• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Radio-communicatie in 2022

Xorcon

Prepper
Ik wilde deze vraag stellen in een andere draad, maar die was ondertussen te oud. Dus vandaar een heel nieuw onderwerp.

Ik ben wel benieuwd wat ondertussen de meningen zijn over het nut van een zend-licentie.

Zelf heb ik helemaal geen achtergrond met radio, maar heb recent toch 2 baofengs gekocht voor in de BoB. Ook aangemeld voor de cursus. Want ik realiseer me dat de kennis die bij de licentie hoort vele malen waardevoller is dan die radiootjes.

Mijn eerste gedachte was om die porto's te hebben in geval dat het gsm netwerk wegvalt en ik en mijn vrouw gescheiden raken. Nu ik er meer over leer zie ik veel meer mogelijkheden (niet perse voor die kleine radiootjes) . Ben bijvoorbeeld ook geïnteresseerd in het versturen van emails over radio (winlink oid).

Dat gezegd hebbende, ben ik niet van plan om dit een belangrijk deel van mijn dagelijks leven te maken. Ook begrijp ik dat er echte beperkingen zijn aan de technologie.

Dus samengevat is mijn vraag:
Is radio communicatie nog interessant voor een prepper in 2022? Of is dit een achterhaalde gedachte?


Verstuurd vanaf mijn H8416 met Tapatalk
 

hans013

Senior Prepper
Ach, laten we het er op houden dat het zo belangrijk is als je het zelf wil maken. Als zendamateur vind ik het belangrijk.

Daarnaast is de korte golf in een keer heel druk geworden de laatste dagen met de ellende in de Oekraïne. Ook regeringen vinden (simpele analoge) radio verbindingen blijkbaar nog betrouwbaar en belangrijk.

Alle gekheid op een stokje, met het behalen van een novice licentie gaat er een wereld voor je open.
 
Bovenaan