• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Op zoek naar

Hoi preppers,

lange tijd niet meer het forum bezocht maar daarom ben ik niet minder bezig om mezelf voor te bereiden
op wat (eventueel) komen gaat...

Omdat ik nog enkele spulletjes nodig heb stel ik hier mijn vragen, ik ben namelijk nog op zoek naar;

• (goede) stormlucifers. Heb gezien dat Zippo (u weet wel... van de allerbeste aanstekers) dergelijke lucifers in het assortiment heeft alleen zijn momenteel niet op voorraad maar ik vermoed dat er nog andere goede merken zijn?
https://www.zippo.com/collections/o...n-match-kit-window-box?variant=31261659234370

• een beschermhoes voor mijn plastic legerveldfles. Ik heb reeds diverse modellen op diverse websites gespot maar mijn angst is dat de hoes niet mooi overheen de veldfles zal passen, iemand die hierover meer kan vertellen?
De veldfles is inmiddels ruim 25 jaar oud. :cool:
IMG_20201004_143511[1].jpg IMG_20201004_143523[1].jpg


• en als laatste een degelijk (grond)zeil. Zo eentje uit plastiek maar dan echt heel sterk en degelijk om te kunnen dienen als bijvoorbeeld grondzeil voor mijn tent. Heb er gezien bij de plaatselijke legerdiscount maar zijn deze echt goed genoeg?

Zo, da's voorlopig alles dus hopelijk kom ik snel enkele goede tips/ervaringen te weten. :thumbsup:

Met vriendelijke groet,
Kirsten aka offline_avonturen
 

Flos

SHTF Expert
Ik denk dat er tientallen verschillende modellen van die drinkflessen bestaan. Al lijken ze allemaal op elkaar toch zit er verschil in. Ik heb verschillende hoesjes van ww2 tot heden.
Normaal kan de fles in allemaal alleen niet met alle drink beker er bij.
Dan is er nog de kleur. Kakkie groen grijs verschillende camo kleuren zwart blauw. Ook een land kan andere modellen leveren. En de soorten materiaal waaruit ze zijn vervaardigd.
En heb je nog de bevestiging systemen. Ook met draag riem.
 
@Flos : dank voor de snelle reactie ! Misschien moet ik maar een keer mijn veldfles meenemen naar de legerdump en kijken welke hoes erbij past qua formaat.
Kleur maakt mij eigenlijk niet zoveel uit, op zwart na kunnen alle andere kleuren.

@logan1202 : de huidige veldfles heeft geen barsten, scheuren of andere beschadigingen dus zolang ie niet lekt blijft ie dienstdoen.
Ik heb alsnog geen reden om een nieuw exemplaar aan te kopen imho.
 
@Flos ; nou bij mijn feldvles ontbreekt niks en deze lekt nog steeds niet, ook niet bij het schroefdeksel (dop).

@logan1202 ; Ik ben werkzaam bij een kringloopwinkel, je mag een keer paar daagjes met me meelopen, kan je zelf vaststellen hoeveel materiaal
er wordt weggegooid en daarom weiger ik om een nieuw exemplaar te kopen. Toch bedankt alvast en wie zoekt die vind... :) Maar als t echt niet anders kan... ;)
 
F

frans81

Gast
Hoi preppers,

lange tijd niet meer het forum bezocht maar daarom ben ik niet minder bezig om mezelf voor te bereiden
op wat (eventueel) komen gaat...

Omdat ik nog enkele spulletjes nodig heb stel ik hier mijn vragen, ik ben namelijk nog op zoek naar;

• (goede) stormlucifers. Heb gezien dat Zippo (u weet wel... van de allerbeste aanstekers) dergelijke lucifers in het assortiment heeft alleen zijn momenteel niet op voorraad maar ik vermoed dat er nog andere goede merken zijn?
https://www.zippo.com/collections/o...n-match-kit-window-box?variant=31261659234370

• een beschermhoes voor mijn plastic legerveldfles. Ik heb reeds diverse modellen op diverse websites gespot maar mijn angst is dat de hoes niet mooi overheen de veldfles zal passen, iemand die hierover meer kan vertellen?
De veldfles is inmiddels ruim 25 jaar oud. :cool:
Bekijk bijlage 19792 Bekijk bijlage 19793


• en als laatste een degelijk (grond)zeil. Zo eentje uit plastiek maar dan echt heel sterk en degelijk om te kunnen dienen als bijvoorbeeld grondzeil voor mijn tent. Heb er gezien bij de plaatselijke legerdiscount maar zijn deze echt goed genoeg?

Zo, da's voorlopig alles dus hopelijk kom ik snel enkele goede tips/ervaringen te weten. :thumbsup:

Met vriendelijke groet,
Kirsten aka offline_avonturen

Horen veldfles en Mok wel bij elkaar? Ik twijfel ;)

Om dan iets passende te vinden is moeilijk . Fles en mok en hoes zijn een match .

Ik heb heel misschien een hoes die bij dat type mok hoort !

Edit

Op de mok staat ergens een datum . Of op de metalen beugel of bodem . Ergens staat er iets . Kijk dan op fles en je weet of het klopt .
 

petroman

SHTF Expert
Ik heb ergens haar iets donkerdere broertje liggen. Met zo'n donkergroen gevoerde overtrek en een beker waar je een tankgracht mee kan graven.
Lichtgewicht is een andere categorie.
 
@frans81 : datum op de mok /veldfles 1982 / 1989 .

Beiden zijn van het A.B.L. wat zoveel als Armée Belge / Belgisch Leger betekent.
Zijn dus beide van een ander bouwjaar maar passen wel perfect in mekaar.
 
F

frans81

Gast
@frans81 : datum op de mok /veldfles 1982 / 1989 .

Beiden zijn van het A.B.L. wat zoveel als Armée Belge / Belgisch Leger betekent.
Zijn dus beide van een ander bouwjaar maar passen wel perfect in mekaar.

Laat mij nou net het ABL type niet kennen haha .
Waarschijnlijk ook maar weinig in NL voorhanden in vergelijk met Duits / US NL enz

Je kan van mij tegen verzendkosten een complete NL versie krijgen .
Dus eigenlijk gratis .
 
F

frans81

Gast
Speciaal even voor jou bij elkaar gezocht ! Zodat je kan zien dat het al decennia uitwisselbaar is die NL systemen .
Zelfs de huidige passen in het oudere .

Groen gevoerde pvc type jaren 70 hoes met rvs 1959 mok en 2001 veldfles passen perfect in elkaar .
Aan het systeem is weinig veranderd . Het Alice heeft plaatsgemaakt voor Molle , de kunstof veldflessen zijn vrij van schadelijke stoffen en hoes is er in meerdere soorten woodland .

Door één extra veldfles verziek je de wegwerpmaatschappij niet meer dan die al is .
Reserve delen zijn een musthave .

Kijk alleen al maar eens hoeveel energie het kost dat gespeur naar het juiste en hoeveel tandwieltjes er in werking worden gezet alleen al door te willen helpen een hoes te vinden haha .
Met plezier !

16023236975212836627265544115404.jpg 16023237091415192898728076620385.jpg 16023237215763195250921448045294.jpg 16023237548008292384820277671977.jpg
 
Bovenaan