• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Panama in z'n BOL

joepmeloen

Prepper goeroe
Een Duitser koopt in 2010 land in Panama en verteld in het Engels en of Duits op zijn website: Hoe de verhuizing is verlopen, de kosten, bouwtekeningen van zijn huis, de plannen om een zelfvoorzienende gemeenschap op te richten en hoe het verder met hem gaat... ondersteund door tig tal kiekjes.

http://www.fincabayano.net/

Als ik het zo lees en zie lijkt het mij een ideale bol, wat denken jullie?
 

RonDoe

Senior Prepper
Nou, ik heb een en ander gelezen en ik krijg een beetje het gevoel dat deze Duitser het vooral interessant vindt, wanneer je een stukje land van hem koopt. Wanneer ik lees wat er allemaal noodzakelijk is zodra je daar economische activiteiten wilt ontplooien krijg ik daar een onbehaaglijk gevoel bij: waarom zou ik verplicht met een Panamees bedrijf in zee moeten gaan? Waarom moet ik trouwens (per persoon!) 10.000 Amerikaanse dollars opzij zetten?
Ik heb hier mijn eigen BOL en ik zie het nog niet direct gebeuren dat er in 'onze vallei' een geweldige veldslag wordt geleverd om... tja, waarom eigenlijk? Vanwege de huisvesting hoef je het niet te doen, want er zijn (relatief gezien) maar een klein aantal goed bewoonbare woningen. Een slag om brandhout? Om op everzwijnen te mogen jagen... Neuh, ik maak me niet zo snel zorgen.

Trouwens, we zijn er ook achter gekomen dat we nog een natuurlijke bescherming / hindernis hebben.. het heeft onlangs een aantal nachten stevig gevroren en een riviertje wat over de weg loopt had voor een geweldige glijbaan gezorgd: drie meter breed, pakweg 100 meter lang, 4-5 cm. dik ijs en een hellingshoek van pakweg 20 graden. Onderaan is een bocht en mocht je met een slee naar beneden willen roetsjen... als je de bocht niet haalt, schiet je rechtdoor een helling af en da's geen goed idee. Naar boven is in zo'n geval alleen lopend mogelijk. Onze auto stond al lager op de berg geparkeerd, dus wij waren erop voorbereid...

Natuurlijk ben ik niet geheel onbevooroordeeld, maar het is hier volgens mij net zo veilig: ook ik heb geen last van vulkanen en aardbevingen, er is nagenoeg geen criminaliteit, geen malaria, geen gevaarlijke slangen en spinnen. Er loopt hooguit een stier tussen de koeien in een weiland, maar dat zit meestal dicht.
Panama lijkt me qua natuur best aardig, maar ik blijf lekker zitten waar ik zit.
 
Bovenaan