• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Titans Nitro

Elementary prepper
Tijdens een bezoekje aan de kringloop viel mijn oog op het volgende object.
Een Primus brander. De werking van dit ding was onbekend maar het geheel zag er nog prima uit dus heb ik de gok gewaagd.
Voor €12,50 kan ik er geen buil aan vallen lijkt me.

20170802_190913.jpg

Voor de geïnteresseerden de specs van het ding.

Gewicht: 1283gram
Afmetingen l x b x h : 20cm x 20cm x 18,5cm
Materiaal: Koper en ijzer

20170802_190923.jpg

De komende tijd zal ik proberen dit ding aan de praat te krijgen en mijn bevindingen posten.
Mocht iemand informatie hebben over dit ding dan lees ik dat graag.

20170802_190937.jpg

Misschien kan iemand vertellen hoe oud hij is?
 

AWOL

Prepper goeroe
@Titans Nitro leuk ding, ziet er compleet uit. Ze zijn vaak moeilijk tot niet te dateren. Soms kun je aan de hand van het type onderdeel een inschatting maken uit welke periode die stamt. Op onderstaande link vind je een community van enthousiasten die vragen kunnen beantwoorden en je vind vast ook info over jouw brander:
https://classiccampstoves.com/
 

Titans Nitro

Elementary prepper
Ik ben op aanwijzen van @petroman bezig met het stukje leer van de pomp.
Deze is helemaal uitgedroogd en zodoende bouwt hij geen druk op.
Met vaseline probeer ik er weer wat vorm in te krijgen en soepel te maken.
Ik moet zeggen dat dit aardig goed werkt.

20170804_122112.jpg

@AWOL weet jij of deze "leertjes" nog te krijgen zijn liefst in Nederland?
Ik heb trouwens ook alleen lampen olie liggen om hem straks te gaan testen. We zullen zien of het werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

AWOL

Prepper goeroe
@AWOL weet jij of deze "leertjes" nog te krijgen zijn liefst in Nederland?

In Nederland vind ik die vaak te duur, zie op deze link een voorbeeld (ik heb niet gechecked of deze ook geschikt zijn voor die van jou): http://www.qvist.nl/primus-pompleertje.html Datzelfde forum dat ik eerder linkte heeft ook een webshop, verzendkosten vanuit de UK vallen mee aangezien het in een brief envelop komt, zie hier hun assortiment: https://fettlebox.co.uk/pump-leathers.html

Overigens qua dateren, je weet dan weer niet of dat pompstaafje origineel bij deze Primus hoorde, vaak bestaan ze uit veel leenonderdelen omdat veel onderling uitwisselbaar zijn. Zo heeft die van mij een SVEA brander en ik heb dit vaker gezien, Een primus tank met SVEA brander en Optimus pompje bijvoorbeeld. Daarentegen kan 1958 heel goed kloppen en past goed bij je brander.

Kijk overigens wel uit met de vaseline. De pomp wordt heet, de vaseline smelt en loopt in je NRV (non return valve) waar het dan weer kan stollen en de boel verstoppen. Een lichte olie die alleen in het leer trekt is beter en anders gewoon nieuw leertje kopen.
 

petroman

SHTF Expert
@Titans Nitro ,
@Erny weet nu ook alles van deze kooktoestellen op petroleum.

Gejat van daar:
-zet ventiel open (geen druk in tank)
-vul het schoteltje onder de brander met iets makkelijk brandbaars (spiritus, ethanol) en steek het aan. (dit verwarmt de branderkop voor vergassing van petroleum - (voor verwarmen) )
-als het schoteltje bijna uitgebrand is sluit je het ventiel en geeft het pompje een paar pompjes, 5 a 10 of zo
-er ontsnapt nu vergaste petroleum uit de branderkop, dit steek je aan (soms gaat het al vanzelf aan door het brandende schoteltje)
-voor een sterkere vlam pomp je de druk op, om vlam te verlagen (sudderen) draai je subtiel het ventiel open en laat druk ontsnappen.

Doe dit in ieder geval de eerste paar keren buiten zodat je het apparaat leert kennen. Het zal ook jou waarschijnlijk meerdere keren gebeuren dat er vlammen van 30+ centimeter uit de brander komen, meestal een indicatie dat de brander kop nog niet heet genoeg is maar kan ook indicatie zijn dat de sproeier versleten is. Voor het goede moet je voor het aansteken de sproeier even doorprikken met een dunne naald (de prikker heb je erbij zie ik), dit dien je regelmatig te doen. Bij opnieuw voorverwarmen volg je dezelfde procedure, kijk wel uit dat het pannetje nog erg heet kan zijn dus kijk uit met daar te snel weer iets brandbaars in te gieten.

Met kleine aanpassing: voorverwarmen alleen met spiritus of ethanol (alcohol) Waarom?
Nou andere zaken roken en roeten enorm (open bakje).

Natuurlijk doe je dit allemaal nadat je gecontroleerd hebt of de brander goed vastzit op de tank, pompventiel werkt, etc.
Lampolie zal wel werken, althands die ik ken van de gamma, zwarte flessen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

AWOL

Prepper goeroe
Met kleine aanpassing: voorverwarmen alleen met spiritus of ethanol (alcohol) Waarom?
Nou andere zaken roken en roeten enorm (open bakje).

ja klopt. Maakt verder niet veel uit (als je buiten bent) los van dat je branderkop erg smerig wordt.
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben op aanwijzen van @petroman bezig met het stukje leer van de pomp.
Deze is helemaal uitgedroogd en zodoende bouwt hij geen druk op.
Met vaseline probeer ik er weer wat vorm in te krijgen en soepel te maken.
Ik moet zeggen dat dit aardig goed werkt.

Bekijk bijlage 8034

@AWOL weet jij of deze "leertjes" nog te krijgen zijn liefst in Nederland?
Ik heb trouwens ook alleen lampen olie liggen om hem straks te gaan testen. We zullen zien of het werkt.
Als je naar een serieuze visgerief winkel gaat zullen ze dat wel hebben. Het is het zelfde leertje dat in een chinese petroleum lamp zit dat vissers veel gebruiken.
 
Bovenaan