• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleum/kersosine maken

Mrod

Senior Prepper
Naar aanleiding van dit artikel lijkt het me erg handig om de kunst van petroleum maken te beheersen.

De theorie is vrij eenvoudig:
Laat kolen zuurstofarm verbranden om koolmonoxide te genereren.
Voeg stoom toe en leidt dit gas langs een katalysator (van ijzer?) om steenkoololie en nafta te maken.
(het Fischer-Tropschprocédé)


Heeft iemand hier ervaring mee?
 

markske

Diehard Prepper
Als je de vraag moet stellen, weet je het antwoord. Tenzij je graag je huis ziet afbranden, hou je met realistischer zaken bezig.
Uit bepaalde kunststoffen kan je een soort dieselolie distilleren, dat is nog zelf te doen, maar als er van het ene te kort is, is er dat van het andere ook.
 

Flos

SHTF Expert
Door kolen zuurstof arm te verbranden krijg je dan geen kooks? En kooksgas is uiterst ontplofbaar toch.
 

Mrod

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
In de tweede wereldoorlog werden er ook auto's gebouwd die op houtgas liepen.
Het winnen van houtteer is zelfs vrij gemakkelijk.

Je wilt niet weten hoe vaak ik al gehoord heb dat iets onmogelijk is.
Gelukkig ben ik heel eigenwijs en heb toch al een aantal keer het tegendeel kunnen bewijzen.
Maar uitgaande dat ik de beschikking heb over voldoende houts- en steenkool wil ik kijken of ik er meer mee kan doen dan ermee koken en warm blijven. :wave:

Ik mag hopen dat kooksgas enigszins brandbaar is wil ik er uiteindelijk petroleum van maken. :lol:

Het gaat mij vooral om de volgende stap.
Hoe ik d.m.v. een ijzer katalysator (het Fischer-Tropschprocédé) de kooksgas omzet naar steenkool olie.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Naar aanleiding van dit artikel lijkt het me erg handig om de kunst van petroleum maken te beheersen.

De theorie is vrij eenvoudig:
Laat kolen zuurstofarm verbranden om koolmonoxide te genereren.
Voeg stoom toe en leidt dit gas langs een katalysator (van ijzer?) om steenkoololie en nafta te maken.
(het Fischer-Tropschprocédé)


Heeft iemand hier ervaring mee?
@Mrod Wel ervaring met Fisher-price en Fischertechnik;)

Dit is dan zo'n beetje wat je bedoelt?
Wow, mijn vrouw zou me het huis uit smijten als ik zoiets in de keuken zou opstellen...
Choren_BTL_Production_Process_large.jpg

Als kleinschalig experiment met wat kolfjes is het misschien aardig, maar ik denk dat er heel wat bij komt kijken (zoals boven) zodra het om meerdere liters gaat, en dat het niet ongevaarlijk is, en in feite veel moeite voor alleen zo'n omzetting van vast naar vloeibaar. Voor zover mij bekend is, hebben de Duitsers het in de oorlog moeten toepassen omdat de toevoer van olie was onderbroken:thumbsup: en hun tanks nu eenmaal niet op kolen liepen.

Vanuit prep-oogpunt zou ik dan eerder kijken naar een houtgasgenerator:rolleyes:, of desnoods een stoom-tank gaan bouwen:cool:, voordat ik zelf aan zoiets als Fischer-Tropsch :eek:zou beginnen...

Maar nog beter is volgens mij, en maakt ook :p brandstof uit biomassa...
En als dat dan ook het vrouwtje nog eens smaakt...;)
275px-Pot_Still_Diagram.jpg

Waarom zou je dat niet proberen...? Proost!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Mrod
Moet eerst weten welke brandstof er gebruikt gaat worden bij het kraakproces. Waarschijnlijk aardgas om de hoge temperaturen die nodig zijn bij het kraakproces te halen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kraken_(scheikunde)

En heb je al een mini kraakfornuis gezien?

Ik denk dat de link die je aangeeft niet 100% overtuigend is dat er inderdaad bij een buurman van de topic-schrijver in het oorlogsgebied petroleum uit steenkolen maakte.
Dit is nogal een gedoe.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropschbrandstoffen

Wat meer voor de hand ligt is dat de man die de petroleum verkocht een grote tank met petroleum had en deze verstopt had en dus beetje bij beetje verkocht met het verhaal dat hij eerst weer petroleum moest maken.

à propos; wisten jullie dat Tom in zijn jeugd petrolieboertje is geweest? Mijn oom was petrolieboer en op vrij dagen hielp ik hem met het "venten" van de petrolie.
 

Flos

SHTF Expert
Hout branden tot houtskool en zo houtskool gas laten vrij komen is al eens gedaan op een SC. Niet om gas te hebben maar om houtskool.
In iedere ruwstaal fabriek is een kooks fabriek. De kooks wordt tussen het ijzer erts gemengd om zo vloeibaar ruwijzer te bekomen.
Maar de kooksgas wordt gebruikt om de hoogoven op te warmen. Die dan terug hoogoven gas produceert. Wat nog veel meer brandbaar is. Ook geur en kleur loos.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Mrod u schrift houtgas maken is heel simpel , nou op papier wellicht wel , (http://web.ornl.gov/info/reports/1989/3445602994393.pdf)
maar om zo'n installatie te maken vergt toch iets meer kennis van zaken , zeker niet onmogelijk maar niet zo simpel als u in gedachte hebt
Dit geldt ook voor wat u wilt maken , waar u het over heeft lijkt mij een kraak installatie om door middel van destillatie petroleum te verkrijgen
Ik weet hier allemaal bar weinig van hoor maar als je naar een commerciele installatie kijkt dan heb je het over een fabriek en niet over een
toestel . tevens je moet dit soort processen regelen alles is veelal elektronisch , dus zult u ook een voedingsbron moeten
hebben en alle apparatuur . Niets is onmogelijk net wat u zegt , maar over wat voor prijskaartje heeft u het dan ??
gr will
 

Mrod

Senior Prepper
@Mrod Wel ervaring met Fisher-price en Fischertechnik;)

Dit is dan zo'n beetje wat je bedoelt?
Wow, mijn vrouw zou me het huis uit smijten als ik zoiets in de keuken zou opstellen...
Choren_BTL_Production_Process_large.jpg

Als kleinschalig experiment met wat kolfjes is het misschien aardig, maar ik denk dat er heel wat bij komt kijken (zoals boven) zodra het om meerdere liters gaat, en dat het niet ongevaarlijk is, en in feite veel moeite voor alleen zo'n omzetting van vast naar vloeibaar. Voor zover mij bekend is, hebben de Duitsers het in de oorlog moeten toepassen omdat de toevoer van olie was onderbroken:thumbsup: en hun tanks nu eenmaal niet op kolen liepen.

Vanuit prep-oogpunt zou ik dan eerder kijken naar een houtgasgenerator:rolleyes:, of desnoods een stoom-tank gaan bouwen:cool:, voordat ik zelf aan zoiets als Fischer-Tropsch :eek:zou beginnen...

Maar nog beter is volgens mij, en maakt ook :p brandstof uit biomassa...
En als dat dan ook het vrouwtje nog eens smaakt...;)
275px-Pot_Still_Diagram.jpg

Waarom zou je dat niet proberen...? Proost!

Moonshine maken behoort al tot vaardigheden die ik heb. :lol:

In je eerste plaatje zijn de eerste twee stappen het maken van gas.
Dat lukt me al. Als je onder de "high temperature gasifier" een blikje plaatst dan kan je houtteer winnen.
Bovenin ontsnapt het gas. Die kan ik opvangen op de inlaat van mijn compressor om zodoende gasflessen te vullen.

De volgende 4 stappen zijn slechts voor het verwijderen van ongewenste deeltjes zoals roet en zwavel.

Maar dan komt stap FT Synthesis (FT = Fischer-Tropsch) en die is abracadabra voor mij.
Het gaat om een heterogene katalysator met een oppervlakte van Ferrum (ijzer)
Het gas langs ijzeren platen laten lopen lijkt me te simpel. Er zullen wel specifieke waarden voor druk en temperatuur nodig zijn.
Maar die heb ik dus nog niet kunnen vinden.



@Mrod u schrift houtgas maken is heel simpel , nou op papier wellicht wel , (http://web.ornl.gov/info/reports/1989/3445602994393.pdf)
maar om zo'n installatie te maken vergt toch iets meer kennis van zaken , zeker niet onmogelijk maar niet zo simpel als u in gedachte hebt
Dit geldt ook voor wat u wilt maken , waar u het over heeft lijkt mij een kraak installatie om door middel van destillatie petroleum te verkrijgen
Ik weet hier allemaal bar weinig van hoor maar als je naar een commerciele installatie kijkt dan heb je het over een fabriek en niet over een
toestel . tevens je moet dit soort processen regelen alles is veelal elektronisch , dus zult u ook een voedingsbron moeten
hebben en alle apparatuur . Niets is onmogelijk net wat u zegt , maar over wat voor prijskaartje heeft u het dan ??
gr will

Meer kennis van zaken krijgen is altijd mij grootste drijfveer geweest.
Het maken van houtgas is wel degelijk vrij eenvoudig.
Het opvangen en concentreren van dit gas is weer stukken moeilijker.

Een kraak installatie is niks anders dan de mogelijkheid om vloeistof tot specifieke temperaturen te brengen.
Verwarm aardolie tot 20 graden en LPG verdampt.
Verwarm aardolie tot 150 graden en benzine verdampt.
Verwarm aardolie tot 200 graden en kersosine verdampt.
Verwarm aardolie tot 300 graden en diesel verdampt.
Verwarm aardolie tot 370 graden en stookolie verdampt.

De kennis die ik probeer op te doen is juist het tegenovergestelde van kraken.
Ik wil een gas omzetten naar een vloeistof.
 
D

Deleted member 101

Gast
@Mrod

Maar als je gas kunt maken heb je toch voldoende om gaslampen en gaskachels te laten werken, waarom wil je er nog petroleum van maken.
Ik gebruik veel liever gasbranders en gaslampen om te "kamperen" in plaats van de petroleum spullen.
Als jouw gas net zoiets is als LPG dan kun je er alle gas gestookte dingen op laten werken. Zelfs campingaz cartridges zijn dan te vullen en heb je al vele mogelijkheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
V

Verwijderd lid 423

Gast
Een kraak installatie is niks anders dan de mogelijkheid om vloeistof tot specifieke temperaturen te brengen.
Verwarm aardolie tot 20 graden en LPG verdampt.
Verwarm aardolie tot 150 graden en benzine verdampt.
Verwarm aardolie tot 200 graden en kersosine verdampt.
Verwarm aardolie tot 300 graden en diesel verdampt.
Verwarm aardolie tot 370 graden en stookolie verdampt.

De kennis die ik probeer op te doen is juist het tegenovergestelde van kraken.
Ik wil een gas omzetten naar een vloeistof.
Je bent al een moonshiner, ik had het kunnen weten!;)

Ik vind het wel aardig dat je jouw zinnen hebt gezet op iets dat niet eenvoudig is. Als je het echt wilt, dan lukt het vast, ook al is het misschien maar op kleine schaal en stap voor stap.

Ik heb helaas ook geen gegevens voor zo'n katalysator, maar dat moet toch wel ergens te vinden zijn. Kijk eens in de octrooi-databases, misschien is daar zinvols te vinden. Hier is al iets... https://www.google.nl/patents/US468...ved=0ahUKEwjt2a3K_eTQAhVBVhQKHR1fCWAQ6AEIJTAB

Wat apparatuur betreft, kijk eens bij http://www.iveindhoven.com/

Nog even over kraken: dat is geen (fysisch) verdampen, maar is een letterlijk kraken/splitsen van moleculen. Lange koolstofketens worden in kortere gebroken, en zo ontstaan de verschillende koolwaterstoffen (ketenlengtes). Die worden wel weer op de verschillende schotels van een kolom afgevangen, net naar gelang de kook/condensatie temperatuur, zoals je noemt. Wat jij wilt doen is uiteindelijk het tegenovergestelde, en is het (chemisch) aan elkaar verbinden van korte (gas) moleculen tot langere molecuulketens. Hoe langer een molecuulketen hoe "vaster" het is, dus steeds langer is van gas naar vloeistof naar vast. Jouw proces (kraken) is van vast naar gasvormig, om er vervolgens weer (via samenstellen/synthese) een vloeistof van te maken.
 

Mrod

Senior Prepper
@Mrod

Maar als je gas kunt maken heb je toch voldoende om gaslampen en gaskachels te laten werken, waarom wil je er nog petroleum van maken.
Ik gebruik veel liever gasbranders en gaslampen om te "kamperen" in plaats van de petroleum spullen.
Als jouw gas net zoiets is als LPG dan kun je er alle gas gestookte dingen op laten werken. Zelfs campingaz cartridges zijn dan te vullen en heb je al vele mogelijkheden.

Zoals ik al zei is het maken van gas niet zo lastig maar het opslaan wel.
Wil je een fles onder druk zetten heb je een compressor nodig.
Zoiets maakt lawaai en verbruikt stroom.
Je hebt er ook speciale flessen voor nodig.

Ook is het lastig om gas te delen.
Een vloeistof is sneller en makkelijker te verdelen.

Petroleum heeft ook net iets meer toepassing mogelijkheden.
Met gas is het lastig om napalm of Molotov cocktails te maken. :lips:
Petroleum is ook antiseptisch.
 

Mrod

Senior Prepper
Je bent al een moonshiner, ik had het kunnen weten!;)

Ik vind het wel aardig dat je jouw zinnen hebt gezet op iets dat niet eenvoudig is. Als je het echt wilt, dan lukt het vast, ook al is het misschien maar op kleine schaal en stap voor stap.

Ik heb helaas ook geen gegevens voor zo'n katalysator, maar dat moet toch wel ergens te vinden zijn. Kijk eens in de octrooi-databases, misschien is daar zinvols te vinden. Hier is al iets... https://www.google.nl/patents/US468...ved=0ahUKEwjt2a3K_eTQAhVBVhQKHR1fCWAQ6AEIJTAB

Wat apparatuur betreft, kijk eens bij http://www.iveindhoven.com/

Nog even over kraken: dat is geen (fysisch) verdampen, maar is een letterlijk kraken/splitsen van moleculen. Lange koolstofketens worden in kortere gebroken, en zo ontstaan de verschillende koolwaterstoffen (ketenlengtes). Die worden wel weer op de verschillende schotels van een kolom afgevangen, net naar gelang de kook/condensatie temperatuur, zoals je noemt. Wat jij wilt doen is uiteindelijk het tegenovergestelde, en is het (chemisch) aan elkaar verbinden van korte (gas) moleculen tot langere molecuulketens. Hoe langer een molecuulketen hoe "vaster" het is, dus steeds langer is van gas naar vloeistof naar vast. Jouw proces (kraken) is van vast naar gasvormig, om er vervolgens weer (via samenstellen/synthese) een vloeistof van te maken.

Dat Moonshine gebeuren is uiteraard alleen maar bedoeld voor medicinale doeleinden. :fluit:

Bedankt voor de linkjes. Dat geeft me vanavond weer wat te doen.
Scheikunda was één van de eerste vakken die ik heb laten vallen.
Heb dus een flinke inhaalslag te maken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Stoer plan @Mrod, maar waarom ga je niet voor biogas. Gewoon je afval gebruiken. Afval is er altijd wel.
Je kan een kant en klaar systeem kopen...maar zelf maken kan ook, tutorials genoeg.
 

Mrod

Senior Prepper
Stoer plan @Mrod, maar waarom ga je niet voor biogas. Gewoon je afval gebruiken. Afval is er altijd wel.
Je kan een kant en klaar systeem kopen...maar zelf maken kan ook, tutorials genoeg.


Ik heb beschikking over een leuke voorraad houts- en steenkool.
Gas is leuk voor aanstekers maar (mijn mening) niet echt geschikt voor een SHTF situatie.


Klopt, dringt door de huid en je krijgt er kanker van....

Tja, de keuze tussen gangreen en kanker is altijd moeilijk.
Als je weet hoe je penicilline moet maken dan hoor ik het graag.
 

Flos

SHTF Expert
Volgens mij hebben ze hier niet het minste idee hoe gevaarlijk zelf gas maken is en dat opslaan. En welke installatie daar bij nodig is om het veilig te doen. Ook het idee om het te doen enkel en alleen om een aansteker na te vullen. Ik had al problemen om mijn aansteker na te vullen met zo een spuitbus.
Wel als je weet dat ik eens 3maand en 17 dagen in het brandwonden centrum heb gelegen.
 
Bovenaan