• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

'Paracord' van de Action

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Na er al een paar keer langs te zijn gelopen kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen...
Paracord van de Action! 15m voor maar €1,48. Dat is slechts € 0.10 per meter!

520UdWsm.jpg
Het is verkrijgbaar in verschillende kleuren; zwart, rood, blauw groen en een camo kleurtje.
Ik koos voor stijlvol zwart en besloot het eens onder de loep te nemen.

DqscgZ1m.jpg
Eenmaal uitgepakt is het even zoeken naar het begin. Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit en voelt het goed.
Maar als ik eenmaal het begin gevonden heb besef ik ook dat dit helemaal geen paracord is.
pXLY0d4m.jpg
Het eind is een beetje samengesmolten maar er zijn veelkleurige draden zichtbaar.

9m43Oswm.jpg
Bij het knippen van het koord zien we duidelijk dat in plaats van de 6, of 7 losse koordjes in de kern allemaal losse nylon draadjes zitten. Het omhulsel krimpt ook gelijk waardoor de kern ver uitsteekt.
Ik heb de kern bijgeknipt en afgesmolten. Het smelten gaat goed.
Vervolgens kon ik er makkelijk lusjes van maken met een fishermans knot.

Ik heb de lusjes gebruikt om een tarp af te spannen. Prusik loop maken, lusje door de trap en stokje er door. Helaas werkt de Action paracord niet fijn en rolt het koord heel er in gebruik. Ik denk doordat de kern geen echte structuur heeft en alleen maar een verzameling losse draadjes is. Functioneel het echter wel.

Kopen?
Nou, nee. Ik zou hier niet op willen vertrouwen. Het inkorten van het koord is op zijn zachtst gezegd lastig. Daarnaast lijkt er heel erg veel rek in te zitten.
Ik zou de voorkeur geven aan 'echt' 550 paracord of een alternatief; #36 bank line wat nu in de mode lijkt te zijn. Al heb ik dat zelf nog niet geprobeerd.

Toevallig had ik ook een klosje in camo kleur gekocht om bij mijn tarp te gebruiken. Als ik tijd heb ga ik die van het weekend eens opzetten. Eens kijken hoe dat gaat.
 
G

Gast 2000

Gast
Goede review en strookt helemaal met mijn ervaring met action 'paracord'.
Maar dat gezegd hebbende.... handig als weg snij touw. Dat dan weer wel en voor de prijs kan je er best wat van kopen.
 

Nomad

Diehard Prepper
...handig als weg snij touw.

Dat was eerst ook mijn idee. Gewoon paracord gebruik ik helemaal op. Tot het of versleten is, of te klein is om nog iets mee te kunnen doen.
Het probleem van deze goedkope variant is dat hij slecht te knippen is. Zodra ik hem doorknip krimpt de buitenkant erg waardoor ik opnieuw de kern in moet korten voordat ik af kan smelten.

Maar goed, voor nog geen €1,50 mag je ook niet te veel verwachten natuurlijk. Op Paracord.nl is 550 uit mijn hoofd vanaf € 0,36 per meter.
 

Nomad

Diehard Prepper
Helemaal mee eens @Roel. Deze zou ik links laten liggen.

Al kan ik over de duurzaamheid in dit geval niets zeggen. Misschien kan ik dat ook nog eens testen.
 

Flos

SHTF Expert
Normaal vind ik 550paracord vrij duur. Vooral als je iets moet vast schorren Ergens in de vrije natuur die moet blijven. Vb. Een scheerlijn aan een schuilhut in mijn jachtrevier. Daarom gebruik ik soms wel eens minderwaardig touw of namaak paracord.
Dus die Action paracord zou ik daarom kunnen gebruiken.
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik heb een paar van deze gekocht en deze al deftig getest.

- als scheerlijnen voor tarpen; doet z'n werk en vooral de hevige kleuren zijn interessant om niet over te struikelen. Echter bij nat weer komt er serieus rek op dus het is misschien interessanter om deze eerst nat te maken en op voorhand uit te rekken.

- het maken van armbanden, lanyards. werkt goed, maar bij het inkorten en afbranden het boven vermelde probleem

- gebruikt bij het vuurmaken met een vuurboog; geen probleem. (al vond ik het verwijderen van de kerntouwtjes meer grip opleveren)

- sjorren van palen/takken voor shelterframe; geen probleem

- een bestelwagen van ongeveer 1800 kg uit de modder getrokken ( het touw in 8 loops gelegd dus 16 lagen en bevestigd aan 2 Harp-ringen)

- wasdrooglijn met vlinderknopen voor kleerhangers. geen probleem.

- immobiliseren van persoon (onderdeel zelfverdediging). geen probleem mits de het droog blijft... (opie is het op voorhand nat te maken)

- handvat voor mes van gemaakt, geen probleem.



- het is eerder utility touw en het is multifunctioneel inzetbaar 'het para gedeelte' waarvoor het originele cord bedoeld was refereert naar de scheerlijnen van een parachute, vraagt om speciale specificatie. het 'echte' paracord draagt ook het mil spec kenmerk en die heb je niet onder de 70 cent per meter. In doe het zelf zaken is er gelijkaardig touw dat nog meer kost...

Is het een goed prepitem? voor mij wel maar logisch nadenken en geen levensbedreigende toestanden mee uitlokken zoals zelf een parachute mee maken alsook niet als klim of afdaal zekerings/veiligheidslijnen gebruiken.. ook voor het maken van een boog zou ik deze niet als pees gebruiken.
 

Carismo

Prepper goeroe
Hier wat van dat goedkope Action touw gebruikt in de tuin, maar het blijkt niet echt UV bestendig. De mantel valt hier uit elkaar (en verkleurt nogal).

Alle onbehandelde fabricatie touwen zijn toch min of meer uv gevoelig. afhankelijk van welk doel kan was/wax de levensduur verlengen vaak is het vervangen goedkoper.
 

Niels

Mankinds only hope
Leuke test :).

Ik heb zelf ook ooit Chinees paracord besteld en gebruikt.
Dat was na 1 of 2 keer kamperen al verkleurd door de zon, en leek poreus te worden.
Ook net wat jij zegt, de binnenkern t.o.v. de buitenkern was ruk.

Ik gebruik nu uitsluitend nog paracord type 2 (ja, u leest het goed) van paracord.nl/eu en dat bevalt goed.
 

Carismo

Prepper goeroe
Als je echt deftig paracord (en meer keuze qua kleur) wil is het misschien interessanter om eens te kijken naar bulk. (oa knivesandtools heeft vrij goede prijzen qua paracord)
rollen van 1000ft (304) meter zijn veel goedkoper (ongeveer 24cent per meter) tegenover 33 cent per meter voor 30 meter


Voor mensen die met beperkt budget zitten is het misschien interessant om samen te leggen?

voor datzelfde 10 tje heb je ongeveer 30% meer touw. (kwalitatief paracord, maar geen mil spec).
 

Loreen

Last (wo)man standing
Ik zou die troep helemaal niet kopen.
Binnen de kortste keren is het spul naar z'n grootje.
En dan hebben we weer een kleine en volkomen overbodige bijdrage geleverd aan de plastic soep....:(

Zo enorm mee eens! De prijs die ergens voor betaald moet worden houdt meer in dan alleen het bedrag dat bij de kassa wordt afgerekend.

Om het ontopic te houden:
Ik heb ook ooit, jaaaaaaaaaaren geleden, action paracord gekocht. Dit voor in de BOB, allemaal kekke kleurtjes, voornamelijk zodat de kids bij verveling armbandjes zouden kunnen knopen. Stiekem vond ik het best een goed idee van mezelf, aangezien touw natuurlijk voor super veel dingen gebruikt kan worden en je dus niet iets nutteloos aan het meesjouwen bent. Uiteindelijk zijn er geen armbandjes geknoopt die trektocht, maar had ik het wél gebruikt: door de rotsgrond in Zweden zat er vaak net een kei of stuk rots precies op de plek van het lusje van mijn tent waar een haring de grond in moest, wat dan dus niet lukte. Met behulp van het paracord kon ik de tent dan een stukje verder vastzetten.
Tegenwoordig gebruik ik het paracord op SC's, om scheerlijnen wat beter op te laten vallen. De kekke kleurtjes zijn daar nog kek genoeg voor.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik zou die troep helemaal niet kopen.
Binnen de kortste keren is het spul naar z'n grootje.
En dan hebben we weer een kleine en volkomen overbodige bijdrage geleverd aan de plastic soep....:(

Top 5 items van plastic soup zijn sigarettenpeuken, voedsel/snoepverpakking, plastic drinkflesjes, plastic zakjes & drankdopjes.

Persoonlijk denk ik dat kunststof shortouw, visnetten en vislijnen een reëler probleem vormen voor ghostfishing en hierbij een pak minder afbreekbaar is dan nepparacord
(waar het grootste deel nog organisch is, daardoor het juist uv gevoelig maakt en veel beter afbreekbaar) ;)

Afgedankt paracord kan dienst doen als lont voor een diy nood olielampje/lichtje en kan ook hergebruikt worden in het maken van micarta handvatten. Kleurrijke afdankers kunnen alsnog dienst doen als markers.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Kan dat met kunststof touw? Ik dacht dat je daar katoen oid dergelijks voor nodig had.

Het cord van de action is maar voor een klein gedeelte kuststof. aangezien het niet echt brand zonder extra brandstof.

Al hangt het ook af van welk materiaal ze gebruiken want ik heb 2 groene bussels paracord van de action van een verschillende periode en ze hebben elk een andere kern. en idd die met de zwarte kern gaat telkens uit (ook met brandstof misschien andere samenstelling. wat de lont/wiekfunctie teniet kan doen maar nog voor andere doelen kan dienen.
 

Nomad

Diehard Prepper
Afgelopen weekend was ik in de buurt van een natuurgebied en was ik van plan om het een en ander te gaan testen.
BCB firegel blokjes met, poncho shelter en natuurlijk het paracord van de action.
Tot mijn grote teleurstelling regende het te hard om het veld in te gaan. Dus van het kopje thee in het bos is niks gekomen.

De avond ervoor heb ik van het Action Paracord een scheerlijn gemaakt. Naar aanleiding van een youtube video heb ik mijn kit vereenvoudigd en de scheerlijn is daar onderdeel van. Afijn, ik moest dus weer knippen en smelten.

Wat aanvullingen op mijn eerdere review van het zwarte paracord, ditmaal voor de camouflage kleur...

- Het koord is stugger dan het zwarte.
- De kern is hetzelfde.
- Dit paracord brand heel slecht; het verkoolt vrijwel direct. De kern smelt wel.
- De camo mantel heeft minder krimp dan de zwarte variant.
- Het koord gedraagt zich niet altijd als koord, soms als een 'band'.

Conclusie? Eigenlijk niks wat we al niet wisten. Om dit goedkope paracord te maken wordt 'maar wat' gebruikt.
Voor de één is het acceptabel, voor de ander niet. Voor mij niet.

Milieu is een factor (plasticsoup) maar voor mij ondergeschikt aan het gebruik en betrouwbaarheid van het touw.
Dat wil zeggen dat als ik dit touw tot op de draad op kan gebruiken ik niet zo wakker lig van de impact omdat ik het compleet opgebruik en correct afvoer (meer kan je dan ook niet doen).
Maar dit touw is voor mij niet bruikbaar omdat het te slecht te verwerken is. Buiten wil ik niet een halve aansteker opofferen om een koord af te smelten of een losse kern extra afknippen met risico op het verliezen als plasticafval.

Tot slot verliest het koord soms zijn ronde vorm doordat de kern te lost is. Dan wordt het een plat touw, of band. Dit knoopt anders en maakt het soms moeilijk om knopen degelijk en netjes te krijgen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag gekocht voor nog steeds 1.48€ per stuk en made in China .
Alszijnde Paracord en vergeleken met ( echt ) PARACORD ! slaat het de plank idd mis .
Het afsmelten blijft een ramp daar kern en buitenmantel beide anders reageren op de vlam .

Ach ja dit 2x 15 meter 3 mm touw is nog geschikt voor andere zaken . Oa vuilniszakken dichtknopen.
Laat je dus aub niet misleiden door het woord Paracord . Maar hou het woord Action erbij .
Zou dan niet mis mogen gaan kwa verwachtingen .;)

20210714_132605.jpg 20210714_132623.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Kern van de Groene draad bestaat uit tientallen zwarte synthetische draadjes .
Dus geen veelkleurige koordjes ( +- 6 a 7 ) zoals @Nomad vermeld in begin topic .

Bij de zwarte draad niet anders . Ook hier blijkt dat vanaf fabriek het afsmelten niet werkt . Buitenlaag ligt los van kern .

16262630870554371200886343093508.jpg 16262632292585238857239460154960.jpg
 
Bovenaan