerust” en wat mrs MiniE nog meer met onze beesten doet? Het zal gerust heel “groen” zijn want “groente is goed voor je” zegt ze altijd :D

We hebben karton onderin het nachthok dat kan je er snel uittrekken waardoor het erg schoon blijft.
Scheelt een hoop stof en ongedierte, ook op mrs MiniE en de kippen, fazanten en kwartels.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

mrsjones

Diehard Prepper
:wave: Knoflook in het water tegen worm.
Roofmeit hebben we ook, dat werkt goed.
Mrs MiniE is vies van luizen, als je kop in het nachthok of je arm in het broedhok stop en het begint te kriebelen.:(:mad:
Maak dan je borst maar nat, ontkleden buiten. De kleren worden nog net niet ritueel buiten verbrand :lol:

Af en toe in de weer met kalkpoten. Maar dat is per soort kippen verschillend.
Dat lijkt wel afhankelijk te zijn van hoe groot ze zijn en de hoeveelheid veren op de poten :confused:

En uhmmmmm heel soms krijgen ze een spuitje (uit de spuitbus) onder de vleugels “veerust” en wat mrs MiniE nog meer met onze beesten doet? Het zal gerust heel “groen” zijn want “groente is goed voor je” zegt ze altijd :D

We hebben karton onderin het nachthok dat kan je er snel uittrekken waardoor het erg schoon blijft.
Scheelt een hoop stof en ongedierte, ook op mrs MiniE en de kippen, fazanten en kwartels.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Opvallend is het gebruik van (oude) olie waar de luizen in blijven plakken.

Het aanpakken van bloedluis is erg afhankelijk van het uitgangspunt of je preventief of correctief bezig bent.

Preventief zal op een gegeven moment niet blijven werken omdat vogels vroeg of laat je kippen zullen "besmetten" met bloedluis
Als je er te laat achterkomt dat er bloedluis aanwezig is, dan is het gebruik van olie een prima methode om de bloedluis flink te reduceren.
Door gebruik te maken van bijvoorbeeld slaolie zal de bloedluis "verdrinken" in de olie.

Wat ik doe (ik heb nu 6 jaar kippen) is 1 keer per jaar het hok inspuiten met een ontvetter van het merk Dasty/wibra

Dasty_Ontvetter_1000ml.jpg


Dit heeft als bijwerking dat bloedluis als het ware oplost in deze vloeistof, inclusief de eitjes.
Hierna nog 1 keer flink royaal spuiten en 1 dag later naspoelen met water en 1 dag laten drogen.
(dus je kippen moeten tijdelijk in een ander hok)

Tevens heb ik tabaksblaren in het nesthok liggen, en is de zitstok op de uiteinden ingesmeerd met vaseline, zodat die paar bloedluizen vastplakken in de vaseline.

Bloedluis is eigenlijk een mijt (en geen luis) en ze komen in de avond (als de kippen op stok zitten) bij de kippen bloed halen.
Dit zal de kip verzwakken en de bloedluis zal zich explosief vermeerderen. Vandaar dat het belangrijk is om de bloedluis in een zo vroeg mogelijk stadium te bestrijden. Ik heb (in ieder geval tot nu toe) het kunnen beperken tot minimale inspanning. Stel dat het toch ooit tot een explosie zou komen zou volgens "het kippenforum" het insmeren van het hok met zonnebloemolie de situatie relatief eenvoudig weer controleerbaar/beheersbaar moeten maken

Het is belangrijker om bloedluis in het hok te bestrijden dan op de kip (want bloedluis zit overdag niet op de kip/vogel maar comfortabel in het hok)
Een eitje van bloedluis kan je niet bestrijden met gif, vandaar dat je een behandeling zal moeten herhalen (afhankelijk van de temperatuur) na een dag of 5 a 10. Tevens zou bloedluis 6 tot 12 maanden zonder gastheer kunnen overleven.
 

drent

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Bloedluis infectie gehad, niet vaak genoeg opnieuw witkalk gesmeerd, dus rap maar weer wel alles afgeborsteld en ingekalkt en weg waren die krengen weer. Spul haal je gewoon bij de welkoop, is een groene zak en staat bij de duivenspullen. :
5413500100418_1.jpg

https://www.welkoop.nl/winkel/dier/...okwit-natural-vogel-accessoires-2-5kg_1080875
Witkalk is trouwens een poeder wat je aanmaakt met water tot soort dikke vla en inkliederen maar. Het blijft niet super goed zitten op hout, dus als je kippen regelmatig tegen de wanden aan komen moet je elke maand opnieuw smeren. Anders elke 3-6 maanden. Ik doe het ook door de vlas in het legnest, want daar slapen ze samen in. Het neemt vocht op en werkt op beestjes als soort schuurpapier en dan gaan ze stuk. Niet giftig en blijft (mits droog bewaard) heel lang goed, wat voor prepper ook handige eigenschap is.

Onderin de kwartelkooi ook lading gedaan (en kwartels meteen alles uitgegraven om er in te zandbadderen). Maar goed alles blijft wel mooi droog en daar kunnen vervelende beestjes niet tegen.

Ervaring met tabaksstelen die ik hoor zijn werkt niet. Dit spul is het echte ouderwetse middel, uitstekend te gebruiken bij kleine hokken, maar niet voor megastallen, en vaak is de gedachte dat wat voor groot werkt ook voor klein kan. Klopt in zekere zin wel, maar ik kijk liever eerst naar de (preventieve) opties van tig jaar terug toen de aantallen dieren die ik bv heb normaal waren
 

Lai

Prepper goeroe
Vorig jaar een flinke bloedluis plaag gehad, dit jaar weer een beginnende plaag ondanks grondig schoonmaken en witten. Ik heb de middelen uit de openingspost gebruikt en geen eentje had goed effect. Nu ben ik in de weer gegaan met pure spiritus. Gebruik ik in huis ook om vlooien tegen te gaan (flinke scheut in dweilwater), werkt fantastisch! Ook tegen bloedluis. Spiritus droogt de vlo/luis uit, ook de eitjes en larven. Controleer wekelijks, heb nog geen bloedluis meer gezien.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@drent , wat je zegt over tabaksstelen klopt. Leuk als je max. 5 kippen hebt maar dan houd het wel een beetje op. Sommige kippen reageren trouwens ook helemaal hysterisch op tabaksstelen en gaan zichzelf kaal plukken, ook niet fijn wanneer je ze hebt voor de eierproductie. Of ze komen het hok niet meer in omdat ze die stelen a-relaxt vinden zoals mn broer dat zegt :p.

M'n broer is trouwens een groot fan van de stoomreiniger om kiertjes enzo mee schoon te maken.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ik heb de middelen uit mijn 1e post ingezet. Grote paniek bij de dames en heren tijdens het vangen en besproeien met de 404 vogelspray. En nu maar afwachten.
Ik had overigens geen bloedluis, maar volgens mij de Menacanthus stramineus (een "lichaamsluis")

Maar ik ga zeker de Dasty tip van Martin preventief inzetten, spreekt me iets meer aan als spul waarbij je wordt aangeraden de nevel niet in te ademen en handschoenen en een veiligheidsbril te dragen.... OK, even voor het de kop indrukken van de huidige plaag, maar daarna liever wat minder drastische acties.

Maar het lijkt (nu na 3 dagen) goed te werken: op de half-volwassen kuikens die het meest te lijden hadden zag ik geen luizen meer lopen waar er eerst bergen te zien waren. Dus ik heb goede hoop...

Later meer.
 

Flos

SHTF Expert
Voorkomen is beter dan genezen. Hier wordt na elke reiniging de hokken besproeit met bleekwater puur. Uitgespoeld en gedroogd.
Dit doe ik op niet te warme maar droge dagen. S'morgens vroeg dan kunnen de kippen er s'avonds er terug in.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Sinds een week paar krielen op balkon, eentje die ik overnam zat al vol kriebelbeestjes. Paar dagen knoflook in het water gegeven en het hok wordt nu ingesmeerd met slaolie, en de afgelopen dagen nu geen gekriebel meer. Met de schoonmaakronde ga ik ook de dasty/ontvetter gebruiken denk ik, daarna weer terug oliën. Hopen dat ik er zo op tijd bij was.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb iets groter ongedierte in mijn kippenren. Groot genoeg om eieren te stelen.
Deze morgen zag ik nog een kip op een leg nest zitten maar ik heb geen ei moeten rapen.
En dit al de tweede dag op rij.
Dus daar moet ik werk van maken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Op het werk hadden de 50 dames last van kippenluis. Ik had het hok schoongemaakt en zat er helemaal onder. Vorige week vrijdag kwam de nieuwe roofmijt binnen. Die gelijk geprepareerd en in het hok gezet. Gisteren weer het hok in geweest en maar drie luizen gevonden op mijn armen en benen. Dus de roofmijt is druk aan het werk.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb iets groter ongedierte in mijn kippenren. Groot genoeg om eieren te stelen.
Deze morgen zag ik nog een kip op een leg nest zitten maar ik heb geen ei moeten rapen.
En dit al de tweede dag op rij.
Dus daar moet ik werk van maken.
Bij de minste kakel dat ik hoor moet ik nu eieren gaan rapen. Of anders ben ik den tweede in de rij.
Dat stelletje dakhazen is mij anders voor. En fatsoenlijk in het vizier van mijn luchtbuks heb ik ze ook nog niet allemaal gehad.
 
Bovenaan