• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nomad

Diehard Prepper
Met de aanslagen in Belgie vers in het geheugen moet ik maar weer eens werk maken van mijn First Aid Kit.
Op preppers.nl heb ik daar eerder over geschreven, al is daar door omstandigheden nog niet veel van gekomen.
Afijn, een kit thuis moet even naar de 2e plaats verdwijnen: de IFAK heeft nu prioriteit.

Ik wil een klein pakketje maken wat ik gewoon in ijn tas kan laten zitten om groot trauma te kunnen behandelen. Bij voorkeur zelf. Ik ben er nooit fan van geweest om in mijn EHBO setje een tourniquet of iets dergelijks te stoppen, maar dit soort aanslagen (of andersoortige aanslagen bv. Boston) maken dergelijk materiaal wel noodzakelijk.

Bij een dergelijke aanslag kan je groottrauma verwachten: hevige bloedingen, slagaderlijke bloedingen, perforaties (long/oog) en afgerukte ledematen. Klinkt gruwelijk, maar dat heb je nou eenmaal als je naast een bom staat. Als ze die dan ook nog eens vullen met glas en spijker, naja. De resultaten kennen we inmiddels.

Dus ik had het volgende in gedachten:
- Tourniquet; SWAT / RATT of CAT?
- Chest seal;
- Israeli Bandage; veelzijdig inzetbaar
- Combat Gause;
- Watervaste stift; om de tourniquet tijd op het voorhoofd te schrijven
- Chem-Light; om aandacht te trekken in het donker te kunnen verbinden.

Ik besef dat dit heel weinig is. Als je naast een bom staat heb je echt meer materiaal nodig (of helemaal niks meer). Maar wat je niet hebt kan je niet gebruiken en hiermee ben je aardig geholpen denk ik.

De PTK moet in een klein tastje zitten waarin alle items bij voorkeur achter elastiek zitten en na openritsen direct toegankelijk zijn.

Hebben jullie nog opmerkingen / aanmerkingen voordat ik het ga samenstellen?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Kleine tip, die ikzelf altijd erg praktisch vind.
Stop een grote vuilniszak in de kit...als je aan het werk gaat, leg je die neer, en je kan je kit er zo op uitstorten, dit is nu je werkvlak, en je steriele ruimte. Niks irritanter dan dingen uit je tasje moeten pulken én niet neer kunnen leggen/schoon proberen te houden.
Na afloop kan je alle troep zo in de zak vouwen en weggooien.
 

Nomad

Diehard Prepper
Goeie tip, ga ik naar kijken.
Maar als het zo ver is dat je een dergelijke kit moet gebruiken is sterriliteit ver te zoeken.
Acuute wondzorg is dan nummer één met op nummer twee medische hulp zoeken.

In mijn normale kit gaat in ieder geval een afvalzak. Goeie tip!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Goeie tip, ga ik naar kijken.
Maar als het zo ver is dat je een dergelijke kit moet gebruiken is sterriliteit ver te zoeken.
Acuute wondzorg is dan nummer één met op nummer twee medische hulp zoeken.
Klopt, echt steriel werken kan dan niet, maar tijd om te zoeken tussen je spullen heb je ook niet echt, en dan is een ruime plek om je spullen uit te storten wel handig....vind ik.
 

laforge

Prepper
lijkt me niet te doen om bloedvaten of darmen dicht te houden met je blote vingers,

schone dunne handschoenen (nitril)
setje hemostats / wondklemmen

(je hebt trouwens veel meer kans dat je het nodig hebt bij een verkeersongeluk ofzo maar das ter zijde)
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik denk niet dat wondklemmen echt op zijn plaats zijn in een trauma kit of IFAK. Al zie ik het nu van de klemmen wel in.

Gisteren heb ik nog even naar de (new) IFAK van het Amerikaanse leger gekeken. Daar zit het ook niet in. Die hebben daar hun Medic voor.
Als ik acuute trauma behandeling kan doen bij mij of mijn vriendin totdat de hulpdiensten er zijn, of ik mijn tas heb gevonden (daar zit mijn medpack in) dan is dat genoeg.
In de USIFAK zit ook zo'n intubeer slangetje. Is ook niet gek om te hebben. Maar dat is ook meer iets voor i een grotere kit denk ik.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
erg klein zal je tasje niet worden
maar mogelijk is het wel

enkele van de opmerkingen zijn meer voor de lezers die niet of geen medische kennis hebben, dus niet per definitie voor jou
ik hou als ik er aan denk altijd een beetje rekening met het gegeven dat iedereen dit kan lezen :)


een goed opgemerkte, waar ik zelf al meerdere keren compleet gek voor ben verklaard :)

maar in geval van nood is het geklooi met pleisters en een stukje plastic echt niet aan te bevelen voor iemand die niet dit regelmatig oefent
Ook van belang, dat men goed kijkt hoe een zuigende borstwond is te herkennen en of er alleen maar eenzijdig een opening is ontstaan en niet bij de exit wond ook .....
Goede instrucktie vond ik dit filmpje :

ik heb zelf in alle uitrustingen en dus ook in de auto de
Rusch Asherman Chest Seal Dressing € 18.-- per stuk ( die met het snorkeltje )
eigenlijk moet je er 2 in hebben , maar ja, als je zoals ik meerdere uitrustingen hebt, dan wordt dat erg duur
en 1 is al best een groot object.

wat men snel vergeet is dat de directe explosie niet voor de meeste slachtoffers het probleem is

indirecte schade van bv rondvliegend glas, spijkers uit de bom enzovoort
maken veel meer slachtoffers, zelf vaak meer dan vallend puin
en een zuigende borstwond, is dan zeker een denkbare / mogelijke verwonding
tenslotte is 1/2 van je torso een potentieel doelwit voor rondvliegende zooi
snel kunnen zorgen dat je zelf of je vriendin niet verzuipt en stikt, is dan wel handig

let wel een volledig ingeklapte long krijg je hiermee niet goed, maar een deels ingeklapte kan wel soms zo herstellen

hmmmm, ik zelf kies meer voor celox ( oke is wel duurder )
voordelen :
makkelijker te verwijderen naderhand in het ziekenhuis / op de operatie tafel ( scheelt weer een scheldende chirurg )
Lichaamsvriendelijk oplosbaar
LET OP bij veel handelaren is de houdbaarheid datum al bijna verlopen
vooral in pakketten is dat het geval
en ga je verband of poeder mee nemen is ook een keuze.

Chem-Light; om aandacht te trekken in het donker te kunnen verbinden
Dan moet je wel een hele goede er in doen want verbinden bij een Ghemmie, valt niet mee
ik opteer meer voor een kleine zaklantaarn met liefst cool white


Goede en lange wond hecht strips zou ik zeker bij doen
al hou je daar je buik niet mee bij elkaar, maar dat kan op meer andere manieren effectiever, en zelf iemand vervoeren in die situatie waar de buikwand openligt is toch geen succes


Zakje water. upload_2016-3-29_11-21-24.png wegspoelen bloed van wond, spoelen oog bij vreemde objecten in oog


En een paar zakjes Burnshield Hydrogel Blots
voor snel verzorgen van kleine tot matig grote brandwonden ( 1e tot 3de graads is mogelijk )
upload_2016-3-29_11-26-15.png nog geen euri per zakje, groot goed als je het nodig hebt

prima maar eigenlijk heb ik die altijd al, in de vorm van een paracord armband
knoop er in en de knoop op de ader, en aandraaien is meestal wel goed genoeg als nood oplossing

Ook hier geld weer voor de lezers, leer hoe er mee om te gaan voordat je het nodig hebt
leer ook wanneer en bij welke aderlijke of slagaderlijke bloeding je af en toe moet lossen om afsterven te voorkomen


en jawel, weer dat p3 masker of minstens een lapje
want als je zelf geen adem meer krijgt van het hoesten
kan je ook je vriendin niet helpen
 

Nomad

Diehard Prepper
Tip: geen afkortingen gebruiken die ik niet 123 snap.

Edit: bv IFAK en USIFAK

Neem mij niet kwalijk. Niet bij stil gestaan.
IFAK is een Individual First Aid Kit. Het leger gebruikt deze als acuute wondeverzorging voor de soldaat zelf.
Dat wil zeggen dat ieder zijn eigen bij zich heeft.
Zo kan de soldaat zichzelf verplegen, maar een ander kan hem ook verplegen. Ook als de medic niet direct in de buurt is.

USIFAK is geboren uit mijn luiigheid, en staat voor de US First Aid Kit.

Ophet moment zit ik in de trein, als ik thuis ben zal ik de verschillende onderdelen toelichten, waar @W-O-L-F dat nog niet heeft gedaan.
WOLF overigens bedankt voor je input!

Ik zal er rekening mee houden de volgende keer.
 
J

jobs

Gast
Zijn er geen passende, complete kits/kitjes te koop met deze zaken er in?
Zonee: waar haal ik de bedoelde zaken voordelig en efficient? (liefst bij zo min mogelijk leveranciers bestellen)
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Zonee: waar haal ik de bedoelde zaken voordelig en efficient?
nee wat hij wil is niet echt als standaard gepast pakket
maar geef eerst de kans om iets samen te stellen
dan gaat iedereen vanzelf zoeken naar leveranciers

maar bij leverancier en voordelig, kan je vergeten
als voorbeeld, zullen de meeste geen chest seal hebben
 

W-O-L-F

Senior Prepper
WOLF overigens bedankt voor je input!
Ik zal er rekening mee houden de volgende keer.

Was ook niet om je daarop te wijzen hoor
meer omdat ik aan je manier van redeneren denk te kunnen afleiden dat je wel enige medische kennis hebt :)

en omdat dit een toch wel een zeer specifieke discussie is, en buitenstaanders mee lezen,
is het denk ik verstandig om ten overvloede soms dingen wat uitgebreider neer te zetten :)
vooral als het gaat om medisch handelen ;)
 

Nomad

Diehard Prepper
Zijn er geen passende, complete kits/kitjes te koop met deze zaken er in?
Zonee: waar haal ik de bedoelde zaken voordelig en efficient? (liefst bij zo min mogelijk leveranciers bestellen)
Hier ben ik nog niet uit. Echt passende setjes zijn er niet. Als zal ik een heel eind geholpen zijn met een IFAK van hetvAmerikaanse leger. Maar een Nederlandse leverancier die alles heeft? Nog niet gevonden. Dat maakt het samenstellen extra kostbaar.

Was ook niet om je daarop te wijzen hoor
meer omdat ik aan je manier van redeneren denk te kunnen afleiden dat je wel enige medische kennis hebt :)

en omdat dit een toch wel een zeer specifieke discussie is, en buitenstaanders mee lezen,
is het denk ik verstandig om ten overvloede soms dingen wat uitgebreider neer te zetten :)
vooral als het gaat om medisch handelen ;)

Haha, enige medische kennis. Naast EHBO en BHV diploma's is het voornamelijk zelfstudie. Trauma care wordt eigenlojk nergens onderwezen. De tijden zijnnechter zo veranderd dat je tegenwoordig in Rotterdam ook op een bermbom kan rijden.
Ik werk wel in een ziekenhuis, maar verder dan het oog kom ik niet. Dus wat medische kennis betreft valt het wel mee.

Je hebt gelijk wat duidelijkheid betreft, zeker wat betreft het gebruik van tourniquetten ed. Maar zoals ik eerder schreef, zodra ik tijd heb ga ik hier dieper op in.

(Ik zit nu op de bank met de slappe lach omdat ik anders mijn vriendin wakker hou haha. Dus ik duik zo weer het bedje in. Waarom ik de slappe lach heb? Omdat iemand een scheet liet op TV. Ik weet het, het is triest. Maar ik heb lol.)
 

joost

Prepper
Een kleine spanband en een vacuum verpakte deken die in mijn auto liggen kan ik hiervoor altijd gebruiken.
Niet steriel maar in ieder geval wel iets.
 

Nomad

Diehard Prepper
Zo, ik heb even de tijd!
Dit zijn de tourniquetten:

De bekendste is denk ik de CAT-4:
combat-application-tourniquet-cat-new-item-available-in-febuary-18.gif

CAT-4 staat voor Combat Application Tourniquet Generation 4. Das een hele mond vol.
Deze zijn met één hand aan te brengen en goed op spanning te zetten met het stokje.
Je zet de band (strak) vast met klittenband en vervolgens breng je hem op spanning.
Echt compact zijn ze niet en de prijs is stevig, ze kosten zo'n €40,-

Dit is de SWAT Tourniquet:
Swat-T-Tactical-Tourniquet-1.jpg

Het SWAT-T Tourniquet heb ik nu in mijn IFAK zitten. Het staat voor Stretch, Wrap And Tuck.
Het tourniquet is bijzonder gemakkelijk aan te brengen en heeft ook een mooie breedte (om zenuwschade te voorkomen). Oefening is wel nodig om hem zelf om je arm aan te brengen.
Hoe dit met één hand onder het bloed gaat... ik heb geen idee.
Kost €19,50

En dit de RATS Tourniquet:
RATS_tourniquet_A-400x400.jpg

In mijn vorige post noemde ik dit onterecht RATT. Het moet RATS zijn: Rapid Application Tourniquet System. Deze is bijzonder compact en zou eenvoudig met één hand aan te brengen moeten zijn. Deze ken ik pas sinds kort. Het elastiek is veel smaller dan de CAT-4, waardoor de mogelijkheid op zenuwschade bestaat. Door de tourniquet als een spiraal aan te brengen is wel de juiste breedte te maken om goed af te knellen. De RATS kost $14,95.

Er zijn nog meer soorten. Je kan ze ook nog improviseren. Maar hou in gedachten dat de 'band' die je aanlegt minimaal 1,5" breed moet zijn om goede afsluiting te krijgen. Dat is bijna 4 centimeter!
Paracord kan wel, maar dan moet je deze als een spiraal aanbrengen met een breedte van 4cm!
Houd er ook rekening mee dat een dun draad de kans op zenuwschade vergroot.

Als laatste, wat voor tourniquet je ook koopt: koop er een watervaste stift bij die op vette/natte huid kan schrijven. Het is voor hulpdiensten van groot belang om te weten dat er een tourniquet geplaatst is.
Dit geef je aan door op het voorhoofd van de patiënt "TQ:tijd te schrijven" Bijvoorbeeld: TQ1420.
Zo kunnen ze duidelijk zien dat er een tourniquet is aangebracht, maar geef het bij de overdracht ook even aan. Richtlijnen geven aan dat een tourniquet veilig te gebruiken is van maximaal 1,5 tot 2 uur (sommige bronnen 1 tot 3 uur).
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Paracord kan wel, maar dan moet je deze als een spiraal aanbrengen met een breedte van 4cm!
Houd er ook rekening mee dat een dun draad de kans op zenuwschade vergroot.

Als laatste, wat voor tourniquet je ook koopt: koop er een watervaste stift bij die op vette/natte huid kan schrijven. Het is voor hulpdiensten van groot belang om te weten dat er een tourniquet geplaatst is.

2 hele goede punten
 

Nomad

Diehard Prepper
Oh, nog een punt:

Als het niet zeer doet, dan zit ie te los.

Je ziet regelmatig tourniquetten opduiken in filmpjes over EDC en FAKs, maar een tourniquet is echt geen grap.
Je gebruikt het alleen bij groot trauma en het zetten van een tourniquet doet verrekte veel pijn.
Als het nodig is mag je hopen dat je strak staat van de adrenaline.

Desalniettemin mag het niet ontbreken in een traumakit.
 
Bovenaan