• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oude Kaarsenlantaarn

F

frans81

Gast
Vandaag heb ik een zeer mooi type kaarsenlantaarn gekocht . Uit welk land en van welke fabrikant is de vraag !

Het is van top tot teen handwerk .
Ook mist er binnenin iets , er zit een uitsparing voor of een tamelijk dik spiegeltje of ?? . Het dak van de lantaarn kan namelijk gekiept worden waardoor die uitsparing bereikbaar word .

Waarschijnlijk heeft er in de uitneembare kaarsenhouder nog een vorm van een veer gezeten ? Dit om de kaars in de nok te houden terwijl ie op brand .

Misschien dat @petroman meer weet van dit lampje met karakter

20190714_150211.jpg 20190714_150253.jpg 20190714_150141.jpg 20190714_150149.jpg 20190714_150135.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja, er hoort een veer in dat soort kandelaars.

Lijkt me een "rare railroad lantern" waarbij rare dus voor zeldzaam staat, kan ook nog een stallamp zijn, of een mijnlamp.
Klik maar op die link, dan zie je een paar hele mooi oude "rare" lampen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
F

frans81

Gast
Ja, er hoort een veer in dat soort kandelaars.

Lijkt me een "rare railroad lantern" waarbij rare dus voor zeldzaam staat, kan ook nog een stallamp zijn, of een mijnlamp.
Klik maar op die link, dan zie je een paar hele mooi oude "rare" lampen.


Ik ben zelf een raar personage dus ik tref altijd rare dingen aan :lol:

Heel vaak kan ik dus in den beginne " Niets " vinden aan info :(

Ik heb geduld ;)

Vrouw vroeg 10 euro , maar ik wou niet overstag wegens dat missende ding wat daar in die uitsparing hoort in achterwand .

Het deurtje is ook een tweeluik en er is alleen licht zichtbaar aan voorzijde .
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het deurtje is ook een tweeluik en er is alleen licht zichtbaar aan voorzijde .
Ja, juist daarom vermoed ik dat het een treinlamp, wagonlamp is, zeg maar een seinlamp.


Ik kijk op youtube nog wel eens van die "rusty restoration"filmpjes...wow, van wrak vol roest tot alles weer werkend tot in de perfectie zeg maar. Deze lamp nog niet tegengekomen, wel anderen.

IMG_179231723-500x480.jpg


https://downstairs.shop/product/antieke-brocante-zinken-seinlamp-met-kaars/
 
F

frans81

Gast
Ja, juist daarom vermoed ik dat het een treinlamp, wagonlamp is, zeg maar een seinlamp.


Ik kijk op youtube nog wel eens van die "rusty restoration"filmpjes...wow, van wrak vol roest tot alles weer werkend tot in de perfectie zeg maar. Deze lamp nog niet tegengekomen, wel anderen.

IMG_179231723-500x480.jpg


https://downstairs.shop/product/antieke-brocante-zinken-seinlamp-met-kaars/

Ik hou het het liefst in gebruikte staat , met mooie door de velen Decennia opgebouwde patina. Sfeer en karakter , het leeft , heeft geschiedenis en is er nog steeds .

Wel probeer ik deze compleet te krijgen . In zoverre als ik kan achterhalen wat compleet inhoud !? Wat mist er en hoe ziet het er uit ?

Mooi als er weer een kaarsje in kan en het weer compleet functioneel is .

Ik heb iets met oude lampjes , of zeer oude kandelaartjes die men in de hand hield om de weg te vinden binnenshuis of naar buiten toilet haha .
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

petroman

SHTF Expert
O la @frans81 grappig ding.
Zoals @Stuudje al opmerkte zat er vaak een veer in om de kaar omhoog te duwen.
Ik zie volgens mij een vak voor galzen. Dat zullen dan waarschijnlijk gekleurde glazen zijn en wijst dan richting markering of minimale verlichting gaatje achterzijde end an richting defensie.
Ik denk dan aan oude forten van voor ww2.
Of spoorwegen.
Kunnen die twee poten open ? vaak was dat bergruimte voor reserve kaarsen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
O la @frans81 grappig ding.
Zoals @Stuudje al opmerkte zat er vaak een veer in om de kaar omhoog te duwen.
Ik zie volgens mij een vak voor galzen. Dat zullen dan waarschijnlijk gekleurde glazen zijn en wijst dan richting markering of minimale verlichting gaatje achterzijde end an richting defensie.
Ik denk dan aan oude forten van voor ww2.
Of spoorwegen.
Kunnen die twee poten open ? vaak was dat bergruimte voor reserve kaarsen.

Helaas niet voor glaasjes in die uitsparing . Formaat klopt totaal niet met glas in voorzijde . Ik verwacht eerder dat daar een spiegel zat of dik spiegelglas .

De zogenaamde pootjes zijn niet te openen en ook die zijn meer dan de helft kleiner in doorsnee van de kaars .

Wat gaatje achterzijde lijkt is voorzijde deurtje voorkant half open ( zie wederom foto hieronder).
Foto 2 gaatje onderzijde kaarthouder is vermoedelijk ( meest logische) luchttoevoer .


20190714_150149.jpg20190714_150347.jpg



We hebben 1 iets gevonden dat er op leek , maar niet hetzelfde . En geen 2 luik deur. zie foto .
Op MP verwoorde iemand " te koop kabinet lantaarns "

20190715_105924.jpg

Het is nog even afwachten .
 
Bovenaan