• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Quad als BOV, geschikt of niet?

Rataplan

Mankinds only hope
Beste preppers,

Zo af en toe heb ik de mogelijkheid om quad te rijden,( yamaha) en viel me op dat het echt ontzettend vernuftige machienes zijn.
Krachtig, wendbaar, compact en snel.
Je kan werkelijk waar overal over en door, uiteraard zijn er grenzen zoals diepe sloten met stijle kanten, te dicht bos/struikgewas kanalen/rivieren e.d.
Overigens zijn er modellen van can-am quads voorzien van drijfvermogen waardoor je bereik nog groter wordt.
Afhankelijk welk model je kiest zijn ze voorzien van sterke motoren, vloeistof gekoeld, aangedreven door een zeer duurzame v-riem, inschakelbare 2/4 wiel aandrijving soms met diff lock optie, motorrem, stuurbekrachtiging, onafhankelijke vering, 12 volt aansluiting etc.
Aan en opbouw mogelijkheden zijn er genoeg;
Bagage rekken, koffers, aanhanger en diverse landbouw apparaten.
Voor het vervoeren van je basis materiaal en brandstof heb je meer dan genoeg plek.
De compactheid bied veel voordelen zoals korte draaicirkel, wendbaar, behoorlijke hellingsgraad kan die aan, eigenlijk meer dan dat ik tot nu toe zelf durf te berijden, tussen de bekende paaltjes door waar de auto niet verder kan/mag, ligt aan de opbouw anders denk ik dat je ook nog wel onder de meeste slagbomen door kan.
Quads zijn verkrijgbaar in zowel één als twee persoons uitvoering.

T.o.v. het gebruik als BOV middel zitten er ook wat nadelen of beperkingen aan.
* Het blijft techniek dus het kan kapot.
* Het maakt behoorlijk lawaai. ( benzine)
* Brandstof afhankelijk ( benzine of elektra)
* Kwetsbaar als persoon, net als op een motor
* Onderhevig aan de weersomstandigheden
* Lopen redelijk warm ( minst erg van de nadelen) af en toe staan helpt en ‘s winters is het juist weer fijn. :)
* Nieuw erg kostbaar ( zeg €10.000)

Tweedehands zijn ze zeer goed verkrijgbaar en al een stuk betaalbaarder.
Oudere basis modellen hebben soms nog wel opties als diff lock, dus kan interessant zijn om voor minder geld meer te krijgen.

Quads worden vaak vervoerd op een aanhanger of achter op/in een pickup truck.
Een combinatie van beide als start bij vertrek geeft later een extra optie, wanneer vervoer met de auto bijv. niet meer mogelijk is. ( file)

Al met al zie ik persoonlijk best mogelijkheden en voordelen t.o.v. andere vervoersmiddelen en maakt het voor mij een geschikte optie.

Zou het voor jou een optie zijn ( los van de aanschaf prijs) om te gebruiken als BOV ?


Rataplan
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb een Quad met trekhaak voor een klein aanhangertje. Laten we zeggen tot 350kg. Ideaal als bov lijkt me.

Alles kan kapot dus ook een Quad maar met wat service en onderhoud zal het niet veel van een ander voertuig verschillen.

Het is nu even wat gedaald op mijn prio lijstje door aanschaf van andere zaken, maar er komen zeker nog twee weg quads bij. Ideaal voor korte ritten, boodschappen, verkeer en parkeren in de buurt van drukkere plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Niels

Mankinds only hope
Ja, dit lijkt mij wel wat.
Sowieso heb ik niet zo veel met auto's.
Je kan ook een auto wegstrepen t.o.v. een quad... als vergelijk 1 op 1 vind ik het zo gek nog niet.
Afstanden overbruggen is minder comfortabel, oke, maar he hebben het ook over BOV, dus in SHTF situatie.
Dan zie ik hier zeker iets in!
 

Flos

SHTF Expert
Een geluk dat je er bij schrijft afgezien van de prijs. Wat koop je een fulloptium betaal je al hou het dubbel.
Maar goed ik heb er wel al mee gereden maar ik ben nog nooit eigenaar geweest van zo een motor op vier wielen.
Ik zou er wel een willen voor BOV maak ik er een aangepast karretje voor. Best met dubbel as.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Een geluk dat je er bij schrijft afgezien van de prijs. Wat koop je een fulloptium betaal je al hou het dubbel.
Maar goed ik heb er wel al mee gereden maar ik ben nog nooit eigenaar geweest van zo een motor op vier wielen.
Ik zou er wel een willen voor BOV maak ik er een aangepast karretje voor. Best met dubbel as.

Ik rijd yamaha kodiak 450 cc met alles erop en eraan op diff lock optie na.
Basis quad zonder toebehoren zit rond €10000.
Zou voor mij meer dan genoeg quad zijn zeker voor in Europa.

Als kar vind die in het filmpje wel interessant, enkel te hoog ( instabiel) blijkt ook later, verder volgt die netjes.

 
F

forumlid 1447

Gast
Klein nadeel, tov auto, als je met 4 mensen bent, is 1 auto genoeg.. Maar met 4 mensen op een Quad...


Weer een bord minder. ;)
Persoonlijk vindt ik een Quad te kwetsbaar voor de bestuurder, val je niet, dan horen ze je aankomen,
en kunnen je makkelijk afstoppen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een Quad met trekhaak voor een klein aanhangertje. Laten we zeggen tot 350kg. Ideaal als bov lijkt me.

Alles kan kapot dus ook een Quad maar met wat service en onderhoud zal het niet veel van een ander voertuig verschillen.

Het is nu even wat gedaald op mijn prio lijstje door aanschaf van andere zaken, maar er komen zeker nog twee weg quads bij. Ideaal voor korte ritten, boodschappen, verkeer en parkeren in de buurt van drukkere plaatsen.

Inderdaad, een quad kan ook nu zeer nuttig zijn zowel in de stad als in het buiten gebied.
Hij hoeft dus niet in een hoekje van de schuur te staan wachten totdat het moment daar is.

Afstanden overbruggen is minder comfortabel

Snap je punt.

Ligt er maar net aan waar je kan rijden en met wat voor auto.
Met een autobahn afgestelde audi station over landweggetjes in bijv. de Ardennen zit ik liever op een quad.
In het geval dat hals over kop iedereen weg moet en in zijn auto springt is het zo klaar op het gladde asfalt...

Ik zou er wel een willen voor BOV maak ik er een aangepast karretje voor. Best met dubbel as.

Dat lijkt mij ook zeker de moeite waard.
Al is het voor extra personen vervoer, dan kan je gerust met 4 op pad.

Persoonlijk vindt ik een Quad te kwetsbaar voor de bestuurder, val je niet, dan horen ze je aankomen,
en kunnen je makkelijk afstoppen.

Te voet, te fiets, te paard, met de motor.
Sommige zijn stiller, minder kwetsbaar dat niet.
Met een auto, hoor je ook aankomen en is vrij snel/gemakkelijk te stoppen.
Het is denk ik ook deels een illusie dat een auto je echt veiligheid bied.
 
D

Deleted member 197

Gast
Er staan regelmatig gebruikte gepanserde auto’s (bmw/mercedes) op marktplaats voor 10.000-15.000€

Daarin zit je echt veilig.
 

Ray

SHTF Expert
Het is maar net waar je je wilt verplaatsen.

Weg komen met een quad gaat erg traag en weggetjes waar zelfs een normale auto meestal overheen kan zijn echt overal.

Er zijn in Europa nauwelijks plekken waar niet om de 2 km een vorm van weg ligt geschikt voor normale auto's. Dankzij bosbouw en landbouw. Met een vorm van 4 x 4 kan dat ook na zware regenval en andere ellende die mogelijk problemen kunnen veroorzaken, dus daar rijdt de boswachter, boer en houtkapper in. Je moet voor de gein eens met Google Maps satelliet of Earth eens echt inzoomen op heel veel gebieden in NL, BE, FR, DE, Zweden, Noorwegen, SP, Oostblok. Pas diep in Roemenië, Wit Rusland en noordelijk en ver oost Rusland kom je nog uitgestrekte gebieden tegen zonder paden waar je met een auto niet kan komen.

Echt Cross Country gaan is gewoon veel te moeilijk als het gaat om snel weg komen, waarbij wij preppers waarschijnlijk nog voor de grote meute aan gaan. Kost ook bakken brandstof en dan nog een aanhangertje erachter maakt het niet beter. Actieradius wordt dan heel beperkt.

Zit je al in een gebied en wil je daar je mogelijkheden vergroten, dan is zo'n multifunctionele minitractor natuurlijk weer heel handig.

Dat zijn mijn 2 centen.

Er is geen plek binnen een straal van een paar km (behalve bergtoppen, meren, zee, ed.) van hier tot ergens 1500 km verder, waar ik niet met de Panda zou kunnen komen. Volle tank en 5 x 20l jerrycan is meteen ook 2000++km actieradius, met kar en max 800 kg lading als 't moet.
Modder, sneeuw en ijs kunnen roet in het eten gooien, dat zeker, maar geldt voor ieder voertuig en dan is het maar hoeveel centjes wil je er tegenaan gooien om in slechtere omstandigheden alsnog voort te kunnen.

Ideaal zou toch meer een niet te opvallende 4x4 zijn, goede bandjes eronder, liertje voorop, kar en dat is tweedehands voor en handig iemand nog wel te regelen voor de prijs van één complete quad set.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Ray

Traag???
Ik lees dat mensen te voet of met een fiets willen vertrekken.

Quad zit met een seconde of 10 aan de 100 km per uur.
Je redenatie over een auto is in ideale omstandigheden. Wegen zijn als fuiken, je rijd je er sowieso een keer op/in vast.
Files, mensen die ervoor lopen/fietsen ( stedelijk), buiten de gebaande wegen gaat het echt niet snel en neemt het risico op brokken/pannen erg toe.
Op een 4x4 na misschien, kan je niet ineens afwijken van de weg.
Ken je die greppeltjes in de berm om te voorkomen dat je naar een parallel weg kan oversteken, daar geraakt 90% van de auto’s al vast, zelfs nu het gras etc kurkdroog is.
Een fietspad, voetpad nemen met een auto gaat je niet lukken.
Het land is bezaaid met dwarsbalken ( natuurgebieden) paaltjes bij overgang naar fietspad, bosweg, privé weg, fietsgangers tunneltjes, bruggetjes etc.
Je top snelheid en actieradius mag dan groter zijn en op de autobahn of route du soleil ben je beter af met een auto, totdat de grenzen worden gesloten of tolpoortjes geblokkeerd worden, een groep mensen hun auto’s dwars op de weg zet etc.
Het risico op vast lopen met een auto is gewoon erg groot en de flexibiliteit ervan ( op 4x4 na) is erg klein.
Vaak heb jij het over landweggetjes en dat je zo in Duitsland bent, wat nu als het zo is dat je juist naar het westen moet, dan ga jij niet als eerste aankomen met je auto.
Probeer Den Haag, Ijmuiden of Hoek van Holland maar eens te bereiken op vrijdagmiddag 17:00.
Ik zit met een quad hoogstwaarschijnlijk al op de boot naar Engeland wanneer jij bij Utrecht op je panda dak staat om te kijken hoe lang de file is :)

Wanneer dan toch inderdaad een autootje dan een suzuki jimny of lada niva daarmee kan je nog wel redelijk manoeuvreren of een citroën 2cv met terreinbanden:thumbsup:
 

petroman

SHTF Expert
@Rataplan, volgens mij lees je niet wat @Ray je wil vertellen.

Een quad komt ook niet over een sloot met beetje diepte en kanten, denk aan die langs snelwegen.
Ja in YT wel en allerlei parcours. Maar niet met volle bepakking de boot halen naar de UK.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Papillon

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Met name de actie radius vind ik een van de belangrijkste dingen voor een bov. Zelf wil ik ooit nog een diesel motor kopen, zoiets als de jp 8 van de Amerikaanse mariniers.
Of een Track T-800CDI

Zon quad vind ik een instabiel hobbelig ding.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Met name de actie radius vind ik een van de belangrijkste dingen voor een bov. Zelf wil ik ooit nog een diesel motor kopen, zoiets als de jp 8 van de Amerikaanse mariniers.
Of een Track T-800CDI

Zon quad vind ik een instabiel hobbelig ding.

Een goede quad is alles behalve instabiel, hobbelig is alleen het wegdek. De quads waar @Rataplan op doelt zijn echte sterke werkpaarden welke je over bijna ieder soort terrein je naar je bestemming brengt, niet die chinese speeldingen zonder dif.

Het is niet voor niets dat de Noorse burgerwacht er een aantal in gebruik heeft voor in nood situaties. Je kan ze ook uitrusten met rups eenheden en ze worden ook vaak gebruikt om sneeuw mee te schuiven, juist op stukken waar je moeilijk kan komen.

Een vriendin van mij woont in een of ander gat en de ambulance helikopter kon nergens landen door het slechte weer, er lag een hele zooi sneeuw op de wegen waardoor de ambu haar huis niet kon bereiken. Toen heeft haar man haar op de aanhanger gehesen welke achter de quad hing en haar zo naar de ambu gereden. Zij, en haar kind welke in de ambu is geboren hebben geen letsel opgelopen tijdens het transport op de quad :p

Natuurlijk is een auto makkelijk en veiliger, maar het echte gevoel van veiligheid in een rijdende kooi is ook maar schijn, zeker in de meer stedelijke gebieden. Dat enige echte methode van veilig jezelf verplaatsen is teleportatie :D
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Dat is lastig te zeggen want er zijn verschillende quads voor verschillende doeleinden en over welke wegen ga je rijden. Daarnaast zijn er racequads met 5-6 liter tankinhoud maar ook quads met 16 liter tankinhoud.

Ik kan twee voorbeelden geven.

De eerste op de weg een Kymco 250cc verbruikt bij normaal gebruik zo'n 5-6 liter per 100km.

Een 450cc Yamaha Kodiak op onverharde wegen verbruikt ongeveer 10 liter per 100km.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik volg op FB een jager uit Texas die ook met een Quad + aanhangertje er op uit gaat. Wat die wel niet allemaal op/achter dat ding sjort. Hele luxe kampuitrusting + voedsel en water voor 3 personen en 3 honden, vuurwapens, handbogen en dan nog de buit mee terug. Veelal zwijnen en wat herten. En ja, soms zit ie vast. Met een lier voorop zo opgelost.
Er is veel mogelijk met een Quad, dat heb ik inmiddels wel door. En veiligheid, ja wat is veilig? Een auto is ook niet veilig als er een sukkel op schiet raak je ook gewond en in het ergste geval tussen 6 plankjes. Dagelijks is er bewijs dat auto's niet veel veiliger zijn dan een fiets. Op een fiets ben je kwetsbaarder. Dat wel.
Met een Quad zie je meer om je heen en boven je. Is ook makkelijker te verstoppen dan een auto.

Ja, ik zie wel voordelen in een Quad als BOV. Maar niet voor mij, gas zit rechts :(
 

Niels

Mankinds only hope
Actieradius is inderdaad wel een punt. Met 5 x 20L jerrycan op een quad zie ik niet voor me.
Nu doe ik dat in de auto overigens ook niet, heb ik 3 x 20L als het moet, maar goed, in de auto gaat een goede 40 l brandstof.

Nu ben ik het er wel mee eens dat als er file staat en bij SHTF situaties je echt wel dikke winst hebt op een quad of motor.
Ik heb jaren motor gereden, en tussen de file doorrijden scheelt erg veel, en dan bedoel ik niet die degelijkse files,
maar lange stilstaande files. ook ergens even tussendoor enz. heb ik zoveel winst op gehad.
Omdat ik het zelf met de motor mee heb gemaakt weet ik dat het zo is.
Enige nadeel met de motor was 17 liter, en 1:14.
Met een quad zou je wat brandstof mee kunnen nemen in jerrycans, maar ook beperkt.
Hangt natuurlijk ook van je situatie af en hoever je moet.
Wat @Papillon aanhaalt is ook interessant op diesel omdat die stukken zuiniger zijn.
 
Bovenaan