• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pompoen soep.

Flos

SHTF Expert
Vanavond hebben wij visite. Dat betekent dat Flos minstens een halve dag in de keuken moet staan om iets uit de pannen te toveren dat zowel mvr. Flos gaarne mag en vermoedelijk ook onze gasten.
Dus als voorgerecht wordt het pompoen soep.
Benodigdheden.
Pompoen.
Selderij
Look
Ui.
Groenten bouillonblokjes.
Pezo. Olijfolie
Hoe ga ik te werken.
Enkele stengels selder uit eigen tuin wit of groen maakt niet uit. Wassen en in stukken snijden.
2 handen vol ui pellen en grof versnijden. 3 tenen look grof versnijden.
In een grote kook pot doe ik wat olijfolie en daar stoof ik de seldel ui en look glazig.
Ondertussen heb ik de pompoen van ongeveer 3kg in halve maantjes gesneden . Ik haal de zaadlijsten weg en schil de pompoen. De halve maantjes pompoen snij ik verder in grote stukken en doe ze bij mijn gestoofde groenten. Even flink omroeren. Daarbij voeg ik dik 2 liter water of tot alles onderstaat.
Dit breng ik aan de kook. Eens het kookt komt dit op een zacht vuurtje. Tot het geheel gaar is.
Dan wordt alles gemixt en gaat het nog even door de punt zeef.
Ik breng het op smaak met groenten bouillonblokjes en pezo.
Voor het serveren warm ik het deel op dat ik nodig heb en per persoon een eetlepel room door roeren.
Ik seveer het in een soepterrine gemaakt van een kleine pompoen.
Smakelijk.
 

DO-it

Diehard Prepper
@Flos : wat is de reden dat je de pompoen schilt??? Ik maak hem altijd klaar met schil......

Ook erg lekker met kerrie..... voor diegene die daar van houden.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Thanx voor het recept @Flos
En @martin, dankzij jou kon ik gisteren toch mooi een feitje delen op de familiedag... Nu weet heel de niet-Vlaamse familie mooi wel wat pezo is! ;)
 

Flos

SHTF Expert
@Flos : wat is de reden dat je de pompoen schilt??? Ik maak hem altijd klaar met schil......

Ook erg lekker met kerrie..... voor diegene die daar van houden.
Ah. Ik pel mijn banaantje ook altijd voor ik het opeet. Zelfs schil ik mijn aardappelen.
En laatst op PSM Vlaanderen had het er iemand over dat hij niet graag pompoen soep had. Omdat er zo een korreltje in zat . Nu weet ik waar de korrel structuur vandaan komt.
Neen volgens de LE REPERTOIRE De la CUISINE het kookboek der kookboeken moet de pompoen geschild worden voor de soep.
 

DO-it

Diehard Prepper
@Flos heeft dat korreltje er niet mee te maken dat er te kort is gepureerd? Ik hoor en zie wel meer mensen die de pompoen met schil en al koken, vanwege de vitamine. Een appel en een peer eet je ook met schil, tegenwoordig worden er zelfs frieten met schil en al gefrituurd.... of van die krieltjes uit de oven.
Zelf vind ik de schil zo hard van een pompoen, dus is was al lang blij met de verkorte versie van pompoen schoonmaken :fluit:. Heb je tip (voor iemand met reumatische klachten)? Euhhhhh aardappels schil ik al heel lang niet:oops:. We eten ze bijna niet meer en tegenwoordig is er zoveel geschild te halen.... Al smaken zelf geschilde aardappelen het lekkerst, eerlijk=eerlijk.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
De vitaminen zitten niet echt in de schil maar tussen vel en vlees.
En ook ik heb reuma in mijn handen. Als je de pompoen met een goed snijdende demi chef mes in kleine halve maantjes snijd. Dan leg je een maantje plat op jou snijplank en snijd dan verticaal de schil , stukje bij beetje af. Zo kan je ook op de rug van het met duwen indien de pompoen wat tegen stribbelt.
Vruchten in de schil zijn lekker maar moeten in het gerecht passen.
 
Bovenaan