• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Prep niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving.

Marc67NL

Senior Prepper
Mijn prep strategie, (En dit onderwerp is al eens besproken op preppers.nl. Ik weet niet of dat op dit forum ook al eens is gebeurd. Kan het zo snel niet vinden),
prep niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving.
Familie, vrienden, kennissen, maar ook je buren en de wijk.
Dat wil niet zeggen dat je je schuur vol moet proppen met rijst en bonen.
Maar bv. een waterfiltertje goed voor een optimistische 350.000 Ltr. drinkwater kost tegenwoordig rondom de 35-40 Euro.

Belangrijker is dat je de mensen in je buurt weet te organiseren als het zover is.
Kijk bv. eens wie in je buurt welke vaardigheden bezit.
Er zitten vast wel een paar krachtpatsers tussen. En klussers. Verpleegsters. Moestuinders.
Vele handjes maken licht werk.

Als jij voor de kennis zorgt, zorgt de rest voor de uitvoering.

En in tijden van paniek is het altijd fijn als iemand weet wat te doen.
Daar zullen veel mensen zich bij aansluiten.

En uiteraard, is het ook in je eigen belang om je omgeving te hulp te schieten.

(Ja, ik heb mezelf botweg gekopieerd vanuit het topic Potten kijker op ons forum.
Had ik al vermeld dat ik lui ben? Of eigenlijk, ik ga graag efficiënt met mijn tijd en energie om :fluit:).
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Zou inderdaad handig zijn om wat behulpzame handen in je directe leefomgeving te hebben, die je dan natuurlijk wel als tegenprestatie wat te bieden hebt. In mijn huidige buurt heeft het niet veel zin daar actief mee aan de slag te gaan. Het gros bestaat uit niet-zo-sociaal volk die allemaal Remi heten (oftewel 'alleen op de wereld'), en daarnaast rouleert de bewoning hier erg snel, geen tijd/moeite investering waard.
Zodra ik tzt verhuist ben naar een wat normalere woonomgeving staat het wel in de planning...peilen, balletje opgooien, af en toe een tip laten vallen, en hopelijk van daaruit een basis kunnen leggen voor een samenwerkingsverband mocht het nodig gaan zijn.
Ik ben sowieso al aardig aan het hamsteren, ook met (kleine) dingen als verzorginsproducten e.d. als ruil/betaal middel voor diensten ofzo, ehbo-middelen, extra linnenkast met voldoende dekens/beddengoed, varia kleding, jassen, winteraccessoires (in eerste instantie) voor het geval er op het moment van shtf gasten in huis zijn/komen, maar ook als betaalmiddel mogelijk natuurlijk.
 

Marc67NL

Senior Prepper
Zou inderdaad handig zijn om wat behulpzame handen in je directe leefomgeving te hebben, die je dan natuurlijk wel als tegenprestatie wat te bieden hebt. In mijn huidige buurt heeft het niet veel zin daar actief mee aan de slag te gaan. Het gros bestaat uit niet-zo-sociaal volk die allemaal Remi heten (oftewel 'alleen op de wereld'), en daarnaast rouleert de bewoning hier erg snel, geen tijd/moeite investering waard.
Zodra ik tzt verhuist ben naar een wat normalere woonomgeving staat het wel in de planning...peilen, balletje opgooien, af en toe een tip laten vallen, en hopelijk van daaruit een basis kunnen leggen voor een samenwerkingsverband mocht het nodig gaan zijn.
Ik ben sowieso al aardig aan het hamsteren, ook met (kleine) dingen als verzorginsproducten e.d. als ruil/betaal middel voor diensten ofzo, ehbo-middelen, extra linnenkast met voldoende dekens/beddengoed, varia kleding, jassen, winteraccessoires (in eerste instantie) voor het geval er op het moment van shtf gasten in huis zijn/komen, maar ook als betaalmiddel mogelijk natuurlijk.
Ah! Mijn fout. Ik had duidelijker moeten zijn. Sorry.
De meeste mensen die op mijn lijst staan, weten dat niet.
(Lijstje in m'n kop. Zo fanatiek ben ik nu ook weer niet. :fluit:).
Komt wel als het fout gaat. Dan pas zijn ze nodig.

Het komt eigenlijk hier op neer: -Weet wie er in je buurt zit.

(Krijg je natuurlijk ook een beetje een beeld van de gevaarlijken).

Onder bepaalde omstandigheden, die zich in geval van ellende snel zullen voordoen,
sta je sterker als een groep. Minder paniek, en een gezamenlijke aanpak,
vergroten de overlevingskansen voor iedereen drastisch.
Zeker in druk bevolkte gebieden. Maar ook daarbuiten.

En zo simpel zie ik het.

Als er pleuris uitbreekt, zijn er twee algemene reacties: Paniek en verstand op scherp.
En als die tweede groep* de kop erbij houdt, valt er wellicht wat te redden.
(Ja, dat zijn oa. wij preppers. Waardoor we dan wellicht ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebben?).
En zij die in paniek raken, kun je er snel bij betrekken, zodat ze tot rust komen.
:thumbsup: En hun eigen bijdrage kunnen gaan leveren.
*(De 'goeien' in die tweede groep tenminste).

Het hamsteren van ruilmiddelen is natuurlijk sowieso nooit verkeerd.
Maar toch, het gaat er mij niet zo om, te weten met wie ik wat kan ruilen.
Of om te gaan ruilen überhaupt. (Zal het zeker doen indien nodig).
Uiteindelijk begon daar alle ellende mee, niet? Geld en zo.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zou heel goed nadenken met wie je evt. gaat samenwerken. Ik zie voordelen voor een groep van 20 max. 30 man maar mensen zijn rare wezens.

Kijk maar naar Utopia of zelfs een SC van een weekendje. Enkele voorbeelden.

Er zijn mensen die gemaakte afspraken aan hun laars lappen.

Mensen die eten gaan verstoppen voor zichzelf of stiekem eten verorberen.

Mensen die tijdens gezamenlijke maaltijden zich helemaal volproppen.

Mensen die lui zijn en de kantjes ervan af lopen ten koste van anderen.

Mensen die andere mensen ophitsen en groepjes vormen.

Etc.

Ik zou daarom nooit een groep vormen met mensen die ik nog niet goed ken. Daar zijn de risico's te groot voor.
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik zou heel goed nadenken met wie je evt. gaat samenwerken. Ik zie voordelen voor een groep van 20 max. 30 man maar mensen zijn rare wezens.

Kijk maar naar Utopia of zelfs een SC van een weekendje. Enkele voorbeelden.

Er zijn mensen die gemaakte afspraken aan hun laars lappen.

Mensen die eten gaan verstoppen voor zichzelf of stiekem eten verorberen.

Mensen die tijdens gezamenlijke maaltijden zich helemaal volproppen.

Mensen die lui zijn en de kantjes ervan af lopen ten koste van anderen.

Mensen die andere mensen ophitsen en groepjes vormen.

Etc.

Ik zou daarom nooit een groep vormen met mensen die ik nog niet goed ken. Daar zijn de risico's te groot voor.

Dat is precies de reden dat ik nu al veel samen werk met een aantal mensen. Gezamenlijk hebben we voor diverse situatie's plannen klaar liggen.
Ook weet dat groepje van elkaars situatie's en ervaringen.

Een simpel voorbeeld is dat er bij ons allemaal in de tuin een nood-cache begraven ligt met de (zwaar minimale) benodigdheden om een bug-out te kunnen doen. En met genoeg voedsel erin om tot het verste verzamelpunt te komen.

Door nu al samen te preppen weet je precies wat je aan elkaar hebt, en heb je aan een half woord genoeg.
 
Mijn prep strategie, (En dit onderwerp is al eens besproken op preppers.nl. Ik weet niet of dat op dit forum ook al eens is gebeurd. Kan het zo snel niet vinden),
prep niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving.
Familie, vrienden, kennissen, maar ook je buren en de wijk.
Dat wil niet zeggen dat je je schuur vol moet proppen met rijst en bonen.
Maar bv. een waterfiltertje goed voor een optimistische 350.000 Ltr. drinkwater kost tegenwoordig rondom de 35-40 Euro.

Belangrijker is dat je de mensen in je buurt weet te organiseren als het zover is.
Kijk bv. eens wie in je buurt welke vaardigheden bezit.
Er zitten vast wel een paar krachtpatsers tussen. En klussers. Verpleegsters. Moestuinders.
Vele handjes maken licht werk.

Als jij voor de kennis zorgt, zorgt de rest voor de uitvoering.

En in tijden van paniek is het altijd fijn als iemand weet wat te doen.
Daar zullen veel mensen zich bij aansluiten.

En uiteraard, is het ook in je eigen belang om je omgeving te hulp te schieten.

(Ja, ik heb mezelf botweg gekopieerd vanuit het topic Potten kijker op ons forum.
Had ik al vermeld dat ik lui ben? Of eigenlijk, ik ga graag efficiënt met mijn tijd en energie om :fluit:).
Vertrouwen,dit is het belangrijkste hier,wie kun je vertrouwen,en wie kun je blijven vertrouwen,bepaalde situaties kunnen van vrienden, vijanden maken(een kat in het nauw),sommige mensen zijn tegoed intertrouwen in mensen,anderen vertrouwen niemand meer,uit niet vertrouwen kunnen kwalijke situaties ontstaan, achterdocht,eigenbelang,groepjesvorming binnen een grote groep,uitgrenzing,

Je kunt het met iedereen goed voor hebben,maar niet iedereen heeft het goed met jouw voor,ook komen ze goedvertouwbaar over,maar dit kan maar schijn zijn

Dus ik zou voor mijn eigen geliefden eerst preppen,en dan weet nog niet hoe deze zich zullen gedragen in een bepaalde situatie,( een kat in het nauw)
 

Marc67NL

Senior Prepper
Natuurlijk hebben we het hier niet over een feestje. Dit gaat over een noodsituatie.
In een dergelijke situatie is er niet veel voor nodig om mensen een groep te laten vormen.
Aangezien zo'n groep een gedeeld belang heeft, speelt vertrouwen niet een grote rol.

En binnen een groep regelen opvallend veel dingen zich vanzelf.
(Soms met wat sturing. En ja, soms met gevloek en geschreeuw).

Ga eens wat kijken naar groepsdynamiek. Best interessant.
En best nuttig er wat over te weten, als het mis gaat.

En uiteraard, nooit verkeerd om je met wat vertrouwde mensen op een noodsituatie voor te bereiden.
 

Lai

Prepper goeroe
Familie is welkom bij mij, maar het merendeel woont te ver weg (al dan niet in het buitenland) om in geval van naar mij te kunnen komen. Die worden dan ook de andere kant opgeleid door overheid.

Buren hier nu, die bekijken het maar. Hard maar je hebt er weinig aan. Ook veel Remie's (geef toe, ben er eentje van, maar wel behulpzaam waar nodig) en aso volk die graag laten zien dat ze heel wat zijn, het liefst met bepaalde honden soorten waar ze meestal 2 van hebben. Mensen die hun eigen huishouden nog niet eens kunnen runnen met/voor hun huisgenoten. En mensen die bij het minste geringste in hun schuld kruipen. Heel veel oude van dagen. (zit tussen 3 verzorgingshuizen in) Daar kan veel kennis zitten op verschillende gebieden, als daar nog een touw aan vast te knopen is door dementie of slecht verstaanbaar.
Mijn nieuwe stek moet ik nog peilen, maar daar zitten ook de nodige eigenheimers. Of je past er als buitenstaander tussen of niet.

Mijn kennis en ervaringen delen in houden van dieren en verbouwen van groente en fruit en het verwerken er van zie ik geen probleem in. Lijkt mij ook meer rendabel op de langere termijn. Maar mijn huisje vol stoppen met non food producten voor anderen die nu al aangeven geen heil te zien in het geadviseerde noodpakket in huis. Dat het allemaal wel mee valt,hier niet gebeurt. Nee, doe ik niet.

Ik probeer via FB mijn contacten, familie en buren van tijd tot tijd bewust te maken van het nut van een noodpakket in huis. Krijg er echt maar heel weinig respons op. Ze vinden het eerder paniek zaaien. De tijd zal het leren.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Marc67NL

Senior Prepper
.............
Mijn kennis en ervaringen delen in houden van dieren en verbouwen van groente en fruit en het verwerken er van zie ik geen probleem in. Lijkt mij ook meer rendabel op de langere termijn. Maar mijn huisje vol stoppen met non food producten voor anderen die nu al aangeven geen heil te zien in het geadviseerde noodpakket in huis. Dat het allemaal wel mee valt,hier niet gebeurt. Nee, doe ik niet.
...........
Bah bah! Die buurt waar je nu in zit klinkt als een shtf op zich zelf!
Goed ding dat je daar weg gaat.

Het gaat inderdaad meer over de kennis, dan over de bonen, rijst, lucifers, en wc papier.
(Ik heb wellicht de titel verkeerd gekozen).
En de meeste mensen hebben sowieso al meer in huis dan ze beseffen.

Ik vermoed dat veel mensen niet aan 'preppen' willen denken omdat ze:
1 Bang zijn om voor malloot uitgemaakt te worden.
2 Bang zijn voor wat er boven tafel komt als je eenmaal bezig gaat met zaken die mis kunnen gaan.

:) Kort gezegd, omdat ze bang zijn. :fluit:.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Denk je echt dat al die mensen bang zijn?
Die mensen die vinden en er op rekenen dat de Staat hun wel red ( doet hij bij velen nu ook al)
De mensen die aan het einde van hun geld wel zien wat de voedselbank op tafel zet omdat sigaretten en drank voor eten komt.
De mensen die op hun manier met hun leven tevreden zijn , anders zouden ze wel een poging wagen het te veranderen.
En dan moet ik voor die mensen gaan preppen? Eerder tegen hun.
Daarbij komt dat ik helemaal niet geloof in een totale instorting van de samenleving. op termijn ja, maar niet van vandaag op morgen.
Dus ik prep voor dingen die ik kan overzien, een tijd geen water uit de kraan, een staking in het vervoer, de gaskraan dicht gedraaid door Rusland( onwaarschijnlijk, vanwegen het geld wat ze dan mislopen)
Natuurlijk is het afhankelijk van waar je woont, maar als je op het platte land woont ( om het zo maar te zeggen) zal je merken dat je buren beter voor zichzelf kunnen zorgen dan jij denkt.
 
F

forumlid 1447

Gast
Probleem in je omgeving is, 10 gezinnen in de straat helpen elkaar, 5 gezinnen zorgen voor zichzelf,
en 3 gezinnen verwachten dat ze geholpen worden. (een voorbeeld)
En dan heb je diegenen die alles voor zichzelf willen hebben, en daar alles voor over hebben.
Hoe ga je dit rond krijgen?
Als je de ene groep helpt ,verpraten die zich, en heb je de verkeerde mensen aan de deur.
Hang eens bij willekeurige mensen met een groot gezin ,in de corona shit, een zak aardappelen aan de deur zonder het te melden.
Je zal zien dat, binnen de kortste tijd, de hele straat wil weten wie die weldoener is.
Zo weet je dus ook wat er bij een SHTF situatie gebeurd.
Leuk om te denken dat je met de straat kan samenwerken, maar de goede zullen de slechte onbewust informeren.
Organiseer eens met de straat een eindejaar borrel of BBQ. (als het weer mag), en observeer,
je ziet wie 3 dagen gevast heeft, wie teveel drinkt, en wat voor mensen rond je wonen.
Hier is er jaarlijks een buurt borrel, en ik weet wat voor mensen er wonen. (denk het te weten)
Ander voorbeeld, we hebben hier een buurtpreventie groep,
Doe je niet mee, dan wordt je ook niet op de hoogte gebracht bij problemen.
Afwachters bij de start ,zijn nu dus outcast, (voel me er niet slecht bij),
wil je erbij horen, dan moet je maar meedoen.
Heb vernomen dat zelfs de buurtborrel is veranderd in meelopers en niet meelopers.
(Zat zelf op dat moment in het ziekenhuis ,bij dochter)
Als door zoiets al de sfeer van een straat veranderd, wat doet een SHTF situatie dan?
We hebben het hier over 40 huizen.
Ik zou zeggen "Bezint eer ge begint", als je eenmaal bekent bent als hoarder,
dan weten ze je te vinden, als ze problemen hebben.
 

Porta

Elementary prepper
Heb over deze optie een aantal weken zitten nadenken en heb besloten om alleen voor onszelf te preppen. Zoals eerder aangegeven ga ik voor een Bug-In met mijn gezin.

Is mijn moreel-kompas dat kapot? Denk het niet. Maar je kan niet alle ballen hooghouden. Als je bijvoorbeeld naar de buren 3 huizen terug kijkt: Normaliter 2x per jaar op vakantie, -“Goh, ff 17 dagen naar Bali geweest want Henk werkt zo hard-“, en in de winter, -“Nee joh, we moesten even 2 weken naar Oostenrijk, op de latten en ons hoofd even helemaal leeg skiën-“. Zo hard gewerkt dit jaar. En elke 2 jaar een andere auto, want het kan niet op.


Dan denk ik, zucht. Wij slaan een jaartje over met de vakantie en besteden ons geld aan een water-pulse, een houtkachel, wateropslag e.d. en als straks de SHTF daar is hebben Henk & Sabine 2 gesmolten waterijsjes in de nutteloze vriezer liggen en een half pakje Melba toast en, Oja, dat ene blikje knakworstjes. Dan sorry Henk & Sabine, maar bye bye.


Kortom: prep voor jezelf, je familie en vrienden of dat selecte groepje, maar niet voor de buurt, straat of wijk. Al wijs je sommige mensen op die rose olifant, zien doen ze hem niet. En mocht het niet tot een SHTF komen? Preppen alleen is al een donders leuke hobby. Just my two cents.


Porta
 

Porta

Elementary prepper
Wat is een water pulse> nu ben ik nieuwsgierig..

Waterput, grondwater, puntstuk. :)
Deze heb ik een jaar of 4 terug laten slaan/pulseren. In mijn omgeving zit het grondwater om een goeie 8 a 9 meter. Heerlijk helder/koud water. Regenwater gezuiverd door de Veluwe. (heeft waarschijnlijk nog bij de mammoeten over de rug gelopen:D)

Porta
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik prep voor mijn gezin maar zou mijn zus nooit laten barsten als de nood aan de man is.
Over een paar jaar wil ik wat kopen in Spanje (Hongarije is afgevallen) en ik zorg voor een extra slaapkamer voor de voorraad waar mijn zus en zwager ook terecht kunnen mochten ze dat willen.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik prep voor mijn gezin maar zou mijn zus nooit laten barsten als de nood aan de man is.
Over een paar jaar wil ik wat kopen in Spanje (Hongarije is afgevallen) en ik zorg voor een extra slaapkamer voor de voorraad waar mijn zus en zwager ook terecht kunnen mochten ze dat willen.
Je kan ook een kamper kopen. Daar zit ook alles in aan voorzieningen en kun je naar een rustigere plek rijden (want je zal wel een doelwit worden).
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Je kan ook een kamper kopen. Daar zit ook alles in aan voorzieningen en kun je naar een rustigere plek rijden (want je zal wel een doelwit worden).
Věrtel eens waarom hij een doelwit wordt? Zonder Hollywood en gelijk in de slachtofferrol té stappen.
 

marzman

Diehard Prepper
Věrtel eens waarom hij een doelwit wordt? Zonder Hollywood en gelijk in de slachtofferrol té stappen.
Misschien is het te veel Hollywood, maar ook buiten Hollywood zijn winkels al vrij snel het slachtoffer van plunderingen. Kijk naar de Black Life Matters demonstraties, of de gele hesjes die we afgelopen jaar gehad hebben.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik denk niet dat de pleuris uitbreekt, misschien had ik beter kunnen schrijven 'je kan een doelwit worden'. Een kamper lijkt me een goed alternatief voor het doel, een tweede woning zul je ook naartoe moeten reizen. Maar iedereen moet doen wat hij zelf wil, als ik een tweede woning of kamper kocht zou het in de eerste plaats trouwens voor vakantie zijn.

Onmogelijk lijken plunderingen me zeker niet. Er is dit jaar nog geplunderd in Stutgard, vorig jaar in Brussel. En daar waren niet eens tekorten.
 
Bovenaan