• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Project in Groningen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Deleted member 4033

Gast
Dag beste peppers.

Er heeft zich een kans voor gedaan in de provincie (niet stad) Groningen om een stuk grond te huren waar we met alternatieve bouw met een paar mensen legaal een mini community op kunnen richten met het oog op zelfvoorziening. Hierbij kunnen we samen laten zien dat de mens niet alleen op deze wereld leeft om alles stuk te maken.
Er is een aardig lapje grond beschikbaar, niet bouwrijp (septic tanks, weg, water en elektra moeten nog op eigen kosten aangelegd) waar we, wie dat ook maar worden een kans hebben om iets moois te maken.
We zijn op meerdere kanalen op zoek naar eventuele geïnteresseerden en uit eigen interesse voor preppen dacht ik kom, ik plaats hier ook eens een draadje.

Ligt er hier interesse of is dat wat ver gezocht?

Vriendelijke groeten
DeMol.

Ps. Ik zal proberen om vragen te beantwoorden, echter gaat het me eerst om een peiling.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik ben zeker geinteresseerd in de (zelf)bouw van een tiny-house in Nederland. Ik ben uit Nederland ge-emigreerd naar een zelfgebouwd tiny house in Polen, omdat ik in NL geen geschikte mogelijkheid vond om dat te doen.
Mijn huis in NL heb ik verkocht en beschik daardoor over enig vermogen om mijn project te financieren.
De bouw van mijn huisje in Polen heeft c.a. 5.000 euro gekost (prijspeil 2007).
In NL zal het waarschijnlijk anno 2021 wel wat duurder uitpakken.

Ik heb wat vraagtekens bij de eigendomssituatie: als de grond gehuurd wordt, voor welke periode is dat dan, en wat is de huurprijs per m2 per maand/jaar. Welke afspraken zijn er m.bt. huurverhogingen in de toekomst?
Wat gebeurt er met met de gebouwde woningen zodra de grondverhuur stopt?
Worden dan de bouwkosten vergoed of ben je dan je investering kwijt? Of is het verstandiger te gaan voor een verplaatsbare woning?

Ook ben ik benieuwd welke mate van vrijheid er is bij het ontwerp en de uitvoering. Is inschakeling van een architekt verplicht, is gemeentelijke goedkeuring noodzakelijk, moeten nutsleidingen binnen- en/of buitenshuis door gekwalificeerde werkkrachten worden aangelegd? Dat alles kan een flinke impact maken op het kostenplaatje.
Mijn voorkeur gaat uit naar off-grid wonen.
 

drent

Diehard Prepper
Investeren in andermans grond uit eigen portomonee, zonder garanties qua hoe lang je er mag blijven? Nog afgezien van hoe lang zulke gemeenschappen bij elkaar blijven. Klinkt als recept voor ellende.
 

PBear

Mankinds only hope
Investeren in andermans grond uit eigen portomonee, zonder garanties qua hoe lang je er mag blijven? Nog afgezien van hoe lang zulke gemeenschappen bij elkaar blijven. Klinkt als recept voor ellende.
Dat is de reden waarom ik in mijn voorgaande post daar vragen over stel. Ik wijs dus het vorrstl niet bij voorbaat af, maar wacht geduldig op de antwoorden.
Ik zou trouwens ook willen weten wie de huidige eigenaar is van het perceel, wat de huidige bestemming is en wat de bestemming zal zijn/worden nadat het bebouwd is. Als het van agrarische bestemming een woonbestemming krijgt, levert dat voor de eigenaar een dikke waardevermeerdering op bij verkoop. Vandaar ook mijn vraag over de huurprijs en huurperiode, alsook welke afspraken voor toekomstige huurverhogingen.
In Polen heb ik het stukje agrarische grond van 1000 m² in 2011 gekocht voor PLN 5.000,-(c.a. 1.250 euro). Aldaar geen probleem met huuropzegging of huurverhogingen. Hoewel ik in NL een geldig woonadres wil hebben en met een ge-inspireerde groep zou willen samen werken aan zelfvoorziening, heb ik geen haast om me hals-over-kop in een riskant avontuur te storten.
Liever beslissen op basis van gedegen informatie!
 
F

frans81

Gast
@DeMol ,

Vragen beantwoorden op reacties lijkt mij heel normaal en ergens ook volkomen logisch :)

Zodoende niet " Proberen " te beantwoorden maar gewoon DOEN ;):)

Misschien laat de peiling ( aantal die wel wat in idee zien maar ... ) dan ook andere inhoud zien .
 

Erny

Last (wo)man standing
Klinkt als een aantrekkelijk initiatief. Zou graag alles bij elkaar hebben: wonen, moestuin, vrije open ruimte... etc. En dan met gelijkgestemden.
Stuk beter als steeds dat eind naar de andere kant van de stad te moeten fietsen (naar het volkstuincomplex).
Helaas ontbreekt bij mij het financiële gedeelte om zoiets te kunnen verwezenlijken.:(
Dus ik zit voorlopig nog vast in Stad. ;)

(Maar mag niet klagen want ik heb tenminste een huisje en moestuin op een complex met ook nog leuke mensen aldaar.:cool:)
 

PBear

Mankinds only hope
Klinkt als een aantrekkelijk initiatief. Zou graag alles bij elkaar hebben: wonen, moestuin, vrije open ruimte... etc. En dan met gelijkgestemden.
Stuk beter als steeds dat eind naar de andere kant van de stad te moeten fietsen (naar het volkstuincomplex).
Helaas ontbreekt bij mij het financiële gedeelte om zoiets te kunnen verwezenlijken.:(
Dus ik zit voorlopig nog vast in Stad. ;)

(Maar mag niet klagen want ik heb tenminste een huisje en moestuin op een complex met ook nog leuke mensen aldaar.:cool:)

Misschien is het mogelijk om een mouw te passen aan het financiele gedeelte door een (private?) lening of hypotheek. Dat hangt af van de grootte van de investering en welke garanties er mogelijk zijn om de grond voor lange termijn betaalbaar te kunnen huren. Ik ga er van uit dat je op het moment maandelijks een huurbedrag voor je huidige woning kwijt bent. Dat kan ook besteed worden aan aflossing/rente vooe een lening/hypotheek. Maar dan moet het natuurlijk wel zeker zijn dat je niet binnen een paar jaar je plekje kwijt raakt en dakloos wordt. Waarna vervolgens de eigenaar van de grond met jouw invesrering gaat lopen.
Mijn voorkeur zou daarom uit gaan naar grond in eigendom. Daar valt misschien met de huidige eigenaar over te onderhandelen.
Het zou toch wel mooi zijn als je op die manier je droom kan verwezelijken.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik heb wel een paar vragen. Even aangenomen dat het in mijn gedachte gaat om een heel groot weiland waar je je gang kan gaan op je eigen stukje.
Geen weg, water en licht. Hoe gaat het met de vergunningen, je mag nog geen spa in de grond zetten zonder vergunning. Een bestemmingsplan? op bouwgrond mag je niet zomaar een huis bouwen ( bij ons in de buurt niet) maximaal een stal of schuur.
Dus:
Van wie is de grond en wat is de afspraak?
Waar komt het water weg? Gelijk aan de grens van het grondstuk of kilometers ver weg?
Elektrik, zelfde verhaal.
Septiktank, riool of eigen waterzuivering?
De toegang: asfalt, klinker, split, zandweg?
En dan de bouwwerken, Begane grond, verdieping, woonwagen?
En wat is alternatief: Een huis uit stro, afval hout, of een moderne passief woning?
School, winkel, kroeg in de buurt?
Grote van de eigen tuin? of een gedeelde groente tuin met alle problemen die erbij horen?
Vragen, vragen ,vragen.......
 
D

Deleted member 4033

Gast
-Grond is van de gemeente en word verhuurd.
-hypotheek is dus niet mogelijk.
-grond is gelegen nabij nieuwbouw en water en elektra liggen wel in de buurt.
-er mag gebouwd worden in overleg met gemeente en voorgenoemde woonwijk.
-het gaat grofweg 3-4k kosten pp om een weg, vaste elektra, vaste wateraansluiting te regelen.
-het land ligt langs een geasfalteerde weg. Dus toegangsweg is geen euvel.
-locatie is nabij een dorp met winkel, kroeg etc.
-indeling van het kavel word bepaald door de deelnemers.
-septic tank. Er is geen riool aansluiting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
V

Verwijderd lid 482

Gast
Nabij nieuwbouw. En op gehuurde grond.
En die nieuwbouw is huurwoningen of is dat een wijk van vrijstaande koopwoningen?
Als het laatste het geval is dan kan je genoeg tegenwerking verwachten. Wat doet een woonwagenkamp/sloppenwijk/ alternatieve woongemeenschap met doe prijs van de woningen? Een hypotheek is niet mogelijk dus "duurdere" huizen vallen al snel af. Als ik genoeg geld heb om een huis te bouwen zonder bank, dan kan ik ook een grondstuk kopen. Wordt het een soort veredelde camping, waar mensen in een tuinhuisje wonen?
In het ergste geval gaat de gemeente naar een paar jaar aan de haal met de door "ons" aangelegde infrastructuur.

Negatief??? nee, reaal. Beter met je voeten op de grond dan een val uit je luchtkasteel.
 

Ray

SHTF Expert
@DeMol In de huurovereenkomst met de gemeente zullen wel bepalingen staan over wat je op dat stuk grond mag zetten en evt. of er überhaupt op gewoond mag worden. Dat aspect vind ik niet terug in de zeer beknopte info die je deelt.
 

PBear

Mankinds only hope
@DeMol Mijn meest prangende vragen zijn helaas nog onbeantwoord gebleven: Wat is de huurprijs van de grond, voor welke periode wordt er verhuurd en welke afspraken zijn er m.b.t. huurverhogingen in de toekomst?
Net als @logan1202 voorzie ik problemen bij het "bouwen in overleg met de gemeente en voornoemde woonwijk". Dat betekent waarschijnlijk langdurige inspraakrondes met tot in detail (door architekt?) uitgewerkte plannen, waar je op vastgepind wordt, terwijl ondertussen - naar ik aanneem - wel de grondhuur betaald moet worden. De extra eisen die vervolgens uit dat overleg komen werken bovendien kostenverhogend en dat zijn kosten waarop ik niet kan bugetteren. Hoe kan ik dan een kosteninschatting maken vóór dat ik een beslissing neem om al-dan-niet te participeren? Ik schrijf niet graag blanco cheques uit.

Ik ben nieuwsgierig hoeveel participanten minimaal zijn ingeschat voordat het plan überhaupt gestart kan worden. En hoe de kostenverdeling geregeld wordt als na aanleg van de infrastructuur nog deelnemers toegevoegd worden. Als de infrastructuur door professionele krachten aangelegd moet worden (gemeentelijk vereiste?) denk ik dat je de kosten behoorlijk onderschat, als hangt dat natuurlijk af van hoeveel participanten voorzien zijn.
Hoe groot is de oppervlakte van het stuk grond eigenlijk? Ik denk aan hooguit 200 m² voldoende te hebben voor een tiny-house met afvalwater behandelings systeem. Daarnaaast zou ik een stukje bos willen aanplanten/aankopen - eventueel elders (niet per sé in NL) - om eco-neutraal in brandstof voor een houtgestookte verwarming te kunnen voorzien.

Een aansluiting op water en elektra is wat mij betreft overbodig. Met wat zonnepanelen, regenwateropvang en/of een waterput kan ik in eigen behoefte voorzien. Maar zou ik dan toch moeten meebetalen voor degenen die zo'n aansluiting wèl willen?
Ik wil de vaste lasten liefst zo laag mogelijk houden en ben bereid daarvoor te investeren. In het algemeen geldt dat je ecologische voetafdruk kleiner wordt naarmate je minder geld uitgeeft. Alle spullen of diensten die je koopt en belastingen die je betaalt, vertalen zich uiteindelijk in een grotere belasting van het milieu.

Genoeg vragen dus om je misschien een hoofpijn te bezorgen @DeMol , of op z'n minst om de grijze cellen te stimuleren. Maar ik neem aan dat het met zo'n project geen verrassing is.
Ik wacht je antwoorden andermaal geduldig af.
 

petroman

SHTF Expert
Septic tank, is dat een invulling van of toegestaan door de gemeente, zwart op wit en voor (on)bepaalde tijd ?
Ik kan me nog herinneren dat je als boer een heel goede reden moest hebben, (enorme afstand tot/kosten), om niet verplicht een rioolaansluiting te krijgen.
Lijkt mij dus sterk dat je naast een woonwijk toestemming krijgt voor 10 (?) septic tanks. En vergeet niet een septic tank loost op open water/sloot.

Zelf grondwater oppompen? idem, 10x of wordt dat een gezamelijke aansluiting?
Warm blijven: wederom 10x een houtkachel nabij een woonwijk? Terwijl de rest van het land er onderhand van af wil.
Kortom een goede advocaat en iemand die alle milieuregels kent lijkt mij geen slechte optie, vooraf.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Klinkt heel leuk, en als ik niet al mijn eigen plekje had zou ik zeker eens willen kijken.

Maar bij mij poppen al heel snel wat vragen op:

-het gaat grofweg 3-4k kosten pp om een weg, vaste elektra, vaste wateraansluiting te regelen (per perceel neem ik aan?)
Lijkt me wat aan de lage kant, ben toevallig zelf net bezig met het een en ander, een kabel laten leggen van de openbare weg naar mijn huis: +/- 1500 euro. Mijn oprit (70 meter) opnieuw laten asfalteren (dus niet aanleggen, maar de toplaag verwijderen en een nieuwe toplaag erop) 10k. Goed, wellicht zijn er goedkopere bedrijven te vinden en ik moet nog de onderhandelingen aan gaan, maar EN een hele nieuwe weg EN water EN stroom voor 4k per perceel lijkt mij wat laag ingeschat.

-er mag gebouwd worden in overleg met gemeente en voorgenoemde woonwijk.
In overleg met gemeente is vaak al een drama (ik spreek uit ervaring helaas), zeker als je iets wil wat buiten de normale kaders gaat, maar in overleg met een hele woonwijk? Er hoeft maar 1 azijnzeiker tussen te zitten en je bent zo maar een jaar of 3 zoet met allerlei hoorzittingen beroepen etc. Een maat van me woont in een net gebouwd wijkje waar 1 iemand zit die tegen alles aanvecht en overal tegen in beroep gaat. Toen de bouwkavels werden uitgegeven was al een heleboel van te voren bepaald, bekend en geaccordeerd: welke lantarenpalen zouden worden geplaats, wandelpaden, brug over een sloot etc etc. Ze wonen er nu 5 jaar, de gebouwde brug is afgebroken wegens een bezwaar van die vent, de lantarenpalen staan er nog steeds niet en het wandelpad is al 2* tijdelijk afgesloten geweest. Gewoon omdat 1 figuur kennelijk dwarsliggen als hobby heeft. Hij heeft het zelfs voor elkaar gekregen dat het zaaiplan voor de wegbermen (die zouden worden ingezaaid met bijen-bloemen) is opgeschort.
En wat Logan1202 al aangeeft: hoe duurder de huizen in die nieuwbouw wijk, hoe groter de kans is dat er veel weerstand komt tegen een dergelijk initiatief.

ik hoop voor je van niet, en dat het allemaal wel meevalt, maar ik verwacht een heel langdurig proces voordat de 1e schop de grond in gaat.

Wat ik nog als andere vragen heb:

Hoe groot worden de percelen? Is dat klein en met een gemeenschappelijke groente tuin of flinke lappen met voor ieder genoeg ruimte voor zijn eigen tuintje?

En wat zie je precies voor je als “mini community" ? Is dat een groepje gelijkgestemden die elk op hun eigen stukje hun ding doen en waar nodig elkaar ondersteunen? Of is dat een veganistische anarcho-syndicalistische commune waar elke 4 weken in de gemeenschappelijke zweethut het centrale comité en alle subcommissies voor de komende periode wordt gekozen. Ja ik overdrijf maar wat voor soort "community" zie je voor je?

En niet heel onbelangrijk: hoeveel plek is er? Hoeveel mensen zijn “een paar mensen" heb je het over 4 huisjes of zijn het er 20?
 

Henk88

Diehard Prepper
Septic tank, is dat een invulling van of toegestaan door de gemeente, zwart op wit en voor (on)bepaalde tijd ?
Ik kan me nog herinneren dat je als boer een heel goede reden moest hebben, (enorme afstand tot/kosten), om niet verplicht een rioolaansluiting te krijgen.
Lijkt mij dus sterk dat je naast een woonwijk toestemming krijgt voor 10 (?) septic tanks. En vergeet niet een septic tank loost op open water/sloot.

Zelf grondwater oppompen? idem, 10x of wordt dat een gezamelijke aansluiting?
Warm blijven: wederom 10x een houtkachel nabij een woonwijk? Terwijl de rest van het land er onderhand van af wil.
Kortom een goede advocaat en iemand die alle milieuregels kent lijkt mij geen slechte optie, vooraf.
Mij lijkt dit wel een beetje denken in problemen. Sowieso is het heel simpel; of de Gemeente verplicht aansluiting op het riool ofwel je hebt toestemming voor een septic tank. Het een gaat niet zonder het ander. Sowieso loos je een Septic tank toch niet direct op open water? Ik dacht dat die dingen periodiek werden geleegd (wat weinig nodig is als hij goed werkt) of dat je er een helofytenfilter of iets dergelijks achter zet - in welk geval er geen zorgen zijn om de kwaliteit van water. Ook 10 houtkacheltjes zijn natuurlijk niet nodig, er zijn zat betaalbare warmtepompen, vaak nog met subsidie ook.

Persoonlijk denk ik vooral dat het draait om met welk uitgangspunt je aan de slag gaat. Als je budget off-grid wilt ontkom je inderdaad niet aan stoken met de houtkachel en koken op gas. Maar zelfs dan nog zal de stroomvoorziening voor een laptopje best beperkt zijn met een klein zonnepaneeltje en een enkele 12 volt accu. Dat is een bepaalde levensstijl die je moet aanspreken. Persoonlijk zou ik dat onnodig beperkend vinden als een wijk verderop reeds elektra en riolering in de grond ligt en je de optie hebt om een aansluiting te krijgen.

Luxe off-grid kan natuurlijk ook met een flinke powerwall, een zuinige grond/water warmtepomp en een regenwaterfiltratiesysteem. Echter niet alleen zijn de kosten daarvan hogere, je zit alsnog aan beperkingen. In een periode van weinig licht zul je vermoedelijk moeite hebben om de panelen en de accu voldoende stroom te laten leveren voor de warmtepomp - tenzij je overdreven veel panelen aanlegt.

Mij lijkt dan (in een land als Nederland dan hé), de enige logische keuze om gewoon een aansluiting te kiezen - als de gemeente die optie mogelijk maakt -. Dat scheelt op de korte en lange termijn gewoon gedoe en kosten. Daarnaast kun je natuurlijk altijd een backup systeem maken in de vorm van een houtkacheltje of een 12v systeem in je Tiny house.

Overigens kan ik me vinden in veel kritische vragen in dit topic, toch denk ik er wel positief over in het algemeen. Zowel de klimaatdoelen als de oververhitte huizenmarkt dwingen gemeentes steeds meer om te kijken naar alternatieve woonoplossingen. Dat betekend niet dat je zomaar toestemming krijg om ergens huisjes neer te plempen, maar ik denk dat het de komende jaren wel makkelijker wordt om dit soort projecten uit te onderhandelen met de Gemeente.
 

Erny

Last (wo)man standing
Het lijkt me ook niet dat @DeMol daar allemaal uitgebreid antwoord op hoeft te gaan geven. Denk dat als er mensen echt geïnteresseerd zijn dat ook via pb (of mail e.d.) afgehandeld kan worden. Volgens mij was de post bedoeld om te kijken of er hier ook mensen waren die geïnteresseerd zijn om aan zo'n project deel te nemen.
En dat daar natuurlijk een heleboel vragen bij naar boven komen is niet meer dan logisch maar hoeven hier natuurlijk niet beantwoord te gaan worden.
Het zou natuurlijk wel leuk zijn om wat meer in's en out's te vernemen. :cool:
 
D

Deleted member 4033

Gast
Dag iedereen,
Uiteraard ontstaan er veel vragen bij dit soort projecten, vragen waar ik/we grotendeels wel antwoord op hebben.
En ja, zo'n soort project aangaan waar je een hoop onzekerheid tegemoet gaat en waar in principe een hoop geld in moet is heel spannend en ik snap dat er veel mensen zijn die dit niet verstandig vinden etc.
Echter zoals @Erny terrecht stelt ga ik nu geen essey schrijven over het wel-en-niet van dit project ;).
Mocht er echt serieuze interesse (met de door mij bovengenoemde zaken in acht) zijn dan voel je welkom om me even een PB te sturen.
Hopelijk kunnen we na het lockdown feestje een meeting bijeen krijgen met de huidige geïntegreerden en de eventuele mensen die vanuit dit lijntje interesse hebben.
Groetjes,
DeMol
 

drent

Diehard Prepper
Geen optie voor mij, maar wel interesse in hoe dit project verder gaat. Updates hier plaatsen als mogelijk zou fijn zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan