• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Omdat we voor de overdruklampen meeting nogal wat petroleum nodig hadden heb ik uiteindelijk twee soorten "getest".
De ene was de 1 liter fles van de action voor bijna 2 euro en de andere de literflessen van de gamma.
De action had maar drie flessen op shap liggen, de gamma had er 15. De hoeveelheid om mee te nemen was dus niet bepaald door mij.
Ik zal wat later foto's posten van de bewuste flessen.

Maar als spoiler vast het resultaat oplepelen: overdruk lampen en normale drukloze olielampen deden het duidelijk slechter op de olie van de action. Minder licht en slechtere verbranding.
Opvallend was dat de olie van de Gamma ook veel meer licht gaf.

Uiteindelijk hebben we er 20 flessen doorgedraaid in drie en een halve dag ;-)

DSCN4840.jpg
 

Roel

Mankinds only hope
@petroman, vergeef me mijn onwetendheid, maar je hebt het over petroleum en over olie. Is er dan geen verschil tussen die twee?
Ik meende dat de zgn lampolie eigenlijk vloeibare paraffine is..?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

petroman

SHTF Expert
@Roel : uw onwetendheid is geen gemis aan kennis doch scherp gelezen.

A) enerzijds was ik te lui om petroleum te typen en gebruikte het kortere woord olie (als verzamelnaam)
B) ik moet de foto's nog even maken van de flessen en dan kan ik precies melden wat er op de fles staat. De ene lampolie is de andere namelijk niet.
Ook de C-waarde speelt hierbij een grote rol. en bepaald eigenlijk de ware "identiteit" van het spul.
 
D

Deleted member 101

Gast
@petroman
Voor zover ik weet verkoopt de Action geen petroleum, alleen maar lampolie.
En bij de Blokker was de lampolie al jaren rond de 1,50 euro. Meen dat ze nu niet meer verkopen.
De Zibro Kristal heet nu Qlima kristal. Kost 53 euro bij de Praxis per 20 liter kan.
Deze vind ik toch de beste vooral voor de kachels.

De lampolie in een drukloze olielamp ruikt al snel een aparte geur in je leefruimte.
Bij de Karwei verkopen ze petroleum in 1 liter fles, kost ongeveer 6 euro :(

Pas een kan van 10 liter gekocht voor 15 euro. De verkoper haalt deze uit Belgie en zegt dat het dezelfde kwaliteit is als Zibro Kristal. Gebruikt hij zelf ook. Ga ik van de winter uittesten in mijn Zibro.
Heeft al veel tevreden klanten.
Kan wel adres mailen van verkoper. Regio Zwolle.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Deel 2:

De foto's van de besproken producten, in beide gevallen staat er op de fles lampenolie (Gamma) of lampoil (Action) :

Petroleum web(7).JPG Petroleum web  (2).JPG

De oplettende lezer heeft al door dat er geen petroleum op staat.
Het etiket meld (Gamma):
Petroleum web (1).JPG

En Action:
Petroleum web (9).JPG

C10-C13 is prima geschikt als petroleum vervanger, maar C12-C26 niet.
Dit heeft (mijn idee) met name te maken met de hogere viscositeit en hoger kookpunt van de Action lampoil.
Opletten dus met de Alakanen (C-waarde) maar ook het gevarenlabel, zoals dat op de Gamma fles staat.
Deze laatste geeft de goede waarschuwing voor "petroleum".

Waarom heet het geen petroleum? Dit heeft te maken met accijns. De belasting op brandstoffen (petroleum) is anders dan op lampenolie (geen brandstof).
Wil je weten of jouw kachel er goed op brand: koop dan geen 13 flessen tegelijk ;-)

Kosten: zibro kristal kost +/- 2,60 euro/ltr, beide genoemde flessen zitten rond de 2,00 euro/ltr. Petroleum met zwavel aan de pomp kost veel minder (kan effe niet vinden hoeveel) maar is duidelijk "aanwezig" qua lucht (je ruikt het dus beter).

Petroleum veiligheidsblad (pdf)
Hier staat ook de C-waarde niet vermeld. Dus een vergelijk is lastig.
Ga je zoeken op het CAS nummer dan vind je bij die van de Gamma : 64771-71-7 Paraffins (petroleum), normal C>10
en bij die van de Action: 90622-53-0 Alkanes, C12-26-branched and linear


Samenvattend blijft het dus erg lastig om een goede (alternatieve) brandstof te vinden voor petroleum. Maar let je op de C10-C13 en het gevarenpictogram :borstkas met stralend (?) hart, dan zit je goed.
 

dimidrie

Senior Prepper
@petroman
Pas een kan van 10 liter gekocht voor 15 euro. De verkoper haalt deze uit Belgie en zegt dat het dezelfde kwaliteit is als Zibro Kristal. Gebruikt hij zelf ook. Ga ik van de winter uittesten in mijn Zibro.
Heeft al veel tevreden klanten.
Kan wel adres mailen van verkoper. Regio Zwolle.

Is dat toevallig 'turboheat' van haveka.com ?
http://www.haveka.com/contents/nl/d93_zibro.html
Hier heb ik vorig jaar wat voorraad van ingeslagen. Je ruikt wel een lichte petroleumlucht, maar ook niet meer dan dat en het walmt verder ook helemaal niet. Nu heb ik nooit wat anders in mijn kachel en petroleumstelletje gestopt, dus ik heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal.

@petroman Mooi informatief draadje is dit al! Ik heb mij bv nooit zo gerealiseerd dat de term 'lampenolie' ook gebruikt werd om accijnzen te omzeilen.

Ik ga toch eens zo'n flesje van de Gamma halen ter vergelijking, ik ben nu nieuwsgierig geworden. Mooi excuus ook om even de oude Valor 525 kachel aan te steken, ondanks de buitentemperatuur van 23 graden de komende dagen.:fluit:
 

petroman

SHTF Expert
Ik ga toch eens zo'n flesje van de Gamma halen ter vergelijking, ik ben nu nieuwsgierig geworden. Mooi excuus ook om even de oude Valor 525 kachel aan te steken, ondanks de buitentemperatuur van 23 graden de komende dagen.:fluit:

Je kan ook proberen een koelkast op petroleum te scoren ;-)

@Tom, er zijn inderdaad meer opties. Maar een verkoper die zegt dat het bijna gelijk is aan Zibro of petroleum of whatever, is natuurlijk moeilijk te controleren.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
maar even, ik gebruik de farmlicht a 1.69 voor lont lampen en heb daar geen probleem mee
alleen wel oppassen met de vlam hoogte ( roeten )
voor mijn kachels en lampen gebruik ik uit België lamppetroleum type C ( bij de Total Zandstraat 148, 2980 Zoersel )
en daar heb ik in 1 kachel ( lont type ) +/- 100 liter doorheen gejaagd zonder mankeren
maar goed dat is ook een uitermate NIET storings gevoelige kachel :)

Waar het om draait is dta lamp(en)olie een niet beschermde beschrijving is.
Je kan bij wijze van spreken een fles vol pissen en die verkopen als lampolie. Krijg je hooguit klachten dat het niet werkt en meurt.
Petroleum is al naam beshermd dus ook de kwalitiet.

Lampolie kan goed werken maar A) dat weet je niet van te voren en B) is geen garantie dat het de volgende keer ook goed is.

@Floesh
uh, die foto ken ik nu wel, wara het om gaat is wat er als beschrijving op de fles staat. Niet wat de verkoper er van maakt op zijn website.
Dus de gevaren/risico beschrijving. Deel 2 heb ik het genoemd in mijn stukkie, de alkanen enzo.
 

Kanina

Diehard Prepper
Wij gaan op zoek naar een goedkope tank en vullen die met goedkope petroleum uit België. Kunnen we het stelletje weer in gebruik nemen. Ik vind dat lampolie best duur daarvoor.
 

Kanina

Diehard Prepper
Ok, na het zoeken hier op het forum kom ik uit op versnipperde reacties.
Onze vragen:
-> waar tank je de goedkoopste petroleum type C in België?
-> wat is de beste jerrycan voor petroleum?
-> hoeveel is verstandig in te slaan?

Alvast dank voor de reacties! :)
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Qua jerrycan denk ik gelijk "groot".. 20 liter dan hebben we voorlopig wel genoeg.
Hier bij de lokale autohandel:
Plastic voor 18 euro
Metaal voor 30 euro (komt ook nog een schenktuit bij).
De bedoeling is dat dit voor het bug in scenario geldt en dat het in een relatief vochtig schuurtje staat. Ik vraag mij af welke type jerrycan het meest geschikt is, plastic of metaal. Persoonlijk vind ik metaal wel degelijk en het model heeft wel wat (klassiek WWII model) maar omdat het kan roesten en toch niet mobiel hoeft te zijn..... Zou plastic wellicht de betere keuze zijn.
 

Zer0Day

Senior Prepper
Ik woon zelf in België en heb geen flauw idee waar je petroleum kan tanken. lol.
Ik koop de mijne online in plastic jerrycans die geen licht doorlaten. Geen metaal inderdaad omwille van roestproblemen.
Houd er rekening mee dat petroleum beperkt houdbaar is (5 jaar). Als je die dus niet regelmatig gebruikt, maar enkel inslaat als prepmiddel, hoef je geen honderden liters aan te kopen. ;)
Ik heb momenteel 20L voor men Zibro en 6L voor men stormlampen.
 

Kanina

Diehard Prepper
Houd er rekening mee dat petroleum beperkt houdbaar is (5 jaar). Als je die dus niet regelmatig gebruikt, maar enkel inslaat als prepmiddel, hoef je geen honderden liters aan te kopen.
Wij willen er vaker binnen op koken. Vinden het gesudder op die pitjes geweldig. Vooral van 1-pansgerechten.

@Stuudje We hebben een flinke opening om het in te gieten, het is een 3-pitter. Dat trekt MAD wel.
 
Bovenaan