• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

pre-SHTF, de eerste signalen

D

Deleted member 569

Gast
Ik ben benieuwd naar wat de eerste signalen zouden kunnen zijn, als het de kranten heeft gehaald is het meestal te laat (dan is het ook meestal een feit :wave:). Welke jullie signalen jullie bruikbaar (betrouwbaar?) achten. Ik heb zelf enige kennis van de financiële beurs en lees veel over oorlogsvoering in de geschiedenis en de weg er naartoe.

Wat bijvoorbeeld in mij opkomt is hebben (ex-)leden van defensie een voorsprong, hebben politici een voorsprong, ambtenaren? Zou een signaal kunnen zijn als er een trend ontstaat dat defensie personeel hun kinderen lekker in Canada of USA laat studeren?

Of wanneer de koning met onbepaalde tijd op verlof gaat in het noorden van Engeland?
 

Vempain

Prepper goeroe
Hier houden we de banken in de gaten, mocht er meerdere banken zijn waarbij er niet gepint kan worden om een bankrun te voorkomen is de kans groot dat alle grenzen binnen 48 uur dicht gegooid worden.
Al denk ik dat er nooit echt een punt komt waarbij het van het ene op het andere opeens omslaat en dat maakt het erg lastig om dat punt te bepalen
Ik heb wel eens de vergelijking gelezen met een kikker en warm water, wanneer je een kikker in koud water doet en de temperatuur langzaam omhoog brengt zal deze langer blijven zitten, doe je de kikker echter gelijk in warm water dan springt hij eruit.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het een en ander i in 2008 al begonnen. Niet alleen de economische crisis toen wat mensen op pijnlijke wijze wakker werden, maar kijk ook naar welke wetten er de laatste jaren zijn aangenomen, je privacy, de zorg, de pensioenen en het kennelijk niet meer willen luisteren naar wat het volk wil. Daarnaast de migrantenstroom en het binnenhalen van isis. De crisis heeft op pijnlijke wijze naar boven gebracht dat onze leiders op geen enkel vlak in staat zijn de grotere problemen op te lossen.

Urban wil natuurlijk weten wanneer echt de pleuris uitbreekt maar dat is niet te zeggen. Leef door en prep zoveel je kan en wees voorbereid zou ik zeggen. Voor mij is de ellende al een tijdje bezig maar een ander ziet het totaal anders. Ik denk net als Vempain dat het geleidelijk komt tot er een grens bereikt wordt en het kaartenhuis omvalt.

Mogelijk zien wij als preppers het allemaal iets eerder en hebben we de juiste maatregelen genomen. Het preppers netwerk zie ik als erg belangrijk.
 

eef

Elementary prepper
Eens met @Harry Nack, maar de Duitse regering doet wel vreemd op dit moment, geeft veel signalen af: event. invoering dienstplicht, noodrandsoen e.d. Spanning bouwt zich momenteel op, zakt hopelijk ook weer af.
 

petroman

SHTF Expert
Ja, want hier wordt er niet gesproken over invoering van dienstplicht ?
Hier hebben we ook sirenes die elke eerste maandag vd maand getest worden,
hier hebben we ook het cvoorstel om minimaal een zaklamp en batterijen op te slaan in je meterkast.

Ik vond het wel vreemd dat alle politici ineens met verlof gingen vorige maand. Maar gelukkig zijn ze weer terug.
 
D

Deleted member 569

Gast
Urban wil natuurlijk weten wanneer echt de pleuris uitbreekt maar dat is niet te zeggen.

Nee, ik weet zelf ook wel dat niet op de dag nauwkeurig te voorspellen valt. Ik gebruik de economie en geschiedenis als uitgangspunt om te bepalen of het spannend gaat worden.
.
Ik kwam tot de vraag nadat ik hoorde dat een kennis die bij defensie werkt zijn kind voor een jaar laat studeren in Canada.
.
Hierdoor moest ik aan het verhaal denken dat de Nederlandse bank destijds voor de start tweede wereld oorlog. Het goud naar Engeland stuurde (geloof dat het Engeland was) en de koningin die ook al in Engeland zat toen de pleuris uitbrak.
 

Silence010

Prepper
Wie zou nou niet heel graag willen weten wat er nu, volgende week, of zelfs volgend jaar gaat gebeuren. Preppen is toch voorbereid zijn voor als het gebeurd. Dit is mijn eerste bericht, daar ik eigenlijk meer lees en leer van deze site. Het belangrijkste wat ik hier heb geleerd is, zorg voor een goede basis en zoek voor jezelf uit wat het meest voor de hand liggende is wat er in jouw ogen gaat gebeuren. Een voorraad van spullen en eten is altijd handig om te hebben. Je moest eens weten hoe blij je bent als je WC rollen hebt liggen als het hele gezin last van buikloop heeft (over SHTF gesproken).
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

The mad engineer

Diehard Prepper
Zit ook wel op hetzelfde spoor als @Harry Nack, hoewel ik denk dat zelfs nog eerder is begonnen.
Ook eens met @Vempain.

@Urban_myth ik bekijk ook de geschiedenis, en wat er nu gebeurd in Turkije baart mij ernstige zorgen als je dit weer vergelijkt met de opkomst van Hitler, die overigens weer geleerd had van Ataturk (zie bv deze link http://www.hup.harvard.edu/catalog.php?isbn=9780674368378)... Dus dan is het cirkeltje weer rond. Zullen ze dezelfde strategie aanhouden? Het terugtrekken van goudvoorraden is ook al jaren bezig...

Dus ja, ik zie de toekomst (en dan heb ik het over enkele jaren, geen decennia) niet al te rooskleurig.

Het is misschien wel als het weer. Je kunt wat voorspellen en aan zien komen maar zeker is het pas enkele dagen van tevoren en zelfs dat kan op de dag veranderen.

Op de Piet Paulusma toer: "En hier zijn we dan in de Oekraine. Wat betreft het dreigingsklimaat geef ik het een dikke 5. De koude oorlog begint wat op te warmen, voornamelijk door een warmtefront vanuit Rusland richting Europa en een hogedrukgebied boven Turkije. Lokaal is een storing niet uitgesloten. De koude wind vanuit Groot Brittanie blijft vooralsnog uit. Hogere waarden verwacht ik na het weekend. Oet morn!"
 

Preppertt

Senior Prepper
Ja de eerste signalen. Voor mij zelf kijk ik naar het nieuws, naar de geschiedenis (die herhaalt zich tenslotte altijd), naar "minder betrouwbare" bronnen (ik bedoel, wat is er tegenwoordig nog echt betrouwbaar). Bovenal luister ik naar mezelf. Hoe ik iets interpreteer en dat gevoel volg ik vervolgens om te kijken of ik goed zit. Als we naar de economie kijken is het nog altijd instabiel en zit de volgende crash een kwestie van tijd is. Dit lijkt mij gewoon gezond verstand. De schulden blijven maar oplopen, de rente van de ECB, FED en andere centrale banken blijft maar op 0% staan, de beurs in Amerika staat op een all time high, nog hoger dan de stand zoals die was voor de crash in 2008.

Ook zie ik dat wereldwijd de defensiebudgetten worden verhoogd, spanningen toenemen en de bevolking in opstand komt.

Dan moet je jezelf afvragen "hoe veel last heb ik daar van". Ik denk dat wij er persoonlijk meer last van hebben als de economie totaal instort (wat voor mij een realistisch scenario is), dan wanneer er een massale oorlog in het midden Oosten uitbreekt. Die in Oekraïne lijkt me dan nog wat gevaarlijker, maar ook daar zullen wij de eerste tijd niet persoonlijk mee te maken krijgen denk ik.
 

Richi78

Elementary prepper
Het is heel lastig voorspellen.
Je ziet wel dat overheden nu al bezig zijn de mensen noodpakketten te laten aanleggen. Bij een financiele crisis is een groot overzicht nodig. Een totaal plaatje van wat er allemaal gebeurd is de afgelopen jaren. Een financiële crisis kun je zien aankomen, echter wanneer de bom barst kun je echt niet voorspellen. Staatsschulden lopen op, de FED en ECB zijn bezig met haar opkopingsbeleid van miljarden. De ene luchtbel wordt gevuld met een andere (nog grotere). Deze luchtbel barst pas als de mensen het vertrouwen verliezen! Zolang iedereen nog een waarde hecht aan de dollar of euro is alles o.k. Zodra men het vertrouwen verliest kan het binnen de kortste keren gedaan zijn. Je ziet dat de "rijken" enorme bedragen betalen voor panden in de grote steden zoals New York (ook Amsterdam). Deze bedragen worden steeds hoger. Men wilt die waardeloze papiertjes omwisselen in steen! Koste wat kost. Dit is voor mij ook een teken dat er iets op handen is waar de gewone man/vrouw geen besef van heeft.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het geldsysteem wordt gemanipuleerd en zolang mensen die schulden en onzin pikken dan blijft het nog even doorgaan.

Wanneer gaat het mis?

1. Als er schaarste komt van belangrijke grondstoffen.
2. Als de rijke landen hun positie kwijt raken en het tijd wordt voor oorlog.
3. Als de mensen het echt niet meer pikken, want rijken worden steeds rijker en de armoede stijgt substantieel.
 

petroman

SHTF Expert
nah, hoeft niet persé. Een collega van mij was net te laat (om weg te komen) en zat vast op Utreg Cs, bij één van de laatste echte storm en kon dus mooi in de jaarbeurs overnachten.
Werd toen ook snel donker...
 
F

frans81

Gast
DE Signalen zijn er inderdaad allang :(
Het is afwachten op een verrassing .
Op dit moment worden we vooral door Media en tevens Valse propaganda ( Vertekende Info ) heen en weer geschud .
En als we dol genoeg zijn en onze motoriek te wensen na laat dan gebeurd het :wave::(
Het moet zo complex lijken dat je er als nuchter mens ( Wat zijn dat :lol: ) , Laten we het " Nuchtere Preppers " noemen niet doorheen moet kunnen kijken :eek:
HaHa , Preppers hebben RONTGEN Brilletjes in hun pakket .
Wat worden we toch onderschat door onze Zelf preppende Regeringen :lol:
Ja ;);) Want hun preppen ook . En ze hebben veel mooiere bunkers en Facilitaire voorzieningen .
Zodoende is het al bezig :thumbsup:
 
Bovenaan