• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Prepper-city?

Dutchprepper

Elementary prepper
Waar zou je voor kiezen, een afgelegen BOL en op jezelf aangewezen zijn of een BOL in een dorp met zo'n 1000-2000 andere BOL's waar iedereen de neus dezelfde kant op heeft staan?

Als er op een afgelegen, geschikte plaats een compleet zelfvoorzienend dorp zou worden opgericht door preppers, zou je daar dan willen wonen (dus ook investeren)? Ik kies dan voor zo'n 1000 tot 2000 gezinnen, zodat bepaalde voorzieningen (school, winkel, bestuur, verdediging,...) dan ook goed geregeld kunnen worden. Bovendien heb je dan ook wat gezelschap.

Zo'n dorpen kunnen wellicht in landelijke streken gebouwd worden in Hongarije, Uruguay, Chili, Australië, Rusland, Polen,... en wellicht (als gezond verstand terugkomt in deze landen) ook in Verenigde Staten, Frankrijk,... . Helemaal een avontuur lijkt me de Falklands. Nu zo'n 3000 inwoners, waarschijnlijk ook preppers (moet wel) en net zo groot als 1/3 Nederland. Moet mogelijk zijn om daar 100 km2 grond te kopen om daar zelfvoorzienend te leven. Energie: wind. Enige minpunten: relatief koud, nat klimaat en weinig bomen (dus zelf aanplanten en eerste 15 jaar invoeren). De archipel ligt op zo'n 52 graden Zuiderbreedte.

Persoonlijk zou ik het wel een veilige gedachte vinden om te weten dat je in een gemeenschap terechtkomt die voor elkaar zorgt en beschermt.
 

Alberto

Senior Prepper
Met andere woorden: een nieuwe staat oprichten.
Zal je niet lukken, en wel met de volgende reden:

In zo’n projecten zal er zich automatisch een bestuur (=regering) vormen.
Er zullen mensen de fondsen moeten beheren (=bank) regels opmaken (=wetten)
Er gaan zich mensen beter/hoger wanen dan de anderen, dus zal er een hiërarchie gaan vormen ...

En geef toe: we zitten hier virtueel samen met “eensgezinden” en dat loopt al niet altijd van een leien dakje ;-)

Betreffende het zorgen voor elkaar en beschermen: dat loopt goed tot het misgaat. Dan gaat ieder voor zichzelf (of gezin) zorgen.
 

Dutchprepper

Elementary prepper
@Alberto Een nieuwe staat oprichten is misschien wat veel gezegd. In North-Dakota bestaat er wel een dergelijk idee met 575 bunkers:

https://www.terravivos.com/secure/vivosxpoint.htm

Nu gaan bunkers me wat ver. Maar als je een overheid zoekt die mensen vrij laat en wat gezond verstand heeft, hoef je in principe niet zelf een overheid op te richten. Maar als je met een groep bij elkaar gaat zitten, vorm je natuurlijk wel een 'gemeente' en zullen er toch wat zaken centraal geregeld moeten worden. En ik zie ook niet in wat daar mis mee is. Zolang er maar ingegrepen kan worden als het mis dreigt te gaan (en laat dat nou net het probleem zijn van de meeste landen tegenwoordig). Vandaar dat ik ook zoek naar een land met een goede regering.

Helemaal op jezelf kan ook niet. Een tijdje misschien, maar er duiken genoeg uitdagingen op:

Wie voedt je kinderen op?
Wie onderwijst je kinderen?
Met wie kan je kind spelen en later zelf een leven beginnen?
Wie verzorgt je als je ziek of oud bent?
Wat als je geopereerd moet worden?
Wat in geval van een misoogst?
Wat doe je met klussen die door meerdere mensen gedaan moeten worden?
Wat doe je als een (drugs)bende van 20 mensen het op je voorraad heeft gemunt?
Maar ook: Wat doe je in je vrije tijd? Met wie ga je om?
Etc.

Wat ik bedoel: je creërt je eigen voedsel, energie en dak, maar voor bijna alles ben je in je eentje aangewezen op buitenstaanders. Voor kennis, kunde, kracht, tijd of gezelschap. En van welke buitenstaanders wil je dan afhankelijk zijn: gewoon willekeurige mensen met allerlei achtergronden, bedoelingen en instellingen? Of beter gezegd, van grote instellingen (onderwijs, rechtspraak, ziekenhuizen zijn allemaal bedrijven met 1000+ werknemers). Of liever afhankelijk van mensen die qua levensvisie veel dichterbij staan en ook onafhankelijk willen leven (zonder CEO's, bankiers, politici,...).

In de prehistorie leefden mensen al in stammen, in principe nooit alleen. En daar was alles van iedereen. Om met z'n allen voor elkaar te zorgen, moet niet iedereen wat achterhouden voor de groep. En waar meer dan 1 mens is, is ook meer dan 1 mening. En dat wordt pas een probleem als die meningen niet gerespecteerd worden. Dus zo'n dorp zou ik inrichten in de vorm van een directe democratie (veel referenda dus), zodat dorpsbestuur niet hun eigen weg gaan bewandelen. Scholing en rechtspraak lijken me ook redelijk belangrijk, maar een bank en grote bedrijven niet. En in een wereld met mensen die preppers maar rare mensen vinden, totdat ineens de nood aan de man is, gaat helemaal niet werken. We zijn geen klonen van elkaar, maar staan qua gedachtegoed relatief dicht bij elkaar. En dat moet centraal staan. Zoek de overeenkomsten ipv de verschillen.

@Harry Nack Op zee? Hoe komt je dan aan je eten (behalve vis)? Als je uitgaat van 0,5 hectare per persoon (las ik hier ergens op het forum) om volledig zelfvoorzienend te zijn, wordt dit erg duur op zee. Daarnaast, dan lopen we met ons 5-en ons leven te slijten op een stukje van 100 bij 250 meter.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Te leuk en mooi om waar te zijn in die getallen .

De Zucht naar macht komt terug ( Leiders ) , het egoïsme , de hebzucht , Gierigheid en een Vette Troon met rondom , wederom dienaren en belasting betalers .
Dit is al eeuwen zo en tot op de dag van vandaag nog alle ellende van terug te vinden/ lezen en dagelijks te zien .

Zeg 2000 gezinnen , gezinnen zijn ? Juist , met Kinderen , 2 is genoeg .
4000 personages . Die alle op dezelfde Golf moeten blijven en moeten denken en leven als 1 organisme .
Dit om te voorkomen dat het escaleert en er zich anders denkende groepjes gaan vormen .
Zo kan ik nog even doorgaan .

Puur gebaseerd op het gedrag van grote groepen mensen in het verleden en nu kan ik nu al zeggen dat dat een droom is en blijft .

De Mens is te hebzuchtig en te Egoïstisch van aard om in grote groepen te kunnen leven als een harmonieuze groep .

De weg is nog lang en er zullen nog vele obstakels moeten worden overwonnen eer dat eens mogelijk is .

Mooi/Lelijk
Lekker/Vies
Donker/ licht
Kwaad /Liefdevol
Gemeen//Lief
Gezond / Ziek
Enz enz
Beide geven elkaar een betekenis , laat het ene weg en ??? Juist

Dus Goed en Kwaad zullen altijd blijven bestaan .

Het ( Prepper ) Paradijs is een Droom maar geeft toch Hoop bij de Liefdevolle mens .

Ik Droom echt van een Liefdevol bestaan .
Een bestaan waar het Slechte geen kans meer krijgt en uiteindelijk zijn betekenis verliest .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Waar zou je voor kiezen, een afgelegen BOL en op jezelf aangewezen zijn of een BOL in een dorp met zo'n 1000-2000 andere BOL's waar iedereen de neus dezelfde kant op heeft staan?

Met 2000 tot 6000 mensen bij elkaar en een nieuwe gemeenschap oprichten?
Nou, doe voor mij maar nieto_O

Preppers zijn net zulke eikels, egoisten, oplichters, lamzakken, pestkoppen, luilakken en agressievelingen als 'gewone' mensen.
Het idee dat alle preppers gelijk zijn ('maar sommige preppers zijn meer gelijk dan anderen' hmm, waar doet me dat aan denken? ;)) is een illusie.
Ze denken, willen en doen dingen niet allemaal hetzelfde en hebben hun eigen prioriteiten.

En als de gemeenschap is opgericht dan moet iedereen zeker 'een tiende' van de oogst afstaan aan het dorpsbestuur (ook dat hebben we eerder gehoord o_O) omdat 'besturen ook werk is'.
Voor je het weet heb je weer politici die het zogenaamd beter weten of je hebt een 'coalitie' van een paar duizend verschillende meningen, waarbij niemand krijgt wat-ie wil.

En noem mij 1 grote groep gelijkgestemden die er een succes van hebben gemaakt? Volgens mij is die er niet...

Het zal duidelijk zijn: ik ben niet van het groeps-gebeuren. Laat mij maar lekker buiten jouw dorp wonen. :cool:
 

Dutchprepper

Elementary prepper
@frans81 Wat de groep bindt (5000-8000 individuen) is de buitenwereld. En daarvoor is genoeg dat de neuzen dezelfde kant opstaan. Wij zijn thuis met 5 en daar zijn ook wel eens conflicten. Conflicten vermijden gaat niet (altijd) en is ook niet gezond. Conflictbeheersing is dan belangrijk. Ik heb gekozen voor 5000 mensen, omdat je hier dan een mooi compromis hebt van een overzichtelijke, eenvoudige maatschappij waarbij toch alles aanwezig is wat er moet zijn. En met z'n 10'en op 2 hectare grond zitten, lijkt me dodelijk saai op een gegeven moment (en je blijft toch afhankelijk van geldbeluste buitenstaanders). Met 5000 mensen kun je ALLES zelf regelen.
 

Papillon

Diehard Prepper
Lijkt mij heerlijk in een samenleving te wonen met gelijkgestemden. Een verademing., maar wel selectief samengesteld natuurlijk :)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Dutchprepper, het is technisch zeer haalbaar steden op zee te bouwen. Modulair dus te koppelen aan elkaar. Omvang kan ook de hoogte en diepte in. Een eigen energievoorziening door water, wind en zon geregeld. Zelf verbouwen van groente, fruit en wat dieren voor vlees. Water zat, vis altijd voorhanden.


seastead.jpg sea_city.jpg
Een-model-van-hoe-een-drijvende-stad-eruit-zou-kunnen-zien-Foto-Seasteding-Institute.jpg
Screenshot_20181221-153626_Chrome.jpg

Enkele steenrijke libertarische lieden zijn er al mee bezig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
@frans81 Wat de groep bindt (5000-8000 individuen) is de buitenwereld. En daarvoor is genoeg dat de neuzen dezelfde kant opstaan. Wij zijn thuis met 5 en daar zijn ook wel eens conflicten. Conflicten vermijden gaat niet (altijd) en is ook niet gezond. Conflictbeheersing is dan belangrijk. Ik heb gekozen voor 5000 mensen, omdat je hier dan een mooi compromis hebt van een overzichtelijke, eenvoudige maatschappij waarbij toch alles aanwezig is wat er moet zijn. En met z'n 10'en op 2 hectare grond zitten, lijkt me dodelijk saai op een gegeven moment (en je blijft toch afhankelijk van geldbeluste buitenstaanders). Met 5000 mensen kun je ALLES zelf regelen.

Sorry , echt .

5000 mensen overzichtelijk :confused: Conflictbeheersing .
Doet mij aan een film denken , Demolition Man,



Nee het is een heel naïeve gedachte om te denken dat dat goed gaat ;)

 

Dutchprepper

Elementary prepper
@Mayo @frans81 @Harry Nack Het lijkt erop dat ik de enige ben die zo'n dorp wel zou zien zitten. Geeft niet. Wel ben ik benieuwd naar jullie oplossingen voor de problemen die ik eerder al stelde:

Wie voedt je kinderen op?
Wie onderwijst je kinderen?
Met wie kan je kind spelen en later zelf een leven beginnen?
Wie verzorgt je als je ziek of oud bent?
Wat als je geopereerd moet worden?
Wat in geval van een misoogst?
Wat doe je met klussen die door meerdere mensen gedaan moeten worden?
Wat doe je als een (drugs)bende van 20 mensen het op je voorraad heeft gemunt?
Maar ook: Wat doe je in je vrije tijd? Met wie ga je om?
Etc.

Stroom, voedsel, water en onderdak is allemaal regelbaar. Maar wat doe je met o.a. bovengenoemde zaken? Waar kun je wonen ZONDER overheid en andere geldbeluste instellingen (onderwijs, zorg,...)? Scholen zijn tegenwoordig enorme corporaties. Zorg en rechtspraak idem. Dan denken jullie dat jullie onafhankelijk zijn, maar ondertussen draag je nu (en dan ook) niet 10% maar 50% van je oogst af aan de staat voor zinloze prestigeprojecten, klimaatmaatregelen, zinloze oorlogen, gesubsidieerde campagnes over jongens die ongesteld zouden kunnen worden (bron: https://www.telegraph.co.uk/news/20...olchildren-taught-latest-victory-transgender/) etc.

Daarom zoek ik dus een land met 'normale' regering, zodat je een normaal dorp kunt oprichten.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden. :):):)
 

Mayo

Last (wo)man standing
5000-8000 mensen is teveel. Dan ken je niet iedereen meer en voel je je niet bij iedereen betrokken.
In zo'n groep heb je ook iets van 4000-6000 kinderen?? Dat is qua onderwijs geven alweer teveel zonder grote organisatie.
Bovendien heb je dan binnen een paar jaar enorme aanwas van je bevolking (nieuwe partners, ook van buiten) die ook weer hun eigen mening en inbreng in de groep hebben.
Nee, 200-300 mensen, miscchíen. Dat is redelijk overzichtelijk, je kent iedereen, hebt eerder wat voor elkaar over zonder dat je er zelf meteen beter van hoeft te worden.
De kinderen kunnen in het dorp naar school/geschoold worden.
 

petroman

SHTF Expert
Waarom niet op zee modulair bouwen een drijvend eiland zeg maar.:thumbsup:
Zón containerschip heeft best veel plek.
1 pesoons woon containers of meer persoons woontainers.
Rij er tussen vrij houden als lichtstraat.
Bro fantastisch idee !

Of een oud cruiseschip. Ipv aan de grond zetten in India (schepen zijn niet lek en kunnen nog varen) en slopen gewoon ergens bij de seychellen voor anker gaan.

Rest zijn fictieve ideeën. Waar zou je een X aantal gelijkgestemden kunnen vinden ?
Kijk nou hier eens op dit forum van "gelijk gestemden" hoeveel verschillen kan je tellen ? Volgens mij bestaan er weinig echt vrij functionerende communes / kiboets waar iedereen happy leeft, er geen incest of andere uitspattingen voorkomt, er geen geloofsstrijd is of juist de basis vormt.
 
F

frans81

Gast
Net als @Papillon vermeld lijkt ook mij dat idd Heerlijk , maar Stammen , eeuwen geleden en Groepen in het Nu , hebben altijd oorlog gevoerd .
Ook zijn groepen gesplitst , mensen verwijderd uit Dorpen . Dus werden er wederom vijanden gecreëerd.

Ik probeer gewoon realistisch te zijn en zie liever een getal onder de 100 . En idd Streng selectief samengesteld .

Ik Droom nog en heb nog steeds hoop :rolleyes:
 
F

frans81

Gast
@Mayo @frans81 @Harry Nack Het lijkt erop dat ik de enige ben die zo'n dorp wel zou zien zitten. Geeft niet. Wel ben ik benieuwd naar jullie oplossingen voor de problemen die ik eerder al stelde:

Wie voedt je kinderen op?
Wie onderwijst je kinderen?
Met wie kan je kind spelen en later zelf een leven beginnen?
Wie verzorgt je als je ziek of oud bent?
Wat als je geopereerd moet worden?
Wat in geval van een misoogst?
Wat doe je met klussen die door meerdere mensen gedaan moeten worden?
Wat doe je als een (drugs)bende van 20 mensen het op je voorraad heeft gemunt?
Maar ook: Wat doe je in je vrije tijd? Met wie ga je om?
Etc.

Stroom, voedsel, water en onderdak is allemaal regelbaar. Maar wat doe je met o.a. bovengenoemde zaken? Waar kun je wonen ZONDER overheid en andere geldbeluste instellingen (onderwijs, zorg,...)? Scholen zijn tegenwoordig enorme corporaties. Zorg en rechtspraak idem. Dan denken jullie dat jullie onafhankelijk zijn, maar ondertussen draag je nu (en dan ook) niet 10% maar 50% van je oogst af aan de staat voor zinloze prestigeprojecten, klimaatmaatregelen, zinloze oorlogen, gesubsidieerde campagnes over jongens die ongesteld zouden kunnen worden (bron: https://www.telegraph.co.uk/news/20...olchildren-taught-latest-victory-transgender/) etc.

Daarom zoek ik dus een land met 'normale' regering, zodat je een normaal dorp kunt oprichten.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden. :):):)

Snap je nu , dat het ook echt moeilijk is !

We hebben nog een lange weg te gaan . En jammer genoeg zal vechten voor .... niet weg te denken zijn .
We zullen nog lang dat complexe systeem blijven dienen .

Een totaal van de pot gerukt iets . Iets wat slechts weinigen een voordeel geeft .

Ik durf/kan niet eens jou vragen hier te beantwoorden .

Wat met , wat dan , hoe dan , ik weet het niet .

De getallen die je noemt zijn te bedreigend .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
klopt, ik betaal nu veel meer belasting dan 10% en de wereld waarin ik leef is absoluut niet perfect en ik heb niet echt inspraak in wat de regering doet.
Maar dat krijg ik in een dorp met 8000 mensen en 8000 meningen ook niet. Behalve als ik met anderen die mijn mnening delen een groepje vorm zodat we samen onze zin door kunnen duwen... Klinkt bekend? ;)

En dacht jij dat je vrije tijd had als je zelf voor alles moest zorgen?? Ha! Lees maar eens een paar blogs van mensen die aan homesteading doen. Die mensen zijn nooit klaar met hun werk en zijn blij als ze 's avonds in bed kunnen rollen.
Nu werk ik 36 uur in de week en ik heb 10 weken vakantie per jaar. :p
Wie gaat voor me zorgen als ik oud ben, tsja dat weet ik niet. Maar in een dorp van 8000 mensen die zich de blubber werken op hun land hebben ook niet allemeaal tijd om voor mij te zorgen. En ook met een dorp met 8000 mensen zul je af en toe naar een ziekenhuis buiten het dorp moeten als je geopereerd moet worden.
.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Wat mij aan zou trekken is een groot gebied waar iedereen zn eigen (paar) hectare heeft, waar je kunt doen wat je wilt.
Onderling ken je elkaar en help je elkaar op basis van vrijwilligheid met bv de bouw van een schuur of de oogst van een bepaald product.
Sommigen zullen in iets beter zijn dan anderen en kunnen hun diensten 'ruilen' voor andere diensten of iets wat geproduceerd is.
Op die manier blijft iedereen in z'n waarde en is er geen 'overkopelende' groep (dorpsbestuur) die voor jou uitmaakt wat je wel of niet mag doen.

Vooral dat laatste zou mij ervan weerhouden om in een commune van preppers te gaan wonen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Dutchprepper, @Mayo,

Ik heb ooit met ongeveer 20 gelijkgestemden wat meetings georganiseerd om een gezamenlijk stuk grond te kopen. Daarop iedereen xijn privé stukje en gezamenlijk wat gedeelde geboywen en voorzieningen. Een stuk grond kost hier in Spanje ongeveer 5.000€ per hectare, masr je mag er niet zomaar op doen wat je wilt. Dus je zult enige medewerking en toestemming moeten hebben.

Dat is nooit losgekomen omdat slechts een paar mensen er serieus dingen voor wilden uitzoeken. Daarnaast moet je toch mensen vinden die bijvoorbeeld 10.000€ bij elkaar kunnen sparen om de aankoop te doen en om het één en ander te gaan bouwen. Met de kennis van nu weet ik dat je een goede architect in de hand moet nemen die een soort van plan maakt voor een redelijk zelfvoorzienend dorpje. Hiervoor moet je dan toestemming zien te krijgen wil je alles formeel doen.

Met @Rataplan heb ik er nog wel eens wat over doorgemaild, die was ook een kar trekker maar moest om redenen afhaken.

In mijn hoofd hou ik nog steeds goede geschikte gronstukken in de gaten voor als deze in de verkoop komen.:eek:
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

JiJi mind

Senior Prepper
Bij het zien van die bunkers dacht ik direct aan doodskisten.
Geen vluchtroutes, niet verplaatsbaar en een compleet dorp op een inmiddels internationaal bekende locatie. Hoezo defsec, hoezo opsec?
Leuk als een doorlopende SC locatie, maar totaal onbruikbaar voor het doel waarvoor het is aangeschaft.
 

Alberto

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@Dutchprepper: Ik heb die link van dat bunkerdorp eens nader bekeken. Als ik het goed begrijp koop je daar een inkomticket voor je eigen bunker als het mis gaat?
Die mensen leven daar niet, ze hebben een sleutel en weten dat als de shtf aanbreekt ze er terecht kunnen.
Feit dat ik zei: "Een staat oprichten" doelde ik niet op dat jij een staat wil oprichten, maar wel dat je automatisch naar een systeem zal gaan die op een staat/land lijkt.

Ik geef mijn visie op je vragen:

Wie onderwijst je kinderen?
Met zekerheid heb je leerkrachten in je commune zitten.

Met wie kan je kind spelen en later zelf een leven beginnen?

Er zullen vast en zeker nog andere kinderen zijn.

Wie verzorgt je als je ziek of oud bent?
Wat als je geopereerd moet worden?

Artsen en verpleging zal vermoedelijk ook wel in je commune zitten

Wat in geval van een misoogst?

Dat is idd een grote bekommernis, want je hebt geen bron van buitenaf.

Wat doe je met klussen die door meerdere mensen gedaan moeten worden?
Wat doe je als een (drugs)bende van 20 mensen het op je voorraad heeft gemunt?

Met deze vragen ben je weg naar een staatssysteem. Je zal arbeid beginnen hebben: die mensen gaan dat niet gratis doen, die gaan voedsel, bescherming of iets anders voor hun werk willen.
Een leger zal zich vormen om de boel te kunnen verdedigen.



Onderling ken je elkaar en help je elkaar op basis van vrijwilligheid met bv de bouw van een schuur of de oogst van een bepaald product.
Sommigen zullen in iets beter zijn dan anderen en kunnen hun diensten 'ruilen' voor andere diensten of iets wat geproduceerd is.
Op die manier blijft iedereen in z'n waarde en is er geen 'overkopelende' groep (dorpsbestuur) die voor jou uitmaakt wat je wel of niet mag doen.
En hier komt een leiding, politie, wetgever om de hoek kijken. Want in je ideaalbeeld die je hier schetst klopt dit allemaal wel wat je zegt.
Maar als Paultje graan wil oogsten en Jantje gaat helpen, maar Jantje komt niet af om te helpen en de oogst is verloren zal Paultje gerechtigheid willen of op zijn minst iets die hem beschermd tegen zo'n dingen. En zo zijn we vertrokken.
Als je iets doet voor iemand anders en je krijgt er iets voor in de plaats, ook als is het ruilen, dan is het werk. En met arbeid zit je (moreel) aan elkaar verbonden. Je werkgever doet tenslotte hetzelfde hé: je ruilt je tijd tegen geld.

Let op: ik vind het idee zeker mooi, maar zo'n projecten is -volgens mij- niet uitvoerbaar omdat een mens een mens blijft. Shtf of niet.
 
Bovenaan