• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pannen met Koperen/ Messing bodem !

F

frans81

Gast
Vandaag verkregen van iemand die ze wou weggooien.
De oude pannen van Moeders .
Normaal gesproken zou ik zeggen gooi weg ..oud ijzer .
Maar gezien ik mij al geruime tijd zat rot te ergeren aan de bijelkaar geraapte zooi pannen in onze kastjes zei ik niet meteen nee . Ging ze eerst nader bekijken .
De koperen bodem trok de aandacht .

Maar van een merk of model is er niets op te vinden .
Ook via googel ( via mijn phone ) niets concreets waar ik wat aan heb .

Wie kent dit type pan ( speciale ? ) en in welke prijsklasse moest men daar vroeger in zoeken .
En wie maakte ze waarschijnlijk ?

Rond de knop van een deksel zit een dikke aluminium ring ( zie foto . In de rand waar het deksel in ligt zitten kleine verhogingen zodat er een minimale ruimte tussen deksel en pan verkregen wordt !

Mij lijkt het geen goedkope optie !?
Dit omdat koper op zilver na de beste warmte geleider is en er maar weinig RVS pannen zijn met koperen bodem .

20210206_124305.jpg 20210206_124323.jpg 20210206_124342.jpg 20210206_124401.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Geen idee welk merk. Meestal wordt de geleidingslaag, koper of aluminium in het RVS gesandwicht omdat beide geleider kunnen oxideren. Ik denk dat deze dus een aardige leeftijd zullen hebben, iig ouder dan 50 jaar. Verbazingwekkend dat er nergens een merktekentje is te vinden.
 
F

frans81

Gast
Geen idee welk merk. Meestal wordt de geleidingslaag, koper of aluminium in het RVS gesandwicht omdat beide geleider kunnen oxideren. Ik denk dat deze dus een aardige leeftijd zullen hebben, iig ouder dan 50 jaar. Verbazingwekkend dat er nergens een merktekentje is te vinden.

Ik heb al tig pannen gezien en in handen gehad .
Maar nog nooit met koperen sandwich :);)

Zelfs niet bij kringlopen in mijn regio :confused:
 

Ray

SHTF Expert
Als het tussen RVS zit gesandwicht kun je ook geen koper of alu zien, maar verreweg de meeste van die dikke bodems zijn een sandwich van meestal (goedkoper) aluminium en RVS. Als het volledig RVS zou zijn, kunnen er snel scheurtjes ontstaan, RVS is eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor sterk verhitten en afkoelen.

Bij deze pannen is het geen sandwich, maar gewoon een koperen onderlaag.
 
F

frans81

Gast
Als het tussen RVS zit gesandwicht kun je ook geen koper of alu zien, maar verreweg de meeste van die dikke bodems zijn een sandwich van meestal (goedkoper) aluminium en RVS. Als het volledig RVS zou zijn, kunnen er snel scheurtjes ontstaan, RVS is eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor sterk verhitten en afkoelen.

Bij deze pannen is het geen sandwich, maar gewoon een koperen onderlaag.

Idd geen dikke Sandwich maar enkel belegt haha . Koper op rvs .
Testen moet ik ze nog op de gaspitten .

Ben benieuwd ;)
 

martin

Mankinds only hope
Idd geen dikke Sandwich maar enkel belegt haha . Koper op rvs .

Ik denk dat het komt omdat iemand de pannen dagelijks met een stukje staalwol heeft schoongemaakt (brillo)

upload_2021-2-8_21-28-10.jpeg

En als je dat maar vaak genoeg doet dan schuur je het RVS laagje weg en kom je uit op het koper.
 

phtvs

Sysop
Admin
Testen moet ik ze nog op de gaspitten .
Je hebt kans dat de bodem dan krom trekt op den duur. Mijn moeder had pannen met een koperen bodem maar die waren speciaal voor elektrisch koken. Later is mijn moeder op gas gaan koken en kocht toen nieuwe pannen omdat de oude hol of bol (ik weet niet welke van de twee) waren gaan staan.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat het komt omdat iemand de pannen dagelijks met een stukje staalwol heeft schoongemaakt (brillo)

Bekijk bijlage 20537

En als je dat maar vaak genoeg doet dan schuur je het RVS laagje weg en kom je uit op het koper.

Ik zou ik niet zijn als ik dat niet als bewezen wil zien .

Heb een diepe kras in de dunnere koperen bodem gemaakt van een pan zonder deksel .
Het is toch echt een koperen schijf die eronder zit . Geen twijfel mogelijk .

Edit,

Ik denk niet dat er een extra laagje rvs op zat dat door schuren is verdwenen .

Ook is de schijf bij alle pannen even dik en egaal .
 
F

frans81

Gast
Je hebt kans dat de bodem dan krom trekt op den duur. Mijn moeder had pannen met een koperen bodem maar die waren speciaal voor elektrisch koken. Later is mijn moeder op gas gaan koken en kocht toen nieuwe pannen omdat de oude hol of bol (ik weet niet welke van de twee) waren gaan staan.

Nu na paar keer in gebruik is er nog niets te zien . Deze pannen lijken minder tijd nodig te hebben voor bereiding . Kromtrekken gebeurd vaak wanneer lege pannen op de pit gezet worden . Dus niet voorverwarmen zonder vulling . Zo heb ik door effe de pan vergeten ook al pannen verprutst .
Laatst nog een Tefal koekenpan .
 
F

frans81

Gast
Ook nog even de vermelding dat ik twee bodems heb opgepoetst met fijne staalwol . Dat zie je oa op 1 foto .
 

PBear

Mankinds only hope
Dit lijken mij prima pannen voor een veeleisende gourmet-kok. Zullen vast niet goedkoop zijn geweest. De bodems zullen ook niet snel kromtrekken omdat een dikke koperen bodem de warmte snel over de hele bodem verdeelt. Koper is een prima warmtegeleider.
Mooie aanwinst @frans81 !
 

SurvWifeAll

Elementary prepper
Zo op 't eerste oog zou ik zeggen: iets uit de jaren 70, gebaseerd op het model. Maar qua merk geen idee.
Inkopper van de week misschien, maar heb je 't al aan de gulle gever gevraagd? Voor het Blokker imperium kostte zo'n chique set een maandsalaris, grote kans dat ze er dus stevig voor gespaard hebben, of het bijvoorbeeld cadeau hebben gekregen voor een bijzondere gelegenheid. Wel een mooi robuust setje!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo op 't eerste oog zou ik zeggen: iets uit de jaren 70, gebaseerd op het model. Maar qua merk geen idee.
Inkopper van de week misschien, maar heb je 't al aan de gulle gever gevraagd? Voor het Blokker imperium kostte zo'n chique set een maandsalaris, grote kans dat ze er dus stevig voor gespaard hebben, of het bijvoorbeeld cadeau hebben gekregen voor een bijzondere gelegenheid. Wel een mooi robuust setje!

Nope ! De verstrekker wist het ook niet . Die heeft er alleen maaltijden uit gehad en ze waarschijnlijk met tegenzin afgewassen/ afgedroogd / Opgeruimd .

Het zullen idd geen goedkope pannen zijn geweest . Is zelfs nog niets aan kapot :confused::rolleyes:

We gebruiken ze nu dagelijks op gas en het blijft zoals het was en nog is ( Het uiterlijk van de bodem ) .
 
Bovenaan