• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Privacy (je zou er moedeloos van worden)

Alberto

Senior Prepper
Naar aanleiding van het draadje over het verplichte medisch dossier zat ik al enkele dagen over iets te denken.

Velen zijn hier (terecht) bezorgt over hun privacy. De laatste maanden/jaren horen we geregeld nieuwe maatregelen hieromtrent die genomen worden.
Ik overloop even wat er allemaal is die onze privacy beïnvloedt (en ik vergeet er zeker, vul maar aan):

- Globaal medisch dossier;
- Camera schild om steden te controleren;
- Openbare- en prive-camera's;
- Smartphone;
- Sociale media
- Fora;
- Messenger mogelijkheden;
- Internet algemeen;
- Online aankopen;
- Online bankieren;
- GPS;
- E-ID;
- Vingerafdruk databank;
- Google home, Apple Home, Alexi, Siri, ...
- Tientallen accounts voor van alles en nog wat
- ...

Als men wil kan men toch gans je leven tot in detail in kaart brengen? Zelfs van de mensen die zich bewust afstoten van die dingen.
Niemand kan zijn vinger opsteken als de vraag komt dat hij geen enkel account of digitale afdruk heeft.
Nu is mijn vraag simpel: Is het niet vechten tegen de bierkaai? Moeten we moedeloos worden in de strijd om onze eigen privacy te beschermen?
Want, naar wat ik merk, is er maar een héél klein groepje van de bevolking die wakker ligt over privacy.

PS: ik ben zelf niet moedeloos ;-) Ik stel me wel soms vragen en wil een gesprek op gang trekken of het allemaal wel de moeite waard is om energie in te steken.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, dat kan... Alles komt steeds meer aan elkaar te hangen lijkt het.
Niet alles hoor, zoals private camera's ben ik niet direct "bang" voor.
Wat ik lastig vind is dat ik het niet weet, ik zie een camera, maar er staat niet een borje bij met wie er naar mij kijkt, of het opgeslagen word, waarom men naar mij kijkt...
Ja, ik weet wel dat ze niet speciaal naar mij kijken, maar IK WEET HET NIET!
En stel men kijkt wel naar mij, waarom dan? Heb ik me ergens in de kijker gespeeld? Waar dan?
Was dat 100 meter eerder toen ik tegen een lantarenpaal schopte? Of was het omdat ik gister avond op YouTube filmpjes over preppen zat te kijken?

Ja, ik denk dat die zorg best terecht is.
Er kan gewoon heel veel, en wij weten niet wat er gebeurt met alle informatie die wij uitstralen (wand zo is het feitelijk nu er overal dingen, technieken / apparaten zijn die alles over je opvangen).

Kijk naar een China waar zelfs gedrag gemonitord word met Camera's...
 

petroman

SHTF Expert
Kijk naar een China waar zelfs gedrag gemonitord word met Camera's...

Waarom koppel je dat aan china ?
Denk je dat dat niet gebeurd op Amsterdam CS of Utreg CS ?
Slaap dan rustig verder.

Voor de rest een dooddoener: wil je je privacy beschermen gebruik dan geen app, telefoon, internet en regsitreer je nergens.
Je kan en mag er best over nadenken maar uiteindelijk los je niets op. Een paar pagina's met voor, tegen en wat als scenario's worden er geschreven. Het is gewoon deze tijd.
Fijn, leuk, privacy etc. denk er over na maar maak er geen issue van want je zult (metaal) verliezen.

Wil je het allemal niet ?\
Verhuis dan naar binnen mongolië en zorg dat ze je nooit vinden.
Ik wilde schrijven Alaska maar ik vermoed dat dat niet echt ongerept is.
 

Niels

Mankinds only hope
Waarom koppel je dat aan china ?
Denk je dat dat niet gebeurd op Amsterdam CS of Utreg CS ?
Slaap dan rustig verder.
Nou ja... in hoeverre, en wat en hoe?
Ik denk (maar weet dat niet) dat er nu op openbare plaatsen in Nederland nog geen camera's zijn die gedrag herkennen en alarmeren o.b.v. techniek.
Ik kan dat mis hebben hoor, het zou maarzo kunnen dat dit op grote stations wel het geval is, of misschien alles stations wel.
Dat is mijn issue ook, ik weet het niet!
Het is niet dat ik naar mongolie wil verhuizen of iets, ik wil 2 richtings verkeer, ik wil als ik een camera zie weten wie er kijkt, welke technieken mij bekijken, of het opgeslagen word, wat het doet is, waaraan het e.e.a gekoppeld is, enz.
Buiten het feit om wat ik er van vind dan nog, dat staat er nog los van, ik wil alleen maar de info achter de camera's, en niet allees dat,
ook van kentekenregistratiesystemen, en van Google, wat word er gedaan met de info van mijn zoekresultaten, enz enz...
Iedereen houd alles maar van me bij, en ik weet zelf niet wat waarom, hoe, wie er inzicht heeft, enz.

Komt ook bij, hoe betrouwbaar is de techniek? Word er vals gealarmeerd? Ik bedoel... ik doe dingen die de meeste burgers niet doen...
Probleem? Nee, ik ben anderzijds een voorbeeldburger met een goede baan, enz enz... maar wellicht speel ik me toch in de kijker alleen al door nu in dit topic te posten... wellicht?

Ik vind dat de normale burger die niets uitvreet te veel in de gaten word gehouden. Ik heb van ze levensdagen nog nooit wat uitgevreten behalve snelheidsovertredingen...
Man, waarom moet dan ineens iedereen onder de loep worden genomen en afgescand worden?
Ik vul nu dingen in, en doe een aanname, maar ik denk omdat er veel te veel boefjes zijn in ons land.
Waarom zijn er boefjes? Ik denk dat die maatschappelijke discussie nog veel verder gaat en vrij off-topic is hier,
maar ik ben dus wel van mening dat wij veel te veel gemonitord worden en dat er van privacy eigenlijk amper nog sprake is.

De meeste mensen zijn ook zo naïef als het maar kan over dit onderwerp over het algemeen, ik vind dat enerzijds echt vreemd.
 

Alberto

Senior Prepper
Fijn, leuk, privacy etc. denk er over na maar maak er geen issue van want je zult (metaal) verliezen.

Begrijp ik het goed dat je gaat berusten of al berust bent op dit vlak?
En dat bedoel ik zeker niet negatief, want ikzelf denk erover na om het allemaal te laten berusten op dat vlak. Zoals je zegt is het volgens mij een strijd die je gaat verliezen. Een hopeloze strijd waar we eigenlijk als volledig in meegezogen zijn.
 

petroman

SHTF Expert
Ik ben bewust berust, als je het zo wilt stellen.
Dus ik blijf wel scherp maar maak mij geen illusies ivm privacy. Als men wil, weten ze alles of komen ze dat snel te weten.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik denk (maar weet dat niet) dat er nu op openbare plaatsen in Nederland nog geen camera's zijn die gedrag herkennen en alarmeren o.b.v. techniek.

Ik moet je uit de droom helpen.
Vervoersmij willen graag weten hoe en waar mensen staan om in en uitstappen vlot te laten verlopen. Daar gebruikt men camera's en slimme software voor.
In zekere zin crowd control.
Afwijkend gedrag van individuen zit daar nog niet in maar na de aanslag in Bruxelles verwacht ik dat op Schiphol ook al draait.
 

Alberto

Senior Prepper
Ik ben bewust berust, als je het zo wilt stellen.

Mooie denkwijze. Die pik ik van je :lol:


Deze week hoorde ik er nog eentje van in China op de radio.
Daar stuurt de software van de gezichtsherkenning automatisch een boete op als die je betrapt op een overtreding.
Een dame kreeg een boete in de bus van een plaats waar ze nooit was geweest. Bleek dat de software haar had herkent adhv een foto op een reclamepaneel die op een busje stond. Die dame had ooit als model gewerkt. Toen het busje met groen licht het kruispunt overstak had de software verkeerdelijk beslist dat ze door het rood had overgestoken. Dat vond ik nog een geinige gebeurtenis.
Maar het laat je ook nadenken over hoe die dingen werken.
 

martin

Mankinds only hope
Een dame kreeg een boete in de bus van een plaats waar ze nooit was geweest. Bleek dat de software haar had herkent adhv een foto op een reclamepaneel die op een busje stond. Die dame had ooit als model gewerkt. Toen het busje met groen licht het kruispunt overstak had de software verkeerdelijk beslist dat ze door het rood had overgestoken. Dat vond ik nog een geinige gebeurtenis.
Maar het laat je ook nadenken over hoe die dingen werken.

Heb je daar een link van want dat lijkt me sterk.
De software is meestal slim genoeg om te begrijpen dat persoon X niet in 5 seconden ineens 500km kan verplaatsen tussen het punt waar ze met haar telefoon liep en de mogelijk overtreding.

Maar ik maak me al heel lang geen illusies meer over privacy.
Privacy bestaat al heel lang niet meer en zelfs het afzweren van alle digitale snufjes heeft geen zin.
Een koppeling met NPR camera's en je verplaatsing met de auto kan je niet voorkomen door zonder elektronica rond te rijden.
Het zogenaamde "big brother" systeem van Tokheim moet je ook niet onderschatten.
En al zou je zelf nog zo voorzichtig zijn met je digitale slijmspoor, dan zijn alle relaties die aan je gekoppeld zijn alsnog voldoende om je via deze weg te "volgen"

Ik heb een heel dubbel gevoel over privacy.
Aan de ene kant snap ik niet dat mensen lopen te zeuren over privacy en op hetzelfde moment hun complete privéleven te gaan posten op Twitter/FB/Instagram/Snapchat

Maar ik begrijp ook dat indien er iemand zwaar gewond een ziekenhuis binnenkomt via een ambulance het erg handig (van levensbelang) kan zijn om toegang te krijgen tot medische gegevens.

Ik maak me meer zorgen over de financiële motivatie dan de medische motivatie als het gaat om privacy.
 

Ray

SHTF Expert
Mensen zouden ook eens kritisch kunnen kijken naar wat ze gebruiken. Er zijn betere opties dan Google, Apple en Microsoft voor laptop/PC, namelijk opensource software (Linux Mint bv. )

Voor de telefoon/tablet is er geen andere smaak dan Apple of Google en om die dingen privacy veilig te krijgen moet je zwaar aan 't hacken en verbouwen wat simpelweg voor de meesten niet te doen is.

Meeste mensen die ik spreek willen geen verandering. Ze willlen MS, Apple, Faceboek en Google maar dan privacy vriendelijk en dat gaat niet samen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Het is tegenwoordig haast niet meer mogelijk anoniem over straat te gaan, tenminste als je je een beetje aan de wet wilt houden. Je gegevens worden op zoveel plekken bijgehouden daar ontkom je niet aan. Om het nog een beetje lastig te maken voor Google en Facebook probeer ik zoveel mogelijk non-informatie over mezelf op internet te gooien. Ik heb meerdere social media accounts. Steeds met dezelfde naam en foto, maar wel met compleet tegenstrijdige interesse, hobby's en werk. Ook op mijn smartphone die ik sinds een tijdje heb is het een wirwar aan namen. Enige is dat mijn echte naam op mijn telefoon niet voorkomt. Althans niet in een Google account, Playstore of zoiets. De naam waarmee mijn telefoon bij Samsung geregistreerd staat is een andere als die van mijn Google account die weer anders is dan de twee Telegram accounts met verschillende namen op de telefoon.

Het idee hierachter is obfuscation. Je ontkomt niet aan dit soort dingen maar door zoveel ruis te veroorzaken maak je het misschien wat minder makkelijk. Hier is een boekje met de titel
Obfuscation: A User's Guide for Privacy and Protest over geschreven. Best een leuk boekje.


Mijn telefoon maakt gebruik van een app die verkeerde GPS informatie doorgeeft. Hierdoor krijg ik regelmatig een verzoek van Google om een review te plaatsen van een restaurant in een plaats waar ik nog nooit geweest ben. Ik ga daar tegenwoordig steenvast op in, maar zet ook compleet onlogische foto's bij de reviews. Ik ben benieuwd of dit ooit opgepikt gaat worden en of ik dan ineens geen verzoeken meer krijg omdat mijn account als onbetrouwbaar te boek staat.

Ik weet overigens niet wat nu de huidige stand van zaken is omtrent ANPR, maar ik heb twee jaar geleden meegedaan aan een spitsmijden project. Het idee is dat als je niet met je auto in de spits rijd je een vergoeding krijgt. Ikw ilde weten hoe dat werkte dus heb ik me aangemeld. Vrij kort nadat ik mee kon doen ben ik weer op mijn scooter naar mijn werk gegaan. Die heeft een kenteken wat ook op mijn huisadres geregistreerd staat, maar toch kreeg ik na twee maanden een mail of ik kon verklaren waarom ze me nooit meer richting het werk zagen rijden. Toen bleek dat de ANPR camera's op de binnendoorwegen (nog) geen bromfietskentekens konden lezen.
 

petroman

SHTF Expert
Ik heb gewoon facebook, linkedin en een gsm van de zaak.
Ik krijg nooit verzoeken van google, ik krijg nooit ongewenste reclame verzoeken.
Het enig wat ik heb draaien zijn adblockers. En ik heb alle opties uitgezet die ik kon vinden qua volgen op de genoemde platforms.
Mijn gps geeft gewoon mijn lokatie aan voor de app die mijn route berekent.
 

JiJi mind

Senior Prepper
Nu is mijn vraag simpel: Is het niet vechten tegen de bierkaai? Moeten we moedeloos worden in de strijd om onze eigen privacy te beschermen?
Ja en nee.
Ja, het is vechten tegen de bierkaai, je gaat die AI en bigdata golf niet tegenhouden.
Nee, ik blijf strijden voor een implementatie met duidelijke autorisatie door de burger ZELF voor toegang tot ZIJN data i.p.v. alles voor iedereen open omdat het zo makkelijk is.

System hardening dus. Eigenlijk hetzelfde wat je met pc's doet, op je mobiele telefoon of met je woning.
Het attack surface minimaliseren door alles bij default dicht te zetten en alleen te openen voor een bepaald moment voor een bepaald doel in een bepaalde context.
System hardening is gewoon HET basisprincipe in security.
Daarbovenop hoort vind ik ook een persoonlijke controle laag, eigenlijk je persoonlijke security event & incident monitor.
Een dashboard waarop de burger kan zien welke data voor welk doel met wie op welk moment in welke context is gedeeld, inclusief niet geslaagde pogingen tot toegang.

Mooie tip trouwens van @FKAGB om zoveel mogelijk desinformatie te verspreiden om de echte data te verhullen. De wervelwind chaos tactiek, subliem.

Wat ik daarnaast doe is overal waar data van mij ligt aanschrijven om die data (als het geen duidelijk doel dient) te vernietigen.
Hiervoor gebruik ik de AVG en de voorbeeldbrieven van de autoriteit persoonsgegevens.
 
J

J.J

Gast
Beste @FKAGB als jou gedrag door het systeem opvalt, word je dan niet met veel aandacht gevolgd???
Misschien valt een geheime agent juist door dit soort gedrag op.;)
 

martin

Mankinds only hope
Het meest onderschatte probleem met privacy is dat je nog zo voorzichtig kan zijn met je data, maar ieder ander individu het compleet om zeep kan helpen.

Neem bijvoorbeeld deze site.

https://www.truecaller.com

(Wel even een een fake account gebruiken om een nummer op te halen en in dit fake account uiteraard GEEN 06 nummers in het adresboek te hebben.)

Stel dat je nog nooit je 06 nummer heb achtergelaten zodat deze niet te koppelen is met je naam.
En stel dat je dit nummer ooit doorgeef aan een stuk of 10 andere personen (wat me erg logisch lijkt want het idee van een telefoon nummer is dat mensen je met dit nummer kunnen contacteren)
Als er 1 persoon van die 10 zo dom is om een of andere app op zijn mobiel toegang te geven tot zijn adresboek dan heeft al je inspanning alsnog geen nut gehad.
Kijk voor de grap eens met een fake account op deze site en zoek eens een paar 06 nummers op waarvan je zou verwachten dat er geen link te maken zal zijn met een naam.

En wie kent er niet iemand in zijn kennissenkring die werkzaam is bij politie/belasting/uwv/SVB/gemeente en via het suwinet systeem wel even een 06 nummer kan opzoeken?

Er zijn nog zoveel voorbeelden op te noemen.

Ik stel me wel soms vragen en wil een gesprek op gang trekken of het allemaal wel de moeite waard is om energie in te steken.
Het antwoord (voor mij) is nee, het is de moeite niet waard om er energie in te steken.
Een stuk bewustwording m.b.t. dit onderwerp is zeker wel de moeite waard maar dan kan je jezelf beter bezig houden met na te denken over de toepassing van big data dan te denken dat je "het systeem" wel even te slim af ga zijn met je "slimme trucjes" die kinderlijk eenvoudig te omzeilen zijn.

@J.J.
Afwijkend gedrag is zeker een trigger als het gaat om het analyseren van big-data. Als iemand met een fake-gps de databoeren van Google/Facebook probeert om de tuin te leiden dan zal er wel een vinkje "smart ass" achter de naam staan.
Het maakt eigenlijk ook niks uit want zodra je met Wifi verbonden zit dan is de locatie alsnog in 99% van de gevallen op 50 meter nauwkeurig te herleiden aan de hand van de BSSID die jouw smartphone verzend naar de GEO api van google/apple

Als je echt om je privacy geeft dan ontkom je er niet aan om zowel je telefoon, als je pc, als je auto, als je betaalpas, als de supermarkt en al je vrienden/kennissen/partners vaarwel te zeggen.
 

Roel

Mankinds only hope
Mobieltje heb ik niet, dus ook niet te volgen. Mijn auto zit geen navigatie in, alleen wegenkaarten, ook lastig te volgen.
Ook zit er geen gps tracker in die gevolgd zou kunnen worden. Op zaterdag wordt er geld uit de muur gehaald en vervolgens de rest van de week uitgegeven. Onnavolgbaar lijkt me.
Mijn comp is niet te volgen, maar men kan wel weten waar ie staat...:(
Van Google hoor ik nooit iets of van ongewenste reclame... Maar dat kan natuurlijk ook komen door mijn innemende persoonlijkheid....:fluit:
Ik maak me eigenlijk niet erg druk om iets als privacy, als "ze" willen weten waar ik ben zullen ze me heus wel weten te vinden, maar dat was in het pré-internet verleden ook al zo.
Het is nu voor "ze" iets makkelijker geworden. Dus dan maar het bos in, want echt spoorzoeken kunnen ze waarschijnlijk dan weer niet...;)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Privacy :lol::lol:
Ik leef in het tijdperk van nu en ga er niet tegen vechten .
Geheimen heb ik niet en ik deel wat ik onbewust / bewust toch deel .

OPSEC doe ik ook niet aan .
Natuurlijk zijn er grenzen en strooi ik ook vaak geen info in het rond .

Ik deel niet alles .
Geen FB of wat dan ook in die zin .

@martin zijn reactie vind ik zeer mooi verwoord .

Mijn ook visuele bijdrage zie hier onder

computers-email-e_mail-electronic_mail-hacker-hacking-kscn6876_low.jpg funny-privacy-pictures-10.jpg
 
Bovenaan