• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Portofoon als basisstation - tips gedeeld

Ben je in principe geinteresseerd in dit onderwerp, en heb je iets aan goede tips ?


  • Totaal aantal stemmers
    37
V

Verwijderd lid 423

Gast
"De bedoeling van dit draadje is, om uitgangspunten te verzamelen voor een zo goed mogelijke ontvangst met een VHF/UHF portofoon als basis station, met minimale investering.

En om die uitgangspunten dan telkens aan te passen, naar voortschrijdend inzicht (en zijn weergegeven in de tweede post in dit draadje).

Om zo iedereen in staat te stellen om tegen minimale kosten en zonder dat er specifieke kennis voor nodig is, om dezelfde eenvoudige VHF/UHF portofoon ook te gebruiken als basis-ontvanger thuis, maar dan met een uitgekiende antenne voor een betere ontvangst.

Bij voldoende belangstelling kunnen wij onderling contact leggen, en kijken of er een netwerkje kan worden opgezet. Dat natuurlijk binnen de mogelijkheden van de wet (gebruik van vrije kanalen). Ook als een netwerkje te ver gegrepen zou zijn, dan kan het er in ieder geval voor zorgen dat iedereen een betere ontvangst heeft met z’n portofoon, en beter weet hoe die communicatie functioneert (voor het geval dat dat eens nodig is).

Ik stel voor om daarbij uit te gaan van “de bami-porto met VHF/UHF” als standaard (en dan meer specifiek: de Baofeng UV-5R, of soortgelijk natuurlijk), omdat de meesten al over zo’n apparaatje zullen beschikken, of het anders voor weinig geld kunnen aanschaffen.

Samen, kunnen wij er wellicht iets moois van maken…?

Ik doe met de tweede post in dit draadje graag een voorzet, en zie jullie bijdragen daaraan graag tegemoet!"
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Portofoon als basisstation - uitgangspunten voor een zo goed mogelijke ontvangst met een VHF/UHF portofoon als basis, met minimale investering.

Uitgaand van een Portofoon met VHF/UHF, zoals de Baofeng UV-5R, of soortgelijk.

***Onderstaand is nog alleen een grof beginsel, om het idee aan te geven, en deze tweede post wordt naar voortschrijdend inzicht aangepast ***

Wat aan te schaffen:
· ....
Waarop te letten:
· Waar te plaatsen?
· Hoe hoog te plaatsen?
· Hoe bevestigen?
Enz, enz…

Nog even in klad:
Kant en klaar voor op een autodak, en misschien ook voor losse plaatsing om iets aan hoogte te winnen
vragen/opmerkingen (nog te bezien):
- In principe voor metalen oppervlakken (ground plane), maar zijn deze ook voor losse plaatsing geschikt?
- Kennelijk hebben deze setjes vaak een inferieure kabel die het signaal dempt, en zijn dan niet aan te raden. Het is waarschijnlijk beter om dan voor het autodak een losse antenne te kopen, en daarbij een losse (RG58 type) kabel;
- Beperkte kabellengte (lengte?);
- de eerste link heeft SMA-male, dus een adapter SMA-female naar BNC male is nog nodig (en adapter SMA-female naar BMC- female voor op de portofoon), en dan snel wisselbaar. De tweede link heeft SMA-female dus direct aansluitbaar op de portofoon, maar is niet optimaal voor hen die vaker willen wisselen van antenne;
http://www.aliexpress.com/item/Dual..._7&btsid=84cafce8-34c3-4ed7-8717-4f052de25d4c
http://www.aliexpress.com/item/Car-..._7&btsid=c7e30bd1-8c00-4fea-8bc3-37cd34fa9694

Verlengkabel, indien nodig
- RG58 is kennelijk een prima kabel type, met weinig demping. Met deze is de afstand tussen portofoon en antenne met 10 m te verlengen. Andere lengtes zijn ook verkrijgbaar. De eerste link is een goedkopere kabel, maar mogelijk gelijkwaardig aan die (duurdere) van de tweede link
http://www.aliexpress.com/item/1pc-...11&btsid=b40efd25-5d3f-48f5-b081-b53767861498
http://www.onlinekabelshop.nl/deloc...ntenne-kabel-met-lage-demping-cfd200-10-meter
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Om de kosten te drukken is dit mischien een idee.
Kan met een goedkope aanpassing zowel bevestigt worden hoog op een huis als op je auto of motor.

https://m.aliexpress.com/item/1697619207.html


Bekijk bijlage 2416

Bekijk bijlage 2417
@Arie Mooi! Ik las ergens dat dergelijke antennes bedoeld zijn om op een metalen ondergrond te worden geplaatst, zoals een autodak, om optimaal te functioneren. De coax-kabel-lengte is beperkt, maar ik kan mij voorstellen dat het sowieso een snelle oplossing is om een antenne iets hoger te plaatsen, en functioneert misschien ook redelijk zonder metalen ondergrond. Ik zag al iemand schrijven over signaal-verlies vanwege een kabel van mindere kwaliteit, maar dat is wellicht een ander fabrikaat geweest. Of de SMA direct op de portofoon past? Ik vermoed dat we het beste een SMA female naar BNC female verloopje voor de portofoon kunnen aanbevelen, en dan tegelijk een BNC male naar SMA male om de bestaande antenne weer te kunnen plaatsen. En tegelijk een verloop naar BNC male op deze antennekabel, zodat de antennes snel uit te wisselen zijn. Jouw suggestie zet ik er graag bij in post2.
Groeten,
Andre
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Je moet zo min mogelijk connectors hebben iedere overgang is weerstand en daar door vermogens verlies.

Ja kan dan beter sma F naar sma M kabels hebben van een aantal meters.
Zoals dit.
Het snel kunnen wisselen lijk me niet een must als je originele antenne op het dak staat.
Een andere antenne er bij is dan makelijker.

http://www.onlinekabelshop.nl/deloc...ntenne-kabel-met-lage-demping-cfd200-10-meter

image.jpeg

Link en foto aangepast van rp sma naar gewoon sma
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb wel dat aliexpress antennetje besteld.
Ik wil het wel eens proberen om hem vanaf de zolder te gebruiken.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Je moet zo min mogelijk connectors hebben iedere overgang is weerstand en daar door vermogens verlies.

Ja kan dan beter sma F naar sma M kabels hebben van een aantal meters.
Zoals dit.
Het snel kunnen wisselen lijk me niet een must als je originele antenne op het dak staat.
Een andere antenne er bij is dan makelijker.

http://www.onlinekabelshop.nl/deloc...ntenne-kabel-met-lage-demping-cfd200-10-meter

Bekijk bijlage 2421

Link en foto aangepast van rp sma naar gewoon sma
@Arie Ik plaats die link in post2, maar ook de volgende (goedkoper en kennelijk RG58): http://www.aliexpress.com/item/Car-..._7&btsid=c7e30bd1-8c00-4fea-8bc3-37cd34fa9694
 

QuickFix

Diehard Prepper
Ik snap niet helemaal waarom je zo nodig van een porto een basisstation wilt maken.
Als je toch illegaal een zend/ontvanger wilt gebruiken, neem dan gewoon een goedkoop Chinees mobiel setje

HTB1WfS4LFXXXXXwXXXXq6xXFXXXQ.jpg
Voor zo'n €65 heb je al zo'n dual-band setje waar 25W uitkomt en je hoeft ook niet te k*tten met adapters e.d.

Overigens: tot voor kort verkocht ik zelf van die Baofeng dingen en die auto antennes zijn helemaal niks qua prestaties.
Bijna iedereen kwam terug met de mededeling dat het bereik met externe autoantenne slechter was dan wanneer ze de standaard rubber duck gebruikten. :rolleyes:

Ik heb nog wat accessoires voor de Baofengs (nieuw) liggen, dus mocht er interesse voor zijn, dan kan ik ze hier op het marktplaats-forum zetten.
Ook heb ik nog een paar setjes BF-888s over (uiteraard alles tegen inkoopprijs).
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap niet helemaal waarom je zo nodig van een porto een basisstation wilt maken.
Als je toch illegaal een zend/ontvanger wilt gebruiken, neem dan gewoon een goedkoop Chinees mobiel setje

Bekijk bijlage 2422
Voor zo'n €65 heb je al zo'n dual-band setje waar 25W uitkomt en je hoeft ook niet te k*tten met adapters e.d.

Overigens: tot voor kort verkocht ik zelf van die Baofeng dingen en die auto antennes zijn helemaal niks qua prestaties.
Bijna iedereen kwam terug met de mededeling dat het bereik met externe autoantenne slechter was dan wanneer ze de standaard rubber duck gebruikten. :rolleyes:

Ik heb nog wat accessoires voor de Baofengs (nieuw) liggen, dus mocht er interesse voor zijn, dan kan ik ze hier op het marktplaats-forum zetten.
Ook heb ik nog een paar setjes BF-888s over (uiteraard alles tegen inkoopprijs).

@QuickFix Bedankt voor de tip, ziet er mooi uit, en inderdaad geen geld. Ik noem toch het wel in post2, als alternatief voor een portofoon.
De reden om het in principe alleen op portofoons te richten, is ook eenvoud en uitwisselbaarheid. Iemand zal al snel twee portofoons hebben, en is de ene dan defect dan is het gebruik van de andere vertrouwd. Er is geen noodzaak om zich apart in de bediening of programmering van zo'n 25W setje te verdiepen. En de prijs. Voor sommigen is de stap van 30 naar 65 Euro misschien best een grote. Ook het energieverbruik kan natuurlijk parten spelen, en dan is een portofoon vast zuiniger (die 25W kan ook op een lager vermogen zie ik, maar is misschien toch nog 10 of 15W?, en het heeft ook een ventilator aan boord). En natuurlijk de mobiliteit, weg van de auto. Een portofoon mee op stap, met 10 m kabel en een touwtje om een slim-jim in een boom te trekken, kan zonder relatief zware accu. Aardig is in ieder geval, dat wie de externe antenne voor een portofoon al op orde heeft, er ook zo'n 25W setje aan kan hangen. De antenne-tips zijn dan voor beide goed, toch?

Wat die auto-antennes betreft, was ik daar ook bang voor. De kabel ziet er op de foto eerder uit als RG174 (voor zover dat in te schatten valt), dan als een RG58, en dempt dan vast meer. Enfin, jij bevestigt dat al. Dan in principe het beste een losse antenne (zonder kabel) voor de auto, en een RG58 kabel los er bij kopen?

Groeten,
Andre
 

dimidrie

Senior Prepper
Met als achterliggende gedachte, om bij voldoende belangstelling en met zo uitgeruste basisstations, onderling contact te leggen en te bezien of het mogelijk is om een netwerkje op te zetten. Ook als dat laatste te ver gegrepen zou zijn, dan kan het er in ieder geval voor zorgen dat ieder een beter bereik heeft met z’n portofoon, en beter inzicht in hoe die communicatie werkt (voor het geval dat dat eens nodig is).

Groeten,

Andre

@RockyFlats Ik zie nu in meerdere topics doe jij hebt gestart over portofoons dat jij heel erg blijft vasthouden aan jou eigen overtuigingen omtrent het gebruik van bami-porto's ("portofoon is basisstation", "externe antenne werkt beter bij een portofoon", "bereik van een porto is 60-100km", "ik mag best zonder licentie een beetje in de vhf/uhf-band hobbyen"). Op jouw overtuigingen op technisch vlak is door ervaren zendamateurs al meerdere goede inbreng geweest, maar daar doe je verder weining mee. Als je de kennis van ervaren zendamateurs in de wind slaat, wordt het wel heel erg aanmodderen en maak je het voor mensen die zich willen inlezen over portofoons in de verschillende topics niet echt duidelijker.
Bijgaand een link naar de veronsite waar je voor 25 euro het cursus boel voor het N-examen kunt kopen. Voor een ieder die geintereseerd is in radiocommunicatie een aanrader; het doorlezen van het boek bantwooordt ook voor 90% alle beginners-vragen:
https://www.veron.nl/veron-winkel/

Mijn grootste bezwaar zit hem in het feit dat jij blijft vasthouden aan contact leggen met mede-preppers in de VHF/UHF-band zonder amateur-licentie. Dat is dus serieus strafbaar! tenminste, een boete van maximaal 45.000 euro vind ik een redelijke serieuze zaak.
Hier de link: http://www.agentschaptelecom.nl/ond...ndingen/aanpak-illegale-uitzendingen/sancties

Dat die boete zo stevig is heeft een reden: Het is niet alleen asociaal om zonder licentie te gaan zenden, maar het kan ook gevaarlijk zijn. Kustwacht/reddingsbrigades hebben ook vaste kanalen in de VHF-band, het zou toch behoorlijk liullig zijn als een stel illegaal hobbyende preppers een noodkanaal zouden bezetten!

Zou je VHF/UHF-porto's puur willen inzetten voor het uitluisteren van frequenties dan heb ik daar geen problemen mee. Dat zie ik als een mooie manier om te leren over hoe er gecommuniceerd wordt op de verschillende banden door zendamateurs met een licentie. En dan zul je ook nooit last krijgen met het Agentschap Telecom.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats Ik zie nu in meerdere topics doe jij hebt gestart over portofoons dat jij heel erg blijft vasthouden aan jou eigen overtuigingen omtrent het gebruik van bami-porto's ("portofoon is basisstation", "externe antenne werkt beter bij een portofoon", "bereik van een porto is 60-100km", "ik mag best zonder licentie een beetje in de vhf/uhf-band hobbyen"). Op jouw overtuigingen op technisch vlak is door ervaren zendamateurs al meerdere goede inbreng geweest, maar daar doe je verder weining mee. Als je de kennis van ervaren zendamateurs in de wind slaat, wordt het wel heel erg aanmodderen en maak je het voor mensen die zich willen inlezen over portofoons in de verschillende topics niet echt duidelijker.
Bijgaand een link naar de veronsite waar je voor 25 euro het cursus boel voor het N-examen kunt kopen. Voor een ieder die geintereseerd is in radiocommunicatie een aanrader; het doorlezen van het boek bantwooordt ook voor 90% alle beginners-vragen:
https://www.veron.nl/veron-winkel/

Mijn grootste bezwaar zit hem in het feit dat jij blijft vasthouden aan contact leggen met mede-preppers in de VHF/UHF-band zonder amateur-licentie. Dat is dus serieus strafbaar! tenminste, een boete van maximaal 45.000 euro vind ik een redelijke serieuze zaak.
Hier de link: http://www.agentschaptelecom.nl/ond...ndingen/aanpak-illegale-uitzendingen/sancties

Dat die boete zo stevig is heeft een reden: Het is niet alleen asociaal om zonder licentie te gaan zenden, maar het kan ook gevaarlijk zijn. Kustwacht/reddingsbrigades hebben ook vaste kanalen in de VHF-band, het zou toch behoorlijk liullig zijn als een stel illegaal hobbyende preppers een noodkanaal zouden bezetten!

Zou je VHF/UHF-porto's puur willen inzetten voor het uitluisteren van frequenties dan heb ik daar geen problemen mee. Dat zie ik als een mooie manier om te leren over hoe er gecommuniceerd wordt op de verschillende banden door zendamateurs met een licentie. En dan zul je ook nooit last krijgen met het Agentschap Telecom.
@dimidrie Bedankt... En je laat aan duidelijkheid in ieder geval niets te wensen over....

"Ik zie nu in meerdere topics doe jij hebt gestart over portofoons dat jij heel erg blijft vasthouden aan jou eigen overtuigingen omtrent het gebruik van bami-porto's ("portofoon is basisstation", "externe antenne werkt beter bij een portofoon", "bereik van een porto is 60-100km"
Die informatie heb ik ook maar van elders, maar tegelijk uit niet de minste bronnen. Of dat dan allemaal verzonnen is, of ligt de waarheid dan misschien in het midden? Enfin, het is niet om een discussie aan te gaan, maar ik vraag mij af of er misschien verkeerd begrepen is wat ik bedoelde. Tegelijk begrijp ik natuurlijk, dat het voor zendamateurs tenenkrommend kan zijn om te zien dat jan en alleman de bamiporto's "ontdekt". En dat het niet eenvoudig is om dan enthousiast en open informatie te verstrekken.

Mijn grootste bezwaar zit hem in het feit dat jij blijft vasthouden aan contact leggen met mede-preppers in de VHF/UHF-band zonder amateur-licentie. Dat is dus serieus strafbaar! tenminste, een boete van maximaal 45.000 euro vind ik een redelijke serieuze zaak.
Ik zie in dat een amateur licentie wel het verstandigst is. Zelf zou ik er niet over piekeren om in iets anders dan op vrije kanalen te zenden, laat staan op marifoon of noodkanalen zoals jij noemt. In de portofoon die ik heb, heb ik die kanalen zorgvuldig voor zenden geblokkeerd.

Zou je VHF/UHF-porto's puur willen inzetten voor het uitluisteren van frequenties dan heb ik daar geen problemen mee. Dat zie ik als een mooie manier om te leren over hoe er gecommuniceerd wordt op de verschillende banden door zendamateurs met een licentie. En dan zul je ook nooit last krijgen met het Agentschap Telecom


Die insteek moet het dan wel worden, of misschien beter stoppen met het draadje.
Ik zal de moderatoren vragen om mijn posts in die zin aan te mogen passen.
Weet jij wie ik daarvoor dan het beste kan benaderen?

Groeten, en bedankt voor jouw seintje...
Andre
 

FKAGB

Prepper goeroe
@RockyFlats

Mijn grootste bezwaar zit hem in het feit dat jij blijft vasthouden aan contact leggen met mede-preppers in de VHF/UHF-band zonder amateur-licentie. Dat is dus serieus strafbaar! tenminste, een boete van maximaal 45.000 euro vind ik een redelijke serieuze zaak.
Hier de link: http://www.agentschaptelecom.nl/ond...ndingen/aanpak-illegale-uitzendingen/sancties
Voor het gebruik van de UHF band heb je geen amateur licentie nodig zolang je je begeeft op de kanalen in de UHF band die zijn vrijgegeven om te gebruiken zonder licentie. Dit zijn de PMR kanalen (en discutabel maar het lijkt erop dat ook de LPD kanalen nog voor spraak gebruikt mogen worden). Ga je buiten die kanalen aan de slag dan ben je in overtreding. Het gebruik van deze kanalen mag alleen met hiervoor goedgekeurde apparatuur. Dit zijn de bami-porto's niet. Wil je niet het risico lopen dat je in overtreding bent, maar wil je toch met een externe antenne werken, dan kun je een Midland GB1 kopen. Dit is een goedgekeurde PMR zender met een externe antenne (de coax zit vast in het apparaat, grijs gebied maar het mag dus.....).

We kunnen deze discussie, en het voorbereiden dus op een volkomen legale manier voeren. De spullen zijn ervoor op de markt. Dat na een SHTF er allerhande draadbruggen worden doorgeknipt etc is dan niet meer van belang. Tot dat moment kunnen we oefenen zonder dat de regels overtreden hoeven worden.
 

SaintNicholas

Survivor
Ik heb dit draadje met aandacht gevolgd en merk dat er wellicht behoefte is aan een document met daarin de basisinformatie waar je niet alleen mee kunt oefenen, maar wat ook in een echte SHTF situatie bruikbaar is? Een of twee A4'tjes die je gemakkelijk in de BOB steekt. Niet te ingewikkeld, zodat iedereen ermee kan werken. Zo kom ik op Amerikaanse prep sites praktische plannen tegen waar wij, (soms met een aanpassingen) ook gebruik van kunnen maken.

Bij voldoende belangstelling wil ik wel een document aanmaken en hier posten. Ook denk ik hierbij aan een "Communicatie Workshop" voor een toekomstige PSM Meeting. Gewoon om alle apparatuur eens te laten zien en hoe je het gebruikt, Do's en Dont's, gebruikte afkortingen etc.

Zo heb je in Amerika het 3-3-3 systeem voor SHTF communicatie, gebaseerd op de "Survival Rule Of Three".
Het is zo simpel dat iedereen het onthouden kan. Binnen een groep/regio/locatie ga je elke 3 uur tenminste 3 minuten ontvangen (en zenden indien nodig) op kanaal 3. Je begint om 12:00 en dan 15:00, 18:00, 21:00 etc. Voordelen: Hierbij zorg je ervoor dat iedereen op hetzelfde tijdstip luistert en beschikbaar is en spaart het de batterijen van je portofoon. Daarnaast geld het principe "hoe korter je uitzending, hoe beter" ook hier i.v.m. de veiligheid. (uitpeilen van de signalen door derden etc.)

Of het kanaal 3 nu op PMR446, LPD of 27Mc is dat maakt niet uit, zolang het maar kanaal 3 is en zolang je weet welk middel de andere partijen gebruiken. Preppers in Nederland gebruiken meestal kanaal 4, maar een wijziging hierin is natuurlijk altijd mogelijk.

Meer informatie over het 3-3-3 systeem staat o.a. op deze site. ( engelstalig)

https://radiofreeq.wordpress.com/2013/07/15/3-3-3-radio-plan-for-shtf-communications/

Voor een beter zend- en ontvangstbereik met portofoons een paar praktische tips:

1) Antenne
De antenne is in dit draadje al genoemd. Wanneer je porto de mogelijkheid heeft om de standaard antenne te verwisselen door een ander type dan loont het vaak de moeite om een betere aan te schaffen. Pas wel goed op met de goedkope antennes die je o.a op Aliexpress tegenkomt. Vaak zijn dit antennes die alleen geschikt zijn voor ontvangst. (RX) Sluit je deze aan op je porto en ga je ermee zenden, dan blaas je binnen de kortste keren de "eindtrap" van je porto op. Dit komt erop neer dat je er daarna niet meer mee kunt zenden. (TX) Check dus goed of de antenne voor zowel zenden (TX) als ontvangen (RX) geschikt is.

2) Vermogen en voltage
Je porto heeft standaard meestal een oplaadbare accu. Als dat zo is, niets aan veranderen. Maar wanneer je een portofoon hebt die ontworpen is om met standaard AA of AAA batterijen te werken, moet je rekening houden met het voltage. In de meeste gevallen wil je hiervoor oplaadbare batterijen gebruiken, wat ook logisch is. Maar oplaadbare batterijen (zowel NI-Cd en NI-MH) geven 1,2 Volt per batterij, terwijl "standaard" batterijen 1,5 Volt geven. Oplaadbare batterijen geven dus 20% minder spanning af.

Hoe belangrijk is dit? De ontvanger in je porto zal met vrijwel hetzelfde voltage of lager goed werken. Maar het zendvermogen van je porto kan aanzienlijk verminderd worden wanneer je oplaadbare batterijen gebruikt i.p.v. standaard batterijen. Als je in een gebied zit met marginale dekking kan dit het verschil maken tussen wel of geen verbinding hebben. Probeer in ieder geval een een extern power pack aan te sluiten met extra oplaadbare batterijen. En zorg ervoor dat je batterijen altijd voldoende opgeladen zijn, dat helpt ook.... :)

3) Houd je porto zo hoog mogelijk, scherm hem niet af
Sommige portofoons hebben een aansluiting voor een externe microfoon. Dit heeft als voordeel dat je de porto hoog boven je hoofd kunt houden terwijl je praat. Dit geeft net een beetje meer meer ruimte voor het signaal. En bij portofoons met hogere vermogens (5-8W) heb je hierdoor minder last van de elektromagnetische straling direct bij je hoofd. Als dit niet mogelijk is, en je weet in welke richting je gesprekspartner zicht bevindt, dan helpt het om je lichaam niet tussen de porto en de richting waarin je wilt zenden/ontvangen te plaatsen.

4) Positie
Radiogolven binnen de 27Mc zijn relatief lang (11 meter), en bewegen zich dusdanig voort dat ze de kromming van de aarde volgen. Met (hoge) gebouwen hebben dat type golven dan ook minder moeite. Maar een PMR446 porto, die golflengtes van 60 cm heeft, is veel gevoeliger voor obstakels en de zogenaamde reflecties die daarmee gepaard gaan. Radiogolven gaan tot op zekere hoogte door materialen heen, maar algemene vuistregel geld dat "de antennes elkaar moeten kunnen zien". (line of sight)
Sta je in de buurt van een gebouw, zoek dan een ander plekje totdat je wel signaal hebt. En als je in een dal staat, klim dan zo hoog mogelijk voordat je verbinding maakt.

Wellicht ten overvloede genoemd, maar het hebben van een zendamateur licentie biedt legio voordelen. Je mag op een groot aantal frequentiebanden uitzenden/experimenteren, met meer vermogen en je kennis wordt erdoor vergroot. Probeer in ieder geval binnen jouw eigen lokale preppergroepje 1 persoon te krijgen die zijn licentie heeft of gaat halen. Naast de cursussen die o.a. bij de Veron gegeven worden en het boek wat @dimidrie al aangaf zijn er ook online studiemogelijkheden. Zelf heb ik via de Stichting DLZA (Digitale Leeromgeving Zend Amateurs) op http://www.dlza.nl/ mijn licentie gehaald binnen 3 maanden. Dit is geheel kosteloos. Alleen examen doen kost €60 euro en voor je licentie betaal je een jaarlijkse bijdrage van €31,50.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik ben niet tegen het hebben van een licentie. Ik ben wel tegen de zaken die er bij komen zoals het verplicht opnemen van een geplaatste antenne in het antenneregister. Hier geef je mogelijk voor een deel prijs van wat je allemaal aan communicatiemiddelen hebt en ik weet niet of dat informatie is waarvan ik wil dat de overheid deze heeft. Maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze.

Oefen kan ook met de togestane vermogens. Ik ben een beetje verbaasd door de dikke vette mod opmerkingen bovenaan dit topic. Het gebruik van de UHF band is gewoon toegestaan op de daarvoor bestemde kanalen. Zelfs het gebruik van de VHF band is zeer beperkt vrij zonder licentie om het gebruik van FM transmitters voor het zenden van geluid naar je autoradio mogelijk te maken. De opmerking is in mijn ogen dan ook weinig genuanceerd.
 

SaintNicholas

Survivor
Ik ben niet tegen het hebben van een licentie. Ik ben wel tegen de zaken die er bij komen zoals het verplicht opnemen van een geplaatste antenne in het antenneregister. Hier geef je mogelijk voor een deel prijs van wat je allemaal aan communicatiemiddelen hebt en ik weet niet of dat informatie is waarvan ik wil dat de overheid deze heeft. Maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze.

Mee eens hoor, ik had dit er even bij moeten vermelden. Ik heb de keuze gemaakt om mijn antenne locatie te vermelden in het register, maar ik snap dat niet iedereen dit wil doen. Maar als de overheid het wil, dan ben je binnen no time bekend met je zendlocatie.

Oefen kan ook met de togestane vermogens. Ik ben een beetje verbaasd door de dikke vette mod opmerkingen bovenaan dit topic. Het gebruik van de UHF band is gewoon toegestaan op de daarvoor bestemde kanalen. Zelfs het gebruik van de VHF band is zeer beperkt vrij zonder licentie om het gebruik van FM transmitters voor het zenden van geluid naar je autoradio mogelijk te maken. De opmerking is in mijn ogen dan ook weinig genuanceerd.

Klopt, oefenen kan altijd, ook met laag vermogen. Ik denk ook dat de mod opmerking een beetje fel is, maar het is ook waar dat de vele goedkope "Bami Porto's" voor overlast zorgen. Jij weet toevallig wel welke frequenties en vermogens zijn toegestaan en welke niet, en verdiept je in de functionaliteit van je apparaat. Een ander doet dat misschien niet en zorgt (vaak zonder zich daar bewust van te zijn) voor overlast.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Ik kan me uiteraard vergissen, maar ik kreeg zo'n 5 jaar geleden ook de brief van Agentschap Telecom om
mijn antennepark op te geven, maar voor zover ik me kan herinneren hoefde je die alleen op te geven als
de top hoger dan een X aantal meter (boven je dak?) was.

Zo snel kan ik het niet meer terugvinden (heb ook al jaren geen Lopik meer op m'n dak staan), maar dat is
wat mij bijstaat.

Als je dan binnen die lengte blijft, kun je onopgemerkt blijven als radio-zendamateur (al blijven de gegevens
achter je call wel voor Jan en alleman opzoekbaar).
 

HenkV

Survivor
Ik kan me uiteraard vergissen, maar ik kreeg zo'n 5 jaar geleden ook de brief van Agentschap Telecom om
mijn antennepark op te geven, maar voor zover ik me kan herinneren hoefde je die alleen op te geven als
de top hoger dan een X aantal meter (boven je dak?) was.

Volgens mij is elke vaste antenne waarop met 10 db watt vermogen wordt uitgezonden meldingsplichtig.

Als prepper heb ik mijn antenne natuurlijk ook mobiel... Glasvezelbuizen van p/s 1,2 meter geven mij een maximale hoogte van 12 meter. Mobiel dus geen meldingsplicht:)

htps://www.antennebureau.nl/onderwerpen/algemeen/antenneregister
 

023ed

Elementary prepper
Het is ietsje anders:

Je bent bouwvergunning vrij tot 5 meter vanaf het aanhechtingspunt.
Iedere zendamateur (gelicenseerd) word geacht om iedere antenne die die in gebruik heeft voor transmissietoepassingen aan te melden.
Voorzover mijn kennis van het nederlandse systeem.

De 'bekende' glasvezelbuizen zijn in vaste opstelling overigens nog steeds als vast aan te merken.
Ik gebruik ze echter ook voor portabel opstellingen, en dan ben je niet meldingsplichtig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

SaintNicholas

Survivor
Volgens mij is elke vaste antenne waarop met 10 db watt vermogen wordt uitgezonden meldingsplichtig.

Als prepper heb ik mijn antenne natuurlijk ook mobiel... Glasvezelbuizen van p/s 1,2 meter geven mij een maximale hoogte van 12 meter. Mobiel dus geen meldingsplicht:)

htps://www.antennebureau.nl/onderwerpen/algemeen/antenneregister

Even ter info: Dat antenneregister stelt echt weinig voor. Je hoeft alleen maar eenmalig de locatie op te geven waar een of meerdere van je antennes geplaatst zijn op het adres waar je geregistreerd staat als amateur. En wat voor antennes dat zijn of hoeveel of groot/lang ze zijn dat kun je niet eens opgeven. Dus dat wil de overheid niet eens weten....
 
Bovenaan