• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pas op voor de teek.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het is weer tekentijd. Met weer een nieuw voorlichtingsfilmpje (mjah reclamefilmpje) Wel een duidelijk filmpje.

Wat kan je doen om tekenbeet te voorkomen?
Bescherm jezelf, met lange mouwen, broek in de sokken, geïmpregneerde bug-sokken, anti-teken spul.
Denk eraan als je in de natuur geweest bent om jezelf en je kinderen en partner te controleren op teken.

Heb je wel een teek?
Verwijder de teek zo snel mogelijk met een speciale tekentang. Gebruik geen alcohol, ontsmettingsmiddel of andere producten om de teek te verdoven. Hierdoor zal de teek juist gif in de wond spuiten. Een niet volgezogen teek kan ook met plakband of kleefpleister of ducttape worden verwijderd.

Twijfel je of het verwijderen goed ging, of krijg je klachten, ga naar de huisarts.

 

Roel

Mankinds only hope
Duidelijk verhaal @Stuudje, alleen is het geen gif dat in je lijf wordt gespoten, maar de maaginhoud. En die kan de beruchte Borrelia bacterie bevatten die de ziekte van Lyme veroorzaakt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tekenradar.

Voor actuele informatie over het verwachte activiteitsniveau van teken in Nederland. We verwachten dat met deze informatie meer mensen actief aan preventie zullen doen.
Mensen attenderen op de kans op tekenbeten en de ziekte van Lyme gevallen in Nederland, hoe vaak en onder welke omstandigheden een tekenbeet leidt tot (ernstige) klachten door de ziekte van Lyme, en hoe vaak aanhoudende klachten ontstaan. We verwachten dat met deze informatie meer mensen zich bewust worden van de risico’s en risicofactoren.

Verder houdt Tekenradar zich ook bezig met onderzoek naar tekenbeten en de ziekte van Lyme.
 

I_am

Elementary prepper
Ja, die vervloekte teken! Ik ben dagelijks in het bos en heb meerdere viervoeters, dus een veelvoorkomend probleem. Ondanks de nog veel agressievere (anti-teken) middelen die ik gebruik voor de viervoeters, zijn er toch nog heel wat teken die zich vast weten te klampen. Hoe je die zou moeten verwijderen met bv plakband, is mij een vraag? Die kl*te beestjes zetten zich zo vast, die zijn er met geen plakband uit te halen! Ook zo'n gammel teken-tangetje (zoals in het filmpje) heeft vaak veel te weinig knijp- en trek-vermogen. Mijn ervaring is, dat je het beste zo'n lepel, schep of koevoet modelletje kunt nemen, die werken m.i. in de praktijk veruit het beste.
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
symptomen van de ziekte van Lyme:
Zie: http://www.lymenet.nl/info/lyme-symptomen


symptomen kunnen zich openbaren over meerdere jaren en ook weer verdwijnen. De eerste symptomen kunnen zelfs na een paar maand na de infectie zich openbaren. Zo'n 70 % ( uit me hoofd?) heeft nooit in de gaten gehad dat ze zijn gebeten door een besmette teek.

bij vermoeden van een Lyme infectie dwing een behandeling af volgens de nederlandse behandelrichtlijn ( voor lyme) , dit is wel het minste wat men kan / moet doen in nederland. laat je niet afschepen met een paar antibiotica tabletjes.
bij het manifesteren van een huidafwijken / vlek / kring (Erythma Migrans, EM) etc, maak een FOTO, vaak word dit alleen erkend als een lyme infectie door de artsen, toch is een EM lang niet altijd aanwezig.

info: http://www.lymenet.nl/info/lyme-symptomen
en ervaringsdeskundige
 

dubbel0

Diehard Prepper
zoals beloofd ( achter de schermen)

Het RIVM wist al in 1993 vrij nauwkeurig van de hoed en de rand.

zomaar even een stukje:

3. Zoals uit bovenstaande blijkt, hebben alle verschijnselen van Lyme ziekte een langdurig (!) beloop. Het is moeilijk om aan te geven wanneer er sprake is van een chronische persisterende infectie. Toch doet deze classificatie recht aan een aantal ziektebeelden die veroorzaakt worden door B.burgdorferi. Hieronder vallen de chronische artritis, die zoals gezegd jaren (!) lang kan duren, de acrodermatitis cbronica atropbicans en de progressieve borrelia encepbalomyelopathie.
– Nu zegt het RIVM/reguliere artsen na 2-4 weken ab moet het over zijn en kunt u geen Lyme meer hebben.

Lees verder op:

https://desishiba.wordpress.com/2016/01/17/het-rivm-verspreidt-leugens/

of bij de rivm zelf het infectieziekten bulletin ( jaargang 4 nr 6 ) waar de info in staat.

http://www.rivm.nl/dsresource?type=...&objectid=rivmp:47261&versionid&subobjectname

ergens is er dus iets goed mis gegaan in de communicatie tussen huisartsen en rivm.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Opgelet: meer teken gesignaliseerd die ziekte van Lyme verspreiden
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2689677

Bij onderzoek in het natuurreservaat van Bokrijk zijn er drie keer meer besmette teken aangetroffen dan drie jaar geleden. Dat schrijft Het Belang van Limburg. Als de teken een bepaalde bacterie met zich meedragen, kunnen ze bij een beet de ziekte van Lyme overdragen op de mens. Die ernstige infectieziekte kan zenuw- of hartproblemen veroorzaken.
 

Erny

Last (wo)man standing
Afgelopen donderdag teek no. 3 (of was het al de vierde) van dit jaar op/in mijzelf aangetroffen. Gelukkig dit keer op een plaats waar ik zelf bij kon. :cool:
En zowaar ging deze er met kop en al uit. Was een volwassen exemplaar.

Normaal krijg ik na een dag of 3 een wat allergische reactie op de tekenfluids waardoor ik ze, als ze op een onopvallende plek zitten, ook ga voelen en dus ontdekken.
Dit keer was ik er dus binnen 8 uur bij met weghalen.
Maar toch na drie dagen (zaterdagavond/nacht) begon de plek te jeuken en heb 's nachts best wel zitten krabben. Het was de binnenkant van mn bovenbeen (net onder de "bikinilijn) dus een heel ander soort "vlees en vel" dan bijvoorbeeld in mn nek.
De jeukplek bleek zondag behoorlijk groot te zijn geworden en zag eruit als een soort allergische reactie op een muggenprik (heb ik ook wel eens)... zo'n grote platte bult. Maar de tekenbeet zat niet in het midden maar bovenin, dus was de zwelling nou gewoon uitgezakt?
Er zat wel een soort lichtere rand omheen... en bij de tekenbeet was het wat blauwig.
Sindsdien is de plek alleen maar kleiner en weer normaler geworden. Nu zijn de zwelling en de rode kleur helemaal weg en jeukt het nog een beetje.

Dusss... was dit de normale allergische reactie die ik altijd heb? Offff... was het een signaal van de aanwezigheid van het Lymevirus en was het een Erythma Migrans?...
Ga ik naar de huisarts of niet? Een onnodige antibioticakuur zie ik ook niet zitten maar zou jammer zijn als ik dat achteraf gezien beter wel had kunnen doen...

De plek waar ik een week of twee geleden een teek had (op een plek waar ik niet bij kon dus door iemand anders gepoogd te verwijderen, kop bleef steken, die kreeg ik er de volgende dag pas uit) jeukt ook nog steeds... dat is bij mij tamelijk normaal. Daar zat geen kring of grote rode plek omheen.

Tekenbeet gemeld op Tekenradar. En ik heb een foto gemaakt. En nee... de teek dit x niet bewaard, ik was net wakker en heb m in de wc gegooid (daar zat ik toch) ipv 'm in een wcpapiertje te bewaren.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Ga ik naar de huisarts of niet?
Dat zou ik wel doen. Dit klinkt verdacht, en het krijgen van een overbodige behandeling weegt zeker niet op tegen de ellende die je bij een Lyme infectie kán krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

petroman

SHTF Expert
Voorkomen is beter dan genezen en beter om niets naar de huisarts dan je zorgen gaan maken. Foto maken is altijd goed als bewijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

dubbel0

Diehard Prepper
ook een foto gemaakt van de onstekingsreactie ? dat is vaak wel aan te raden, en ik zou zelf op een AB kuurtje aandringen (niet te kort). borelia bouwt een resistentie op tegen AB. ook kunnen zogenaamde co infecties voorkomen zoals Bartonella , hier zou je ook op kunnen reageren.

http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=37 <-- co infecties
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Ik heb ook de mazzel dat ik meteen sterk reageer op zo'n tekenbeet. Voordeel is dat ik binnen een paar uur weet dat ik er weer eentje heb.
Op gevoelige plekken (lies bv. ) blijft de plek ook wat dikker en blijft jeuken, zeker een paar dagen lang, soms langer, tot wel twee weken.

Eigenlijk wel ideaal als je dus wat allergisch reageert op die rakkers, anders loop je wel de kans dat je ze laat zitten.
Je kunt zelf het beste inschatten of het een allergische reactie is @Erny, of dat er meer aan de hand is. Niemand kan er wat zinnigs over zeggen adhv een beschrijving.
In geval van twijfel altijd een huisarts raadplegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Afgelopen donderdag teek no. 3 (of was het al de vierde) van dit jaar op/in mijzelf aangetroffen. Gelukkig dit keer op een plaats waar ik zelf bij kon. :cool:
En zowaar ging deze er met kop en al uit. Was een volwassen exemplaar.

Normaal krijg ik na een dag of 3 een wat allergische reactie op de tekenfluids waardoor ik ze, als ze op een onopvallende plek zitten, ook ga voelen en dus ontdekken.
Dit keer was ik er dus binnen 8 uur bij met weghalen.
Maar toch na drie dagen (zaterdagavond/nacht) begon de plek te jeuken en heb 's nachts best wel zitten krabben. Het was de binnenkant van mn bovenbeen (net onder de "bikinilijn) dus een heel ander soort "vlees en vel" dan bijvoorbeeld in mn nek.
De jeukplek bleek zondag behoorlijk groot te zijn geworden en zag eruit als een soort allergische reactie op een muggenprik (heb ik ook wel eens)... zo'n grote platte bult. Maar de tekenbeet zat niet in het midden maar bovenin, dus was de zwelling nou gewoon uitgezakt?
Er zat wel een soort lichtere rand omheen... en bij de tekenbeet was het wat blauwig.
Sindsdien is de plek alleen maar kleiner en weer normaler geworden. Nu zijn de zwelling en de rode kleur helemaal weg en jeukt het nog een beetje.

Dusss... was dit de normale allergische reactie die ik altijd heb? Offff... was het een signaal van de aanwezigheid van het Lymevirus en was het een Erythma Migrans?...
Ga ik naar de huisarts of niet? Een onnodige antibioticakuur zie ik ook niet zitten maar zou jammer zijn als ik dat achteraf gezien beter wel had kunnen doen...

De plek waar ik een week of twee geleden een teek had (op een plek waar ik niet bij kon dus door iemand anders gepoogd te verwijderen, kop bleef steken, die kreeg ik er de volgende dag pas uit) jeukt ook nog steeds... dat is bij mij tamelijk normaal. Daar zat geen kring of grote rode plek omheen.

Tekenbeet gemeld op Tekenradar. En ik heb een foto gemaakt. En nee... de teek dit x niet bewaard, ik was net wakker en heb m in de wc gegooid (daar zat ik toch) ipv 'm in een wcpapiertje te bewaren.

Ik reageer allergisch op tekenbeten. Ik krijg dan een hele grote (soms twee handen groot) rode dikke plek die ontzettend jeukt. De tekenbeet zit meestal niet in het midden. De eerste twee keer heeft de huisarts bloed laten prikken maar er was geen lyme. Ik heb anti histamine gekregen. Tegen de allergische reactie. Sindsdien bel ik de assistente van de huisarts en kan de tabletjes ophalen.

Mijn advies: ga wel naar je huisarts. Het is goed dat artsen zien dat er meerdere lichamelijke reacties mogelijk zijn bij een tekenbeet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Rataplan

Mankinds only hope
Voor Nederland nieuw virus ontdekt in teken
In teken op de Sallandse Heuvelrug is het zogeheten teken-encefalitisvirus of TBE-virus aangetroffen. Het is voor het eerst dat dit virus in Nederland opduikt, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu donderdag.
http://www.ad.nl/gezond/voor-nederland-nieuw-virus-ontdekt-in-teken~a428c432/

Las het vanochtend ook inderdaad.
Momenteel zijn wij bezig met aanschaf van nieuwe werkkleding ivm arbo, ook tekenwerende kleding.
Deze kleding is een soort van geïmpregneerd met permetrine.
Dit is in een ingekapselde vorm, die dagelijks een minimale hoeveelheid werkzame stof afgeeft, waarvan gezegd wordt en uit onderzoek blijkt dat het geen gevaar voor de gezondheid oplevert, omdat de hoeveelheid stof die vrijkomt ver onder de toelaatbare hoeveelheid zit, volgens tabellen van de WHO.
De leverancier vermeld dat er geen gevolgen zijn voor de gezondheid, althans tot max 20 jaar, op de langere termijn kunnen ze dit nog niet uitsluiten, daarvoor is het product nog te kort in omloop en daardoor beperkte onderzoeks mogelijkheden voor de termijn langer dan 20 jaar.
Wanneer je leest over de stof permetrine wordt ik niet echt vrolijk en enthousiast om dit dagelijks op mijn lijf te moeten dragen, hoe mooi het ook verpakt is en/ of als veilig wordt beschouwd.
Als ik lees over de mogelijke gevolgen van een fatale tekenbeet, wordt ik ook niet echt vrolijk, het voelt dus als het moeten kiezen tussen twee kwaden.
Mijn ervaring is, dat als je bewust bezig bent in tekenrisico gebied, dat het dragen van kleding, zoals een overhemd met lange mouwen, een pet, je broek in je sokken etc, de kans op het krijgen van een teek op de huid zeer gering wordt tot bijna uitgesloten.
Best lastig vind ik, zeker als het je verplicht wordt om deze kleding voor je werk permanent te moeten gaan dragen.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan? En weet iemand misschien meer over deze stof ' permetrine'?
( en dan bedoel ik meer info of ervaringen dan dat op internet en uit onderzoeken al te vinden is, dat heb ik al doorgespit)

De kleding is van het merk Rovince.
 

Jasje

Prepper goeroe
Misschien is de stof G-1000 van bijvoorbeeld Fjällräven wel een alternatief. Ik zelf zweer bij deze stof voor broeken etc. De stof heeft ook de eigenschap insectwerend te zijn. Maar zoals je zelf al aangeeft is bedekken de eerste bescherming. Ook mijn ervaring.
 

dubbel0

Diehard Prepper
@Rataplan als het goed is, behoort een lyme/ fsme infectie voor mensen die hun beroep hebben in de natuur (boswachterij/ plantsoendienst/ bestrijding muskusratten etc) als een beroepsziekte / risico. Daardoor kan de werkgever (meer?) aansprakelijk gesteld worden. ieder ander die dit soort ziekten oploopt heeft (meer) pech.

en ik zou de kleding maar dragen. als je het niet draagt ben je zelf aansprakelijke en heb je kans dat je echt financieel in de penarie komt. en word je werkgever voor de rechtbank in het gelijk gesteld. en geloof me, met een persistente lyme infectie, zie je je advocaat net zo vaak als je huisarts.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Er beginnen bij mij wat bellen te rinkelen. Ik werk in het dorpje Haarle. Wat tegen de Sallandse heuvelrug aan ligt. 6 t/m 9 juni was daar de avondvierdaagse. Vier avonden lekker het bos in over de leukste paden.
Afgelopen week is zijn er wat leden van het gezin van mijn werkgevers ziek geweest. Koorts, moe, spierpijn, sommigen overgeven. Het duurt maar 2-3 dagen. Maar mijn werkgeefster zei dat het een griepje is wat heerst. In het dorp hebben meerdere mensen deze symptomen. Maar ik weet niet of die allemaal in het bos zijn geweest.

Ik denk dat ik haar toch het artikel maar stuur om bedacht te zijn op het TBE virus.

Afgelopen week heb ik bij een kat 13 teken weg gehaald. En die katten lopen ook op de plekken waar reeën lopen.:oops:
 
Bovenaan