• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Philips AL-990 Wereldontvanger

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een paar weken geleden wilde ik richting naar Huis !
Maar plots ging mijn Interne Radar gek doen en dwong mij een andere kant op .
Weliswaar in hetzelfde Dorp maar toch :)
Er bevind zich daar namelijk een soort van handel in Industrieel oud spul .
Ondanks dat ik wist dat ze dicht waren heb ik toch naar mijn Radiokamertje geluisterd haha .
Eenmaal daar stond er een Grote Mercedes Transporter en ze waren aan het Inladen . IK vroeg naar de eigenaar en die kwam er eigenlijk aanlopen terwijl ik de vraag stelde ;)
Ik vroeg hem of ze open waren , nee dus , zoals verwacht . Maar Ik ben IK en dus tevens de tweede vraag " Mag ik even binnen kijken ? " . Nou heel even dan . Ondanks dat ik last kreeg van een vorm van tijdsdruk ben ik toch tot achterin gelopen .
En plots " Halt " .... Een Heuse mooie grote Draagbare radio op de grond :rolleyes:
Na in beter licht te zijn gekomen bleek het een Philips AL -990 Wereld radio met een paar leuke antennes .
Wel zag ik dat het ding Schimmel vertoonde op de voorzijde . Het heeft dus vochtig gestaan .
IK liep er mee naar buiten en vroeg de Eigenaar wat die moest kosten .
Waar heb jij die Vandaan zei hij tegen mij ! Achter in de Loods op de grond . Hij begreep er niets van :confused:
Was van zijn Ouders geweest en was eigenlijk niet voor de verkoop .
Maar toch . Wat moet ie kosten ? 95 Euro zei de man :eek::eek: Kan ik ook Ruilen tegen iets ? NEEEEE , dat gaan we niet doen . Ikke Huilen van binnen :(:(
Nee het is niet duur dat weet ik ook wel haha . Doet ie het ? Ja zei die toen . Natuurlijk wil ik bewijs en omdat dat ding Vochtig stond vond ik het beter dat ie het een tijdje binnen liet drogen .
Kom over twee weken maar terug !

Eigenlijk vond ik het een risico Factor hebben omdat ie Vochtig gestaan heeft , en derhalve toch het Lef genomen en mijn destijds verworven oude Brandweer reddings set meegenomen . Incl Johan Wiebelhaus bijl .

Eenmaal daar aangekomen zag ie mij al en haalde de sleutel . Ook bracht ik meteen de Set tersprake en dat het echt een zeldzaam setje was en echt iets voor hem . In den beginne voelde ie er niets voor . Hij dacht namelijk dat ik drie weken niet gegeten had en dus erge Materialistische honger had .
Wist hij veel dat ik dus echt niet stond te springen op dat ding :fluit:
Ik speelde het spel dus mee . Zo dan , stekker erin en Yep geluid uit de FM .
Maar toen ik de antenne wou uitrekken , trok ik het hele ding eruit en had iets in de handen dat toch echt vast hoorde te zitten . Jammer , maar te fiksen !
Hij baalde natuurlijk en ik deed net of ik minder interesse had . Helemaal niet moeilijk hoor .
Prijs was op dat moment , " De Set en 50 euro erbij uit " . Dat doe ik dus niet en ik gaf al aan dat ik het liet staan omdat de reparatie te duur wordt voor mij . Ik heb alles ingeladen en ik bemerkte aan zijn houding dat er iets aan het duwen was . Ik pakte mij rugzak en in een keer zei die " Toe maar ik neem de Gok .
Hij kreeg mij dus niet waar ie mij hebben wou en ik was dus winnaar . Dit doordat ik zijn manier van handelen ken en ook weet wanneer iemand interesse heeft en net doet alsof het hem onverschillig laat .
Ken je Tegenstander en je hebt al half gewonnen !

Ik heb hem dus na lang wachten in bezit en ben weer een tevreden Weekend mens . Alles is Relatief natuurlijk !

http://www.shortwaveradio.ch/radio-e/philips-al990-e.htm

Foto 5 is wat ik ingeruild heb .

20171202_150704.jpg 20171202_150622.jpg 20171202_150721.jpg 20171202_150631.jpg
20170212_145206.jpg
 
J

J.J

Gast
Best @frans81

Ja ik weet haast wel zeker wat er loos is met de Antenne.

Laat ik zeggen het is een om gevelsde randje die normaal naar binnen staat trek je vaak de Antenne met krach door het binnen/glijbusje dan gaat het randje steeds iets verder open tot je de hele antenne er uit kan trekken.
Ik heb voor mijn werk regelmatig antennes moeten vervangen.

Vroeger kon je ze zo ophalen bij "Philips technische dienst TDC".

Nu is dit te repareren maar je moet echt heel heel voorzichtig zijn.
Je moet namelijk, het randje van het glijbusje/glijbusje wat nu naar buiten staat, recht op maken zodat hij weer naar binnen kan zakken, dan moet het uit de buiten/bus hehaald worden.

Als je het busje er uit hebt moet er eigenlijks weer een randje naar binnen toe gevelst worden, haha maar wie kan dat, want dat is een heel precies werkje,,,,,
Wat ook nog het binnen/busje in een boormachine te spannen het liefs met een stangetje er in die er precies in past, dan moet je de beschadigingen heel voorzichtig weg slijpen al draaiend met de boormachine aan.
Als je het vlak hebt gemaakt moet er weer heel voorzichtig een draad ringetje op solderen,,,,, die moet later door de buiten bus kunnen, maar hij moet wat stroef om de antenne passen.

Als je veel Massel hebt ziet er onder in de buiten/bus, of los in de radio nog een "geleiden klembusje" die zorgt er normaal voor dat de Antenne blijft hangen, en ook voorkomt dat de Antenne uit de binnen/busje getrokken kan worden.

De geleiden "klembusje" is van messing.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Best @frans81

Ja ik weet haast wel zeker wat er loos is met de Antenne.

Laat ik zeggen het is een om gevelsde randje die normaal naar binnen staat trek je vaak de Antenne met krach door het binnen/glijbusje dan gaat het randje steeds iets verder open tot je de hele antenne er uit kan trekken.
Ik heb voor mijn werk regelmatig antennes moeten vervangen.

Vroeger kon je ze zo ophalen bij "Philips technische dienst TDC".

Nu is dit te repareren maar je moet echt heel heel voorzichtig zijn.
Je moet namelijk, het randje van het glijbusje/glijbusje wat nu naar buiten staat, recht op maken zodat hij weer naar binnen kan zakken, dan moet het uit de buiten/bus hehaald worden.

Als je het busje er uit hebt moet er eigenlijks weer een randje naar binnen toe gevelst worden, haha maar wie kan dat, want dat is een heel precies werkje,,,,,
Wat ook nog het binnen/busje in een boormachine te spannen het liefs met een stangetje er in die er precies in past, dan moet je de beschadigingen heel voorzichtig weg slijpen al draaiend met de boormachine aan.
Als je het vlak hebt gemaakt moet er weer heel voorzichtig een draad ringetje op solderen,,,,, die moet later door de buiten bus kunnen, maar hij moet wat stroef om de antenne passen.

Als je veel Massel hebt ziet er onder in de buiten/bus, of los in de radio nog een "geleiden klembusje" die zorgt er normaal voor dat de Antenne blijft hangen, en ook voorkomt dat de Antenne uit de binnen/busje getrokken kan worden.

De geleiden "klembusje" is van messing.

Bedankt @J.J .
Ik heb al via foto's op www gezien dat er zo'n busje moet zijn .
Ik draai de radio vd week even los en check dat antenne gedeelte .
Ik ben bang dat het weg is dat tweedelig klem busje .

Ik update het terzijnertijd .

Zie alvast foto met busje en check Link waar ik foto vandaan heb . ( Googel Translate even gebruiken desnoods .)

https://www.audiovintage.fr/leforum/viewtopic.php?t=58751

Mocht het weg zijn kan ik nog altijd een andere Antenne monteren of ergens dat onderdeel uitslopen !
Of ik maak het zelf van koper .
Tamelijk makkelijk te doen .
En al helemaal wanneer ik het antenne gedeelte even Demonteer .

711866IMG1737.jpg
 
F

frans81

Gast
Heb je de radio al open geschroefd? Het kan er ook in liggen. Dat heb ik wel eens gehad.

Nee heb ik nog niet gedaan .
Maar hoe kan dat erin geraken als het in die antennebuis valt ?
Wanneer ik erin kijk zie ik een vorm van bodem .
Tot onderaan toe is het een glad geheel met bodem !?

20171202_233905.jpg
 

Marcov

Prepper goeroe
Bij mij was het geen dichte buis, en bij jou waarschijnlijk wel. Dus dan kan het er bij jou niet in liggen. Daar zit het verschil.
 
F

frans81

Gast
Bij mij was het geen dichte buis, en bij jou waarschijnlijk wel. Dus dan kan het er bij jou niet in liggen. Daar zit het verschil.

Was er al bang voor .
Waarschijnlijk idd te hard aan getrokken en zijn die dingen gevallen .
Misschien opgeraapt en alsnog verloren gegaan .
Radio is nog nooit losgeweest en schroeven knellen behoorlijk .
Zonet geprobeert 1 schroefje los te draaien .
Ben maar gestopt haha .
Zijn er teveel en voor ik het weet zit ik te ADHDen en wordt het nachtwerk pff.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Was er al bang voor .
Waarschijnlijk idd te hard aan getrokken en zijn die dingen gevallen .
Misschien opgeraapt en alsnog verloren gegaan .
Radio is nog nooit losgeweest en schroeven knellen behoorlijk .
Zonet geprobeert 1 schroefje los te draaien .
Ben maar gestopt haha .
Zijn er teveel en voor ik het weet zit ik te ADHDen en wordt het nachtwerk pff.
De schroefjes van een oud toestel altijd met een weinig kruipolie in spuiten, en zeker een nacht laten intrekken, een goed passende ster schroevendraaier verwarmen dat je het net niet kan vasthouden de radio horizontaal neer legen de nog behoorlijk warme schroevendraaier op de schroef laten staan na een halve minuut de schroef los draaien, zo schroef voor schroef.

Ik weet haast wel zeker dat de buitenbus en binnenbus er nog zitten.
Beste @frans81 mijn handen jeuken om er mee aan de slag te gaan.
Ik vind altijd mooi het haast onmogelijke toch voor elkaar te krijgen dat luk me eigenlijk altijd.
 
F

frans81

Gast
De schroefjes van een oud toestel altijd met een weinig kruipolie in spuiten, en zeker een nacht laten intrekken, een goed passende ster schroevendraaier verwarmen dat je het net niet kan vasthouden de radio horizontaal neer legen de nog behoorlijk warme schroevendraaier op de schroef laten staan na een halve minuut de schroef los draaien, zo schroef voor schroef.

Ik weet haast wel zeker dat de buitenbus en binnenbus er nog zitten.

JJ ik wil best geloven dat het werkt met die olie en het verhitten .
Helaas heb ik weinig geduld haha .
Goedpassend Bitje en accuschroefmachine lossen het in No Time op !

Dat Binnen en Buitenbusje zijn toch echt weg hoor !
Ze liggen niet in binnenzijde van de antenne . En erlangs kunnen ze niet " In " de Radio terechtkomen .
Misschien dat die eigenaar er nog iets van weet of zijn Ouders . Daar is de radio van geweest !
Ik bel hem van de week nog .
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
F

frans81

Gast
Beter niet met accuschroef machine, veel te weinig gevoel over wat je doet.
De krachten die er op een vast schtoefje komen kan je niet aan voelen.

Dat schroefmachientje is maar klein .
En ik heb eigenlijk al zoveel met dat ding losgedraait dat het nu de eerste keer zou zijn dat het verkeerd gaat .
Weer terug vast dat doe ik met de hand .
Want juist daar zit het grootste gevaar ! Doldraaien of afbreken van schroefbus .
Ik heb eigenlijk best wel wat radio EHBO ervaring .
Helaas word ik nooit een Chirurg haha .
Toch bedankt voor de tip !
 
Bovenaan