• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mayo

Last (wo)man standing
Naar aanleiding van de challenge van vorige maand vandaag 2 regentonnen aangeschaft van 250ltr (elk). ;)

Is er iemand die iets aan de regenwater-opslag doet om algen te voorkomen?

Ik heb dat tot nu toe nooit gedaan, maar met deze hoeveelheid zal het water waarschijnlijk langere tijd in de tonnen zitten en dan krijg je ongetwijfeld algen. Op zich niet dodelijk, maar als ik het kan voorkomen zou dat weer schelen :)
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Is er iemand die iets aan de regenwater-opslag doet om algen te voorkomen?
Donker houden, héél erg donker. Dat scheelt al heel veel. Een regenton is gelukkig meestal niet zo doorzichtig zoals een IBC-tank bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

PBear

Mankinds only hope
Ik heb mijn regenwater opvangvat binnenshuis staan in een koele wasruimte met dichte gordijnen. Behoorlijk donker dus. Ook heb ik een scheutje bleekmiddel toegevoegd. Na c.a. 6 maanden nog geen algengroei.
In een ander drinkwateropslagvat op zolder bleek na de warme zomer afgelopen jaar wel algengroei te hebben plaatsgevonden, ondanks dat het een donkergroene regenton is en verder niet aan direct zonlicht blootgesteld.
Koel en donker bewaren blijkt dus algengroei te voorkomen, In hoeverre toevoeging van chloorbleekmiddel heeft geholpen kan ik niet vaststellen. Dat zit er met name in om bacteriengroei tegen te gaan.
 

Mayo

Last (wo)man standing
De plek waar ik ze had bedacht staat in ieder geval in de schaduw, dat scheelt al iets hoop ik.

Ingraven.. hm, moet ik eens over nadenken.. Gaat dat wel goed dan als de ton leeg is?
Of krijg je dan hetzelfde effect van als je een zee-container ingraaft? Hint: dat loopt niet goed af :eek:

@PBear Ah, ik zat zelf inderdaad ook aan chloor of pool shock of zoiets te denken ;)

Iemand anders die nog iets gebruikt waar ik nog niet aan gedacht heb? :cool:
 

martin

Mankinds only hope
Iemand anders die nog iets gebruikt waar ik nog niet aan gedacht heb?

Ik heb er een "in serie" staan op mijn regenafvoer met een overloop
De invoer loopt tot aan de bodem zodat het water vanuit de onderkant wordt aangevoerd.
Aan de bovenkant zit de afvoer die uitkomt op een sloot.
Het is een gesloten systeem en het is (redelijk) lichtdicht.
Omdat het regelmatig regent en ik ook regelmatig gebruik maakt van het water (ik gebruik het voor de tuin) is de kans op algen naar mijn idee zeer beperkt.
Ik heb in ieder geval na 4 jaar nog geen algen gezien maar hij is wel een beetje "glibberig" aan de binnenkant na verloop van tijd.

Het nadeel van deze methode zou zijn dat in geval van een droge periode ik een lege regenton zou hebben.
Het voordeel is dat je water bespaar en het vrijwel altijd "vers" is.
 

Flos

SHTF Expert
Mijn regen water opslag zit ook onder de grond. De grootste is 20.000l wordt gebruikt voor als en nog wat. Wc doorspoelen douche in de loods dieren drinken geven vierkante meter tuinbakken besproeien gazon besproeien. En moest ik ooit mijn auto gaan wassen zou dat ook met dat water zijn.
Van algen heb ik geen last wel moet zo eens per jaar hem volledig droog trekken en hem uitschrobben. Want er valt naast regenwater ook vogel poep op mijn dak.
Ik heb waterfilters zat in nood kan het natuurlijk drinkwater worden.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Mijn regen water opslag zit ook onder de grond. De grootste is 20.000l wordt gebruikt voor als en nog wat. Wc doorspoelen douche in de loods dieren drinken geven vierkante meter tuinbakken besproeien gazon besproeien. En moest ik ooit mijn auto gaan wassen zou dat ook met dat water zijn.
Van algen heb ik geen last wel moet zo eens per jaar hem volledig droog trekken en hem uitschrobben. Want er valt naast regenwater ook vogel poep op mijn dak. Ik heb waterfilters zat in nood kan het natuurlijk drinkwater worden.

@Flos En als je 'm dan uitgeschrobt hebt, hoe krijg je dan je sop eruit als-ie onder de grond zit..?
Even omkeren kan dan natuurlijk niet o_O
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik heb er een "in serie" staan op mijn regenafvoer met een overloop

Ja, dat wil ik met de mijne ook doen ;)

De invoer loopt tot aan de bodem zodat het water vanuit de onderkant wordt aangevoerd.
Dat klinkt heel 'logisch' , maar waarom eigelijk? :)
Is het omdat er dan meer 'beweging' in het geheel zit?

Ik heb in ieder geval na 4 jaar nog geen algen gezien maar hij is wel een beetje "glibberig" aan de binnenkant na verloop van tijd.
Volgens mij is dat het begin van algengroei LOL

Het nadeel van deze methode zou zijn dat in geval van een droge periode ik een lege regenton zou hebben

Ja, dat blijft een lastige: wanneer gebruik je je water? ;)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Mijn regen water opslag zit ook onder de grond. De grootste is 20.000l wordt gebruikt voor als en nog wat. Wc doorspoelen douche in de loods dieren drinken geven vierkante meter tuinbakken besproeien gazon besproeien. En moest ik ooit mijn auto gaan wassen zou dat ook met dat water zijn.
Van algen heb ik geen last wel moet zo eens per jaar hem volledig droog trekken en hem uitschrobben. Want er valt naast regenwater ook vogel poep op mijn dak.
Ik heb waterfilters zat in nood kan het natuurlijk drinkwater worden.

Niet alleen vogelpoep, ook lood en zink wat zich nog altijd vaak op daken bevind heeft afgifte aan het water. Hoeveel en hoe erg geen idee, maar zeker iets om rekening mee te houden, zodra het (in)direct met eten en drinken te maken krijgt.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Zelf een betonnen waterput onder de grond, ongeveer 6m3. Donker en koel en dus geen algengroei. Wel schimmelvorming in de keel, het gemetselde deel wat tot boven de grond komt. Pomp het af en toe leeg in het riool, nog geen functie voor tot nu toe, enkel dan voor nood. Sowieso eerst filteren en koken ook al ziet het er helder en drinkbaar uit. Heb nog steeds de zwengelpomp op zolder liggen, als ik ooit nog eens de zin en tijd vind dan hang ik hem nig eens op. Mijn tweede wateput, een oorspronkelijk gedeelde met de buren is in het verleden al volgestort met puin helaas, dus onbruikbaar. Zolang shtf geen dijkdoorbraak betekent heb ik wat aan mn watervoorraad, anders wordt het zout water en daar krijg je enkel meer dorst van:confused:
 

Flos

SHTF Expert
@Flos En als je 'm dan uitgeschrobt hebt, hoe krijg je dan je sop eruit als-ie onder de grond zit..?
Even omkeren kan dan natuurlijk niet o_O
De tank is ook van beton. Eens per jaar wordt die leeg getrokken dan kruip ik er in met een handschuur borstel . De wanden worden zo schoon geschopt met water met bleek er in. Een persoon die aan de oppervlakte staat geeft mij telkens vers water aan met bleek en haald het vuile op . Dat schep ik op met een vuilblik.
Het poetsen duurt ongeveer een uur en ik moet minmaal met twee zijn. Ik doe dit altijd net voor er een grote regenbui wordt verwacht.
Eens was ik te laat begonnen ( niet bij de grote tank ) en het water stormde al in de tank toen ik er nog in stond.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
@Flos van beton... ah, ja dan gaat 'even omkeren' natuurlijk sowieso niet :lol:
En groot genoeg om er in te kruipen? Tof! :thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb 3 van die ondergronds tanks. 1 van 20.000l 1 van 8000l en een van 5000l in de kleinste kan ik niet rechtop staan . Maar in de grote kunnen we dansen. Al zou ik geen wals aanraden .
 

Roel

Mankinds only hope
Voor als er geen water meer uit de kraan komt halen we ons water uit de vijver.
Die is afhankelijk van de grondwaterstand en bevatte ook afgelopen zomer altijd voldoende water.
Dat water door een filter en klaar is kees.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb 2 jaar op het zuiden vol in de zon een ibc tank gehad, geen alg gezien. Daarvoor al 2 jaar vol in de schaduw, ook geen alg. Komt misschien door de melasse die er ooit ingezeten heeft. Zit nog steeds een prut laagje onder in. Plak troep o_O Of door dat ik er regelmatig water uithaalde voor de planten/pony's. Ik ken deze bakken ook half doorgezaagd voor waterbakken voor dieren, vol alg. Vraag mij dan af in hoeverre zuurstof een aandeel heeft in algengroei.

Om troep van dak/dakgoot tegen te gaan, spot een wc borstel (nieuwe ongebruikte ;)) in de pijp naar ton/tank. Dit houd veel vuil tegen.

Hier komen nog zeker 2 ibc tanken en nog een paar tonnen. Bedoeling is dat de schuurdouche op 1 van die tanken aangesloten word.
 

imker

Survivor
@Mayo Voor ik zou reageren wilde ik nog even wat dingen nalezen, of wat ik doe overeenkomt met wat gangbaar is. Als je chloor wil toevoegen kan dat het beste in de vorm van bleekwater. Het advies is ongeveer 100 milliliter bleekwater op 300 liter water, later kun je met een actief koolstoffilter het chloor er weer uitfilteren. Indien het water regelmatig wordt gebruikt is dat niet nodig omdat er dan een microcultuur ontstaat die het water helder houdt, hetzelfde idee als met een waterput. Zelf heb ik twee IBC´s van 1000 liter elk aangesloten op pannendak afvoer met kunststof goot, wordt veel gebruik van gemaakt oftewel het water rouleert behoorlijk. Ze staan onbeschermd in de volle zon, wel bovenop enkele kunststof pallets zodat er een emmer onder past. Pompje erin hangen kan ook. Lichte algvorming op de wanden en in de zomer soms watervlooien. Einde zomer haal ik altijd even de stoomcleaner er doorheen. Zelf gebruik ik geen chloor, ik heb 100 liter drinkwater op voorraad en voldoende open water om mij heen. Daarnaast woon ik in een drinkwaterwinningsgebied dus we kunnen altijd nog een gat graven als het moet. In uw geval zou ik indien het water niet voldoende rouleert, kiezen voor vullen met drinkwater en chloor toevoegen.

Groeten, imker.
 

Roel

Mankinds only hope
Ziet er zeer degelijk uit, mooi werk.
We hebben de laatste jaren niet heel erg veel vorst gehad, maar stel dat er weer eens een koude winter komt...?
 
Bovenaan