• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

op druk brengen van paraffine vergasser

Wafels

Diehard Prepper
Afgelopen jaar heb ik op een rommelmarkt een Optimus 45 vergasser gekocht en helaas hij deed het niet
nadat ik hem wat beter bekeken had bleek dat hij het pompje niet werkte ,het pomp leertje was gescheurd
Ook wist ik niet zeker of dit het enige euvel was .Nadat ik op het internet helaas geen pomp leertje ervoor kon vinden en daarna gezocht op om zoiets eventueel zelf te maken heb ik dat dus geprobeerd .Die man op Youtube liet dat zo even zien , maar dat viel toch erg tegen .Een leren cupje maken was niet het probleem noch de maat
maarhet leer behield zijn vorm niet en daar ben ik toen vanaf gestapt en heb ik een andere oplossing bedacht en dit werkt prima . Ik heb gebruik gemaakt van een fietsband ventiel ,hierop heb ik een M6 (want de diameter van de zuigerstang was ook 6 mmdiameter ) gesoldeerd welk in eerst met een 2,5 mm boortje in de lengte door geboord had .Nadat ik de zuiger uit elkaar had gehaald en uit de eind kap had gehaald heb in plaats daarvan
dit M6 boutje met moertje erin geschroefd .Je zou er eventueel een O-ringetje tussen kunnen doen maar ik heb
het er zo ingeschroefd .Zodat ik nadat ik dit kapje er weer op had geschroefd het tankje met een fietspomp
op druk gebracht .Eerst zonder de brander aan te steken en daarna hem aangestoken te hebben
dit werkte prima .Je moet wel opletten wwant de slag (volume) van een fietspomp is veel groter als van het pompje van zo'n vergasser . Een voordeel van zo'n ventiel is dat je het kan gebruiken op welke vergasser dan ook (eventueel aangepast aan de zuigerstang diameter ) en het principe kun je ook op andere dingen toepassen
.
ventiel01.JPG

de zuiger uit elkaar geschroefd en het ventiel met het M6 boutje ernaast

ventiel02.JPG
het ventiel geplaatst in de kap (dop) en klaar om te testen .
Voor degene die zoiets ook zouden willen hebben maar problemen zouden hebben met een M6 boutje
in de lengte door te boren is er een eenvoudige oplossing (bedacht ik me later pas :rolleyes: ) je neemt
zo'n stelboutje van een rem /versnelling kabel ,vijl de geribbelde kop vlak en schoon en je kan hem zo op
een fietsband ventiel solderen
ventielopanderemanier.JPG

Enkel helaas de 2 foto's dat de brander brandde waren dus mislukt en ik had geen zin om alles weer over te doen:( . Ik ga toch proberen om een leertje voor dit pompje te vinden want ondanks dat hij het zo doet een werkend pompje is toch handiger , maar voor iemand die ook eens een oude brander met een niet werkende pomp scoort is het wel een oplossing en handig om te weten als je pompje van je brander het niet meer doet :D
gr will
 

petroman

SHTF Expert
Moet ik ook nog eens gaan doen pompleertjes zelf maken. Wat voor leer had je liggen ?
En waarom werkte de YT truc niet ?

Fiets of autobandventiel is inderdaad een veel gebruikte optie.
Persoonlijk hou ik er niet van. Je kan teveel druk opbouwen en een zere duim hoort er nu eenmaal bij.
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman Ik ben het met je eens dat je met een fietspomp al snel een te hoge druk op kan bouwen en aangezien
ik toch al erg voorzichtig ben met brandstof ,vuur en onder druk brengen was ik best wat huiverig hiervoor ,maar het werkte
goed. Ik wist niet dat deze manier met een ventiel wel vaker werd gedaan ,ik ben er gewoon zelfopgekomen.
Het leer dat ik gebruikte was gewoon zwart leer plm 2mm dik en aan de gladde kant iets van zwarte ''lak ''
Ik had het leer een poos in water gedompeld zodat het goed nat was en het daarna in een houten mal met houten pen (beide vande
goede diameter ) voorzichtig erin geslagen om het daarna een paar dagen goed te laten drogen . Toen het droog was en ik het uit
die mal had gehaald had ik een mooie cup maar toen ik er een gaatje voor de zuiger erin wilde boren begon de vorm al minder te
worden en toen ik het geheel in het pompbuisje wilde doen was het over .
Ik weet dat men vroeger van leer harde bepantsering (ipv stalen harnas ) maakte ,dit deden ze door leer te koken in water ,het dan in vorm
te zetten en te laten drogen en het vervolgens leervet /olie te behandelen ,en dit wil ik nog wel een keer proberen om een cup seal te maken
Eerst nat maken en in de mal doen om vervolgens het geheel in heet water te ''koken '' en daarna te laten drogen .
dit was het YT filmpje wat ik als voorbeeld gebruikte (de man maakt pomp leertjes voor een brandstofpomp )

Ik heb wel gezien dat het oude pompleertje aan beide zijde een ruw oppervlak heeft waarbij mijn leer 1 gladde kant heeft ,
of dat verschil maakt weet ik niet ???
gr will
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@Wafels , de procedure die je beschrijft klopt. Echter de truc is dat je bijna kokend water moet gebruiken.
En de juiste leersoort en dikte.
Daar loop ik oa op vast. Een engelse verzamelaar noemde het cured leather. maar misschien moet ik gewoon eens langs de schoenmaker en wat resten leer vragen.
Ik kan me niet voorstellen dat er speciaal pompleer in de handel was.
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman wat u zegt klopt wel ,ik was er ook al achter dat als je een pompleertje wilt maken de dikte
en soort leer bepalend is voor het resultaat .Ik heb hier een emmer staan met allerlei restjes leer dus ik kan
het zeker nog een keer proberen en wat u schrijft dan met kokend water doen ipv koud water onderdompelen
ik had dat stukje leer toen genomen omdat de dikte wel overeen kwam met het leer van het cupje .
Ik kan me herrineren dat er wel verschil in leer zit ,het had te maken met de richting waarin het leer ''oprekt''
net als bij hout de draadrichting ,maar hoe dat precies zat moet ik eerst nog eens op zoeken :rolleyes: .
Ik hou u wel op de hoogte .
gr will
 

petroman

SHTF Expert
Hier de volledige engelse tekst:

Wim. A simple enough process. You need a mandrel with a method of fixing the leather disc to the end. Leather needs to be about 2mm thick so the mandrel should be about 3-4mm less diameter than the pump tube. Fix leather to the mandrel rough side out and dip leather into gently boiling water then shove the leather into a tube. Once inside you can unscrew the end fitting and remove the mandrel leaving the wet leather inside the tube. Leave overnight until the leather has dried before removing the completed washer from the tube.

The attached file gives you the tube and leather sizes for most lamps and the image shows my first mandrel. The leather must be tightly fixed to the end to prevent the leather stretching and distorting the centre hole.

This only works with vegetable cured leather. Other types will not retain the shape . Generally speaking old leather handbags or belts provide good material for the job . Best idea is to find a friendly saddler who will let you have leather scraps.

Washer making kit.jpg
 
Bovenaan