• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleum

June

Elementary prepper
Hoi allemaal,

Het zal vast al in een topic naar boven zijn gekomen, maar ik verdwaal hier dus vandaar dat ik het toch maar even zo doe.

Als je een foetsie brander koopt om mee te koken maar ook om een kamer van circa 30m2 mee wil verwarmen. Hoeveel liter petroleum heb je dan nodig om een maand mee te overbruggen?

Ik heb hier totaal geen inzicht in en heb de brander nog niet in huis om het te kunnen testen.

Alvast bedankt voor het advies!

Groetjes,
June
 
J

J.J

Gast
Bij welke temperatuur,
niet dat ik je er een antwoord op kan geven, maar het geeft een indicatie voor de anderen.
 

petroman

SHTF Expert
hallo june,

Is moeilijk te voorspellen omdat je twee zaken combineerd : koken en verwarmen.
Bij verwarmen spelet zoals JJ al noemt de temeratuur een rol, binnen en buiten en de isolatie van de ruimte. En vergeet vooral niet te ventileren.
Koken: wat en hoeveel en hoe vaak ga je koken ?

Ik zou zeggen: wacht tot je kachel binnen is en kook een maaltijd zoals je die voor ogen hebt en meet dan hoe veel petrolem dat kost. Of misschien beter, kook een paar dagen dan heb je een beter gemiddelde.

Succes en vergeet niet de resultaten te vermelden.
 

Ray

SHTF Expert
Hangt er compleet vanaf hoe zuinig je bent en hoe warm je het wilt hebben.

Zo'n Foetsie is niet zo heel krachtig en voor een woonkamer van 30m2 is 'ie best klein. Prima om te zorgen dat je niet helemaal vernikkeld, maar als het buiten 10 graden vriest zal je het binnen niet op normale kamertemperatuur houden en duurt het erg lang voordat het warmer wordt in de kamer. Tuurlijk ook erg afhankelijk van hoe geïsoleerd je huis is, maar vergeet ook niet een bovenlichtje open te zetten als je de kachel stookt.

Zo'n kacheltje gebruikt normaal zo'n kwart liter per uur, de Foetsie wellicht nog wat minder. Wordt als het goed is aangegeven bij het kacheltje. Koken gaat toch vrij langzaam op zo'n kachel. De aardappels gaan even wat langer duren.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

FKAGB

Prepper goeroe
Er zijn mensen die zeggen de hele huiskamer te kunnen verwarmen met twee theelichtjes. Of die hebben een hele kleine kamer of ze hebben het niet snel koud :)

Hoeveel liter je nodig hebt is eigenlijk niet te zeggen. Ik denk dat je in de zomer met een uurtje gebruik per dag uit kunt. Ronden we af op twee liter in de week dus 8 liter voor een maand. In de winter loopt het gebruik enorm op natuurlijk tenzij het buiten lekker warm is. De enige manier om er voor jezelf achter te komen is proberen. Zet van de winter de CV een dag uit en kijk of je het met een petroleumkachel behaaglijk kan krijgen. Hou dan voor jezelf vast wat de condities buiten waren en herhaal die test. Op een gegeven moment leer je de beperkingen en mogelijkheden van je kacheltje kennen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Nog even een aanvulling op basis van een online calculator met alle mitsen en maren kom je nooit verder dan een benadering.

Ik ga er even van uit de je kamer 2,5 meter hoog is, normaal geïsoleerd en het buiten -10 is. Als je de kamer dan wilt verwarmen tot een graad of 18 dan zou je per uur 5175 Watt vermogen moeten genereren. Dat is net wat meer dan twee Foetsies. Dan laat ik buiten beschouwing dat het verbranden van petroleum vocht in de lucht brengt en vochtige lucht minder makkelijk warm wordt. Je zou dan misschien zomaar 2,5 Foetsie in moeten zetten om de 18 graden te halen. Wat dat betreft is een Zibro wel aan te raden. Hier zit een reflector in dus heb je ook wat meer stralingswarmte. Het hoeft immers niet perse 18 graden in de kamer te zijn. Als je de warmte van de kachel goed voelt kan het vriezer in de kamer terwijl jij het lekker warm hebt. Vergelijk het met buiten in de winter bij het kampvuur. Door de stralingswarmte van het vuur voel je niet dat het heel koud is. Doe je vijf stappen van het vuur dan voel je ineens de kou.
 

petroman

SHTF Expert
Vergeet ook niet de nacht mee te rekenen.
Laat je het 's nachts afkoelen > kachel uit. Dan stook je overdag weer extra.
En vergeet ook niet de warme dranken zoals thee en koffie. En in geval van DHNBK dan ook nog warm water om te wassen ?
 
D

Deleted member 101

Gast
@June
Ik zou niet gaan koken op een kachel. Als je het "vuur" hoog zet voor koken geeft de kachel ook veel warmte af. Dus dat is niet altijd praktisch.
Een kachel is ook niet om te koken. Beter kun je aparte kooktoestellen kopen zoals 2e hands petroleumstellen. Op Marktplaats wel te koop.
Maar ook gas is een goede kookbrandstof. Je kunt de gewone 8 KG flessen nemen met een 2 pits gastoestel.
Ook 2e hands niet duur. De 8 KG gasflessen met 5KG gas inhoud kun je wel een maand op stoken met een normaal kookpatroon voor een gezin. (veel in caravans in gebruik)
Ook campinggaz heeft veel gaskooktoestellen met kleine gasflessen.

En mocht je niet van gas stoken houden dan kun je op spiritus koken zoals op een boot, met name de Origo 3000
is erg goed en explosiegevaar t.g.v. overdruk is dus niet mogelijk zoals bij gas. Erg veel booteigenaren koken zo.
Maar je kunt ook kleinere brandalcohol branders kopen.
Trouwens voor hoeveel personen wil je koken en binnen of kun je ook buiten koken onder een afdak dan heb je ook meer mogelijkheden.
Als je binnen kookt op petroleum is de kwaliteit ook belangrijk i.v.m. stank en blauw worden van de ramen (zwavel).

Wat ik zelf heb? al het bovenstaande en nog een hele rits petroleumkachels en propaankachels.
In de winter gebruik ik een Zibro van 5KW om de kamer snel op te warmen en dan weer snel zachter zetten.

Hier kun je eens kijken wat er zoal te koop is, meer voor buitensport
http://www.qvist.nl/qvist/branders-lantaarns/branders.html
 

June

Elementary prepper
bedankt voor alle reacties!
Ik begrijp nu dat 1 foetsie de klus niet kan klaren. Ik kan dan wel water koken, maar echt verwarmen is dus niet genoeg.
Het probleem hier ligt ook een beetje in de financien, ik moet dit allemaal best op een klein (c.q. nietig) budget doen. Hier zit ik dus meteen met een probleempje.
Over die vochtigheid word ik ook niet heel vrolijk van.

En na al die reacties weet ik nu nog minder wat ik moet doen.....Voor het koken zou een foetsie dus wel handig zijn, koken op gas wil ik liever niet aangezien ik dat onveilig vind om ellelang in mijn opslag te bewaren. Maar ik dacht eigelijk in mijn naiviteit 2 vliegen in 1 klap te slaan en tevens verwarming te hebben met zo'n ding.
Bruikbare tips om met een ienimie-budget verwarming te verzekeren hoor ik graag, als die er zijn dan natuurlijk.
 

petroman

SHTF Expert
Beste June,

Begin bij het begin.
Verwarmen doe je met een verwarmingsding, koken op een kooktoestel.
Wonderapparaten die beide GOED doen bestaan volgens mij niet. Je praat nl. over twee verschillende warmte "bronnen".
Met een kachel wil je stralingswarmte, meestal gaat dit via een metaalgaas constructie.
Voor koken wil je een geconcentreerde warmte onder je pan en zo min mogelijk warmte verlies naar de omgeving.

Dus lees je hier in en stel vragen voordat je wat aanschaft.
 
D

Deleted member 101

Gast
Allerbeste @June

Nu ben ik ook wel zuinig en koop alleen de koopjes.
Nu kun je al voor een 8 euro een 1 pits gasbrander kopen bij de Action. (Kost bij BOL.com 24 euro :eek: )
Werkt op gasprikblikjes, veel voorkomend bij kamperen. Kan niets mis mee gaan, heb er 100 onder mijn bed liggen.
Kost bij de Action 1,19 euro per blikje goed voor 2 uur volop koken.
De brander is van het merk Froyak en heb pas getest in 8 minuten 1 liter water aan de kook. Dit is een goede maatstaf in hoeveel minuten kookt 1 liter water.
Dan kun je het gas zachter draaien en de soep gaar koken, wel voor kleine pannen dus niet voor 6 personen koken.

De prikblikjes worden in de gehele EU verkocht dus je kunt ook altijd deze brander in je BOB mee nemen.
Als er een prikblikje lekt door verkeerde montage gooi je die gewoon op de grond en sist een beetje.
Zit ook een beveiliging in die het lekken stopt.

WP_20170731_14_06_46_Rich.jpg
 

Richard434

Prepper goeroe
bedankt voor alle reacties!
Ik begrijp nu dat 1 foetsie de klus niet kan klaren. Ik kan dan wel water koken, maar echt verwarmen is dus niet genoeg.
Het probleem hier ligt ook een beetje in de financien, ik moet dit allemaal best op een klein (c.q. nietig) budget doen. Hier zit ik dus meteen met een probleempje.
Over die vochtigheid word ik ook niet heel vrolijk van.

En na al die reacties weet ik nu nog minder wat ik moet doen.....Voor het koken zou een foetsie dus wel handig zijn, koken op gas wil ik liever niet aangezien ik dat onveilig vind om ellelang in mijn opslag te bewaren. Maar ik dacht eigelijk in mijn naiviteit 2 vliegen in 1 klap te slaan en tevens verwarming te hebben met zo'n ding.
Bruikbare tips om met een ienimie-budget verwarming te verzekeren hoor ik graag, als die er zijn dan natuurlijk.
De beste methode om met zo min mogelijk budget te verwarmen is allereerst om het te verwarmen oppervlakte zo klein mogelijk te maken.
Dus ipv het hele huis op temperatuur houden, het terug te brengen naar 1 kleine kamer.
Dan proberen te isoleren, (hang zware gordijnen en desnoods dekens voor de ramen en deuren)
Ook verplaatsen van een woonkamer naar een slaapkamer kan heel veel vraag naar energie voor verwarming schelen.

Niet voor niets stond er vroeger 1 gaskachel in de woonkamer en verder nauwelijks tot geen verwarming. ;)
En verder is er maar 1 mogelijkheid.
Testen... ;)

Zet van de winter de ketel eens uit, en kijk of je het met kaarsen een beetje op temperatuur krijgt.
Als je bijvoorbeeld weet hoeveel waxinelichtjes je nodig hebt om de ruimte op temperatuur te krijgen, weet je ook ongeveer hoeveel Watt verwarming je nodig hebt. (1 waxinelichtje levert ongeveer 20watt aan verwarming)
Dan kan je een passende verwarming uitzoeken, zonder miskoop te doen. Dit bespaart geld.
Overigens, vaak kom je er achter dat er relatief weinig verwarmt hoeft te worden, indien je met meerdere mensen in een redelijk kleine ruimte zit.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@June Hee, leuk. Jouw benadering lijkt wel een beetje op de mijne.
Proberen om veel te doen en veel te kunnen, met relatief weinig als het nu eenmaal niet anders gaat.

Omdat we de centjes maar een keer kunnen uitgeven, vind ik het wel een toer om de juiste (liefst energiezuinige) apparatuur te kiezen en tegelijk ook voldoende brandstof. Waar ligt het optimum?

Ik kan mij heel goed voorstellen dat jij met een Foetsie behoorlijk uit de voeten kunt. Ik heb er ook een en vind het een prima apparaat. Het geeft behoorlijk warmte af en er is kennelijk bescheiden op te koken. Koken duurt vast wat langer, maar aan tijd geen gebrek na een SHTF, vermoed ik. We zijn dan waarschijnlijk allemaal "eigen baas", en kunnen "onthaast" andere dingen doen terwijl het potje gestaag pruttelt. Misschien is ook een gaarkist/hooikist er bij iets voor je? Eenvoudig zelf te maken, en spaart brandstof.

Wat dat koken op een Foetsie betreft: ik heb dat zelf nog niet uitgeprobeerd.
Dan nu dus maar even de proef op de som... Vanochtend had ik mij toch al voorgenomen om pannenkoeken te bakken in de tuin, op m'n (wat mij betreft onovertroffen!) Coleman benzinebrandertje.
upload_2017-8-27_14-36-26.png
En dat ging prima. Deze Coleman kan het met gemak opnemen tegen een gewoon gasfornuis, en is thuis onze voornaamste kook-back-up. De Foetsie staat rechts al gereed.

Hieronder de Foetsie met de kap in de laagste stand, en met het dekseltje uitgenomen om er vervolgens op te kunnen koken.
upload_2017-8-27_14-39-41.png
Het pannenkoeken bakken ging prima. Per pannenkoek duurde het zo'n 1,5 x zo lang als op de Coleman, maar ook dat ging op zich best snel en het smaakte in ieder geval prima;).
upload_2017-8-27_14-41-39.png

Met zo'n Foetsie houd je het huis vorstvrij, en is het best warm te krijgen als je de te verwarmen ruimte beperkt. Daarover zag ik in dit draadje al veel nuttigs geschreven. Het aardige is, dat je het huis verwarmt terwijl je kookt, en dat je koken kunt als je het huis verwarmt;). Ideaal!

Als ik zelf "from scratch" zou moeten beginnen, met een bescheiden budget, dan zou ik denk ik:
  • Inderdaad zo'n Foetsie kopen;
  • Een 20 liter metalen jerrycan kopen (zo'n 20 Euro bij Van Cranenbroek) of misschien wel twee, en een metalen tuit voor een paar Euro;
  • 20 of 40 l petroleum halen in Baarle Nassau of Belgie (zo'n 0,70 Euro per liter...), zodra ik eens die kant op zou moeten;
  • twee of drie eenvoudige Feuerhand lantaarns kopen, of desnoods Chinese kopieën. Die werken ook op petroleum, en verwarmen net zo goed het huis mee terwijl ze prrrrrima licht geven;
  • een koolmonoxide sensor kopen. Daarmee houd je het ook veilig als je een relatief kleine ruimte gaat verwarmen met zo'n Foetsie. Wel altijd ventileren... Mocht er eens sprake zijn van een onvolledige verbranding (gele vlam) dan word je zo gewaarschuwd als het koolmonoxide gehalte te hoog oploopt. Heb je eenmaal zo'n ding in huis, probeer het dan wel even uit op goede werking. Met een olielampje in een grote doos (zuurstoftoevoer beperken) lukt dat wel. Zo een als deze kost nog geen 6 Euro, en heeft een digitale uitlezing: Link
Succes ermee!
 

petroman

SHTF Expert
@RockyFlats
Mooi verslag 1 top.

1) Je schrijft bij de foetsie: kap in laagste stand, betekend dat dat je maar één kookstand hebt ?

2) ik zou een goedgekeurde en getstest CO meter kopen ipv een onbekend chinees ding.

En daar zit ik meteen in mijn griezel deel: een kleine ruimte, afgesloten (luchtdicht ?) en koken/verwarmen op een open vlam.
Volgens mij gaan er, zo meteen, meer preppers ten onder aan CO vergiftiging dan zombies.
Als dat ding begint te piepen ben je feitelijk al bijna te laat. Enige snelle oplossing frisse lucht, maar je hebt jezelf opgesloten in en kleine ruimte met een reden.
 

wildemossel

Diehard Prepper
@RockyFlats
Mooi verslag 1 top.

1) Je schrijft bij de foetsie: kap in laagste stand, betekend dat dat je maar één kookstand hebt ?

2) ik zou een goedgekeurde en getstest CO meter kopen ipv een onbekend chinees ding.

En daar zit ik meteen in mijn griezel deel: een kleine ruimte, afgesloten (luchtdicht ?) en koken/verwarmen op een open vlam.
Volgens mij gaan er, zo meteen, meer preppers ten onder aan CO vergiftiging dan zombies.
Als dat ding begint te piepen ben je feitelijk al bijna te laat. Enige snelle oplossing frisse lucht, maar je hebt jezelf opgesloten in en kleine ruimte met een reden.
De consumentenbond heeft een lijst met veilige CO2 melders. Bekijk die alhier: https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/koolmonoxide#no4
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@RockyFlats
Mooi verslag 1 top.

1) Je schrijft bij de foetsie: kap in laagste stand, betekend dat dat je maar één kookstand hebt ?

2) ik zou een goedgekeurde en getstest CO meter kopen ipv een onbekend chinees ding.

En daar zit ik meteen in mijn griezel deel: een kleine ruimte, afgesloten (luchtdicht ?) en koken/verwarmen op een open vlam.
Volgens mij gaan er, zo meteen, meer preppers ten onder aan CO vergiftiging dan zombies.
Als dat ding begint te piepen ben je feitelijk al bijna te laat. Enige snelle oplossing frisse lucht, maar je hebt jezelf opgesloten in en kleine ruimte met een reden.
Met de kap in de laagste stand bevindt de bovenkant daarvan (waar de pan op rust) zich het dichtst bij de brander, en die geeft zo de meeste hitte af aan een pan. De kap is traploos omhoog te verstellen, dus in een hogere stand wordt er minder hitte overgedragen. In de bovenste stand, met het dekseltje er weer op, is het meer een warmhoud-stand.
In die zin is er dus wel een "regelbare kookstand".
Daarnaast kan ook de lont zelf nog iets omlaag worden gedraaid, waarmee het vermogen "geknepen" kan worden. Ik vermoed wel, dat de Foetsie de meest optimale verbranding heeft als de gazen branderkap oranje gloeit, en dat is in een lage stand van de lont niet het geval.

Een goedgekeurde en geteste CO meter is natuurlijk prima, en geeft meer zekerheid, maar niet iedereen heeft daar misschien de $$$ voor. Ach, zo'n ding uit China hoeft niet slechter te zijn als eentje met stempels en weet ik wat voor keurmerken.
Een Volkswagen diesel heeft ook bestempelde meetapparatuur aan boord, maar geeft geen garantie tegen onjuiste meetwaarden laat staan tegen een ronduit geflest worden. Dat er nog mensen zijn die zo'n ding kopen...;)
Eigen controle is dan geen gek idee... Plaats zo'n Chinees ding van 6 Euro naast een gekeurde/bestempelde van 23 Euro, en stel vast dat ze hetzelfde aangeven (of niet natuurlijk...).
Of zet er een naast de kanariepiet, en piept die niet meer maar de CO detector wel, dan zit het wel snor met de detector.

Als het goed is, dan piept een CO detector ruim voordat er een kritische concentratie is bereikt. Of ze dat in alle gevallen ook doen is even de vraag (ook bij gekeurde meters), maar wat mij betreft is het sowieso een zaak van "beter iets dan niets". Ik heb er liever twee of drie van 6 Euro, dan een van 23, want meer geeft de mogelijkheid om defecten te signaleren. Net zoals laatst het draadje over kompassen: Ik heb er liever 10 van een Euro dan een professionele van 50 Euro... Want wie waarschuwt mij, zodra die dure gaat afwijken? Niet de 9 andere, die ik dan niet heb;)

Wat mij wel verbaast, Wim, is dat eenvoudige olielampen en kaarsen geel branden, en dat daar toch niet expliciet voor wordt gewaarschuwd. Anders dan het advies om altijd te ventileren tenminste. Ik bedoel: Er is dan toch sprake van onvolledige verbranding als ik mij niet vergis, en dus ontstaat er naast CO2 ook CO in plaats van alleen CO2.
Een huiskamer vol kaarsen en olielampen is kennelijk nog niet zo'n groot gevaar, als er geventileerd wordt tenminste.

Bij een zware CO vergiftiging is frisse lucht wel logisch, maar wellicht onvoldoende. Misschien kunnen de medisch onderlegden daar meer over zeggen? Ik meen dat het dan zo kan zijn dat de rode bloedlichaampjes overwegend door CO zijn "geblokkeerd", en de 20% zuurstof in de gewone lucht onvoldoende kan zijn om levensreddend te zijn. Zuivere zuurstof is dan wellicht nodig? Ik vraag me dan af, of het (theoretisch...) zin zou hebben om een zuurstofgenerator te preppen. Voor die 2,5 Euro hoeven we dan het niet te laten, en werkt kennelijk hetzelfde als die dingen in het vliegtuig https://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=47
Het zijn oude dingen, maar een goede kans dat ze nog goed functioneren lijkt me. Het chemisch proces (O2 opwekking) is immers nog niet ingeleid, dus mogelijk nog "in nieuwstaat".
Nu ik er over nadenk: zo'n ding geeft 15 minuten ademlucht, zonder lucht van buiten nodig te hebben, en zou voor die duur wellicht een gasmasker kunnen vervangen?
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Het slechte nieuws: bij een Co gehalte van 12800 + ppm co (dat is 1,28 % en dus best wel weinig) verlies je onmiddellijk het bewustzijn, stopt met ademhalen en bent dood in 1-3 minuten.
Als de patient nog wel leeft wordt zuivere zuurstof toegediend (min 12L/min) via een masker, of trachea tube voor minstens 6 maar liefst 12 uur.
Een alternatief is trouwens om zuurstof in een hyperbare kamer toe te dienen.
Dat militaire apparaat wat je laat zien is hier zeker niet voor geschikt. Het is een rebreather die de uitgeademde lucht dus in theorie weer terug verrijkt naar 21% o2. Maar je hebt heel veel meer o2 nodig als in omgevingslucht, bij co intoxicatie.
 

Richard434

Prepper goeroe
CO is een stille moordenaar.
Je proeft het niet, ruikt het niet,
Je krijgt wat hoofdpijn, maar verder nauwelijks symptomen van een vergiftiging.
Dus als je iets hebt dat zuurstof verbrandt, zorg altijd voor een toevoer van Zuurstof.
Daarmee voorkom je dat er teveel CO in de ruimte komt.
 
Bovenaan