• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Origo Heat-pal alcohol brandertje

zonnebrood

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
WP_20161015_13_43_47_Pro[1].jpg Bij de kringloop kwam in vandaag een zogenaamde Origo heat-pal tegen, heb deze voor een mooi prijsje mee kunnen nemen.

De stove mist echter een onderdeel, namelijk de aluminium deksel. Ik heb al diverse afbeeldingen gevonden waar mensen deze ook gebruiken om hun pannetje op te zetten, maar er zit al een heel mooi roostertje bij waar je dit op zou kunnen doen of zoals ik ook al heb gezien, gewoon je pan direct op de stove zetten.

Hoop tzt een deksel te vinden want dan schijn je deze prima te kunnen gebruiken als klein kacheltje voor buiten.

Het vullen gaat makkelijk door iets wat ethanol in de kous te gieten. Deze kan je vervolgens in driestanden zetten Heb deze nog niet geprobeerd, hoop dat binnenkort te doen. Het gewicht is niet al te hoog maar door het formaat nier erg handig om in je rugtas te hebben.

Heb nog niet uitkunnen vinden of de kous eventueel vervangen moet of kan worden, daar gaan we binnenkort even naar kijken :)

WP_20161015_13_39_38_Pro[1].jpg WP_20161015_13_40_29_Pro[1].jpg WP_20161015_13_40_29_Pro[1].jpg WP_20161015_13_41_53_Pro[1].jpg
 

Ray

SHTF Expert
Geinig ding, nog nooit eerder gezien. Kan aan de foto's niet helemaal zien hoe hij werkt, maar je schrijft met een 'kous', dus een soort lont.
 

Wafels

Diehard Prepper
@zonnebrood ik had zoiets ook nog nooit gezien , maar ik weet wel dat men alcohol kachel(tjes) aan boord van zeilboten ed gebruikt
heb net even op origo geggoocheld het schijnt toch een bekend merk te zijn , ik vermoed wel buitenlands , maar zeker een leuke aanwinst
voor je .om op te koken zal hij zeker efficient zijn omdat je kookpan in ''het kacheltje '' valt .
gr will
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@petroman: Je vult eigenlijk door het lontje heen met een klein trechtertje, je moet wel voorzichtig schenken anders word het 1 grote zooi.

Je kan het lontje in 3 standen draaien door middel van een eenvoudig mechaniekje wat aan de brander vast zit.

Ga maandag even een flesje brandstof halen om te kijken hoe hij werkt. Ben erg benieuwd :)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@petroman: Je vult eigenlijk door het lontje heen met een klein trechtertje, je moet wel voorzichtig schenken anders word het 1 grote zooi.
:)
Ik denk dat je hem wat beter uit elkaar moet halen, het vullen is juist heel makkelijk in een grote vulopening, met weinig kans op knoeien...en je kan als het goed is in dit filmpje ook zien dat je hem daarna zelfs op zijn kop kan houden zonder lekken. Wat heel handig is op een boot natuurlijk.


 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Stuudje: Dit filmpje heb ik ook gezien, echter lijkt het brander gedeelte totaal niet op het geen wat ik hier heb.

Het lont lijkt in een soort kooitje te zitten, het lont kan je er van onder in stoppen. In dit kooitje kan je ook het vulbuisje zien zitten. Ik heb het lontje er even uit gevist en ik denk dat het vullen dan een stuk makkelijker gaat :)WP_20161015_19_14_18_Pro.jpg WP_20161015_19_15_27_Pro.jpg WP_20161015_19_15_57_Pro.jpg WP_20161015_19_20_10_Pro.jpg WP_20161015_19_20_26_Pro.jpg
 

Highway

Last (wo)man standing
:thumbsup: Gaaf ding! Van Origo heb ik het 2 pits kooktoestel, en de heat-pal heb ik nog op m'n sinterklaas lijstje staan....:)
 
Bovenaan