• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Probleem: Harde schijf geformatteerd, en nu kan ie niet aangekoppeld...

Erny

Last (wo)man standing
Ik had nog een harde schijf liggen en heb die vandaag in de pckast gestoken (na wat TLC voor de binnenkant in de vorm van stofverwijdering).
Wilde deze formatteren omdat er nog windowstroep opstond.
Dus opgezocht hoe dat ging (niet ver genoeg doorgelezen blijkbaar) en laten formatteren.
Dat duurde even en toen het klaar was kreeg ik de mededeling dat de schijf in orde was.
Maar blijkbaar heb ik ergens toch verkeerde keuzes gemaakt want hij (de pc, draait op Linux Mint) kan de schijf niet aankoppelen.
En hieronder is te zien dat de Inhoud: Niet toegewezen inhoud is.... Dat klinkt niet goed.
In Computer geeft hij ook niet meer aan dat de schijf 500G is, eerder wel.

Wat heb ik fout gedaan (iets met partities misschien?) en is dit nog te herstellen?
@martin @Ray @Jasje @AWOL
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja, zoiets? Ik weet alleen niet hoe en waar. In het formatteergedeelte laat ie me niets meer doen.
Ondertussen heb ik Gparted geinstalleerd (denkend dat dat een geschikt hulpmiddel zal zijn) maar zal dit keer wachten op aanwijzingen voordat ik dingen onderneem. :fluit:
 

martin

Mankinds only hope
Wat heb ik fout gedaan (iets met partities misschien?) en is dit nog te herstellen?

Er is geen enkel probleem omdat je nog geen filesysteem heb toegewezen aan de schijf
Je kan inderdaad met gparted deze schijf voorzien van een partitie en deze partitie vervolgens formatteren als EXT4 filesysteem
Hierna zal je hem pas kunnen gebruiken.

Zelf werk ik voornamelijk vanuit een shell maar met gparted kan je deze stappen redelijk eenvoudig met een paar muisklikken uitvoeren.
Laat even weten of je met gparted deze schijf kan voorzien van een volume/partitie en als je vast loopt dan aub het punt aangeven waar je op vastloopt. Je kan niks verkeerds doen zolang je de juiste schijf selecteer.
En vergeet niet om bij gparted op de "toepassen" knop te klikken omdat alle stappen eerst worden gesimuleerd en pas na " toepassen" ze daadwerkelijk worden uitgevoerd.
 

Erny

Last (wo)man standing
Je kan inderdaad met gparted deze schijf voorzien van een partitie en deze partitie vervolgens formatteren als EXT4 filesysteem
Ja, dat hebben we (ik en @Jasje via Teamviewer) dus gedaan.
De schijf werd: /dev/sda (de rest dus b c en d).
Maar er dook een nieuw probleem op. Iets met "Extra Rechten" (in rode balk) en dat ik geen eigenaar was oid. Tevens konden we alleen voor Primaire partitie kiezen en dat heeft Jasje dus maar gedaan.
Weet niet of we op Toepassen hebben geklikt, zal Jasje even vragen (antwoord is Ja.)
Bij opnieuw opstarten lukte dat dus niet, alleen als ik de 500G schijf weer fysiek ontkoppel.
(Misschien dan iets te maken met de /dev/sda ? Of het Primaire?)
Dus nu even een bezinningsperiode... (en vanavond borrelen bij een buurvrouw).
Wat zijn de volgende stappen om deze schijf wel te kunnen gebruiken...
 

martin

Mankinds only hope
Wat zijn de volgende stappen om deze schijf wel te kunnen gebruiken...

Ik ben meer een nerd die alles vanaf de commandline uitvoer.

Een klein stukje theorie
Linux geeft aan dat er een /dev/sda is
Dat is je schijf en als er alleen maar een /dev/sda is en geen /dev/sda1 of /dev/sda2 dan zijn er nog geen partities.

Dus eerst is de vraag of je linux de schijf herkend en dat is dus ja (want je ziet /dev/sda als schijf)
Dat is overigens best wel krom want nomaalgezie is /dev/sda je eerste schijf maar het is mogelijk dat jouw Linuxversie de zaken iets anders nummert
Stel er is maar 1 schijf van 500GB dan is het wel zaak dat je 100% zeker weet dat je op deze schijf zit te werken en niet per ongeluk een andere schijf gaat verprutsen.

Wat je kan doen als je niet bang bent van een commandline is een shell openen.
Dan ga je via " sudo su" zorgen dat je alle rechten bezit
(of je zet voor het linux command fdisk de tekst " sudo" )
en type in:

fdisk /dev/sda
(of sudo fdisk /dev/sda)

Vervolgens type je de p in en druk op enter.

Je ziet nu de partitietabel
Ik denk dat er geen partities zichtbaar zijn en dat dit het probleem is.

stel je ziet iets staan in de trant van /dev/sda1 of je ziet dat de schijf op de 2e regel van je commande niet de 500GB schijf is dan stop je met de rest te lezen en stuur je een bericht met de info die je ziet
Stel je ziet geen enkele info /dev/sda* EN je ziet dat het de juiste schijf is dan ga je verder met lezen.

je type in "n" en enter om een partitie te maken
na de enter type je nog een paar keer op enter omdat de standaard waardes juist zijn
Als de partietie is gemaakt is er alsnog niks aangepast TOTDAT je de " w" intypt en dan op enter
Met de " w" schijf je de gegevens naar disk.
met de "q" ga je uit het programma
en als je dit heb gedaan heb je als het goed is een partitie gemaakt en zal je nu wel een /dev/sda1 zien als je fdisk op start

Het klinkt misschien wat complex maar je kan niks fout doen zoals je zeker weet dat je de juiste schijf heb gekozen en die zie je.
En er gebeurt pas iets nadat je de " w" en enter intoets.

Zodra je deze stap heb gemaakt is er een partitie maar GEEN filesysteem
Dat is de volgende stap maar laat even weten of dit is gelukt
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
@martin Ondertussen wat geimproviseerd (was ik zo gewend met mn oude pc's, vast niet goed of geoorloofd.) Heb de pc eerst opgestart met de satakabel van de 500G nog niet aangesloten. En deze nadien wel erin geklikt.
Zowaar de pc ook weer opnieuw opgestart en alles gaat nu goed.
Behalve dus dat de 500G nog niet "werkt" maar daar gaan we dus morgen aan werken (mits ie dan weer gewoon ook opstart mét de 500G fysiek gekoppeld).

Heb even bij mn prompt gekeken.
Dat ziet er zo uit:
erny@Cooler - $
Mij is nu onduidelijk of ik sudo of sudo su moet typen?

(heb stiekem al wat geprobeerd, ook:fdisk /dev/sda, maar dat resulteerde in de melding dat hij de schijf niet kon vinden, maar weet niet of ik het goed gedaan heb).
Eventueel wil ik je morgen (oid), als je tijd hebt?, uitnodigen voor ook een Teamviewersessie? Mits je dat ziet zitten?
Kan me zo voorstellen dat dat een stuk sneller gaat?;)

En deze schijf is gewoon een extra HD erbij, komt uit de oude pc. Dus is niet de HoofdHD waar Linux en de rest opstaan.

Edit: lees net over Shell en lees dit:
"If the last character of your shell prompt is # rather than $, you are operating as the superuser."
Dat gebeurde dus bij mij net wel.... had opeens een # achter mijn naam staan. Misschien ging er dan toch iets goed?
Maar geen partitietabel dus, geen herkenning van de schijf.
 

martin

Mankinds only hope
Ik denk dat je schijf een andere devnaam heeft gekregen.
Stel dat je de schijf later aankoppelt dan zal de schijf de opvolgende letter krijgen
(dus stel er is al een sda en een sdb dan zal het sdc worden)
je kunt dit zien door "dmesg" in te typen en dan zie je op de laatste regels wel iets voorbijkomen met de naam van de schijf

Je bent inderdaad geen superuser met een $ dus je moet "sudo" voor het commando fdisk intypen.
(of "sudo su" en dan blijf je superuser tot het moment je exit intypt)

Op dat schermafdruk van je 2e bericht was de naam /dev/sda
Wat is het effect als je datzelfde nogmaals probeert te bekijken?

Stap 1 is om de schijf te "zien" met fdisk
(dus welke naam heeft de schijf, is het /dev/sda of /dev/sdb of ..?)

Met teamviewer meekijken is geen probleem maar ik weet niet zeker of ik morgen/overmorgen tijd heb.
Maandag rond 17:00 gaat sowieso lukken.
Maar als je geduld heb en het leuk vind om met kleine stapjes het op deze manier te fixen dan kan dat uiteraard ook
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Op dat schermafdruk van je 2e bericht was de naam /dev/sda
Wat is het effect als je datzelfde nogmaals probeert te bekijken?

Formatteer.3.png

Dit dus. Duidelijk veranderingen.
320G = /dev/sda1 (linuxschijf)
500G = /dev/sdb1
1TB = / dev/sdd1
1TB = / dev/sdc1 (Externy)

Maandag een Teamviewsessie lijkt me heel fijn als ik er met jouw aanwijzingen zelf niet uitgekomen ben.:)

Ik ga daar mee bezig. :cool:
 

Erny

Last (wo)man standing
sudo fdisk /dev/sda wordt dan nu dus sudo fdisk/dev/sdb1 ?

Dat levert het volgende op:
Formatteer.7.png

Ik kom ff niet verder zo...
Om welk wachtwoord wordt bijvoorbeeld nu gevraagd?

Vervolgens type je de p in en druk op enter.
Je ziet nu de partitietabel. Ik denk dat er geen partities zichtbaar zijn en dat dit het probleem is.

Blijf nu dus hangen bij het stapje: P

 

Ray

SHTF Expert
Zomaar een gokje, staan de koppelopties goed voor de schijf?

In je eerste screenshot van het schijfbeheer heb je nog geen partitie aangemaakt, in de tweede wel. Bij die tweede zie zie je die tandwieltjes staan en als je er op klikt, zie je een optie "Koppelopties bewerken". Automatisch aankoppelen bij start systeem aanzetten indien niet het geval. Hiermee overschrijf je de standaard koppelopties, geen probleem, je kunt het altijd weer wijzigen.

Je laatste vraag, welk wachtwoord er gevraagd wordt als je sudo (afkorting voor 'super user do') intik voor een commando, is gewoon je eigen wachtwoord, maar dat heb je waarschijnlijk nu niet meer nodig als je via schijfbeheer die koppelopties goed gezet hebt.

Mijn PC is terug van de maker, vanavond weer eens aansluiten kan ik ook weer verder op dat ding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Niels

Mankinds only hope
Klinkt idioot, maar probeer het eens op een andere PC, als die daar ook niet wel, neem ik overweging of het ding niet gewoon is overleden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

martin

Mankinds only hope
Bekijk bijlage 17282

Dit dus. Duidelijk veranderingen.
320G = /dev/sda1 (linuxschijf)
500G = /dev/sdb1
1TB = / dev/sdd1
1TB = / dev/sdc1 (Externy)

Maandag een Teamviewsessie lijkt me heel fijn als ik er met jouw aanwijzingen zelf niet uitgekomen ben.:)

Ik ga daar mee bezig. :cool:

Op deze afbeelding is het eigenlijk helemaal ok
Je ziet nu staan sdb1 en niet sdb dus er is een partitie aanwezig.
Er is zelfs een bestandssysteem aanwezig van het type EXT4
En het is ook gekoppeld en je kan er naar toe bladeren via via het pad /media/erny/lange naam
(dus het is je 100% gelukt bij vermoedelijk je vorige actie)

Dan zijn er nog wel een paar zaken die ik niet helemaal duidelijk het uitgelegd als ik je schermafdrukken bekijk.
Ze zijn ook niet meer relevant maar ik wil ze toch even doorlopen (hoewel ik een vergrootglas nodig heb om je schermafdrukken te kunnen lezen)

sudo fdisk /dev/sda wordt dan nu dus sudo fdisk/dev/sdb1 ?

Dat levert het volgende op:
Bekijk bijlage 17285

Ik kom ff niet verder zo...
Om welk wachtwoord wordt bijvoorbeeld nu gevraagd?



Blijf nu dus hangen bij het stapje: P

Het commando (want niet meer relevant is want je heb het blijkbaar voor elkaar gekregen via de GUI) is in jouw situatie
Code:
sudo fdisk /dev/sdb

Het verschil zit in 1 spatie tussen fdisk en de / en de naam van de schijf sdb (en niet de naam van de partitie)
Als je dat intypt zullen de vervolgcommando's wel werken (zoals die p)

Stel dat je 100 commando's zou moeten intypen dan is er een eenmalig commando en dat is "sudo su"
Dan moet je 1 keer je wachtwoord intypen en zie je de prompt veranderen van $ naar #.
Dat is je zo te zien gelukt.
(maar is dus nu niet meer relevant)
Vanuit de prompt met een # ben je niet meer verplicht om sommige commando's van sudo te voorzien omdat je dan al alle rechten heb.

Maar goed, even resumerend: het is je al gelukt. Er is een disk van 500GB met een partitie die gekoppeld is en je zal deze al kunnen gebruiken. Afhankelijk van je linuxversie zal je deze kunnen benaderen via het bestandsysteem onder de /media/erny
Doordat de naam van je schijf eerst /dev/sda was en nu dus /dev/sdb begrijp je gelijk waarom ik de tussenstap maakte om eerst zeker te zijn van de juiste disk.

Ik kan maandag eventueel wel even meekijken maar zover ik het nu kan zien heb je het al 100% op orde.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Inderdaad zijn er nieuwe positieve ontwikkelen te bespeuren. :)
Ten eerste start de pc op mét de 500G harde schijf geheel aangekoppeld. Hoezee !!
Ten tweede werkt de pc dan ook, voorheen niet. Twee keer Hoezee !!
Ten derde is wat langer:
Als ik de schijf aanklik krijg ik een lege window maar mag er niets doen, niets heenslepen, nieuwe map aanmaken behoort niet tot de mogelijkheden.
Dus rechts geklikt in de lege ruimte en krijg de mogelijkheid om "openen als beheerder".
Formatteer.9.png

(ja, jullie zien dat er al een afbeeldinkje in staat... spoileralert: het is dus gelukt...)

Maar als ik dus hier mijn wachtwoord invul krijg ik dit:
Formatteer.10.png
Ahaa... dat met die Extra Rechten komt me bekend voor en volgens mij kan ik hier nu wel iets mee als ik wel Superuser wordt. :cool:
Dus op naar de Sudo su en hopla...
Formatteer.11.png
Gelukt!!! :DErny de Superuser heeft wel toegang tot de schijf. Hoezee Hoezee Hoezee. :thumbsup:

Dus zeker wat geleerd de afgelopen dagen waarvoor dank aan degenen die daaraan hebben bijgedragen. @AWOL @Jasje @Ray @martin :hug:

En ook de verdere uitleg van @martin levert een positief resultaat op:
Formatteer.12.png

Zo weet ik dus nu hoe ik het moet aanpakken bij volgende te formatteren schijven (hopelijk).

Vind het ook niet erg als deze situatie zo blijft, dat ik alleen als SuperErny gebruik van de schijf kan maken. Is toch voor backup doeleinden bedoeld.

Maandag even een Teamviewercontrole sessie lijkt me niet geheel overbodig. Kun je, @martin kijken of het allemaal echt klopt. Dan PM'n we de codes wel even door lijkt me.

@Niels Niet te snel opgeven dus, helemaal niet als de finish in zicht is. ;)
 

Niels

Mankinds only hope
@Erny , gefeliciteerd. Mooi gelukt zo.

Ik heb het zelf gehad met een micro SD kaart, die was wel overleden.
Kon formatteren wat ik wil, ook met Windhoos, maar dood als een pier.
Ik heb zeg maar echt niet snel opgegeven :p

Kan je in Ubuntu continu superuser zijn?
Kan handig zijn, ook gevaarlijk lijkt me.
Alles als superuser doe ik vanuit terminal.
 
Bovenaan