• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppen en landherverdeling

Red

Senior Prepper
Mijn man en ik hadden laatste een discussie wat er zou gebeuren bij een grote overstroming in der Nederlande. Het begon met hoe je je erf mogelijk vrij houdt van de stromen "watervluchtelingen".

Hij gaf aan dat hij een tijd terug een artikel had gelezen (hij wist natuurlijk niet meer waar) dat de overheid het recht heeft om bij een grote ramp of grondverlies (evt door ook kernramp) de resterende grond/ruimte te verdelen onder de "overgeblevenen".

Dat lijkt me echt *** (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend) dat je voor jezelf een mooi stekkie hebt geprept, met ruimte, zelfvoorzienend en voldoende voorraad (misschien een bunkertje) en dat de overheid komt, zegt dat je bij de buurman mag intrekken en jouw stulpje (incl inhoudt) naar 5 andere personen gaat. (Het zal vast meeromvattend zijn dan zoals ik het aangeef ;) )

Maar hoe "prep" je daarvoor? Niet alles in je BIL opslaan? Maar misschien ben je je BOL door dezelfde regeling ook kwijt? Alleen meenemen wat je mee kunt nemen was na de 2e WO in Duitsland de gang van zaken. Maar je bent dan net zo ver de klos als je medeburger en dus afhankelijk van de overheid. (en dat na al die prep"moeite")

En weet iemand misschien of die regeling echt bestaat?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als zo'n regeling er niet is(ik heb geen zin om te zoeken) wordt die wel gemaakt, dat heet een noodverordening. Desnoods passen ze de wet ervoor aan. Dat gebeurt als het crisis is, in de oorlog gebeurde dat bijvoorbeeld, of om mensen te dwingen te evacueren bij watersnoodramp, en nu ook vanwege Covid19, is er sprake van een wetaanpassing om noodverordeningen in de huidige wetten te laten passen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodverordening
 

Ray

SHTF Expert
Ik denk dat het sowieso onhoudbaar is om je privé eilandje te midden van chaos te behouden, zeker in NL.
Bij een goede overstroming van de badkuip (randstad) komen er miljoenen naar hoger gelegen delen. Wat voor wetten er ook zijn, die maken dan weinig uit of worden veranderd. Dat typische Amerikaanse preppers idee van je eigen afgelegen homestead die je met veel vuurwapens gaat verdedigen is daar al niet meer dan een natte droom, laat staan in dicht bevolkt West-Europa.

Er is eigenlijk maar een manier om dergelijke enorme SHTF's en periodes van chaos te doorstaan, samen werken. Dat is voor de vaak individualistisch ingestelde preppers een realiteit die maar moeilijk te verwerken valt, maar alleen of als klein groepje ben je kansloos, al ben je tot de tanden bewapend.

Zelf heb ik een paar mensen in mijn omgeving waarmee is afgesproken om de buurt te mobiliseren als het moet, dan verspreid de olievlek van samenwerking zich wat sneller hier, mocht het puntje bij 't paaltje komen. Dat zijn geeneens preppers zoals ik, met toch een zelfstandige voorraad voor zeker een maand of twee a drie, maar wel mensen die dat wel nuttig vinden, stiekem zelf toch ook wat vaker iets in 't groot inkopen en dergelijke afspraken kosten verder niets. Nu met de corona crisis is dat idee alleen maar gegroeid.

Sommige mensen leggen voorraden aan die ze in vier windstreken rondom hun verblijfplaats verbergen/begraven (stashes op z'n Engels voor de zoekmachien). Welke kant je ook op moet vluchten, al is het met een rugzakje op, je hebt dan nog wat extra's om op te pikken. Toch doen mensen dat maar weinig, de kans dat het alsnog gevonden wordt is best groot in dicht bevolkt Nederland, ik ken preppers waarvan stashes zijn gevonden en verdwenen. Er zijn weinig vierkante meters waar zelden iemand komt. Zelf heb ik er maar eentje, in een natuurgebied wat ik op m'n duimpje ken, met hele simpele spullen die bijna niets kosten, zodat ik als ik niet naar huis kan, of dat is afgebrand, ik tenminste het meest minimale heb. Een wollen deken, een mes, zwengel lampje, plastic folie, rescue dekentjes, touw, tape, vuurspul, kookpotje, paar lege petflessen, vis/zet lijntjes, ijzerdraad, handvol eerste hulp en flesje dunne bleek, een dikke sweater en flut regenjasje uit de kringloop in een lullige big shopper met vijf vuilnisbak zakken er omheen. Voor als ik toch solistisch verder moet.

Een beetje preppen kan je voorbereiden op heel veel vervelende dingen, maar tegen sommige onheil valt niet te preppen. Dat geldt het spreekwoord: "Zonder geluk vaart niemand wel"
 

Henk88

Diehard Prepper
[...]
Er is eigenlijk maar een manier om dergelijke enorme SHTF's en periodes van chaos te doorstaan, samen werken. Dat is voor de vaak individualistisch ingestelde preppers een realiteit die maar moeilijk te verwerken valt, maar alleen of als klein groepje ben je kansloos, al ben je tot de tanden bewapend.
[..]
Ik ben het helemaal met je eens dat tijdens nagenoeg elke SHTF samenwerken effectiever is dan dingen alleen doen. Echter het probleem is niet dat ik niet wil samenwerken, maar het vinden van mensen om goed mee samen te werken. Kijk naar corona en je ziet hoe goed mensen met elkaar samen werken als het moet.

Natuurlijk zal het in een kleinere, eensgezinde groep makkelijker gaan maar dan nog. Veel preppers lopen niet te koop met hun hobby, dus je hebt niet gelijk een aanspreekpunt om contact te leggen. Daarnaast wil je liefst ook nog dat die personen enigszins in jouw omgeving wonen, immers contacten verderop (via bijvoorbeeld dit forum) zijn ook heel waardevol, maar reizen is niet altijd vanzelfsprekend tijdens een SHTF.

Dan is er nog de laatste belangrijke factor in samenwerking; iemand kan heel redelijk, vriendelijk en kundig overkomen tijdens het dagelijks leven. Maar hoe reageert iemand tijdens een SHTF als hij of zijn familie in levensgevaar zijn? Kun je iemand dan nog volledig vertrouwen? Zelfs een langlopende relatie met iemand is daarbij geen garantie, immers de meeste geweldsincidenten gebeuren in huiselijke sfeer.

Wat betreft het topic onderwerp, ik denk inderdaad wat @Stuudje zegt klopt. Je hebt tijdens een echte ramp geen zekerheden en je kunt er niet vanuit gaan dat wat van jou is van jou blijft. Of dat nu komt door onwettigheden of juist wettigheden. Het natuurlijk wel zo dat dit vrij verregaande maatregelen zijn die zomaar worden ingezet. Toch blijft een BOL of BOV wel meerwaarde hebben; een bug-in (zolang) als het kan een bug-out als het moet.





,
 

petroman

SHTF Expert
Dan is er nog de laatste belangrijke factor in samenwerking; iemand kan heel redelijk, vriendelijk en kundig overkomen tijdens het dagelijks leven. Maar hoe reageert iemand tijdens een SHTF als hij of zijn familie in levensgevaar zijn?

Hele goeie, maar dat geld voor iedereen.
Dus ook de prepper die zich voorbereid heeft in goede tijden.
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben het helemaal met je eens dat tijdens nagenoeg elke SHTF samenwerken effectiever is dan dingen alleen doen. Echter het probleem is niet dat ik niet wil samenwerken, maar het vinden van mensen om goed mee samen te werken. Kijk naar corona en je ziet hoe goed mensen met elkaar samen werken als het moet.........
Die ga je nu in je directe omgeving niet vinden, hoogstwaarschijnlijk, en zeker geen groep om plannen oid mee te maken. Dat gaat pas nadat de noodzaak ervoor (wat voor SHTF dan ook) zich aandient. Er over nadenken hoe je dat dan gaat aanpakken, hoe je mensen in je buurt gaat aanspreken, wat zeg je wel/niet, wat geef je prijs over je eigen voorbereidingen, dat kan nu al wel.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hier in de buurt is een groep actief in de buurtapp , tegen inbrekers enzo. Dit is ooit opgezet door wijkagent.
Zo leer je elkaar tevoren kennen, en met elkaar samenwerken, al kan je met een jaarlijkse straat-bbq of oud&nieuw-activiteit ook leren samenwerken met de buurt.
 

phtvs

Sysop
Admin
Mijn ervaring met groepen is dat er vroeg of laat conflicten ontstaan. Hoe groter de groep, hoe groter de kans op conflicten. Zeker als er schaarste is aan voedsel of water of wanneer de verveling toeslaat, is de kans dat het uit de hand loopt vrij groot.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tuurlijk ontstaan er conflicten, juist daarom is het zo belangrijk elkaars karakter al eerder te leren kennen.
En goede en open communicatie he...zoals je ziet aan de Nederlandse en Duitse aanpak van corona, maakt het duidelijk communiceren over de bedoelingen die je uitwerkt, heel veel verschil.
Gisteren bv op de Duitse tv een programma waar voor en tegenstanders van de coronamaatregelen met elkaar in gesprek gingen, elkaar uit lieten praten, naar de visies luisterden en evt begrip voor elkaar krijgen. Gaat heel goed, als je tenminste niet al ingegraven bent door je eign standpunt want dan valt er niks meer te communiceren(dat is een beetje de Nederlandse manier)Dan blijft enkel tegen elkaar schreeuwen over.
 
G

Gast 2000

Gast
Mijn man en ik hadden laatste een discussie wat er zou gebeuren bij een grote overstroming in der Nederlande. Het begon met hoe je je erf mogelijk vrij houdt van de stromen "watervluchtelingen".

Hij gaf aan dat hij een tijd terug een artikel had gelezen (hij wist natuurlijk niet meer waar) dat de overheid het recht heeft om bij een grote ramp of grondverlies (evt door ook kernramp) de resterende grond/ruimte te verdelen onder de "overgeblevenen".

Dat lijkt me echt *** (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend) dat je voor jezelf een mooi stekkie hebt geprept, met ruimte, zelfvoorzienend en voldoende voorraad (misschien een bunkertje) en dat de overheid komt, zegt dat je bij de buurman mag intrekken en jouw stulpje (incl inhoudt) naar 5 andere personen gaat. (Het zal vast meeromvattend zijn dan zoals ik het aangeef ;) )

Maar hoe "prep" je daarvoor? Niet alles in je BIL opslaan? Maar misschien ben je je BOL door dezelfde regeling ook kwijt? Alleen meenemen wat je mee kunt nemen was na de 2e WO in Duitsland de gang van zaken. Maar je bent dan net zo ver de klos als je medeburger en dus afhankelijk van de overheid. (en dat na al die prep"moeite")

En weet iemand misschien of die regeling echt bestaat?
Dat bestaat nu al. De regering kan jouw grond onteigenen als hun dit zo uitkomt. Moet er een snelweg/hotel/parkeerplaats/weetikveelwat komen en jouw stukje grond staat in de weg, dan krijg je de minimale waarde en moet je weg. Kan je tegen procederen, verlies je uiteindelijk toch wel.

Laat staan dus in een SHTF situatie.....

Beter zou je in een SHTF situatie kunnen samenwerken MET de overheid. Sta tenten op je grond toe. Zorg ervoor dat jij de controle behoud. Leid de vluchtelingen op jouw grond ipv dat je het je laat overkomen en uiteindelijk weg jagen. Je preps kun je voor jezelf houden, of je besluit uit mededogen te delen omdat je een hart hebt en mensen wilt helpen die alles kwijt zijn.
Daar komen ook weer vriendschappen en sterke banden uit. Kan je in een later stadium wel eens nodig hebben ;)
 

logan1202

Prepper goeroe
Dat de regering je kan onteigenen is al heel lang bekent. De vraag is eerder waarom uitgerekend jou tuintje?? Op een uitzondering daar gelaten zullen de meesten preppers geen dusdanig grote grondstukken bezitten dat het ruimte bied aan een opvangkamp. Of denken er hier mensen dat ze in die 6 meter achtertuin van de doorzonwoning een paar tenten krijgen? En uitgerekend de mensen die wel een groot grondstuk hebben, meestal al eeuwen, zijn juist de mensen die geen anderen erop willen en met verbindingen tot in de hoogste kringen dit zullen verdedigen.
 

PBear

Mankinds only hope
En denk je dat die staat anders is? Dat maakt niets uit.
Waarom gaan preppers en altijd vanuit dat uitgerekend "hun" stukje afgepakt wordt. :(:(
Met welk gebrek aan eensgezindheid staten kunnen functioneren maakt de aanpak rond Covid-19 - zelfs binnen de Europese "Unie" pijnlijk duidelijk, lijkt mij.
Als prepper wil je je voorbereidingen op een SHTF veilig stellen. Ook tegen overheids ingrepen. Daarom is een BOL in een ander land niet zo'n slecht idee als de overheidsmaatregelen je voorbereidingen in je eigen land in gevaar brengt. Bij een grote overstroming in NL, is het onwaarschijnlijk dat b.v. Duitsland dezelfde maatregelen afkondigt, omdat het overstromingsrisico daar niet zo verregaande gevolgen heeft.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
De reden maakt niet uit. Als ze het nodig hebben pakken ze het gewoon. In Nederland of waar dan ook in de wereld.
Mee eens. Maar waar het om gaat is dat de maatregelen die de overheid in NL neemt niet in het buitenland gelden en waarschijnlijk niet door de buitenlandse overheid gekopieerd gaan worden.
Een BOL in een buitenland is het spreiden van "overheids-risico". Het zal niet helpen bij een wereldwijd "extinction event", maar wel tegen nationale rampen.
 
Bovenaan