• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Prive en veilig internetten met PC of Laptop is niet zo moeilijk.

Ray

SHTF Expert
Geen lange uitleg hier, maar een paar simpele punten voor PC en Laptop gebruikers die zich zorgen maken over het steeds meer volgen en opslaan van privé gegevens door derden, dus geeneens alleen de dienst waar je gebruik van wilt maken.

Wil je zo weinig mogelijk veranderen, zie C en D.

A - Je systeemsoftware, OS, Microsoft, Apple en de programma's van derden die erop draaien, volgen steeds meer het Google model, ze verdienen aan jouw gegevens en werken mee ipv tegen.
Als je mijn laatste tip hebt gevolg (https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/online-gepersonaliseerde-advertenties-uitzetten.4393/), zie je dat er wellicht 100+ voor jouw onbekende reclame bedrijven zijn die een profiel van je bijhouden bijvoorbeeld.

B - Je browser, verreweg de meest populaire zijn niet vriendelijk, behalve Firefox (om alleen de meest ondersteunde/populairste te noemen).

C - Je zoekmachines die je gebruikt. Ipv yahoo, gebruik Duckduckgo, Ipv Google gebruik Ixquick, beiden zijn privacy vriendelijke varianten die de zoekresultaten van hun 'ouders' ontdoen van ballast.

D - Je internetprovider. Jouw adres is precies bekend, bij je internetprovider, maar dus ook de overheid, reclame aanbieders, ga zo maar door, het is een vrij unieke vingerafdruk die je altijd achter laat en vaak worden die gegevens jaren en jaren bewaard.

Oplossing:
A - Open source systeem software. Ik zou er niet aan denken om Linux aan te raden aan niet doorgewinterde gebruikers, echter sinds het Linux Mint project ging het de goede kant op. Het duurde weliswaar 19 versies, maar Linux Mint 19.1 " Tessa" blijkt inmiddels zeer volwassen te zijn geworden. Doet nu precies wat Windows 10 of een Apple doet qua functionaliteit. Gewoon ook Google Earth, Whatsapp, Skype, Facebook, of wat je ook dan gewend te gebruiken, alles kan en gewoon toegankelijk in een grafische interface die welbekende standaards volgt. Het is nog gratis ook.

B - Firefox. Er is nog steeds wat aan te merken op Firefox, maar dit is bij uitstek de meest ondersteunde browser (zelfs je bank test met deze browser) voor normaal gebruik. Firefox ondersteund het onderdrukken van trackers en cookies van derde partijen, maar laat acceptable advertenties en tracking mogelijkheden standaard toe. Dit is nodig omdat sommige sites anders niet werken en niet iedereen per website dat wil instellen, als maken ze het wel makkelijk.
Extra dicht krijg je het door Ad Block Plus plugin toe te voegen, al wil je net als bij de instellingen van Firefox, voor enkele websites blokkering opheffen, omdat ze anders niet werken.

C - Gebruik privacy vriendelijke zoekmachines als Duckduckgo, Ixquick, Ecosia (waar ik al 30 vierkante meter bos heb).

D - Je ip-adres afschermen kan met een VPN verbinding. Kost je een abonnement van 5 tot 10 euro per maand als je het goed wilt doen. Je systeemsoftware of browser, door deze stap stuur je ze beiden met een kluitje in 't riet, als is die blijft die basis nog steeds belangrijk.

Je internet verkeer gaat niet meer rechtstreeks van een website naar jouw apparaat maar via een dienst die wereldwijd internet servers heeft. Je blijft voor de bezoekende sites onbekend, totdat je inlogt uiteraard, maar dan blijft het wel bij die site en niet alle advertenties, Facebook en Google trackers op zo'n site.

Belangrijk hierbij is dat zo'n dienst geen logfiles bijhoudt en in het juiste land gevestigd is waar ze niet verplicht zijn de versleuteling af te geven. De zogenaamde Fourteen eyes landen vallen dus af (https://en.wikipedia.org/wiki/Five_Eyes#Other_international_cooperatives)

Je hebt gratis diensten, maar die zijn beperkt. Je wil een VPN dienst waarmee je alles kunt blijven doen, filmpjes streamen, torrents downloaden en omdat je zelf een server in een land kunt kiezen, toch landsgebonden inhoud zien, zoals npostart.nl op vakantie, of BBC programma's die normaal alleen voor Engelse ip adressen te zien zijn.
GooseVPN vond ik wel handig werken met dat kleine venstertje met wereldkaart. (een keer klikken en je was verbonden via Australia bv.), maar overweeg ProtonVPN inmiddels, al zijn die iets duurder.

Ik ben geen expert, tips blijven welkom. Omdat ik het zat was om na iedere update van Windows 10 mijn systeem te moeten dichtspijkeren met de hand, ben ik wel overgestapt op Linux Mint 18.3 en nu dus op 19.1 en dat bevalt goed. Van wat tien jaar oude hardware iets samengesteld wat ook HDMI TV kan aansturen en dat gaat, wonderwel, maar gelukkig binnenkort kan ik dankzij een sponsor upgraden naar supersnel systeempje met tot 3500mib/sec SSD op m.2 bus (ADATA SX8200 Pro), 16 Gb 2666Mhz geheugen, 8 Tb dataschijf, 6 core 2,8 - 4,0 Ghz i5 8400 en moederbord wat alles aankan, incl usb3.1 versie twee (10Gib/s) en USB-C. Yeeeeehaaaaa, aangezien de laatste backup 8 dagen duurde en het uitzoeken van 'slechts' 556 Gb nieuwe data nagenoeg onmogelijk bleek.
 

Floesh

Diehard Prepper
ProtonMail & ProtonVPN zijn beide gratis te gebruiken met basic features, Signal ipv WhatsApp, Signal Desktop ipv Skype, Brave browser voor dagelijks gebruik, Tor browser voor specifiek gebruik, op beide browsers zit standaard duckduckgo.
 

Jasje

Prepper goeroe
Waarom niet meer Adblock?
...
-Omdat het geen vrije software is en vooral omdat het handelt in acceptabele advertentie 's. Er word dus betaald om door het filter gelaten te worden.
....En waarom deze die jij noemt wel?
Omdat dit voor iedereen nog een behapbare interface heeft. Ik kan nog wel een beter alternatief opwerpen maar dat zou menigeen afschikken omdat er te veel interactie mee gemoeid is dan.
 

petroman

SHTF Expert
Dat iets gratis en open source is betekend niet dat er geen achterdeur in zit.

Open source dan kan iedereen er in kijken en controleren wat er gaande is maar de echte hackers, dus niet diegene die advertenties laten zien, vind je niet.
Simpelweg omdat als je ze betrapt je internet dood gaat. Denken we nu echt dat de geheime diensten waar ook ter wereld slapen ?
Op het moment dat wie dan ook iets naar buiten wil brengen gaat het licht uit, komen er "adviezen" en als je niet gehoorzaamd is het einde oefening voor jou, je krant, je uitgeverij of je hackerscollectief.
 

Alberto

Senior Prepper
Ik heb het toch moeilijk met uitspraken als gratis en verdienmodel.
Er zit namelijk ALTIJD een verdienmodel achter.

Als het gratis is verkoopt men uw gegevens. Als je moet betalen dan spijzen we zelf de inkomstenkas.

Er bestaat geen gratis VPN, deze die “gratis” zijn verkopen onze gegevens (door de filter te manipuleren).
Ik heb tig boeken gelezen over (sociale-)media, niet dat dat mij een expert maakt, maar je maag keert als je stilstaat bij wat wij allemaal geworden zijn (schermverslaafde melkkoeien van de grote jongens).

Op dit moment van schrijven zitten we met vier mensen in pauze op het werk en we zitten allevier op een scherm te turen ipv met elkaar te praten ...
 

martin

Mankinds only hope
Er zit namelijk ALTIJD een verdienmodel achter.

Dat is uiteraard een feit, maar dat is niet per definitie een probleem.
Ik heb het al vaker gepost, maar ik post het voorbeeld gewoon nog een keer.

Stel dat jij als verkoper van schepijs zou willen weten of er op een warme dag wel of niet veel dagjesmensen richting jouw verkooplocatie onderweg zijn.
Dan is het totaal niet interessant of het nou Jan/Piet/Kees of Klaas (Janet/Petronella/Celine/Klazien) is die met de auto jouw kant op komen.
Wat wel interessant is zijn de aantallen.
Hetzelfde kan je toepassen op het monitoren van terugkerende klanten aan de hand van "gratis wifi"
Stel dat een verkoper zou willen meten of hij door invoeren van een speciale actie/aanbieding meer terugkerende klanten gaat ontvangen in zijn kledingzaak.
Dan zal het wederom helemaal niks uitmaken wat de naam is van de klant.
Wat wel interessant zal zijn is een meetpunt om te achterhalen of er nu wel of geen meetbaar effect is van een actie/aanbieding.
Sinds de invoering van de AVG en de onduidelijkheid over het wel of niet mogen registeren van de MAC adressen zie je nu weer het herinvoeren van een klantenkaart bij veel winkels.
Via een klantenkaart kan je ook prima bijhouden of een klant een terugkerende klant is.

Het treurige is dat een klantenkaart een veel grotere impact heeft op de privacy dan het vastleggen van een MAC adres als referentie.
Het is best wel jammer dat er zoveel incapabele mensen zich bezig houden met het privacyvraagstuk met een averechtse werking (op veel punten) als gevolg.

back OT ben ik het ook bepaalde punten niet eens met de stelling dat het "niet zo moeilijk" zou zijn om je te wapenen tegen het volgen.
Sterker nog, ik vind het prima dat ik reclame krijg voor zaken waar mijn interesse liggen ipv artikelen waar ik helemaal niks mee kan.
Dat er bij diverse databoeren een nummer is gekoppeld met mijn digitale persoonlijkheid vind ik een stuk minder ernstig dan de enorme hoeveelheden NPR camera's die ongevraagd mijn verplaatsing vastlegt. Want het eerste voorbeeld is niet aan mijn fysieke persoon gekoppeld, het 2e wel.

Wat je jezelf moet afvragen is wat je als gevaar ziet
Een databoer die als verdienmodel gericht zijn producten probeert te pluggen?
Of een overheid die je op alle mogelijke manieren probeert te controleren met als doelstelling je kaal te plukken als moderne slaaf?

En nog even over een VPN.
Iedere provider is verplicht om de "verkeersgegevens" bij te houden van zijn klanten.
En iedere klant die een VPN opzet is dus keurig geregistreerd binnen deze verkeersgegevens.
Alle INKOMENDE verbindingen van een internetaansluiting in Nederland zijn dus ook keurig geregistreerd als "verkeersgegevens"
Hoe moeilijk denk je dat het is om 2 lijsten naast elkaar te leggen en de link te vinden tussen de VPN gebruiker en zijn sufgedrag?
(ja, ik snap dat je dan alsnog de inhoud niet kan inzien, maar het gaat me nu alleen maar om het surfgedrag naar bepaalde sites wat je denk te kunnen verhullen met een VPN)

Dan kan je nog beter TOR gebruiken.
userstats-relay-country.png

Is het in ieder geval een stuk langer puzzelen in 45.000 actieve verbindingen.
(maar is het alsnog prima te doen over een iets langer tijdsbestek)
 

Ray

SHTF Expert
-Omdat het geen vrije software is en vooral omdat het handelt in acceptabele advertentie 's. Er word dus betaald om door het filter gelaten te worden.
Je hebt gewoon de optie om alles te blokkeren en ook de 'acceptabele' advertenties te blokkeren. Idd geen open-source, dus die andere alternatieven zal ik ook eens bekijken.

...........
En nog even over een VPN.
Iedere provider is verplicht om de "verkeersgegevens" bij te houden van zijn klanten.
En iedere klant die een VPN opzet is dus keurig geregistreerd binnen deze verkeersgegevens.

Alle INKOMENDE verbindingen van een internetaansluiting in Nederland zijn dus ook keurig geregistreerd als "verkeersgegevens"
Hoe moeilijk denk je dat het is om 2 lijsten naast elkaar te leggen en de link te vinden tussen de VPN gebruiker en zijn sufgedrag?
(ja, ik snap dat je dan alsnog de inhoud niet kan inzien, maar het gaat me nu alleen maar om het surfgedrag naar bepaalde sites wat je denk te kunnen verhullen met een VPN)

Dan kan je nog beter TOR gebruiken.

Of er logfiles worden bijgehouden, dat hangt toch af van het land waar de VPN is gevestigd? Of lees ik alleen maar onzin op deze site over The Fourteen Eyes? https://www.privacytools.io/
Voor zover ik weet moet je een VPN provider kiezen die niet gebonden is aan disclosure laws (bv. Zwitserland) en dan ook geen server gebruiken uit een van die veertien landen. Wat mijn ISP in NL nog ziet is verkeer tussen mij en die VPN server, daarna loopt het spoor dood, er is geen tweede lijst om ernaast te leggen. In de meeste landen is het bijhouden van logfiles niet verplicht wat een groot verkooppunt is van zo'n VPN dienst en reden waarom nu zoveel mensen van de ene op de andere dienst zijn overgestapt.

TOR is retetraag en veel zaken werken niet over TOR.

Mijn bedoeling is helemaal niet op 100% waterdicht te zijn. Ik doe geen staatsgevaarlijke zaken, ben oninteressant voor de inlichtingendiensten, maar wil dat gespeur van Faceboek (ook al heb je geen account, ze volgen je toch), Google, Amazon en dergelijken wat zand in de raderen te strooien.

Wat je jezelf moet afvragen is wat je als gevaar ziet
Een databoer die als verdienmodel gericht zijn producten probeert te pluggen?
Of een overheid die je op alle mogelijke manieren probeert te controleren met als doelstelling je kaal te plukken als moderne slaaf?

Die databoer dus, Faceboek, Amazon, Google, daar heb ik de meeste problemen mee.
De overheid kan nog komen in de toekomst, ben er nog niet zo van overtuigd dat zij "je op alle mogelijke manieren probeert te controleren met als doelstelling je kaal te plukken als moderne slaaf"

Misschien heb je WEL goede tips om het eerste te voorkomen, nu lijkt het alsof je stelt dat het allemaal nutteloos is.
 

petroman

SHTF Expert
Wat mijn ISP in NL nog ziet is verkeer tussen mij en die VPN server, daarna loopt het spoor dood, er is geen tweede lijst om ernaast te leggen.

Als ik data zou willen "minen" dat is dat mijn slogan en advertentie tekst.
En mijn afnemers, dus mijn betalende klanten (NSA's), melden nooit waarvandaan de info komt.

Ik blijf mij verbazen dat er mensen zijn die geloven dat er een anonieme internet hoek zou bestaan.
Keep on dreaming.

Kijk nou eens gewoon wat er met de blackberry's gebeurd is: geef me je code of we leggen je servers plat.
Zo gaat dat en niet anders, toen niet en nu ook niet.
 

Ray

SHTF Expert
Als ik data zou willen "minen" dat is dat mijn slogan en advertentie tekst.
En mijn afnemers, dus mijn betalende klanten (NSA's), melden nooit waarvandaan de info komt.

Ik blijf mij verbazen dat er mensen zijn die geloven dat er een anonieme internet hoek zou bestaan.
Keep on dreaming.

Kijk nou eens gewoon wat er met de blackberry's gebeurd is: geef me je code of we leggen je servers plat.
Zo gaat dat en niet anders, toen niet en nu ook niet.
Tegen dat grensenloze wantrouwen van jou is iig niets opgewassen. ;)
 

martin

Mankinds only hope
nu lijkt het alsof je stelt dat het allemaal nutteloos is.

We hebben duidelijk een andere kijk op het "gevaar" en ook een andere kijk op hoe zinnig/onzinnig het gebruik van een VPN is, dus laat ik proberen me wat meer te verduidelijken.
(hierna kunnen we het uiteraard alsnog compleet oneens zijn met elkaar :) )

Of er logfiles worden bijgehouden, dat hangt toch af van het land waar de VPN is gevestigd? Of lees ik alleen maar onzin op deze site over The Fourteen Eyes? https://www.privacytools.io/

Je leest geen onzin, maar er is iets wat je naar mijn idee over het hoofd ziet.
Het wel of niet bijhouden van logfiles bij de hoster en/of dienstverlener staat los van de wettelijke vastlegging van de verkeersgegevens.

daarna loopt het spoor dood, er is geen tweede lijst om ernaast te leggen

En dat is dus een onjuiste aanname.
Ik heb het een jaartje of 6 al eens proberen toe te lichten maar ik krijg het op een of andere manier niet helemaal duidelijk uitgelegd.

Ik probeer het nog een keer aan de hand van een fictief voorbeeld.
Aangezien je aangeeft dat je een databoer als een groter gevaar ziet dan de overheid kan je mijn voorbeeld natuurlijk gelijk wegwuiven als niet relevant maar aangezien ik toch wat energie steek in het toelichten zou ik het fijn vinden dat je het toch even zou willen doorlezen.


Fictief voorbeeld:
Doelstelling “Inbeslagname computer van forummember Ray n.a.v. bedreiging politicus Woelders”

Strafbaar feit:
Bedreiging d.d. 20-12-2016 via een forumpost door gebruiker Ray op het forum www.preppers-shelter.nl

  • Medewerking forumbeheerder of opvragen van logfiles? -> Nee, is niet nodig
  • Internationale medewerking -> Nee, is niet nodig
  • Toestemming officier van justitie tijdens opvragen gegevens -> Nee, is niet nodig
  • Geschatte tijd = 180 minuten
Uitwerking methodiek digitale recherche.
  • Opvragen detailinfo forum www.preppers-schelter.nl -> transip.nl, vps2373-2.deziweb.com/astralis/reviced/serverius, 194.247.31.57
    (geen shared hosting dus ip lijkt uniek)
  • downloaden via HTTrack de complete website
  • Lijst aanmaken van alle post die gemaakt zijn door member Ray
  • Lijst aanmaken van alle reacties die gemaakt zijn door member Ray
  • Opvragen van alle verkeersgegevens van 3 maanden naar ip nummer 194.247.31.57
En nu blijkt er dus in die lijst een flinke hoeveelheid verkeer afkomstig te zijn van een paar VPN diensten en er is een 80% match tussen een VPN dienst en de lijst van de post en reacties door Ray.
De ip nummers blijken afkomstig te zijn van protonVPN en gooseVPN.
  • Opvragen van alle verkeersgegevens van de afgelopen 3 maanden naar zowel protonVPN als gooseVPN
En nu hebben we dus 2 lijsten die zonder tussenkomst en/of medewerking van externe partijen en/of een ander land aangezien zowel het forum als mogelijke verdachte vanuit Nederland opereert (niet dat het ook maar iets zou uitmaken indien het zou gaan om het opvragen van verkeersgegevens vanuit een ander europees land, het kost een paar extra dagen doorlooptijd en wat formulieren invullen)
  • 1e unieke (fictieve) hit op 195.x41.1x4.x1
  • 2e unieke (fictieve) hit op 13x.15x.1x0.23x
Nu kan ik het nog verder uitwerken hoe je met deze 2 lijsten binnen een minuut of 10 een 100% hit zal verkrijgen maar ik neem aan dat dit wel duidelijk zal zijn?
Zelfs al zou je in de 2e lijst 1000 verschillende (simultane) verbindingen hebben naar protonVPN op het moment van die specifieke posting, dan nog zal je bij een 2e en 3e match al op een uniek ip nummer uitkomen.

Hoeveel mensen denk je dat er op dit moment (01:44 / 06-01-2019) verbonden zijn vanuit nederland met protonVPN ? Laten we het inschatten op 50. En stel dat er 2 dagen later wederom geturft zal worden met het aantal verbindingen naar protonVPN om een 2e tijdstip (11:23 / 08-01-2019 om maar iets te noemen) en stel het zijn er nu 30. Dan is het niet echt heel lastig om te begrijpen dat je dan heel weinig ip nummers zal overhouden die op deze 2 lijsten zullen voorkomen

En dit is maar een manier, er zijn nog zoveel andere methodes (maar ze komen allemaal op hetzelfde principe neer). De functie “wie is er online” op forums is voor een opsporingsdienst in ieder geval een heel interessante module die dit soort methodes een stuk eenvoudiger/sneller maakt in combinatie met het toepassen van een httpget grabber (via curl)

Ik begrijp niet zo goed wat je als gevaar ziet in het dataminen van google/facebook/amazone?

Denk je nu werkelijk dat ze geïnteresseerd zijn in jouw als persoon?
Ze zijn alleen maar geïnteresseerd in jouw als object waar ze een product aan zouden kunnen verkopen. Dat ik meer problemen heb met een overheid ipv een databoer heeft te maken met de (mogelijke) doelstelling.

Dat een overheid interesse heeft in het verloop van de gemoedstoestand van de gemiddelde burger lijkt me redelijk logisch (kijk naar de “gele hesjes” in frankrijk). Dat een overheid direct of indirect zal anticiperen in een verandering lijkt me ook redelijk logisch.

Scientia Potentia Est (kennis is macht) is nog steeds van toepassing en ik denk niet dat dit de komende 100 jaar anders zal zijn.
 

Alberto

Senior Prepper
@martin Ik ken zelf te weinig van wat je hier aantoont. Ik kan een pc gebruiken en wat kleins programmeren, maar daar stopt het bij.
Begrijp ik het nu goed dat het voor "oom Joop" met een kleine moeite mogelijk is om iemand volledig te traceren en in kaart te brengen?
 

Ray

SHTF Expert
Ik snap wat je bedoeld @martin met die methode, zonder de logfiles van de VPN zie je alsnog een (versleutelde) connectie van je ISP naar een van de VPN servers.

Regel 1 blijft toch wel dat je geen ingelogde diensten moet gebruiken als je anoniem wenst te blijven, of je dat nu via TOR of een VPN doet. Addertje onder het gras zijn uiteraard programma's (bv. je browser, downloadprogramma, etc) die een unieke vaste id hanteren zonder dat je inlogt.

Je kunt het ze nog best lastig maken, zie de weerstand tegen Telegram, het wedstrijdje iPhone hacken en de encryptie die steeds sterker wordt. Als je daar nog tips over hebt, hoor ik ze graag.

Ik zie trouwens wel een groot gevaar in dat automatische datamining en het combineren van datasets. Af en toe komen nu al de onbewuste gevolgen aan het licht, de ' grappige' voorbeelden, bv die supermarkt die eerder dan de vader van een meisje wist dat het meisje zwanger was, of Facebook die andere bezoekers van een AA meeting voorstelt als vrienden. Facebook die logt welke pagina's je bezoekt bij medische sites, deals sluit met zorgverleners en ziekenhuizen, etc.

Het combineren van datasets is een enorm gevaar in mijn ogen. De geanonimiseerde beelden van een parkeergarage (nummerplaten onzichtbaar) bleken met een extra dataset (bewakingscamera beelden) eenvoudig te combineren tot de unieke voertuigen.
 

Ray

SHTF Expert
@martin, hoe jij mijn "grenzeloze wantrouwen" onder woorden kan brengen en uitleggen is sprookjesachtig ;-)
Bedankt !
Mijn punt was, dat je wel altijd kunt blijven roepen 'Het heeft geen zin, we zijn verdoemd' maar dat is weinig constructief, al zei ik het nogal bot.

Ipv eindeloos te blijven opmerken dat we toch wel gevolgd worden, dat je er helemaal niets aan kunt doen, dat er altijd wel een manier is om te traceren, kun je ook eens nadenken of je het makkelijkste doel wilt blijven wat er op het internet rond struint. Net als tegen inbrekers in je huis, is het zaak om niet het makkelijkste doel te zijn.

Als je daar tips voor hebt, hoor ik ze graag.
 

martin

Mankinds only hope
Begrijp ik het nu goed dat het voor "oom Joop" met een kleine moeite mogelijk is om iemand volledig te traceren en in kaart te brengen?

Als je met "oom Joop" een bevoegde opsporingsinstantie bedoel dan is het antwoord: Ja.
Als je met "oom Joop" een willekeurige internetgebruiker bedoel dan is het antwoord: Nee.

Regel 1 blijft toch wel dat je geen ingelogde diensten moet gebruiken als je anoniem wenst te blijven
Als je kijkt naar deze website dan zie je op de frontpage enkele externe objecten die je in 99% van de gevallen sowieso al uniek zal maken als bezoeker
(cdn.knmi.nl / paypalobjects.com / pbs.twimg.com om er 3 te benoemen)
Dus zelfs zonder bij wie dan ook in te loggen ben je al uniek op de overige ingelogde/aangemelde gebruikers na.
en de encryptie die steeds sterker wordt. Als je daar nog tips over hebt, hoor ik ze graag.
Encryptie is pas relevant als het zou gaan om de inhoud van het verkeer.
Ik denk/gok dat in 95% van de gevallen de inhoud van het verkeer totaal niet relevant/interesant is.

Stel dat jij als opsporingsinstantie iemand wil oppakken die (om maar iets te noemen) een mitrailleur probeert aan te schaffen.
Het enige wat je zal interesseren is hoe je een beslaglegging op zijn computer/laptop/tablet/phone zou kunnen regelen.
Na een beslaglegging is de inhoud van bestanden/email/communicatie in de meeste gevallen prima te lezen.

Ik zie trouwens wel een groot gevaar in dat automatische datamining en het combineren van datasets
Ik ook. Maar dan komen we weer terug op het punt wat je als een gevaar ziet (en wat niet).

Net als tegen inbrekers in je huis, is het zaak om niet het makkelijkste doel te zijn.

Als je "het volgen" als reëel gevaar ziet dan is het toepassen van uBlock Origin een eerste stap.
Maar ik zie dit niet als een gevaar omdat geen enkele databoer geïnteresseerd is in een persoon maar in een digitale entiteit.
Een databoer zal geïnteresseerd zijn in het vinden van een specifieke doelgroep die (ik noem maar iets) een Tesla zou willen aanschaffen.
Als deze databoer via een referral link jouw richting een Tesla dealer heeft weten te lokken en jij gaat vervolgens een afspraak maken om met die dealer te praten over aanschaf dan is de databoer klaar.
Hij zal een beloning ontvangen zonder dat hij een idee heeft wie nou de persoon is geweest achter de digitale entiteit. (en het zal hem ook helemaal niks interesseren)

Als we "het beïnvloeden" als reel gevaar zien dan zal je op een compleet andere manier moeten kijken naar het gebruik van internet.

Als we kijken naar (bijvoorbeeld) een willekeurige tv zender of een etalage of een billboard dan zien we voldoende voorbeelden hoe men een consument probeert te verleiden.
Het is in mijn ogen dan ook vreemd om verontwaardigd te zijn dat men dit op internet ook toepast.
Als het echter een overheid is die een menigte probeert te beïnvloeden vind ik het een heel ander geval.
Ik ga maar geen voorbeelden benoemen want straks denkt men dat ik een of andere complotidioot ben.

@Ray, denk nog eens goed na over de persoon/het bedrijf/instantie die een mogelijk "gevaar" voor je zou kunnen zijn.
Is het de verzekeringsinstantie die (naar mij idee volledig logisch) een inschatting wil maken over het risicoprofiel van een bepaalde categorie mensen?
Of is het een overheid/regering die d.m.v. massamanipulatie het volk "vrijwillig" een bepaalde richting op wil sturen?
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Mijn punt was, dat je wel altijd kunt blijven roepen 'Het heeft geen zin, we zijn verdoemd' maar dat is weinig constructief, al zei ik het nogal bot.
Ipv eindeloos te blijven opmerken dat we toch wel gevolgd worden, dat je er helemaal niets aan kunt doen, dat er altijd wel een manier is om te traceren, kun je ook eens nadenken of je het makkelijkste doel wilt blijven wat er op het internet rond struint. Net als tegen inbrekers in je huis, is het zaak om niet het makkelijkste doel te zijn.
Als je daar tips voor hebt, hoor ik ze graag.

Klopt en ik reageer altijd op die sprookjes dat als je linux of whatever, niet microsoft software installeer, dat je dan veilig zou zijn.
Dat is gewoon boelshit.
Ik zeg niet dat het geen zin heeft. Maar ik heb met de genoemde addblocker en gezond verstand zeer weinig last van ongewenste reclames.
Wordt ik gevolgd ? Nee.
Ben ik te tracen ? natuurlijk.
Is dat erg of vind ik dat erg? nee.

Dat linux bv minder last heeft heeft zeer waarschijnlijk te maken dat de doelgroep gewoon te klein is om interessant te zijn voor hackers of datadieven.
Hetzelfde geld voor freeware, open source etc.
Er bestaat geen ultieme oplossing.

koop legale software,
koop een bekende virusscanner,
schakel alle pricacy opties uit of aan in je browser
installeer een goede add blocker
wis je koekies elke dag/week/maand
plaats geen links op dit forum van media waarbij IK als eerste een cookie waarschuwing krijg.

Alle opties om zogenaamd anoniem te internetten zijn een extra rode vlag voor instanties die je echt volgen kunnen.
Kunnen en niet per definitie doen.
 

Happy

Survivor
Je kan ook een plugin in je webbrowser installeren die random zoekopdrachten uitvoert, dit is instelbaar naar bepaalde onderwerpen vanuit rss feeds.
TrackMeNot is een lichtgewicht browserextensie die webzoekers beschermt tegen surveillance en dataprofilering door zoekmachines. Het doet dit niet door middel van verzwijging of versleuteling (dat wil zeggen het bedekken van de sporen), maar door de tegenovergestelde strategie: ruis en obfuscatie. Met TrackMeNot gaan daadwerkelijke zoekopdrachten op het web, verloren in een wolk van valse zoekopdrachten. Door de gebruiker geïnstalleerd TrackMeNot werkt met Firefox en Chrome-browsers, is compatibel met alle populaire zoekmachines en vereist geen externe servers of services.
 
Bovenaan