• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag mooi weer en het gras zo goed als droog . In combinatie met geen geduld meer, heb ik vanmiddag toch eens dat destijds bij kringloop aangekochte tent ( je ) opgezet ( zie link met reactie ) .

Het betreft een tentje van Papillon . Eentje uit het Atelier van Birdland of Erdman Schmidt . Sowieso een tent van hoge kwaliteit en in lichtgewicht Nylon uitvoering . Het kon geleverd worden in Katoen en Nylon .

Als eerste alle Mosterd stokken in elkaar gezet en toen de binnentent opgezet . Iets wat gemakkelijk te voltooien was in mijn eentje.
Eenmaal staande heb ik de 3 buitentent deren opengeslagen en gevisualiseerd waar ze behoren .
Ik had dit tentje natuurlijk ook zonder de tussenluifel op kunnen zetten maar zag het liever als geheel . ( Zie oa de 2de link met uitgebreide info van een later model uit 2005 !? ) .

Al vlug kwam ik erachter dat er veel te weinig grondpennen bij zaten en kon alles slechts met improviseren uitspannen. Een maal de luifel er tussen kon ik de tijdelijk geplaatste scheerlijnen aan binnentent verwijderen . Tussenluifel zit met velcro vast aan de beide buitenste delen .
Ik heb meteen de luifel uitgespannen met de twee daarvoor bestemde poles en nog zonder zijwangen die later op de foto's zichtbaar worden . Ook deze zijwangen zitten met velcro tussen de andere tentdoeken bevestigd .

De zijwangen kunnen ook uitgeklapt uitgespannen worden zodat er wat meer ruimte gecreëerd word onder de luifel .

Een uitgebreid verhaal is verder niet nodig daar alles uit link 1 90% klopt met mijn tent . Alleen een klein hoogte verschil , kleur en de rip-stop uitvoering . Mijn tent is dus iets lager en non rip- stop . En uit de eind jaren 90 .

De tent bleek in nagenoeg perfecte staat . Nylon nog zeer sterk , geen gaten en scheuren . Alle D ringetjes en lijnen . Enigste dat ooit een keer verder loslaat is de tape op de naden van het grondzeil . Maar dat is nu minimaal . Mooi tentje met meerdere opzet mogelijkheden.
Ook de vele ventilatie mogelijkheden zijn ideaal .

https://tentavontuur.wordpress.com/category/papilion/

https://www.preppers-shelter.nl/forum/posts/115207/

20210301_143130.jpg 20210301_151539.jpg 20210301_160116.jpg 20210301_160145.jpg 20210301_160210.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Label vermeld Papillon Spacsport Nijmegen .

20210301_160319.jpg 20210301_160338.jpg 20210301_160404.jpg 20210301_160425.jpg 20210301_160455.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Foto van www geplukt met zichtbaar de zijwangen uitgespannen bij een ander type Erdman Schmidt tent. Dit kan dus ook bij mijn tent .

image-25-02-2021_14-06-23-80.jpg

20210301_210638.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Bijzonder praktisch model tent @frans81 en met z'n goed vijf kilo voor het hele pakket, nog redelijk licht.
Mooi vondst, dit soort goede tenten worden helaas niet meer gemaakt.
 
F

frans81

Gast
Bijzonder praktisch model tent @frans81 en met z'n goed vijf kilo voor het hele pakket, nog redelijk licht.
Mooi vondst, dit soort goede tenten worden helaas niet meer gemaakt.

Het is ook een beetje geluk hebben met zoiets . Vooral bij kringloop en markten.
Kompleet is ? 1
Niet kapot is ? 2.
En deze keer het geluk dat er de extra opties bij zaten . Luifel ( aan twee zijden te creëren) en de zijwangen . Op foto zitten deze niet juist ! Binnenzijde zit buiten haha . De luxe om rechtop te staan heb ik helaas niet! Maar wel ook een zee van nuttige ruimte . En niet te vergeten de ventilatie opties . En dat voor 7.50 € :rolleyes:
 
F

frans81

Gast
Zojuist ving mijn oog toch iets op tijdens één van de eerste foto's bekijken .

Een scheurtje langs een stiksel van het buitendoek .

In het gebied waar je de tentpole door steekt.
Dat wordt reparatie ( tje ) met Tear-Aid type A .

20210304_200809.jpg Screenshot_20210304-200843_Gallery.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Daar zou ik me weinig zorgen over maken @frans81, kans dat het verder scheurt is heel klein. Ideaal van zoiets als Tear Aid idd.
Met iets dergelijks heb ik destijds een gat in m'n ultra lichte tentje geplakt en geen omkijken meer naar.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar zou ik me weinig zorgen over maken @frans81, kans dat het verder scheurt is heel klein. Ideaal van zoiets als Tear Aid idd.
Met iets dergelijks heb ik destijds een gat in m'n ultra lichte tentje geplakt en geen omkijken meer naar.

Het blijkt dat er op die plek gelukkig ook een twee lagen systeem is toegepast .
Inmiddels gerepareerd met Tear- Aid A . Zie oa foto 2 binnenkant met extra nylon rechthoekig verstevigingsstuk ingestikt.

20210304_203552.jpg 20210304_203732.jpg 20210304_220610.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan