• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pannekoeken voor 10 personen op 1 brander voor 10 euro ( voor onderweg)

D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Warme hap voor 10 personen op 1 brander voor 10 euro ( voor onderweg)

Het is een eenvoudige manier die iedereen kan en al kent.

Scenario;

Spullen kunnen nog wel gekocht worden of al op voorraad.

We zijn onderweg en hebben een 1 pits brander, bijvoorbeeld de Campingaz Bistro met de mooie gaspatronen. (deze branders zijn de Action 20 euro en de gaspatronen voor 1,20).

We zijn zuinig en willen niet meer dan 1 gaspatroon gebruiken en liefst de helft van de gaspatroon dus 1 uur branden.

De maaltijd zal bestaan uit pannenkoeken en spekpannenkoeken voor de stevige trek.

De pannenkoeken voor 10 personen is gemiddeld; een kind eet er 2 en een volwassene misschien 3

Het aantal wat we willen bakken is ongeveer 40 stuks, met op verzoek met spek.


We gaan pannenkoeken bakken, we gaan voor zuinig en we zijn onderweg, dus geen luxe van thuis.

Dus de brander(s) hadden we al.

En natuurlijk een pan met een antiaanbaklaag en een houten of plastic spatel, een beslag kom of pan en nog een garde.
en bestek met bordjes (plastic) al bij ons om te eten.


Allereerst nog effe de werkwijze ;

1.Gooi alle bloem in de kom en giet hier een deel van de melk langzaam bij. Roer het mengsel.

2.Doe de eieren erbij, en giet vervolgens de rest van de melk er langzaam bij.
Blijf in de tussentijd het beslag mixen met een garde. Zorg ervoor dat het beslag uiteindelijk zo stroperig wordt als dikke yoghurt.

3.Voeg tenslotte een snufje zout toe aan het beslag.

4.Als het beslag klaar is, kun je de koekenpan(nen) op het vuur zetten. Doe een beetje olie of boter in de pannen.

5.Gooi steeds een beetje beslag in de koekenpan(nen). Als er bubbels van het beslag aan de oppervlakte verschijnen, dan kun je de pannenkoek omdraaien. Bak de pannenkoeken totdat ze lichtbruin zijn.

6. Je kunt de eerste 8 bakken en dan kan men gezamenlijk beginnen, de kok bakt ondertussen door, dus ongeveer 3/4 soeplepel in de pan en dan nog geen minuut per kant met elke keer weer een klontje boter om in te bakken.
Men komt dan steeds met zijn bord bij de kok en dan kan er vlot doorgebakken worden en op verzoek de reepjes katenspek in de pak beslag erop en ook ongeveer 1 minuut per kant, als je 2 branders en pannen hebt kun je de spekpannenkoeken en ander hartige pannenkoeken hierin bakken. en gaat ook sneller.

Het is nu mogelijk om in 1 uur ongeveer 40 pannenkoeken te bakken!

Na 40 pannenkoeken is het feest voorbij en iedereen voldaan.


Recept;

1 pak Bloem van 1 kilo 0,70
2 liter melk 1,50
6 eieren 1,20
1 scheut schenkstroop (fles kan later ook op de pannenkoeken gedaan worden) 2,00
zout 2 theelepeltjes
Enkele scheppen suiker of pakje vanillesuiker
2 pakjes magarine Blueband om in te bakken (elke keer een klontje) 1,50
Katenspek een paar pakjes voor 3 euro
Eventueel een scheut olie (arachide olie is erg lekker)

Zo zitten we op 10 euro en nog ongeveer 1,20 euro (action) aan gas voor de gaspatroon (half leeg, 1 uur bakken).

als het budget het toelaat kun je meer schenkstroop kopen. 1 is wel weinig, maar suiker erop kan ook prima!



Zo mensen, een speciaal zuinig en voedzaam recept voor onderweg
(denk nu niet die Tom heeft het ergens vandaan dat recept, neen. Het is een eeuwenoud familierecept).

Links;

http://pannenkoeken-recepten.nl/

En natuurlijk kan het makkelijker met kant en klaar pannenkoekenmix
http://www.koopmans.com/recepten/koo.../pannenkoeken/
Is natuurlijk makkelijker, maar we gaan voor zuinig en eenvoudig!
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja, die bak ik veel te weinig. En dat komt omdat ik geen melk meer drink dus ook geen melk voor de plotselinge pannekoekenlust in huis heb. ;) Bloem en eieren zijn altijd wel beschikbaar.
Dus... koop ik nu geregeld van die houdbare melk, speciaal met het doel er pannekoeken mee te bakken.
Alleen... dat gebeurt dan weer niet op tijd en is zelfs de lang houdbare melk over datum.
Kwam van de week nog een vergeten fles met THT van 2009 tegen... de tijd vliegt... :fluit:

Maar leuk verhaal @Tom , ik begrijp dat het eigenlijk vooral gaat over het "onderweg voor 10 personen in 1 uur bakken van een stuk of 40 pannekoeken op een 1 uurs brandstofvoorraad" en minder om het recept (want daar zie ik niets nieuws of opmerkelijks aan? ).

Mocht je wél gezamelijk aan het pannekoekenfestijn willen beginnen én je hebt een extra brander of vuurtje met pan beschikbaar dan kun je de pannekoeken ook warm houden.
Pan met laag water vullen, aan de kook brengen en dan op laag vuurtje, bord (oid) erop en daar de pannekoeken op stapelen na bakken, met ander bord of deksel oid afdekken om warm te houden.

Het kan zijn dat deze techniek ook niet algemeen bekend is. Ik ga er eigenlijk vanuit dat iederéén automatisch weet hoe je pannekoeken maakt én de manieren weet om ze warm te houden.;)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja, die bak ik veel te weinig. En dat komt omdat ik geen melk meer drink dus ook geen melk voor de plotselinge pannekoekenlust in huis heb. ;) Bloem en eieren zijn altijd wel beschikbaar.
Dus... koop ik nu geregeld van die houdbare melk, speciaal met het doel er pannekoeken mee te bakken.
Alleen... dat gebeurt dan weer niet op tijd en is zelfs de lang houdbare melk over datum.
Kwam van de week nog een vergeten fles met THT van 2009 tegen... de tijd vliegt... :fluit:
Probeer het ook eens met Spa rood ipv melk(de bubbels zorgen voor wt luchtiger beslag) Of rijstmelk, sojamelk, of kokosmelk.

Maar deze pannenkoekjes van banaan en ei lijken me helemaal handig voor je, daar komt helemaal geen melk en geen meel aan te pas. Heerlijk ook als ontbijtje. Owja, banaan kan je invriezen he, dat je het even weet.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja, kan ook...helaas heb ik dat nog nooit uitgeprobeerd.
Die andere tips wel.

*zoekt gaatje in agenda om bierpannenkoeken te maken*
 
D

Deleted member 101

Gast
@Tom is drievierden soeplepel beslag niet wat weinig? Of eten jullie met reuze soeplepels.

Het gaat erom dat de pannekoek in 2 minuten klaar is, dus moet dun blijven. Het ligt er ook aan hoe groot de pan is.
Voor onder weg zullen de meesten niet zo'n grote bakpan bij zich hebben. Als de pan bedekt is met beslag heb je de bij een iets grotere pan wel 1 soeplepel nodig. Het is aan de kok om zelf een en ander in te schatten hoeveel en hoe dik. Maar het gaat om het survival idee om snel en veel (kleine) pannenkoeken te bakken.
Een grotere braadpan zal ook meer gas nodig hebben en meer tijd nodig hebben om te bakken op de gasbrander.
 

drent

Diehard Prepper
Basis pannenkoeken recept hier is bloem, water en eieren. Eventueel nog wat bakpoeder voor luchtigheid. Ik drink nl ook geen melk, karnemelk soms, maar dat geeft bij mij brokjes pannenkoek. Zonder melk is geen probleem, zonder eieren wel. Suiker, etc. gaan er niet in, enkel er op.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ons basisrecept is boekweitmeel , rijstemelk, ei of tapiocameel of vlozaadpoeder, vanille poeder, zout en olijfolie of kokosvet om te bakken.
 
Bovenaan