• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleumkachel Tonysun Foetsie (wil niet uit)

Erny

Last (wo)man standing
Na wat Covid uitstel kwam het Foetsie kacheltje van @frans81 via @Jasje afgelopen jaar bij mij aan.
En eindelijk is het koud genoeg om hem te gebruiken en uit te testen.

Het is dus zo'n kacheltje:


Nou branden deed en doet ie goed. Lekker warm. Maar op een gegeven moment mocht ie weer uit en dat werd dus wat lastiger... wilde niet uit... echt niet... ojee... Dus die keer heeft ie op lage stand net zo lang gebrand totdat er niet genoeg brandstof meer inzat. Had er gelukkig maar 2 liter ingegoten.

Dus... gisteren dacht ik dat nog maar eens te moeten testen. Moesten eerst weer wat litertjes brandstof in en het kacheltje ging weer lekker aan. Koud buiten dus dat kwam goed uit.
En toen wilde ik hem weer uitdraaien... draai draai naar links... nog een stukje doordraaien (voelt bijna alsof ik iets doordraai) maar toch weer een stukje lager. Tot ie bijna uitging... maar niet helemaal dus. En de knop wil ook echt niet verder naar links gedraaid. Ojee... Het was niet de bedoeling om te blijven slapen dus het kacheltje maar ergens veilig laten staan zodat ie al mijn prijzige brandstof weer opbrandt (6 euro foetsie... kacheltje doet zijn naam eer aan... :lol: )

Ok. Nu heb ik dus naar het volgende filmpje gekeken:


En nou denk ik, naar aanleiding van wat ik daar zie, dat misschien de "uit/aan draaiknop" niet goed (niet op de goede stand) is geinstalleerd zodat de lont niet genoeg omhoog wordt gedraaid maar in de petroleum blijft hangen en dus niet uitgaat.

Wat vinden jullie van deze theorie of hebben jullie andere gedachten hierover?
@PBear @petroman e.a.

Want een kachel die niet uitgaat is in deze dure brandstoftijden niet echt handig. :fluit:

Voor de rest bevalt ie prima trouwens... ;)
 

petroman

SHTF Expert
Sorry @Erny ik ken deze kachels niet. Maar als ie van @frans81 is dan komt die zo wel langs.
Puur theoretisch kan wat je zegt wel. Gevoelsmatig zou ik een pit naar beneden draaien, linksom. Sommige lamp branders moet je uitblazen in de laagste stand maar dat zal bij deze kachels wel niet kunnen.
Wat ook kan is dat de pit te hoog zit, dus het mechanisme kan niet lager maar de pit zit dan nog te hoog en dus niet diep genoeg in de brander om uit te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou die frans81 komt wel meer vanaf :) Maar voor dit probleem ( ben geen ( foetsi ) kachel man helaas) heb ook ik geen oplossing . Kan best zo zijn dat vorige eigenaar idd iets niet goed gemonteerd heeft .

Dat wil dus zeggen dat Erny helaas niets aan mijn bijdrage heeft ivm een oplossing . Misschien even een zover als mogelijk demontage en dan via oa youtube filmpjes bekijken het geheel weer monteren . Of nieuw lont ?

Als ik hier nog zoiets had staan dan had ik die getest :) En wanneer goed dan richting jou adres .

Misschien toch mogelijk het uit te blazen ? Dit tot klaar voor probleem oplossen ?

Jammer pff . Wist het ook niet .:(

Edit

Het maakt niet uit of lont in brandstof hangt !
Het lont moet verder naar beneden kunnen zodat het dooft. Dan komt het lont sowieso verder in de brandstof .
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
En nou denk ik, naar aanleiding van wat ik daar zie, dat misschien de "uit/aan draaiknop" niet goed (niet op de goede stand) is geinstalleerd zodat de lont niet genoeg omhoog wordt gedraaid maar in de petroleum blijft hangen en dus niet uitgaat.

Ik heb dezelfde kachel en ik heb ook een paar keer meegemaakt dat hij niet goed uitgaat.
Ik heb hem de eerste keer ook echt moeten uitblazen.
Ik denk dat het lont net iets te hoog uitkomt en volgens mij moet je dat kunnen instellen. Ik ga even kijken of ik iets kan vinden.

upload_2021-11-3_19-20-20.png
Er zou een lontregelaar in moeten zitten die je zou kunnen bijstellen.
Maar ik lees ook dat als je de knop volledig naar links draai het echt iets van 5 minuten kan duren voordat hij gaat doven. Heb je lang genoeg gewacht?

http://info-mediawinkel.nl/wp-content/uploads/2016/10/NederlandseGebruiksaanwijzingFoetsie.pdf

detail:

upload_2021-11-3_19-23-45.png
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb ook zo'n apparaat en ondervond hetzelfde probleem. Hij doofde niet, althans niet snel genoeg naar mijn zin. Het kan zijn dat hij wel dooft als je langer (5 minuten) wacht, maar ik heb hem uitgeblazen.
Als het lont naar beneden gedraaid wordt brandt het wel een heel stuk minder en het kan dus zijn, dat daardoor de capillaire aanzuiging van brandstof door het lont zodanig vermindert, dat de Foetsie langzaam dooft. Wellicht kan het ook door een metalen kapje over het lont te leggen, zodat er onvoldoende zuurstof bij kan en het vuur daardoor dooft. Dat kan ik nu helaas niet uittesten, want de Foetsie is momenteel op mijn Duitse stek. Maar op deze wijze werkt een "kaarsensnuiter" ook.
En wellicht even controleren of de regelknop zodanig is afgesteld dat het lont ver genoeg naar beneden gedraaid kan worden. Dat belemmert de aanvoer van zuurstof ook, terwijl het metaal rond het lont het vuur kan afkoelen tot beneden het vlampunt van de brandstof.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

will

Senior Prepper
Na wat Covid uitstel kwam het Foetsie kacheltje van @frans81 via @Jasje afgelopen jaar bij mij aan.
En eindelijk is het koud genoeg om hem te gebruiken en uit te testen.

Het is dus zo'n kacheltje:


Nou branden deed en doet ie goed. Lekker warm. Maar op een gegeven moment mocht ie weer uit en dat werd dus wat lastiger... wilde niet uit... echt niet... ojee... Dus die keer heeft ie op lage stand net zo lang gebrand totdat er niet genoeg brandstof meer inzat. Had er gelukkig maar 2 liter ingegoten.

Dus... gisteren dacht ik dat nog maar eens te moeten testen. Moesten eerst weer wat litertjes brandstof in en het kacheltje ging weer lekker aan. Koud buiten dus dat kwam goed uit.
En toen wilde ik hem weer uitdraaien... draai draai naar links... nog een stukje doordraaien (voelt bijna alsof ik iets doordraai) maar toch weer een stukje lager. Tot ie bijna uitging... maar niet helemaal dus. En de knop wil ook echt niet verder naar links gedraaid. Ojee... Het was niet de bedoeling om te blijven slapen dus het kacheltje maar ergens veilig laten staan zodat ie al mijn prijzige brandstof weer opbrandt (6 euro foetsie... kacheltje doet zijn naam eer aan... :lol: )

Ok. Nu heb ik dus naar het volgende filmpje gekeken:


En nou denk ik, naar aanleiding van wat ik daar zie, dat misschien de "uit/aan draaiknop" niet goed (niet op de goede stand) is geinstalleerd zodat de lont niet genoeg omhoog wordt gedraaid maar in de petroleum blijft hangen en dus niet uitgaat.

Wat vinden jullie van deze theorie of hebben jullie andere gedachten hierover?
@PBear @petroman e.a.

Want een kachel die niet uitgaat is in deze dure brandstoftijden niet echt handig. :fluit:

Voor de rest bevalt ie prima trouwens... ;)

Ik ken deze kachel niet, maar heb in het verleden regematig de zibro kachels gerepareerd (langer geleden de kennis vervaagd dan wel eens)
Maar kan mij herinneren dat het lont verstelbaar was door de knop er af te halen en daar zaten 2 of 3 standen.
Is het lont een keer vervangen? Kan volgens mij niet heel veel mee mis gaan.

Groet,

Will
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Dank @martin en @PBear
Martin, bedankt voor de gebruiksaanwijzing.
Pbear, heb het kacheltje inderdaad voor het eerst op de wintercooking gezien toen jij hem bij je had. :)
Uitblazen heb ik niet geprobeerd gezien de lont nog zo erg vlamde, had niet het idee dat dat met wat blazen uit zou gaan.
Ik heb zeker langer dan 5 minuten gewacht. Toch zeker een half uur, waarschijnlijk zelfs langer.
Heb later thuis wel gedacht om inderdaad een soort lontdover te maken van alufolie om hem te kunnen doven.

Maar als het net zo werkt als met een olielamp dan zou de lont inderdaad wel eens te ver omhoog kunnen steken.
Het is dan waarschijnlijk die regelknop die verkeerd afgesteld staat. Daar moet even wat aan gefrunnikt worden.
De lont zelf leek in zeer goede staat te zijn, geen zwarte aanslag.
Dus plan van actie:
- volgend keer de boel demonteren en hopelijk weer beter in elkaar zetten en testen.
- zorgen dat ik alufolie in de buurt heb om een dover te maken voor het geval het er nog niet beter op is geworden.
Dit alles met behulp van de gebruiksaanwijzing en het filmpje van de duitse meneer. :cool:

Wordt vervolgd....

Edit: @will bedankt voor je tip.
 
F

frans81

Gast
Ik heb dezelfde kachel en ik heb ook een paar keer meegemaakt dat hij niet goed uitgaat.
Ik heb hem de eerste keer ook echt moeten uitblazen.
Ik denk dat het lont net iets te hoog uitkomt en volgens mij moet je dat kunnen instellen. Ik ga even kijken of ik iets kan vinden.

Bekijk bijlage 21534
Er zou een lontregelaar in moeten zitten die je zou kunnen bijstellen.
Maar ik lees ook dat als je de knop volledig naar links draai het echt iets van 5 minuten kan duren voordat hij gaat doven. Heb je lang genoeg gewacht?

http://info-mediawinkel.nl/wp-content/uploads/2016/10/NederlandseGebruiksaanwijzingFoetsie.pdf

detail:

Bekijk bijlage 21535

Kijk ! Plaatjes :rolleyes: . Daar heeft de mens wat aan . Makkelijker te onthouden dan lap met tekst :lol:
 

petroman

SHTF Expert
Interessant: want doet de uitschakelaar precies?
Kan je de pit hoger lager in de pithouder monteren of is dat één geheel?
@Erny misschien kan je een foto van de brander maken zodat de overige eigenaar kunnen kijken of je misshcien wat mist of het er anders uitziet dan hun kachels.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
De pit wil niet laag genoeg, dat is de oorzaak. Dat komt omdat de persoon die de pit heeft vervangen, deze wat te hoog gemonteerd heeft. Aan de knop valt normaal gesproken niets af te stellen, behalve de veer van de omval/aardbeving beveiliging, als die erop zit.

Nu gaat die pit vanzelf wel slijten met het gebruik, dus je zou het gewoon kunnen laten zitten zoals het nu zit. Alleen dan nog een manier om hem uit te doen. Normaal zet je hem eerst op de laagste stand zetten om de kop zoveel mogelijk af te koelen voordat je hem helemaal naar beneden en uit draait. Nu gaat dat niet en moet je toch de kop omhoog tillen of verwijderen en hem dan uitblazen.

Maar ja, als de pit echt te hoog zit, gaat dat dus ook slecht en rest het opnieuw en correct monteren van de pit, OF je pakt een heel scherp mesje en snijdt er een 2 mm vanaf.

Ook het uit laten branden totdat alle brandstof op is verkort de pit. Normaal wordt dit dus ook afgeraden vanwege die slijtage. Mijn voorkeur gaat uit naar het goed monteren van de pit, of het bijsnijden, want door uit te laten branden krijg je ook veel vervuiling in die bovenste millimeters pit en dat brand dan weer niet zo lekker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Daarmee som je het allemaal heel goed op denk ik @Ray :cool:

De duitse heer in het 2e filmpje uit mijn openingspost laat heel goed zien hoe de boel uit elkaar moet en hoe het van binnen werkt. Dus ga hem maar volgen in dat proces.
En er zijn ook filmpjes over hoe een nieuwe lont te monteren die ik al heb bekeken.

Ben benieuwd hoe ver ik kom en wat het euvel uiteindelijk blijkt te zijn.
 

Ray

SHTF Expert
@Erny Ik herinner mij nog goed de eerste keer dat ik een pit verving. Wilde het precies goed en helemaal optimaal hebben. Uiteindelijk dus een keer of vier het ding opnieuw gemonteerd, toen was het eindelijk perfect. Neem er rustig de tijd voor en controleer of de omvalbeveiliging goed werkt, anders de veer weer op spanning te zetten.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Lang geleden precies het zelfde probleem gehad.
Mijn oplossing was de lont in de laagste stand zetten en ik heb hem zo kort mogelijk afgeknipt.

en zelfs toen brande hij nog een tijdje door.
Omdat ik dat niet zo veilig vond heb ik hem toen verkocht.

ik had geen handleiding, was tweedehands aangekocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
@petroman Op de pit staan maatstreepjes, maar beter kan Erny kijken hoe de pit nu zit, wetende dat dit iets te hoog is. Of heb jij nog aanvullen op het filmpje?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Lai

Prepper goeroe
(hoi, ben er weer :wave:)

Ik heb ook een foetsie en het zelfde probleem.
Kous al een paar keer opnieuw er in gezet, maar nog niet uit willen.
Mijn oplossing, een rvs schaaltje die mooi over de brander valt.
Dit schaaltje laat ik er ook opzitten als ie uit is, zorgt er voor dat de kous mooi hondenhaar/stof vrij blijft.
Dit scheelt weer in rook vorming/stank bij opnieuw aansteken na een tijd.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Ray, waar moet @Erny dan opletten?
Is er een bepaalde maat die je kan controleren of manier om de nieuwe pit te monteren?
Ik ga geen nieuwe pit monteren omdat deze nog heel goed is. En in de YT filmpjes wordt heel duidelijk uitgelegd hoe je eventueel een nieuwe moet monteren en dus ook hoe deze hoger of lager te monteren. :)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Of heb jij nog aanvullen op het filmpje?
nee want ik heb niet zo'n kachel. Ik ga er echter van uit dat alle petroleum verstokende apparaten eenzelfde soort mechanisme hebben om de pit op en neer te laten gaan. En dat betekend vaak dat de pit in een houder zit.
Bij een Aladdin lamp is dat één geheel maar bij andere kan je de pit hoger of lager in de houder monteren.
 
Bovenaan