• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Plank monteren zonder te boren

G

gebruiker 3367

Gast
Initieel stelde ik de vraag, omdat ik dacht schroeven en pluggen nodig te hebben die breder zouden zijn dan 5mm, waardoor ik in de veronderstelling was dat boren sowieso geen optie was. Maar als het dus prima zou moeten lukken met 3mm schroeven, dan zie ik inderdaad geen probleem :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Initieel stelde ik de vraag, omdat ik dacht schroeven en pluggen nodig te hebben die breder zouden zijn dan 5mm, waardoor ik in de veronderstelling was dat boren sowieso geen optie was. Maar als het dus prima zou moeten lukken met 3mm schroeven, dan zie ik inderdaad geen probleem :)

Weet wel zeker dst er geen leidingen leggen waar je gaat boren, je zult niet de eerste zijn... gewoon een tip, voor als je silicone kit wilt gaan gebruiken om het vast te lijmen... ik raad je wel aan silicone kit te gebruiken om tussen plank en muur dicht te kitten, voor het geval dat er water achter komt, je zal waarschijnlijk geen tropisch hardhout gebruiken maar een meubelpaneel die aan een kant geen folie heeft op z'n kant, die zou je nog in kunnen kliederen met verdunde houtlijm, om zo het vocht buiten te houden + siliconen kit, zit je veilig tegen het wegrotten, bolstaan etc-

High-tack moet je hebben als je het van plan bent om te lijmen, flinke klodders er op en aandrukken tijdelijk ondersteunen, daarna overtolligge wegsnijden of uitvrijven in de kier, daarna silicone kit ook beter voor de afwerking.

Bij twijfel; hightack kan een balas aan van ongeveer 10kg per cm2,
Dus je plankje is vaak 18mm ala je klodder van een cm gebruikt kun je 18 kg er op kwijt per kloder lijm van 18mm dik en 1 cm breed, in theorie- zou genoeg moeten zijn voor handoekjes.

Succes.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Goede tip inderdaad, water icm onafgewerkte kant had ik nog niet bij stil gestaan, ga in doen!

En leidingzoeker moet ik hier altijd bij de hand hebben. In elke muur kunnen elektriciteitskabels of vloerverwarming leidingen van de buren lopen :rolleyes:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik zou gewoon vier pootjes halen bij de bouwmarkt.
Je mag de tegels niet beschadigen waarom dat risico dan nemen ?
Op zich een prima risico-mijdend advies @petroman , maar...
Prima tip van @frans81,
Zo heb ik een kastje in de WC klem tussen de muren zitten op de tegelranden.
... je weet dat risico-mijdende dus wel weer flink te compenseren;)

Het was maar even een intro op het volgende...

Oude in specie gezette tegels kunnen natuurlijk weleens los gaan zitten...

Maar als ze behoorlijk solide vast zitten, dan zou @Petite Prepper best twee glasplaatdragers op de tegels kunnen lijmen, en een mooie glasplaat nemen voor die paar handdoeken? Hebben die dragers een vlak oppervlak aan de achterzijde (zoals onderstaand) dan moet dat lijmen met een tweecomponenten epoxylijm prima lukken, na ontvetten. Houd de lijmlaag zo dun mogelijk (maar wel volledig de ruimte tussen drager en tegel vullend). Het spul hardt in de regel snel uit. Na 5-10 min kan je het loslaten. Het beste pas wat uurtjes later, of een dag later, vol belasten. Mocht je ooit verhuizen dan krijg je die lijm weer zacht door het tot boven de 100 graden C te verwarmen, m.b.v. een foehn.
upload_2022-6-2_0-14-27.png
 
G

gebruiker 3367

Gast
En dan vraag ik me opeens af:

Is het gelukt, en zo ja, hoe is het geworden?

Ik heb er uiteindelijk nog niets mee gedaan.
Heb extra kasten en planken in de berging gezet om ruimte voor preps te maken en dat kostte bij elkaar al zo'n 200 euro.
Dus uiteindelijk vond ik het wel even welletjes met investeringen in het huis maken, vooral gezien het in dit geval voor "leuk" zou zijn en niet echt "nodig". Ik krijg eind deze maand 400 euro terug van Tui als compensatie voor alle vertragingen op Schiphol tijdens mijn vakantie begin Juli. Dus ik ben aan het overwegen om er dan nog eens naar te kijken :)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb er uiteindelijk nog niets mee gedaan.
Heb extra kasten en planken in de berging gezet om ruimte voor preps te maken en dat kostte bij elkaar al zo'n 200 euro.
Dus uiteindelijk vond ik het wel even welletjes met investeringen in het huis maken, vooral gezien het in dit geval voor "leuk" zou zijn en niet echt "nodig". Ik krijg eind deze maand 400 euro terug van Tui als compensatie voor alle vertragingen op Schiphol tijdens mijn vakantie begin Juli. Dus ik ben aan het overwegen om er dan nog eens naar te kijken :)
@Petite Prepper , ik geef je groot gelijk. Nu heeft "leuk" even minder prioriteit, maar "energie" nu alle. Hier wel tenminste, want ik breek mij het hoofd hoe die energie-kosten-horde ongeschonden te gaan nemen. En, zwarte schimmel krijg je zonder hoge kosten met wat simpel chloor ook wel weg ;)
 
Weet niet of het al genoemd is…

Gebruik geen siliconen kit maar wel montage kit (bison) neopreen. En je kunt die van TEC proberen. Siliconen kit is te zacht (flexibel). Montagekit hard goed uit en de overige uitpuilende kit kun je -na ‘n dagje- met een afbreekmesje langs de randen -voorzichtig- afsnijden.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik heb het niet voorbij zien komen.
In die geval kan je planken ook aan het plafon hangen met roestbestendige Keilbouten (((met oog))).
 

Carismo

Prepper goeroe
Mijn moeder had beetje hetzelfde probleem boven de wc heb een kader met balkjes 4 op 4 cm gemaakt gemaakt 2 cm smaller tussen de 2 muren, onderaan de 4 hoeken aangespannen met driehoekjes en onder deze streepje silicone.
Plankje erop en klaar.


Bij verhuis kader losgetikt naar boven toe en silicone er afgekrabt met een mesje.
 
Bovenaan