• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Transformer

Elementary prepper
Beste preppers,
In 2013 kocht ik een prachtig perceel in een natuurgebied nabij de Mondego rivier in centraal Portugal.
Daarnaast zijn nog 5 percelen te koop, totale oppervlakte van de 6 percelen is 25 ha , en op elk perceel mag totaal 250 m2 gebouwd worden (footprint).
De gemiddelde prijs per hectare is +/- 9000€. (minder dan 1 € /m2)
Er staat op elk perceel een ruine, die mag terug herbouwd worden en max 50% uitgebreid (footprint).
Er mag ook nieuw gebouwd worden, maar voor herbouw ruine krijg je meestal veel sneller toelating.
Aan de westelijke grens is er een stroom met verschillende watervallen. Er is 1 bekende bron aanwezig, maar waarschijnlijk zijn er meer, te zien aan de plantengroei.
De bedoeling is van met een aantal mensen dit gebied te ontwikkelen op ecologisch verantwoorde wijze.
Voorheen (10 jaar geleden) was hier een eucalyptus plantage.
Nu is 1/3 vh land nog eucalyptus, een exoot met heel wat nadelen, daarom best vervangen door inheemse soorten.
Voorts staan er eiken, kurkeiken, parasoldennen, kastanjes, grenen, mimosa, vijgenbomen...
Hoogteverschil van het terrein is zo'n 100 m, ws mogelijkheid tot waterkracht.
Gemiddelde hellingsgraad is 12% a 15%.
Door de enorme grootte van het terrein acht ik het aangewezen dat er meerdere mensen zich komen vestigen, liefst mensen met "groene vingers" en handige harry's.
Een gezonde samenwerking zou hier zeker aangewezen zijn.
Om geen fortuin aan brandstof uit te geven (tractor, bosmaaiers) voor het onderhoud van het land is het aangewezen om met dieren te werken (geiten, schapen, kippen, ...), ook al omwille van de bemesting.
Dit terrein heeft veel mooie plekjes die mogelijks interessant zijn voor ecotoerisme.

Wie heeft interesse ?


Hier alvast een sfeerbeeld vanaf de ruine aan de waterval...

 

Flos

SHTF Expert
Ik denk dat ik in de lage landen ga blijven. En moest ik dan toch emigreren dan moet het op zijn minst vlak zijn. 12 tot 15 % helling kan ik mijn pijnlijke voeten niet meer aan.
Dat wil dus niet zeggen dat ik het geen mooi gebied vind.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik denk dat ik in de lage landen ga blijven. En moest ik dan toch emigreren dan moet het op zijn minst vlak zijn. 12 tot 15 % helling kan ik mijn pijnlijke voeten niet meer aan.
Dat wil dus niet zeggen dat ik het geen mooi gebied vind.

En 90% van de forumleden wil je niet als buur. :fluit: :off:


Ik had de prijzen overigens per Ha in Portugal flink wat lager ingeschat voor de rural gebieden.

In Spanje betaal je grofweg 5000€ per Ha, maar heb je geen water en/of electra in de buurt dan daalt die prijs nog naar 3000€.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Klinkt heel aantrekkelijk, maar ik verwacht niet dat er Preppers van dit forum hier op in gaan.
Mede omdat er in het verleden al eerder een poging hiertoe is gedaan die niet helemaal volgens plan is verlopen.

Ook is het misschien slim om jezelf eerst voor te stellen, zo direct het eerste bericht posten komt een beetje over als een commerciele actie.
 

Transformer

Elementary prepper
@Contact
Sorry dat ik met de deur in huis val, zal mezelf even voorstellen.
Ik ben Wim, 51j, woon omgeving Antwerpen. Heb lang in de ICT sector gewerkt als software ontwikkelaar.
Sinds 2010 gezien dat het "systeem" niet bepaald stabiel of duurzaam is, burn out gevoel kwam op en ben op zoek gegaan naar eenvoudiger / natuurlijker manier van leven.
Ik ken de term "preppen" nog niet zo lang - denk ook niet dat ik 100% onder die definitie val.
Mijn Engelse buurman ginder - die er nog niet fulltime woont - is een prepper en heeft al wat praktische ervaring. Het klikt alvast goed met hem.
Mijn bedoeling is niet commercieel, maar inderdaad gelijkgestemden vinden om een beter model te bouwen dan wat we nu kennen.
Ik hou wel van Buckminster Fuller zijn uitspraak:

“You never change things by fighting the existing reality.
To change something, build a new model that makes the existing model obsolete.”

Dit initiatief bijvb vind ik zeer inspirerend:
https://www.opensourceecology.org/
Ik hou ook wel van permacultuur principes : werken met de natuur ipv tegen de natuur.
Ik heb hiervoor opleiding gevolgd, hoofdzakelijk theoretisch wel.
In de natuur zie je bijvb 80% samenwerking vs 20% competitie, dus we hebben nog veel te leren denk ik. (of af te leren)


 
J

J.J

Gast
Welkom @Transformer :thumbsup:
Zie jij je zelf als prepper??? zo ja hoe ben je er dan bezig, daar zijn we juist nieuwsgierig naar.:);)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik heb geen herinneringen aan een concreet plan. Wel veel droom topics over wat als en wat vind je van deze locatie/aanbieding.
Probleem is dat de meeste geen centjes los in de zak hebben om ergens in de bush iets te gaan opzetten met wildvreemden. Een weekend gezellig bij een kampvuur is iets anders dan samen iets moeten opbouwen en dan de handjes laten wapperen.

En als je dan oppert dat iemand(en) de leiding moeten hebben breekt vooraf de pleuris al uit.
 

Transformer

Elementary prepper
@contact: Heb me voorgesteld in voorstelronde.
Ik zie mezelf als prepper in die zin dat ik probeer meer zelfbedruipend te worden, vnl in eigen energie en voeding voorzien.
Food forest techniek uit permacultuur bijvb.
Ik heb bijvb al meegeholpen om een huis te bouwen met strobalen en leem - workshop door Tom Rijven.
Ook al hier en daar als vrijwilliger meegeholpen (via Wwoof netwerk) in boerderijen.
Was een aantal jaar actief in transition towns beweging.
Ecovillage Tamera bezocht en daar "Creating water Retention landscapes" cursus gevolgd.
Heb met belangstelling een aantal survival series gevolgd op National Geographic Channel.
Ik vind het ook fijn om zelf zaken te bouwen, vooral met hout. Soms in combinatie met ontwerpen via Sketchup.
 

petroman

SHTF Expert
Hierbij een aantal foto's en een plattegrond

Wim,
Mooie fotos van een nog mooier landschap.
Wat ik mij dan eerst afvraag: wat waren dat voor gebouwen ? Hoe zag de infrastructuur er uit ?
Waarom zijn mensen er weggetrokken ?

Als voorbereiding:
kijk ook eens naar series als homestead resque en er was ooit zo'n makelaars serie op NG over mesnen die schitterende blokhutten gingen kopen in nowhere.
Vooral die laaste was erg leerzaam als je mensen ziet afknappen op eens per 2 dagen je water laten brengen met een tankwagen dan wel zelf moeten halen. en nee niet iedereen houd van een outhouse cq. niet overal mag je die hebben. Dus waar laat je je afval.
 

Papillon

Diehard Prepper
Fotos zijn 1 ding, maar de kaart had beter op aanvraag getoond kunnen worden in PM. Want veel preppers geven om opsec, en al helemaal als bol locatie openbaar op internet te vinden is.
 

petroman

SHTF Expert
@Papillon , kaart gezien. je moet echt wel even wat doen om de exacte locatie te vinden. En dan als je niet meld wie waar op welk perceel zit dan weet je nog niets.

Op de kaart van NL staan (bijna) alle prepper woon locaties.
Op de kaart van europa alle bol locaties.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Transformer

Elementary prepper
Wim,
Mooie fotos van een nog mooier landschap.
Wat ik mij dan eerst afvraag: wat waren dat voor gebouwen ? Hoe zag de infrastructuur er uit ?
Waarom zijn mensen er weggetrokken ?
Heb het eens rondgevraagd.
Ruines : Meestal werd het onderste (vochtige) deel als stal voor de dieren gebruikt en droegen zo beetje bij aan verwarming.
In de streek werden vnl wintergranen verbouwd, aan de stroom is nog restant van een watermolen te zien die daarvoor gebruikt werd.
Voorts ook olijven, druiven, kastanjes, eiken, kurkeiken, dennen...
Op het terrein zijn nog veel restanten van terrasmuren, alsook watermijnen, maar met de overgang naar eucalyptus plantage (ergens 1980) is er een en ander kapot gemaakt.
Ik denk dat vooral de jongeren naar de steden trokken met de hoop op een beter bestaan, maar het schijnt dat er wel jongeren terug komen, hoewel ik daar nog geen statistieken van gezien heb.
Bij de oudere bevolking in de dorpen is de kennis om zelfvoorzienend te leven nog volop aanwezig, maar de supermarkten winnen wel terrein.

Alvast bedankt voor de tip (homestead rescue), 'k ga het eens opzoeken.
 
Bovenaan