• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mayo

Last (wo)man standing
ik denk er over om een pressure canner aan te schaffen, zodat ik zelf vlees, groenten en complete maaltijden kan inmaken. Heeft iemand hier op t forum al zo'n ding en zo ja, hoe bevalt 't?
 

Mayo

Last (wo)man standing
ik WEET waar ik ze kan kopen en hoe het werkt, dank je. o_O Ik wil gewoon van iemand die er zelf een heeft horen hoe het bevalt.
 

Cardhu

Elementary prepper
Ik heb er een, heb er meerdere dingen mee ingemaakt en het bevalt prima.
Vlees houdt niet dezelfde textuur als wanneer je het gewoon braadt, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Het vlees wordt extreem mals en valt uit elkaar zodra je het uit de pot haalt.

Ook wordt de smaak en de textuur iets anders.
Pasta bolognese saus smaakt bijvoorbeeld iets anders als deze is ingemaakt als wanneer deze is ingevroren.
Niet extreem, maar je proeft het wel. Zal wel komen doordat het zo bijzonder hoog verhit wordt.

Ik maak er graag kip, rund, soep, bonen en wild mee in.
Deze kun je vervolgens prima verwerken in salades, mexicaanse gerechten, soepen, stoofpotjes, hachee etc.
Wild wordt heerlijk mals: je kunt alle stukken verwerken.

Ik persoonlijk ben er zeer over te spreken.
Bij een goede aanbieding sla ik meerdere kilo's vlees in en pressure-can deze.
Zo heb ik altijd een snelle maaltijd en heb mijn proteïne behoefte ook afgedekt.
 

Cardhu

Elementary prepper
Graag gedaan :)
Ik heb overigens de Presto 23 quart en koop mijn glazen potten via Amazon. Niet goedkoop maar je kunt ze telkens opnieuw gebruiken.

De deksels heb ik in een grote bestelling uit Amerika laten komen omdat je daar hier gewoon veel teveel voor moet betalen.
Ik hergebruik de deksels niet en heb geen ervaring met de Tattler lids.

Ik heb ooit een test gedaan en (oude) weckpotten gebruikt bij het pressure-cannen.
Hierbij is een pot kapot gegaan: waarschijnlijk omdat deze te oud was of een haarscheurtje had en de druk daardoor niet aankon.
Sindsdien gebruik ik alleen de Ball potten.

Groenten zou ik overigens gewoon op de reguliere manier wecken.
Dat gaat sneller en is net zo veilig om te eten.
 

Mayo

Last (wo)man standing
ik kan er een gratis krijgen van iemand, moet alleen de verzendkosten betalen. :p
Het is er zo een die je met schroeven dicht moet draaien, het merk weet ik niet.

Ik heb al een heel stel Ball mason jars, die ik gebruik om gedroogde dingen vacuum te bewaren.
(Dat kan met een extra vacuum jar sealer als je een Foodsaver vacuummachine hebt).
Ideaal voor dingen waar je regelmatig wat van gebruikt, maar niet opmaakt. ;)
Maar daar kan ik de deksels dus wel steeds opnieuw van gebruiken..
Waar in amerika koop jij je deksels (en potten)?

Mijn 'gewone' weckketel is overleden en ik zat te overwegen om een andere te kopen toen ik dit aanbod kreeg :cool:
 
J

J.J

Gast
Nooit van een pressure canner gehoord, is het toestel het zelfde als de hogedrukpan die wij gewend zijn???
Kan de pan ook een hogeredruk hebben.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Het werk ongeveer wel hetzelfde als de hogedrukpan, maar niet helemaal. De gewone hogedrukpan (of presspot zoals wij die noemen) mag dus niet gebruikt worden voor het wecken. Ik vermoed dat @Cardhu misschien meer weet waarom dit niet hetzelfde is.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

wildemossel

Diehard Prepper
Het werk ongeveer wel hetzelfde als de hogedrukpan, maar niet helemaal. De gewone hogedrukpan (of presspot zoals wij die noemen) mag dus niet gebruikt worden voor het wecken. Ik vermoed dat @Cardhu misschien meer weet waarom dit niet hetzelfde is.

Natuurlijk kan je wel wecken in een pressure cooker, maar dan zonder deksel. Met deksel kan je inblikken (maar dan vaak in glas). Wel moet je de druk in de pan aanpassen, dit dmv gewichtjes op de uitgang voor de stoom, aan de hoogte t.o.v. zeenivo, waar je je bevindt. Dit omdat een pressure cooker dus naar + 100 graden celcius gaat, en water een ander kookpunt heeft bij andere luchtdruk (lees hoogte t.o.v. zeenivo dus)
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Natuurlijk kan je wel wecken in een pressure cooker, maar dan zonder deksel. Met deksel kan je inblikken (maar dan vaak in glas). Wel moet je de druk in de pan aanpassen, dit dmv gewichtjes op de uitgang voor de stoom, aan de hoogte t.o.v. zeenivo, waar je je bevindt. Dit omdat een pressure cooker dus naar + 100 graden celcius gaat, en water een ander kookpunt heeft bij andere luchtdruk (lees hoogte t.o.v. zeenivo dus)
Sorry, had misschien niet "wecken" maar "cannen" moeten gebruiken. Ik heb altijd gelezen dat je niet mag pressure cannen in een gewone hogedrukpan. Gewoon wecken zal je dan inderdaad kunnen doen (mits dat de potten de bodem niet raken?).
 

wildemossel

Diehard Prepper
Sorry, had misschien niet "wecken" maar "cannen" moeten gebruiken. Ik heb altijd gelezen dat je niet mag pressure cannen in een gewone hogedrukpan. Gewoon wecken zal je dan inderdaad kunnen doen (mits dat de potten de bodem niet raken?).

Nee klopt, erg verstandig is dat niet. In een weckpan wek je, en in een pressur cooker can je dus. En ja in beide gevallen een opstaand rooster op de bodem gebruiken (wordt meestal gewoon meegeleverd)
 

Cardhu

Elementary prepper
Een pressure canner bereikt aanzienlijk hogere temperaturen dan een reguliere weckketel (tot ca 121 graden celcius) en wordt daarom beschouwd als de meest veilige manier om vlees, soepen en bepaalde groenten in te maken (houdbaar maken/ cannen/ wecken)
De pressure canner waar @Mayo het over heeft is aanzienlijk groter dan de reguliere hoge druk (of snelkook) pan die we hier kennen.
Met deze kleine pannen heb ik geen ervaring; geen idee of je hier voedsel mee kunt inwecken.

Ik heb mijn lids (aluminium deksels) destijds online bij K-mart besteld.
 

Cardhu

Elementary prepper
In bijgevoegd plaatje staan twee voorbeelden van deze canners. Zoals je kunt zien zijn deze behoorlijk groot.
Rechts staat de All American die Mayo kan krijgen en links de Presto die ik gebruik.

pressure canners.jpg
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een pressure canner bereikt aanzienlijk hogere temperaturen dan een reguliere weckketel (tot ca 121 graden celcius) en wordt daarom beschouwd als de meest veilige manier om vlees, soepen en bepaalde groenten in te maken (houdbaar maken/ cannen/ wecken)
De pressure canner waar @Mayo het over heeft is aanzienlijk groter dan de reguliere hoge druk (of snelkook) pan die we hier kennen.
Met deze kleine pannen heb ik geen ervaring; geen idee of je hier voedsel mee kunt inwecken.

Ik heb mijn lids (aluminium deksels) destijds online bij K-mart besteld.

Klopt, bij deze temperatuur blijft voedsel voor 30-40 jaar of meer behouden. Dit doen fabrikanten als Hak ook. De fabrikant geeft een tenminste houdbaarheid van 3-5 jaar op, maar na 20-30 jaar zijn deze conserven ook nog prima te eten. De kleur zal wel iets veranderen. Wil je iets dus heel lang bewaren gebruik je deze methode\pan.


www.npo.nl/kassa-groen/06-12-2013/VARA_101343334

zie ook:
http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-10222.html
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik vond dit stuk over wecken en pressure canning op een houtvuur erg informatief.

Het staat op de amerikaanse website "An Anmerican Homestead", over een familie die de grote stad vaarwel zegt en, zoveel mogelijk, off-grid gaat leven.

link naar het stuk over wecken ('water bath canning'): http://anamericanhomestead.com/10-tips-for-canning-over-a-wood-fire/
link naar het stuk over pressure canning: http://anamericanhomestead.com/16-tips-for-pressure-canning-over-a-wood-fire/

Helaas wel allebei in het Engels..
 
Bovenaan