• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Q&A Questions and answers

Dreutel

Prepper goeroe
Tinctuur van zweedse kruiden:
Bij pijn in de gewrichten kunt u een compres leggen. Eerst wrijft uw huid in met goudsbloem zalf ( deze zalf zorgt ervoor dat de alkohol in uw mengsel niet inbrandt op uw huid ). Dan legt u er een compres op van zweede kruiden gedurende 4 uur. Na de 4 uur kunt u het weg nemen en uw huid inwrijven met wat talkpoeder om de jeuk weg te nemen.

Beste @janvanloon: maakt het nog uit welke Zweedse kruiden je hiervoor gebruikt?
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja, die was mij ook onduidelijk... ;)
En ik mis ook de vermelding welke delen van de diverse planten gebruikt moeten worden voor welke toepassing. Dit kan nogal verschil uitmaken.
Bijvoorbeeld in het geval van de Smeerwortel. Deze wordt vaak genoemd en ook is er sprake van een Smeerworteltinctuur. Wat moet er gebruikt worden van de plant... blad of wortel?
Waarvan en hoe wordt die tinctuur gemaakt? Hier zijn ook zeer verschillende methodes voor.

Evenals de genoemde Goudsbloemzalf... hoe is deze samengesteld?

Misschien een apart topic wijden aan het maken van tincturen en zalven? Dan blijft het ook wat overzichtelijker (als zo'n topic er al is heb ik nix gezegd).

En je eerste zin:
Bij de thee is: 1 overvolle theelepel kruiden op 1/4 liter water
Zou je daarbij kunnen vermelden of het gaat om de ingrediënten in gedroogde of verse vorm?

(En ben zelf wel nieuwsgierig naar je bron, komt dit uit je eigen verzameling of een boek?)

Gezien je pas bij de B bent komt deze ook vast nog wel langs maar wilde hem alvast vermelden omdat deze mij vaker geholpen heeft:

Zwarte Besblad Thee (gedroogd of vers) bij hoesten en keelpijn.

Op naar de letter C... :)
 

janvanloon

Senior Prepper
ok :)
Het is een eigen samengesteld werkje :). Mijn moeder/grootmoeder zijn jaren lang bezig met boeken en kruiden geweest, vandaar dat ik er ook zo wat ingerold werd :) het is eigenlijk door een posting van J.J. dat ik het hier gepost heb. Buiten de kennis die doorgegeven is vind ik de meest bruikbare boeken die van maria treben. Met de tijd begon ik te merken dat er toch dingen waren die je vergeet... dus optypen ( nog op een typmachientje ) en bundelen. Nu alles terug overtypen ;)

Dit is nog maar het begin :) werkje van lange duur maar dat geeft niets.
Eerst het ziekte beeld dan komt er een deel over de kruiden afzonderlijk en zo verder ;) Wat er hier staan zijn nog maar 4 pagina's uit de bundel van meer dan 400 pagina's :)


Voor thee, compres, tinctuur, word het blad gebruikt ( soms ook bloem maar dat staat er dan bij ). de wortel is meer voor een koud water aftreksel omdat het veel harder is en langer moet trekken.

Droge kruiden!!! Het verschil tussen gedroogde en verse kruiden is niet zo groot. Alleen de hoeveelheid gaat verschillen ( droge kruiden verkruimelen meer dus gaat er ook meer van in de lepel :p ).
Het liefst ( ik persoonlijk ) droog ik alles zo snel mogelijk. Da bewaart beter ;) Vandaar ik ook al in de eerst post geplaatst had dat men eerst de kruiden uit een natuur winkel moet halen ( en later en gaande weg kunt leren om ze te vinden in de natuur ). Paardestaart is hier een goed voorbeeld van. Er zijn twee soorten, 1 goed, de andere licht giftig... Het verschil tussen die twee zie je in de winter ( terwijl je hem in de lente moet plukken ). Dus er is toch wel een hoop ervaring voor nodig.

Goudsbloemzalf:
Ik neem olie, verwarm deze en doe de bloemen erbij ( niet koken ), als ze mooi verzadigt zijn van de olie gaat het in een pot en in een donkere koele plek ( dagelijks flink schudden ).
na een 3tal weken heb je goudsbloem olie. Deze olie gaat bij bijen was verhit worden om zalf te krijgen.
Normaal is het: 50% bijenwas, 40% amandelolie, 10% kruiden olie.
Bij de goudsbloem ebruik ik 50% bijenwas en 50 goudsbloemolie. Dit word een harde zalf, de bijen was smelt door de lichaams warmte.

Zweedsekruiden:
deze kun je samenstellen. Maar veel van de kruiden zijn zeer moeilijk te vinden.
Koop gewoon een pak! De meeste biowinkels hebben ze. KOOP NOOIT de flesjes klaargemaakt spul.
Dat is te veel verdunt en doet niet echt iets af. U koopt de kruiden, doet ze in een fles en gooit hierover een fles graanjenever.
Hoelanger u dit laat staan, hoe krachtiger word het spul :p ik heb der hier staan van 12 jaar oud ( die ondertussen moet verdunt worden bij jenever omdat ie te krachtig is :p )
 
J

J.J

Gast
Beste @janvanloon ,,,,,,, @Druideman,

Dit zal een onmogelijkheid zijn een droom om mijn prinsje te helpen.

Graag Uw hulp bij de zware overgevoeligheid van maag en slokdarm voor mijn vrouw, de maag vertraagd haast niets mee overal krijgt ze zuurbranden door de maag en slokdarm zijn overgevoelig en moeten tot rust gebracht worden.
Het liefst dat de zelf genezende werking van het lichaam word gestimuleerd dat zou het mooist zijn, maar dat zal wel bij een droom behoren die niet te verwezenlijken is.

Maar ze heeft nog genoeg andere dingen, waar u mijn duifje haar leven mee dragelijker mee kan maken.
Een paar dingen heb ik al ontdekt in uw topic.

Haha het woordje U gebruik ik omdat ik het mooi vind bij het totaal plaatje van de @Druideman
 

janvanloon

Senior Prepper
Er zijn weinig producten in de winkel die echt helpen ( en die idd freaking duur zijn ) en je moet ze lange tijd gebruiken.
Het nadeel is ook dat je via zwembad, gebruikte schoenen ( waar je schimmel eigenlijk al in zit ) snel kunt terug krijgen.
Het is ook niet alleen de nagels... als je het niet verzorgd loopt het verder tussen de tenen ( zwemmers tenen is ongeveer hetzelfde ).

Er zijn twee gekende middelen ervoor:

Tea tree oil
Breng deze een paar keer per dag op je nagel aan. tea tree werkt sterk ontsmettend en bacterie dodend.
Maak voor het aanbrengen eerst de tenen en nagels schoon.
De olie 10 minuten laten in te trekken.
Blijf dit alle dagen doen herhalen, ook wanneer er een gezonde nagel gegroeid is.
Ga dan nog twee tot drie weken door.

Oregano olie
Deze olie is schimmelbestrijdend.
Je moet er wel mee opletten want oregano-olie is erg krachtig en kan irriterend zijn voor de huid ( nooit onverdund gebruiken ).
het verdunnen kun je met amandelolie ( men zegt vaak olijf olie maar deze geur sterk... ).
Wrijf over de aangetaste nagel en teen en probeer deze daarna zoveel mogelijk in open lucht te houden.

Het is belangrijk dat je de voeten droog houdt en zuiver. Werken met kruiden olie of tea tree heeft een lange tijd nodig.
Wat ik uit persoonlijk ervaringen kan aanraden zijn de producten van Gehwol.
Zij hebben diverse zalven ( met kruiden ) voor de voeten die ook werken.
 

Erny

Last (wo)man standing
@janvanloon Je mag mijn vragen uit het andere topic wel hierheen laten verplaatsen zodat het daar weer opschoont. :)
Overzichtelijkheid en leesbaarheid is in zulke topics wel belangrijk en teveel reacties maken het topic troebel dus goed initiatief om een vragen/opmerkingen topic in te stellen.

Succes met de onderneming om die 400 pagina's vast te leggen. :cool:
 

sterredag

Prepper goeroe
@janvanloon

Jij schijnt best wat verstand te hebben van kruiden. Nu heb ik een vreemde allergische reactie (wat geen allergie mag heten) wat het meest overeenkomt met "uitgestelde druk uctaria en warmte-allergie". Ik slik hier antihistamine tegen.
Nu werken de "goedkope" antihistamine niet. Dus heb ik weer andere gekregen. Ik heb nu wel een jaarvoorraad aan backup. Maar als de SHTF dan heb ik na een goed jaar toch een probleem.
Weet jij misschien kruiden te noemen die mij hiermee kunnen helpen?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag beste @janvanloon

Heb je ook een natuur recept voor het laten weg smelten of oplossen van Nier, Lever en Blaas stenen.

Ook zie ik graag een natuur middel om het lichaam op te schonen.
Ik weet de dat eigenlijks in de Lente/zomer moet omdat de natuur op het juiste moment zijn kracht Tot beschikking van de mens geeft,,,, ha ha dan kan ik me daar alvast op voor bereiden door de lessen van jou.

Mhg,
J.J
 
Bovenaan