• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

"Preppers" PDF (of Map/Snel hechter)

D

Deleted member 569

Gast
Hoi,

Zijn er hier die een soort persoonlijke kennisbank maken en dan bestaande uit notities, samenvattingen, (groei)schema's etc? Dat in één map of snel hechter past. Een hele bibliotheek aanleggen is duur en neemt veel ruimte in beslag. één map kunnen wel 100-200 pagina's (afhankelijk plastificeren of niet), snel hechter 20-30 pagina's

Ik verzamel van het internet redelijk wat informatie en wil de komende zomer als mijn agenda wat minder gevuld is een "snelgids" of "quick guide" maken. Hebben jullie er één en zo ja, wat staat erin of wat vind jij dat erin moet staan?

Mijn insteekt hierin is:
- Bouw van waterfilter van stenen, grind, zand etc.
- Zaden bewaren & ontkiemen
- Aanleggen (basis) moestuin (basis methodes ongedierte/ziektes/rampen bestrijding)
- Bouw van primitieve structuren (Toilet, Kiln, visvijver, blokhut, etc...)
- Simpele & handige formules (bijv. cement (schelpen))
- Wat groeit er in de omgeving
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ja, er is al zoiets geweest. Kijk maar eens rond in <dit topic> die er special over gaat al. Daar vind je ook de preppers bijbel.docx.
Er valt vast wat te updaten en zeker wel aan te vullen, maar hoe diep wil je gaan?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Urban_myth, volgens mij had iemand hier een tijdje geleden een totale bieb op een downloadbare plek gezet. Met vele preppers gerelateerde naslagwerken.
 

Ray

SHTF Expert
@Urban_myth Weet je, tegen de tijd dat je de meest cruciale informatie hebt gecondenseerd tot 100 of zelfs slechts 20 pagina's, ken je die info uit je hoofd. Zo werkt het althans bij mij, vroeger al tijdens de studie. Uittreksel af, kennis in 't koppie.

Mijn elektronische documenten laat ik lekker in bits en bytes bestaan, daar is geen uitzoeken aan, bijna vijfduizend pdf's.
De bekende documenten "When there's no doctor" en "When there's no dentist" zijn met stipt de twee belangrijkste om op papier te hebben. Hier gratis te downloaden bij de originele bron Hesperian: http://hesperian.org/books-and-resources/

Elektronische documenten zijn minder toegankelijk dan papier, maar een e-reader of tablet hou je met een klein zonnepaneeltje wel aan de gang.

Zelf vind ik het leuk om in de kringloop e.d. relevante boeken te kopen. Over kruiden en planten, moestuinen, houtbewerking, oude gereedschappen, inmaken en wecken, etc, etc. Tweedehands boeken zijn tegenwoordig zelden duurder dan 3 euro per kilo en heel veel informatie uit dergelijke boeken heeft nooit het internet gehaald. Regelmatig kan ik antwoorden vinden op vragen in dergelijke boeken, waar het internet geen antwoord op heeft. Voorbeeldje, het minimale percentage azijnzuur wat nodig is om alle bacteriën te doden in je pot augurken (of andere waar). Het internet met al zijn fora en websites bleef het antwoord schuldig, een oud boekje over inmaken en wecken wist het antwoord: 0,8% :)
 
D

Deleted member 569

Gast
@Ray , de samenvatting is als herinnering en verwelkomen documentatie om op terug te vallen. Ook handig wanneer jij wilt gaan delegeren tenslotte jij kan niet alles zelf doen.

Boeken op Hesperian zijn niet (meer) gratis trouwens???

@Harry Nack , dat is meer mijn punt met deze post. Een hele collectie verzamelen kost tijd, geld en ruimte. Daarop als de stroom uitvalt zal jij niets aan data hebben op een pc, misschien met geluk heb jij bij een SHTF wat op een e-reader of tablet al staan...
 

Ray

SHTF Expert
@Ray , de samenvatting is als herinnering en verwelkomen documentatie om op terug te vallen. Ook handig wanneer jij wilt gaan delegeren tenslotte jij kan niet alles zelf doen.

Boeken op Hesperian zijn niet (meer) gratis trouwens???

@Harry Nack , dat is meer mijn punt met deze post. Een hele collectie verzamelen kost tijd, geld en ruimte. Daarop als de stroom uitvalt zal jij niets aan data hebben op een pc, misschien met geluk heb jij bij een SHTF wat op een e-reader of tablet al staan...
Ik zie idd dat ze nu per hoofdstuk gratis zijn. Effe googlen en een complete versie biedt zich wel aan, wel op de versie letten.

Dat delegeren is een goed puntje! ;)
 
D

Deleted member 569

Gast
Ervaring is de beste bibliotheek

Jij moet het dan nog wel eerst van iemand of uit iets leren... En dan ook nog eens onthouden... En toe te passen wanneer nodig. Laat ik maar niet beginnen over eventuele stress en chaos die een SHTF met zich mee brengt.

Ervaring is ook nog eens niet meetbaar voor de omgeving en jezelf. Wie zegt dat jij het goed hebt of de waarheid spreekt? Iets met "in het land der blinden is eenoog koning".

 

Richard434

Prepper goeroe
Tja, ik ben het grotendeels met @Ray en @Flos eens.
Hier staan er ook allerlei boeken in de kast, vooral over de "oude" ambachten.
Daarnaast is ervaring het allerbeste.
Wel hebben wij hier een aantal "protocollen" in een "noodmap" zitten. Maar dat zijn vooral de dingen als belangrijke adressen, telefoonnummers, persoonlijke gegevens (recente foto's in verband met zoekactie's, enzovoort) en een paar stappenplannen om te voorkomen dat we belangrijke stappen vergeten als er noodgevallen zijn.
 

Flos

SHTF Expert
@Urban_myth ik zeg niet dat ik het altijd bij het rechte eind heb. Maar als je al meer dan een halve eeuw bezig bent met alles wat overleven zelfmakelij zelfvoorzienigheid en nog veel meer betreft heb je wel al wat voorsprong. Denk ik.
 
D

Deleted member 569

Gast
Ervaring is belangrijk maar niet iedereen loopt al een halve eeuw mee of is een doorgewinterde prepper. En ervaring zou overgebracht en gedeeld moeten worden tenzij jouw doel is om ervaring uiteindelijk als machtsmiddel te gebruiken.

Daarbij als jij doelt op het concept ervaring op doen door vallen en opstaan, dat lijkt mij iets voor in rustige tijden. Tijdens een SHTF is het toch wel handig als het meteen goed gebeurt. Zeker als jij nieuw er in bent, ik denk dat preppers op de bevolkingsschaal schaars zijn, en doorgewinterde preppers helemaal...

Ik ben geen prepper van goederen omdat ik daar de ruimte niet voor heb. Maar na 2014 (MH17) en onderzoeken dat best slecht gesteld is met de kennis van de basis onder bevolking. Ben ik mijzelf gaan bij lezen + rugzak om op te wieberen als het hier slecht wordt
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste @Urban_myth , je raakt aan een belangrijk onderwerp waar ik al een tijdje mee zit. Grote delen van de bevolking hebben niets voorbereid en weten niets om op terug te vallen als het ooit zover komt. Onder andere vele leden van de familie, vrienden, buren, kennissen... Hoe gaan wij, als preppers, daarmee om? Wordt het na uur U een keiharde ieder voor zich? Of gaan wij, als één van de weinigen die de boel wat beter geregeld hebben, de kudde leiden? Gaan we onze preps delen? Gaan we onze schaarse middelen en tijd inzetten om de mensen die bereid zijn mee te werken dan alsnog dingen te leren? Gaan wij clans vormen, en misschien wel clans leiden? En hoe gaan we om met mensen die alleen maar willen parasiteren? Hoe staat de mier tegen die tijd tegenover de krekel (zie link)?

Ik weet dat ik hier voor mezelf nog geen antwoord op heb, het is misschien ook nog niet zo relevant (aangezien ik zowel met middelen als met kennis/ervaring redelijk in de kinderschoenen sta), maar naarmate je als prepper vordert, wordt het ook steeds belangrijker om hierover na te denken... ik ben wel zeer benieuwd hoe een gevorderde prepper zoals bijvoorbeeld @Flos daar tegenaan kijkt.
 

Flos

SHTF Expert
@Bezorgde burger om te weten wat ik ga of zou doe na uur U zou je eigenlijk 1/3 van mijn 3500 post moeten herlezen en ontleden.
Maar goed ik ben de kwaadste nog niet op dit vlak. Dus even kort.
Momenteel prep ik voor de mensen die mij het nauwst aan het hart liggen. En zij weten dat al nemen ze het niet allemaal serieus.
Ik ga voor een Bug In. Maar ik zou nu geen prepper zijn moest ik niets achter de hand hebben.
Bol in Duitsland. Maar dat stelt heel weing voor en dat is verweg van waar ik woon.
Dus moet dat met de auto. Daarom staat er continu een gevulde aanhanger klaar met spullen in om, laat ons zeggen de eerste periode mee door te komen. En er kunnen nog aanhangers gevuld worden.
Maar er is ook een plan C. of D. Een nederzetting opstarten bij mij in de buurt of ergens anders.
Met mijn groep waar ik voor prep maar ook met mensen die ik lang ken. Alsook mensen die ik hier of op andere preppers fora heb leren kennen en die ik hoog in het vaandel draag.
Wie dat zijn weten die personen zelf.
Ik ga niet voor leider spelen. Al geef ik graag mijn mening.
Wat ik vooral ga doen is goede raad geven en onvervalst vlaamse wijsheid.
En natuurlijk ook lekker eten.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@Bezorgde burger om te weten wat ik ga of zou doe na uur U zou je eigenlijk 1/3 van mijn 3500 post moeten herlezen en ontleden.
Maar goed ik ben de kwaadste nog niet op dit vlak. Dus even kort.

@Flos, dank voor deze korte samenvatting van je duizenden nuttige posts! Ik zou willen dat ik tijd had om dat alles te lezen, zo'n schat aan informatie en ervaring hier op het forum. Nogmaals dank voor het beantwoorden.

Bij het starten van een nederzetting (ook al is dat plan C of D) lijkt me het delen van informatie in de vorm van een bibliotheek of zulks wel zeer nuttig, op die manier kunnen ook de krekels in het gezelschap zo snel mogelijk bijkomen en beginnen zichzelf nuttig te maken, zonder dat de mieren al hun tijd kwijt zijn aan instructies geven.
 

Ray

SHTF Expert
@Flos, dank voor deze korte samenvatting van je duizenden nuttige posts! Ik zou willen dat ik tijd had om dat alles te lezen, zo'n schat aan informatie en ervaring hier op het forum. Nogmaals dank voor het beantwoorden.

Bij het starten van een nederzetting (ook al is dat plan C of D) lijkt me het delen van informatie in de vorm van een bibliotheek of zulks wel zeer nuttig, op die manier kunnen ook de krekels in het gezelschap zo snel mogelijk bijkomen en beginnen zichzelf nuttig te maken, zonder dat de mieren al hun tijd kwijt zijn aan instructies geven.
Deze vraag komt ook hier aan bod in dit draadje: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/wat-met-close-familie.2746/
 
Bovenaan