• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

overal en altijd krachttraining

boswachter

Survivor
Wil je progressie boeken met krachttraining dan moet je dit dagelijks doen. Alleen ik ben vaak weg de natuur in. Ik kan niet overal opdrukken, optrekken, bankdrukken, enz. Dus ik vroeg mij af: is er iets wat ik mee kan nemen en wat niet al te zwaar is, en waarmee je je borst en (boven)rug kunt training?
 
F

frans81

Gast
Lees je maar eens eerst in hoe je die Pull ups en Push ups moet doen !
De meesten hanteren een totaal verkeerde techniek .
En beide kun je in het Bos op veel plaatsen gewoon doen .

Optrekken doe je vooral met je brede rugspier en natuurlijk ook voor een veel kleiner percentage je biceps .

En ook bij opdrukken is de je stand van de armen heel belangrijk .
 

Flos

SHTF Expert
Naast een beetje militair zijn en een paar jaar in de industriële verwarming heb ik altijd in de bouw gewerkt.
En toen ik nog een jong sterk en knap Floske was mij geen enkele uitdaging te zwaar om mijzelf en anderen te bewijzen hoe sterk en taai ik was.
Er werden allerhande oefeningen gedaan om de pouwer in stand tehouden met allerhande bouw attributen.
Om het meest baksten boven jou hoofd steken. Een zak cement opheffen eerst met een hand en laatst met een vinger.
En zo waren er honderden dingen om een ander te overtreffen.
En het was eigenlijk een training. Het kon in de bouw waarom zou het niet kunnen in de vrije natuur.
Van de steiger vallen hoorde daar niet bij. Maar het is mij wel overkomen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik zeg TRX trainer. Licht in gewicht. Je traint enorm op je kernstabiliteit en je kan alle spiergroepen trainen. Ik heb zelf de tactical uitvoering die ik thuis gebruik maar die ook standaar meegaat op vakantie.
 

AWOL

Prepper goeroe
Naast een beetje militair zijn en een paar jaar in de industriële verwarming heb ik altijd in de bouw gewerkt.
En toen ik nog een jong sterk en knap Floske was mij geen enkele uitdaging te zwaar om mijzelf en anderen te bewijzen hoe sterk en taai ik was.
Er werden allerhande oefeningen gedaan om de pouwer in stand tehouden met allerhande bouw attributen.
Om het meest baksten boven jou hoofd steken. Een zak cement opheffen eerst met een hand en laatst met een vinger.
En zo waren er honderden dingen om een ander te overtreffen.
En het was eigenlijk een training. Het kon in de bouw waarom zou het niet kunnen in de vrije natuur.
Van de steiger vallen hoorde daar niet bij. Maar het is mij wel overkomen.

En met alle respect beste Flos, uw lichaam is behoorlijk versleten (niet alleen maar toe te schrijven aan de steiger vallen denk ik). Ook ik heb in mijn jongere jaren veel gesjouwd en kamp nu met lage rugpijn (ja veel zitten helpt niet, de verslapte "romp spieren" spieren ook niet).
Wat al opgemerkt is, niet al het bewegen en kracht uitoefenen is perse goed voor je lichaam, iets begrijpen van skelet mechanica en spieren kan veel lange termijn ellende voorkomen.
 

markske

Diehard Prepper
Wil je progressie boeken met krachttraining dan moet je dit dagelijks doen. Alleen ik ben vaak weg de natuur in. Ik kan niet overal opdrukken, optrekken, bankdrukken, enz. Dus ik vroeg mij af: is er iets wat ik mee kan nemen en wat niet al te zwaar is, en waarmee je je borst en (boven)rug kunt training?

Om kracht te winnen moet je trainen zodat je spieren beschadigd geraken en tijdens de reparatie sterker worden.
Om de reparatie vlot te laten verlopen moet je en genoeg complete eiwitten eten en ook voldoende in energie waarde.
Daarnaast moet je genoeg slapen want tijdens de slaap wordt er 'gerepareerd'.

Als je iedere dag ALLE spieren teveel belast, ben je aan het overtrainen en zal groeien niet goed gaan.
Drie keer per week trainen en telkens een andere grote groep spieren geeft goed resultaat.

Maar dagelijks echt hard trainen, geen goed plan. Dagelijks gewoon oefenen, dat wel, dat is onderhouden, maar niet groeien.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Let ook goed op je voeding. Markske zei het al een beetje maar als je voeding niet op orde is ga je het niet redden. 80% is voeding, de rest is trainen.
 

Larik

Diehard Prepper
Ik doe sochtends 25 en savonds 25/35 pushups. Hoef je niks voor mee te nemen , te kopen oid. Soms smiddags ook wat erbij nog. Gespierd ga je niet worden, wel sterker.
Ik sla weleens een dagje over natuurlijk, maar doe het wel 5/6 maal per week
 

Loreen

Last (wo)man standing
is er iets wat ik mee kan nemen en wat niet al te zwaar is

Nou ja, ik weet niet wat je weegt maar je eigen lijf is het perfecte middel om krachttraining mee te doen.

Daarnaast kaartte markske het al aan, maar spiergroei vindt plaats tijdens herstel. Tijdens de training beschadigen je spieren, tijdens rust herstelt je lijf die spieren en maakt ze iets sterker in de hoop te voorkomen dat ze volgende keer weer beschadigd raken.

Hier, een shitload aan oefeningen die je kan doen waar je naast je lijf niets voor hoeft mee te nemen:

bodyweight-exercises-chart.png
 

Loreen

Last (wo)man standing
hhhmm, alleen voor mannen ?

Dit zal je wellicht verbazen, maar vrouwen beschikken over dezelfde spieren als mannen (nee, dat ene ding is geen spier) en zijn prima in staat krachttraining te doen...

Nog een aanvulling voor @boswachter : Als je perse met gewichten wil werken kan je ook werken met waterflessen/waterzakken. Die kan je gevuld met water gebruiken als gewichten, uiteraard voor je armen maar ook door bijvoorbeeld op je buik te leggen bij glute bridges of op je rug bij planken en op je heup bij een side plank.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb heel veel aan sport gedaan in het verleden en op redelijk niveau ook. Toch ben ik geen voorstander meer om nutteloze krachttraining te doen.

Tuurlijk als je aan een bepaalde sport doet, dan is krachttraining een onderdeel net als de algemene conditie.

Met krachttraining train je vaak je spiergroepen op dezelfde wijze. Neem als voorbeeld bankdrukken. Hiermee repeteer je telkens dezelfde beweging en kweek je evt dezelfde spieren.

Ik zie meer in het trainen onder het werk zoals @Flos aangaf. Of bij het klussen van een van je projecten. Dan train je automatisch je lichaam, evt aangevuld met een wandeling of een beetje joggen.

Mijn lichaam was op mijn 32e versleten door het top sporten, terwijl ik behoorlijk fit was en in goede conditie. Nu ik eigenlijk niet meer kan sporten en daardoor flink zwaarder ben geworden (daar zou ik wel wat aan kunnen doen) heb ik achteraf spijt dat ik vroeguh teveel van mijn lichaam heb gevraagd.

Tuurlijk kan ik best nog wat bewegen zoals zwemmen, wandelen of gewoon hard werken maar nooit meer op redelijk niveau. Dan spelen de slijtages en oude blessures weer op.

Ik raad iedereen aan om fit te blijven maar niet teveel van je lichaam te vragen. Een goede basisconditie.
 

Lai

Prepper goeroe
Maar wat te denken van klimmen? In bomen, rost, berg .... Of verschillende tijgeren technieken? Deze vaardigheden kan je goed gebruiken mocht de poep de ventilator raken.
Als gewichten kan je ook stevige tassen/zakken vullen met steen of zand. Een ketel vullen met water, met de rug tegen een boom/wand staan en ketel met gestrekte handen voor je houden, zo lang mogelijk. (favoriete onderdeel bij scoutingsport)
Tijdens het klimmen kan je ook aan je benen gaan hangen en zo "sit-ups of crunches" of wat dan ook doen.
Handstand tegen een boom of wand en dan push-ups.
Zwemmen in sloten, kanalen of meren. Roeien. Hardlopen, sprinten....

Er is heel veel mogelijk in de natuur. ;) En hoeft niks te kosten. :thumbsup:
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Ik kwam een geinig stukje youtube tegen van ene Canadese prepper:



Voor mij werkt het om zo vaak mogelijk, het liefst elke dag, mijn grenzen te verleggen.

Als ik al kijk waar ik eerst kroop & waar ik nu ren!:cool::D
 
Bovenaan