• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pefra Dampfconservierer ( Stoomconserveren) uit het verleden .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit komt uit een tijd dat inmaken / Wecken één van de weinige opties was .

Een mooi en nog nieuw apparaatje in doos en zonder handleiding trof ik vandaag in een winkel .
Duits van oorsprong en

" Wie ein Wunder ... " wirkt das Arbeiten
DAMPFCONSERVIERER mit Thermometer staat er op de doos .
Zoals al aan de rubberen dop te zien is sluit je de slang aan op een stoomketel of Fluitketel die er voor geschikt is .
Máár dan !?

Wie heeft via dit principe al eens iets geconserveerd en kan het hier even uitleggen.

Is dit wel zo'n mooi systeem als de info die ik kan vinden via internet beweert ( zie oa de link )

http://www.eichwaelder.de/Altes/altesgeraetnr41.htm

dampf.jpg20200704_140353.jpg 20200704_140409.jpg 20200704_140424.jpg 20200704_140512.jpg
 
F

frans81

Gast
Ondertussen de bij foto 1 horende link doorgelezen !
Mij is nu iets meer duidelijk omtrent de praktijk .
Nu nog positieve ervaringen van mensen die gegeten hebben van producten die op deze wijze behandeld zijn geweest ( en het overleefd hebben :fluit: ) :hug: .

Zie link met info

http://plbg.de/zeitung/243-2013/exponat.htm
 

PBear

Mankinds only hope
Mijn moeder heeft zich in het verleden wel met wecken bezig gehouden, maar dit systeem kende ik nog niet. En aan mijn gebrek aan leeftijd zal het niet liggen denk ik. Interessant!:confused:
 

Ray

SHTF Expert
Wat ik niet begrijp van het ding, dat als je eerst de pot moet vullen met gekookt spul, waarom je nog zou moeten na verhitten met wat stoom.
Vacuum trekken doet de pot dan toch wel.

't Is een klein wonder dat die glazen thermometer nog heel is, als je die steeds tussen pot en deksel moet steken. :)
 
F

frans81

Gast
Wat ik niet begrijp van het ding, dat als je eerst de pot moet vullen met gekookt spul, waarom je nog zou moeten na verhitten met wat stoom.
Vacuum trekken doet de pot dan toch wel.

't Is een klein wonder dat die glazen thermometer nog heel is, als je die steeds tussen pot en deksel moet steken. :)

Hij is nog Nieuw @Ray .
Bij dit systeem zou dus een Weckketel en lang koken overbodig zijn .

Máár beste kerel ! Wij zijn nog te jong om het te kunnen bevatten haha .
Zelfs ik in mijn tweede jeugd heb het in mijn kind jaren nog nooit gezien in huis.
 

Ray

SHTF Expert
@frans81 Ik weet het ook niet, maar ga af op de info uit de link die je zelf hierboven postte. Daarin staat dat je de pot moet vullen met gekookt heet spul.
Danach füllt man das fertig gekochte und möglichst noch heiße Einkochgut bis etwa 1 1/2 cm. unter den Rand in das Glas.

Logisch, want met een beetje stoom ben je een uur bezig om een pot voer door te warmen. Je moet dus wel eerst het spul koken en dus steriliseren voordat je het in de pot stopt.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 Ik weet het ook niet, maar ga af op de info uit de link die je zelf hierboven postte. Daarin staat dat je de pot moet vullen met gekookt heet spul.


Logisch, want met een beetje stoom ben je een uur bezig om een pot voer door te warmen. Je moet dus wel eerst het spul koken en dus steriliseren voordat je het in de pot stopt.

Máár eerst steek je dat ding in de nog lege maar wel al gereinigde weckpot !
Zie stukje tekst dat net boven jou bijgevoegde stukje staat .

Dus ja eerst jou gerecht in normale pan inkoken / voorbereiden en dan de verdere procedure .

SmartSelect_20200706-165212_Brave.jpg

En dan

SmartSelect_20200706-165511_Brave.jpg

Ik weet nu ongeveer hoe het werkt maar zoek naar overlevenden die al vele potten hebben leeggeslurpt haha

En die bevestigen dat het safe te gebruiken is !
 
Bovenaan