• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oude Printer wireless gebruiken !?

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Even voor de echte nerds . Is het mogelijk om een oude ( Laser ) Printer wireless te gebruiken . Dit middels hardware van verschillende fabrikanten ?

Zo heb ik een Brother MFC - 8460 N Laserprinter uit 2007 , Hp Wireless upgrade printing kit SDCAB-0603 en zoek nog een printserver .

Ik weet uit ervaring dat het samen laten werken van verschillende hardware afkomstig van andere fabrikanten toch kan ondanks dat de Compatible met tabel wat anders laat zien .

Zou dat in dit geval ook kunnen ? Kan ik met de Hp set iets beginnen en hierbij een server zoeken . Of is dit al bij voorbaat een no go .

Heb op youtube al wel wat filmpjes gezien en ook met positief verloop maar toch . Software matig en spelen met instellingen vergt nogal wat van mijn geduld knobbeltje.

20210307_153344.jpg 20210307_153414.jpg 20210307_153349.jpg 20200129_162105.jpg
 
F

frans81

Gast
Even een paar youtube filmpjes die wel wat nuttigs te melden hebben maar toch onzekerheid scheppen.



 

martin

Mankinds only hope
Zou dat in dit geval ook kunnen ? Kan ik met de Hp set iets beginnen en hierbij een server zoeken .

Dat zal prima mogelijk zijn maar waarom zou je dit willen?
Volgens mij is dit de handleiding
http://www.hp.com/ctg/Manual/c00848362.pdf
Maar alleen al het stroomverbruik zou mij voldoende motivatie geven om een UTP kabel te gebruiken en deze printer via een UTP aan je netwerk te verbinden.
Is een kabel geen optie?
 
F

frans81

Gast
Dat zal prima mogelijk zijn maar waarom zou je dit willen?
Volgens mij is dit de handleiding
http://www.hp.com/ctg/Manual/c00848362.pdf
Maar alleen al het stroomverbruik zou mij voldoende motivatie geven om een UTP kabel te gebruiken en deze printer via een UTP aan je netwerk te verbinden.
Is een kabel geen optie?

Het in combinatie gebruiken met mijn Android phone zal wel niet haalbaar zijn denk ik !?

Ik weet ook niet of mijn printer kan worden voorzien van een mailadres en ik via het versturen van een mail met printopdracht op die wijze alsnog dat ding aan kan sturen en er tekst uit komt rollen .

Via een UTP kabel ( Thuisnetwerk ) heb ik mij ook nog nooit in verdiept . Zou idd simpel moeten kunnen .

Maar ik wil lui op de bank via mijn phone en 1 tik op de knop mijn printer boven horen blazen en ronken haha
 

martin

Mankinds only hope
Het in combinatie gebruiken met mijn Android phone zal wel niet haalbaar zijn denk ik !?

Jawel, dat is geen probleem.
Jouw telefoon staat dan in verbinding met je netwerk via wifi, je printer staat dan via de kabel in verbinding met hetzelfde netwerk.
Een kabel aansluiten is echt 10 keer eenvoudiger dan via wifi (en ook veel betrouwbaarder) dus probeer hem eerst via een kabel aan te sluiten.

Het is echt een misverstand om je printer via wifi te moeten verbinden om deze draadloos te gebruiken.
Je printer moet gewoon onderdeel zijn van je netwerk, en dan maakt het niet uit of dit via een kabel of wifi is.

Het is wel afhankelijk van je type/model of je de printer kan gebruiken met een tablet/phone. Maar dat is stap 2
 
F

frans81

Gast
Ik zou voor die enkele prints niet de hele dag dat ouderwetse kantoorapparaat op standy willen hebben, die oude laserprinters gebruiken nog best wat stroom.

Ik wil hem/haar pas aan zetten wanneer nodig en dan direct vanaf de Phone opdracht uitsturen .

Ik ben aan het Abseilen betreffende eerst eens een poort toevoegen ( TCP-IP ) .
Die bleek niet geactiveerd.
Dan nog het printer delen waar ik pas mogelijkheden verkrijg na aanvinken van opties die om extra stuurprogramma's te installeren vraagt wanneer een derde wil gebruikmaken .



Enz . Ik ken daar nog niets van van wat er gevraagt word . Derhalve moet ik mij dan weer verdiepen in iedere groep appart.

Er zit nu een UTP tussen direct vanaf router . En dat functioneert natuurlijk nog niet .

Als het goed is moet na een aantal stappen een ip adresje gaan helpen de zaak te laten rollen .

Men is nooit te oud om te leren ! Maar toch haha
 

martin

Mankinds only hope
Je doet het niet helemaal op de juiste manier

Stap 1 is dat je de printer voorziet van een UTP kabel naar je router/switch en dat je het uit/aan zet
Dan doe je een testafdruk en kijk je of hij automatisch een IP adres heeft gekregen
(zie handleiding hoe je een testafdruk maakt vanaf de printer zelf)

Als je een ip adres heb kan je de printer gelijk zoeken vanaf je pc, je moet dus NIET handmatig ip nummers gaan instellen of drivers installeren
(ok, heel mischien wel een drivers, maar dat is een vervolgstap)

Stel dat je ziet dat je printer een ip nummer heeft gekregen van 192.168.1.15 (ik noem maar iets)
Dan kan je vervolgens via browser vanaf je pc kijken of je deze kunt benaderen als test
(dus gewoon http://192.168.1.15 intypen in de adresbalk)

Stel dat je GEEN ip nummer op de printer zou krijgen dan moet je in de handleiding kijken hoe je de ethernet adapter aan zet, en hem op DHCP zet en NIET op een static ip
Als je deze stap heb uitgevoerd dan gaan we verder met de volgende stap.


p.s. ik heb ook gewoon een schakelaar tussen mijn printer zitten. Hij staat altijd uit en als ik heb nodig heb zet ik de schakelaar aan. Het is zonde van het energieverbruik om dat ding 24 uur per dag aan te hebben staan. De moderne printers gebruiken aanzienlijk minder stoom in standby, maar dan nog zet ik hem uit.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Je doet het niet helemaal op de juiste manier

Stap 1 is dat je de printer voorziet van een UTP kabel naar je router/switch en dat je het uit/aan zet
Dan doe je een testafdruk en kijk je of hij automatisch een IP adres heeft gekregen
(zie handleiding hoe je een testafdruk maakt vanaf de printer zelf)

Als je een ip adres heb kan je de printer gelijk zoeken vanaf je pc, je moet dus NIET handmatig ip nummers gaan instellen of drivers installeren
(ok, heel mischien wel een drivers, maar dat is een vervolgstap)

Stel dat je ziet dat je printer een ip nummer heeft gekregen van 192.168.1.15 (ik noem maar iets)
Dan kan je vervolgens via browser vanaf je pc kijken of je deze kunt benaderen als test
(dus gewoon http://192.168.1.15 intypen in de adresbalk)

Stel dat je GEEN ip nummer op de printer zou krijgen dan moet je in de handleiding kijken hoe je de ethernet adapter aan zet, en hem op DHCP zet en NIET op een static ip
Als je deze stap heb uitgevoerd dan gaan we verder met de volgende stap.


p.s. ik heb ook gewoon een schakelaar tussen mijn printer zitten. Hij staat altijd uit en als ik heb nodig heb zet ik de schakelaar aan. Het is zonde van het energieverbruik om dat ding 24 uur per dag aan te hebben staan. De moderne printers gebruiken aanzienlijk minder stoom in standby, maar dan nog zet ik hem uit.

Bedankt alvast . Morgen of Woensdag eens een probeer geven met de verkregen info .

Ik neem aan dat de router ook opnieuw opgestart moet worden als ( zit al ) UTP ertussen zit en printer aan staat !?

Edit 18.57 u

Gezien die TCP-IP poort niet aanstaat krijg ik volgens mij geen verbinding met router .

Moet denk ik dus eerst die poort instellen zoals in foto 1/2/3 en 4 getoond is .

Die vraagt om printernaam of IP en Poortnaam .

En die zijn ?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben er al achter dat het normalerwijze vanaf bijgeleverde cdrom ingesteld kan worden . Dit via MFL Pro -suite en paperpart-SE . Je werkt de verkorte handleiding stap voor stap af en komt uiteindelijk bij networking . Die handleiding van cdrom heb ik inmiddels . Word puzzelen gezien mfl prosuite niet meer voor mijn oudere 8460N te downloaden is pff .

Zie handleiding via link.

Even bij bladzijde 1 beginnen .

https://www.manualslib.com/manual/219036/Brother-Mfc-8460n.html?page=21#manual
 

martin

Mankinds only hope
Gezien die TCP-IP poort niet aanstaat krijg ik volgens mij geen verbinding met router .

Moet denk ik dus eerst die poort instellen zoals in foto 1/2/3 en 4 getoond is .

Die vraagt om printernaam of IP en Poortnaam .


Nee, je moet juist op de PRINTER die poort aanzetten en hem op DHCP zetten.
Standaard staat deze printer op USB. Dus netwerkkaart aanzetten en dan kabel er in.
Je hoeft geen extra software te installeren op je pc om te printen (denk ik)
Maar eerst zorgen dat je via het netwerk bij je printer kan, en dan pas verder gaan met software.
(stap voor stap)
 
F

frans81

Gast
Nee, je moet juist op de PRINTER die poort aanzetten en hem op DHCP zetten.
Standaard staat deze printer op USB. Dus netwerkkaart aanzetten en dan kabel er in.
Je hoeft geen extra software te installeren op je pc om te printen (denk ik)
Maar eerst zorgen dat je via het netwerk bij je printer kan, en dan pas verder gaan met software.
(stap voor stap)

Ik was al aan het speuren en inlezen en nog vanalles :);)

Hieruit voortvloeiende kreeg ik een uitgebreider menu en instellingen .

Dit dus met utp kabel erin en toch ( nog steeds ) een offline vermelding :confused:

Heb nu de rapporten uitgeprint van oa ook netwerk configuratie .

Zie bijlages met gedeeltelijke info hiervan .

Daaronder een lijst met ip settings

Adress/subnet mask/ ip gateway/ ip config / Boot tries / ip filter ( disabled ? ) .
het ip adres = via DHCP . Ik kon echter via gebruikers panel niet zelf die DHCP keuze maken . Ging automatisch .
Een ip4 adres van router zie ik niet in de tabel .

Dit is wat ik tot nu toe heb gerealiseerd en vraag mij niet hoe :lol:


20210308_223056.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Op dit moment ben ik aan het printen via mijn mobiel . Brother print service plug in op de phone . Printer delen . Telefoon op zichtbaar voor andere apparaten in de buurt .

En duurt 22 sec per pagina .

Modem staat onder , printer boven bij computer via utp en phone via wifi terwijl ik bij pc zit .

Desondanks en ondanks dat het slow print geeft ie nog steeds aan dat printer niet verbonden is .
Ik krijg ook niets te zien onder afdruk taken . Maar wanneer ik afbreek geeft ie wel aan dat het onderbroken is . Rara . Ook nog steeds USB vermelding achter de printer naam .

Ik vraag mij af welke weg die printer opdracht moet volgen eer ie bij de printer is !?

Heb nu de Hp Wireless set niet gebruikt . En op aanraden van @martin een UTP Kabel direct vanaf router . Kabel is wel 8 meter te lang !

Nu nog het probleem dat de printer geen ofline melding meer aangeeft en de USB vermelding word vervangen door de TCP-IP ( UTP ) vermelding .
 

martin

Mankinds only hope
Het is me niet helemaal duidelijk wat nu de status is.
Op welk punt zie je dat de printer niet verbonden is?

Probeer eerst de printer werkend te krijgen vanaf computer/laptop met UTP. Hierna pas aan de slag gaan met tablet/telefoon

Dat van die protocols is goed (alleen tcp/ip is aan)
Stel je sluit die printer aan met een kabel en hij staat op DHCP dan zal hij altijd een ip nummer moeten krijgen. (dus dat moet je NIET instellen op je printer of op je computer)
Normaal gezien is er een zogenaamd "link lampje" aanwezig als je een utp kabel aansluit
Stel dat het linklampje (of aan de kant van de printer, of aan de kant van de router) gaat branden als je de kabel er in klikt dan weet je zeker dat je kabel en UTP interface goed is. Stel dat het lampje niet brand dan heeft het geen zin om verder te gaan want dan is er iets mis met kabel/interface. Het kan altijd zo zijn dat een printer het perfect doet met een USB kabel en dat de UTP aansluiting niet werkt omdat de interface het begeven heeft.
 
F

frans81

Gast
Het is me niet helemaal duidelijk wat nu de status is.
Op welk punt zie je dat de printer niet verbonden is?

Probeer eerst de printer werkend te krijgen vanaf computer/laptop met UTP. Hierna pas aan de slag gaan met tablet/telefoon

Dat van die protocols is goed (alleen tcp/ip is aan)
Stel je sluit die printer aan met een kabel en hij staat op DHCP dan zal hij altijd een ip nummer moeten krijgen. (dus dat moet je NIET instellen op je printer of op je computer)
Normaal gezien is er een zogenaamd "link lampje" aanwezig als je een utp kabel aansluit
Stel dat het linklampje (of aan de kant van de printer, of aan de kant van de router) gaat branden als je de kabel er in klikt dan weet je zeker dat je kabel en UTP interface goed is. Stel dat het lampje niet brand dan heeft het geen zin om verder te gaan want dan is er iets mis met kabel/interface. Het kan altijd zo zijn dat een printer het perfect doet met een USB kabel en dat de UTP aansluiting niet werkt omdat de interface het begeven heeft.

Utp kabel werkt ! Lampjes branden .
Alle nummers zijn zonder dat ik ze invoerde verschenen op printer .

Met UTP kabel krijg ik offline melding in printer menu .
Nu zelfs een foutstatus nadat ik geprobeerd heb direct vanaf pc te printen . Dus dat werkt niet .

Stuur ik print opdracht via de ( Wifi ) phone dan werkt dat wel !

Ik voer dus zelf nergens nummers in :)
 

martin

Mankinds only hope
Begrijp ik het nu goed dat hetgeen je eigenlijk voor elkaar wilde krijgen (draadloos printer vanaf je phone) werkt?
En dat je op dit moment niet de printer kan gebruiken via de computer?
En dat je voorheen de printer wel kon gebruiken met de USB kabel?

Volgens de handleiding zou je met bradmin het ip kunnen instellen maar je zou het ook kunnen aflezen als je een afdruk maakt van de netwerkconfiguratielijst
Zodra je het ip adres kan achterhalen moet het mogelijk zijn om de printer toe te voegen.
De kans is ook groot dat de computer de printer automatisch zal vinden zodra je de printer toevoegt via het configuratiescherm.

Onder windows10 zal dat net iets beter werken dan onder win7.
Er is ook kans dat zodra je via de verkenner klikt op "netwerkomgeving" je de printer zal tegenkomen.


via deze link kun je alle documentatie vinden:

https://support.brother.com/g/b/manualtop.aspx?c=nl&lang=nl&prod=mfc8460n_all

en hier zijn alle downloads en hulpprogramma's

https://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=nl&lang=nl&prod=mfc8460n_all&os=92

Maar zelf zou ik deze extra zooi NIET gebruiken. Tenzij je echt niet zonder kan. die bradmin zou je kunnen proberen zodat je het ip nummer kan achterhalen.
Of domweg de complete setup in de eerste file onder downloads zodat de pc de printer zelf zal zoeken.
 
F

frans81

Gast
Begrijp ik het nu goed dat hetgeen je eigenlijk voor elkaar wilde krijgen (draadloos printer vanaf je phone) werkt?
En dat je op dit moment niet de printer kan gebruiken via de computer?
En dat je voorheen de printer wel kon gebruiken met de USB kabel?

Volgens de handleiding zou je met bradmin het ip kunnen instellen maar je zou het ook kunnen aflezen als je een afdruk maakt van de netwerkconfiguratielijst
Zodra je het ip adres kan achterhalen moet het mogelijk zijn om de printer toe te voegen.
De kans is ook groot dat de computer de printer automatisch zal vinden zodra je de printer toevoegt via het configuratiescherm.

Onder windows10 zal dat net iets beter werken dan onder win7.
Er is ook kans dat zodra je via de verkenner klikt op "netwerkomgeving" je de printer zal tegenkomen.


via deze link kun je alle documentatie vinden:

https://support.brother.com/g/b/manualtop.aspx?c=nl&lang=nl&prod=mfc8460n_all

en hier zijn alle downloads en hulpprogramma's

https://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=nl&lang=nl&prod=mfc8460n_all&os=92

Maar zelf zou ik deze extra zooi NIET gebruiken. Tenzij je echt niet zonder kan. die bradmin zou je kunnen proberen zodat je het ip nummer kan achterhalen.
Of domweg de complete setup in de eerste file onder downloads zodat de pc de printer zelf zal zoeken.

Idd ! Printer met utp kabel ertussen en via phone print opdracht werkt .

Direct printopdracht vanuit computer werkt niet .

"Printer fout" vermelding in printer menu.
Kan ook geen windows testpagina afdrukken .

Met usb werkt printen wel vanuit computer !
Krijg ook testpagina afgedrukt .

Met usb connectie en computer aan heb ik nog niet geprobeerd er dan via de phone een opdracht te laten voltooien . Maar dat is ook niet de bedoeling .

Ik denk dat wanneer probleem blijft ik even alle drivers verwijder en printer opnieuw installeer . En dan meteen via UTP .

Het lijkt er dus op dat de printer uiteindelijk wel via modem/ Router een IP Adres gekregen heeft . Er staan er tenslotte in de network configuration lijst vermeld wanneer ik deze afdruk uit printer gegevens .

Wel zou ik graag willen weten welk nummer nou uiteindelijk aan de printer verstrekt is .

Achter 1 nummer staat ( via DHCP ) .

Ik voel mij DOM :fluit::eek:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@martin ik heb het nu 100% op orde .

Heb BRAdmin geïnstalleerd en even verkent . Eenmaal begrepen stuite ik op de vraag naar een wachtwoord haha .

Maar dat stond gelukkig in de eerder geprinte handleiding .

Ik heb alle benodigde gegevens naar printer verstuurd en toen was er nog geen positief resultaat . Heb toen Printer toevoegen middels " staat niet in lijst" . Toen optie 1 aanvinken " met behulp TCP/ IP Adres" .
Dan type apparaat op Auto detectie
Dan IP en tenslotte Poortnaam tcp .

Daarna een positief verloop en een testpagina die er ook nog uitrolde .

Uiteindelijk heb ik nog een download rechtstreeks uitgeprint ( wat vanmiddag niet lukte ) en dat was ook positief .

Dus geslaagd . Bedankt voor het meedenken en alle info .

Ik had echt niet verwacht dat BRAdmin nog zou kunnen communiceren met dit oude ding .

Edit

Morgen alleen nog even de phone uitproberen over de Wifi, wat dus eigenlijk het streven was . Wanneer zelfs dat werkt ben ik 125 % tevreden met dit oude ding ;):)

Gr Frans
 
Bovenaan