• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Review 27mc bakkie KPO DX 5000, SWR SX200, Solarcon A99 antenne

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Zoals beloofd mijn review van mijn nieuwe 27 mc installatie.

Allereerst moet ik aangeven dat het voor mij 31 jaar geleden is dat ik online was op de 27 mc, dus moest ik me eerst weer verdiepen in de materie en hardware.

Op Preppers.nl staat veel info door @Communicator gepost, hier heb ik een hoop aan gehad, bedankt hiervoor.

De review:

De bak, KPO DX 5000 is een export bakkie, dus mag je 'm officieel niet gebruiken in Nederland, dat doe ik dus wel.
De reden dat ik dit wel doe heeft te maken met het vermogen (40 watt), ik wil in noodsituaties voldoende power hebben om te zenden, doorgaans staat ie op 4 watt (is dus regelbaar)
De DX 5000 is erg overzichtelijk, mooi display met veel informatie, wel vind ik de dubbele draaiknoppen soms lastig, maar dat is wennen denk ik, de ingebouwde speaker is verrassend goed, maar ik heb toch een externe speaker van KPO erbij gekocht.
Voor de SWR meter ben ik ook voor een KPO gegaan n.m. de SX200, je kan al af met een goedkopere, maar deze vond ik er ook mooi uitzien en hij werkt fantastisch.
De Solarcon A99 antenne werkt goed en ik hoefde hem niet af te regelen, hij staat 1.1 af fabriek, wel is dit voor de FM 27mc frequenties, dus voor andere frequenties heb je een extra antenne nodig die hiervoor is afgesteld.
Het plaatsen was een klein drama, lastig als je dit alleen moet doen, heb eerst een mast van 3 meter geplaatst aan de muur (dit was de enige optie), daarna de antenne, het is slimmer om dit op de grond te doen er daarna mast inclusief antenne monteren, maar als je alleen bent is dat geen optie.
Uiteindelijk is het gelukt.

Het programmeren van de DX5000:
Ik heb een programmeerkabel erbij gekocht (die alleen veel te kort is), de software kan je gratis downloaden en is alleen voor Windows 95 t/m 10, dus moet ik een oude laptop weer uit het stof halen want ik gebruik sinds 5 jaar een MAC.
Voor de software heb ik wat Youtube filmpje bekeken als een gebruiksaanwijzing, de gebruiksaanwijzing van de DX5000 is waardeloos, gelukkig staat er online genoeg.
De frequenties staan standaard op export mode, dus wilde ik die omzetten naar de Nederlandse 27 mc frequenties, dat wilde maar niet lukken, na ruim een uur tobben ging ik online om te kijken wat ik verkeerd deed, blijkt dus dat er in de versie 6 een optie zit om dit via de functie toetsen te programmeren en dat dit niet via de software mogelijk was, handig om te weten.

Alles werkt nu goed en ik heb m'n eerste gesprekken gevoerd, het is overigens niet echt druk op de 27mc maar dat maakt het niet minder leuk.

Conclusie:

DX 5000 is een prima bakkie, als ik een cijfer moet geven een 8
KPO SX200 SWR meter is top, cijfer 9
Antenne Solarcon A99 is geweldig, cijfer 9

Ter info de KPO DX 5000 is ook onder andere merken verkrijgbaar, type nummers zijn anders maar de bak is het zelfde.

IMG_1471.JPG
 

JamHard

Prepper goeroe
Ik heb een programmeerkabel erbij gekocht (die alleen veel te kort is), de software kan je gratis downloaden en is alleen voor Windows 95 t/m 10, dus moet ik een oude laptop weer uit het stof halen want ik gebruik sinds 5 jaar een MAC.
Ik heb zelf ook nodig wat jaartjes op MAC gedraaid en heb me voor het merendeel van de zaken die onder Windows werkten goed kunnen behelpen met parallels, dat naar ik verneem ook gratis is voor MAC.
Misschien dat het een optie is om dit op je MAC te draaien met een virtuele Windows omgeving waar je de installatie in doet.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik heb zelf ook nodig wat jaartjes op MAC gedraaid en heb me voor het merendeel van de zaken die onder Windows werkten goed kunnen behelpen met parallels, dat naar ik verneem ook gratis is voor MAC.
Misschien dat het een optie is om dit op je MAC te draaien met een virtuele Windows omgeving waar je de installatie in doet.

Is in principe niet nodig want bijna alles wat ik nodig heb is er voor de MAC, maar als ik geen oude W7 laptop had dan was dit inderdaad een goede optie:thumbsup:
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Hoe doet de bak het op usb/lsb? Na mijn midland avontuur is het toch weer gaan kriebelen.

Zit nu nog alleen op de FM, op usb en lsb moet ik nog proberen, moet nog effe wennen, tis niet zoals vroeger, er wordt nu op bijna elk kanaal opgeroepen, dat was vroeger alleen op kanaal 14
 

SaintNicholas

Survivor
Zit nu nog alleen op de FM, op usb en lsb moet ik nog proberen, moet nog effe wennen, tis niet zoals vroeger, er wordt nu op bijna elk kanaal opgeroepen, dat was vroeger alleen op kanaal 14
Ik ben ook weer begonnen met CB een paar maanden geleden. Het is inderdaad een wereld van verschil vergeleken met de hoogtij jaren 80. Er zijn b.v. provincies of steden met hun "eigen" kanaal, bijvoorbeeld kanaal 31. Daar wordt op geroepen en lokale chats gehouden. Zoek maar eens op Facebook "kanaal 31"....dan kom je verschillende groepjes tegen. Op kanaal 14 heb ik nog niets gehoord, wordt niet meer als oproepkanaal gebruikt. Op de overige kanalen af en toe mobiele gebruikers te horen maar verder weinig activiteit. Maar waar ik echt veel plezier aan beleef is het DX-en. (DX staat voor Distance X) Wachten op de juiste condities en dan op USB 27.555 luisteren en proberen om op een hogere of lagere vrije frequentie verbinding te maken. Zo heb ik in korte tijd al verbindingen kunnen maken met Italië, Frankrijk, Hongarije en de UK. Er zijn ook clubs waarbij je je kunt aansluiten, b.v. de Romeo Foxtrot DX Club (www.rfdx.eu) Daar krijg je een eigen callsign toegekend die je bij DX verbindingen gerbuiken kunt. En je kunt allerlei informatie opvragen via de website, er zijn clubdagen etc. etc.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Zodra ik mijn draai helemaal gevonden heb ga ik misschien ook DX-en, eerst nog effe aankloten op de standaard 40 kanaaltjes, zal wel je tips effe opslaan, :thumbsup:;)
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Ik heb dezelfde ook v6
hahaha maar alleen ergens gekocht die de alle banden er voor me inheeft gezet :)
in 1x klaar hahaha

en ja hoor prima bak
wordt op hoog vermogen wat warm maar heeft ook een waarschuwing als je te lang kletst :)
dus opblazen wegens over verhitting kan wel maar dan doe je het zelf :p
wat zwakke modulatie op de standaard mic

usb lsb ssb prima

wattage redelijk goed in te stellen met de knop, aflezing klopt echter niet goed, dus afstellen op je swr/powermeter is aan te raden

enige waar je met de v6 wel even aan moet wennen is dat sommige knoppen niet doen wat er op staat maar voor iets anders zijn, wel makkelijk dat die functies daar mee bediend kunnen worden maar wel effe een briefje er bij leggen de eerste tijd hahaha

over dat oproepen op elk kanaal, heb ik al een paar keer een discussie gehad
maar men wil er gewoon niet meer aan 14 en 4 zijn dus useless geworden
zo ook kanaal 9, kom zo af en toe zelf mensen tegen met bak die niet eens weten waar dat voor is die 9

dit is ontstaan na de vergunning toen ( daarvoor gedroeg men zich redelijk verantwoordelijk )
toen kwamen alle puiste koppen er op en was het over en uit, en gingen groepjes op kanaal x zitten en niet eens meer naar 14 om op te roepen

toen ook de animo minder werd, ontstonden er regio en stads kanalen
op elke plaats hebben ze weer een ander voorkeurs kanaal
gevolg
27MC volledig onbruikbaar
zie je het al voor je
geen idee welk kanaal men gebruikt waar je bent op dat moment ( Mobiel )
dus dan maar kanaal voor kanaal gaan blaten ?? en hoepen dat er ergens iemand toevallig luistert

polen Duitsers Italianen Engelsen , zeg maar de rest van de wereld , houd zich nog wel min of meer aan de "regels "
helaas is Nederland een ongeregeld zooitje wat zichzelf ( de CB band ) om zeep helpt op die manier
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde ook v6
hahaha maar alleen ergens gekocht die de alle banden er voor me inheeft gezet :)
in 1x klaar hahaha

en ja hoor prima bak
wordt op hoog vermogen wat warm maar heeft ook een waarschuwing als je te lang kletst :)
dus opblazen wegens over verhitting kan wel maar dan doe je het zelf :p
wat zwakke modulatie op de standaard mic

usb lsb ssb prima

wattage redelijk goed in te stellen met de knop, aflezing klopt echter niet goed, dus afstellen op je swr/powermeter is aan te raden

enige waar je met de v6 wel even aan moet wennen is dat sommige knoppen niet doen wat er op staat maar voor iets anders zijn, wel makkelijk dat die functies daar mee bediend kunnen worden maar wel effe een briefje er bij leggen de eerste tijd hahaha

over dat oproepen op elk kanaal, heb ik al een paar keer een discussie gehad
maar men wil er gewoon niet meer aan 14 en 4 zijn dus useless geworden
zo ook kanaal 9, kom zo af en toe zelf mensen tegen met bak die niet eens weten waar dat voor is die 9

dit is ontstaan na de vergunning toen ( daarvoor gedroeg men zich redelijk verantwoordelijk )
toen kwamen alle puiste koppen er op en was het over en uit, en gingen groepjes op kanaal x zitten en niet eens meer naar 14 om op te roepen

toen ook de animo minder werd, ontstonden er regio en stads kanalen
op elke plaats hebben ze weer een ander voorkeurs kanaal
gevolg
27MC volledig onbruikbaar
zie je het al voor je
geen idee welk kanaal men gebruikt waar je bent op dat moment ( Mobiel )
dus dan maar kanaal voor kanaal gaan blaten ?? en hoepen dat er ergens iemand toevallig luistert

polen Duitsers Italianen Engelsen , zeg maar de rest van de wereld , houd zich nog wel min of meer aan de "regels "
helaas is Nederland een ongeregeld zooitje wat zichzelf ( de CB band ) om zeep helpt op die manier

Dit is mij idd opgevallen, tis niet meer wat het geweest is, mijn doel was en is nog steeds Prepper gerelateerd, dus is het nog steeds een goede investering, had alleen gehoopt dat ik een oude hobby kon herleven, dus niet.
Heb wel al een paar keer de lokale Brandweer gehoord met test oproepen, dit geeft in ieder geval het gevoel dat er naar geluisterd wordt door relevante instellingen.
Ik denk bij SHTF nog steeds de beste manier van communicatie, mits je de stroomvoorziening in een back-up hebt staan.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Ik denk bij SHTF nog steeds de beste manier van communicatie, mits je de stroomvoorziening in een back-up hebt staan.
ik heb oa deze ook met doel - nood voorziening -

maar heb wat geduld obi one, hou de cb band in de gaten en je komt ook bij jou wel een keer er achter hoe ze bij jou in de buurt tokkelen :)
en de zomer komt weer, dus als je een beetje antenne hebt, kan je met deze bak prima gebruik maken van de aankomende propagatie condities en juist heel ver komen

ja hoor, wat anderen ook zeggen
als ik bekijk hoeveel binnen en buitenlandse vrachtwagens alleen al ik hoor en vooral hoeveel duizenden er zijn
en dan alle bedrijven die goedkoop ( hoeven ze geen dure porto's te kopen he ) op deze band hun zaak draaien ( ik hoor hier de hele dag verschillende kraan en bouw machine bestuurders praten met elkaar op de bouwplaatsen )

dus in nood gevallen is deze band ( en de banden die hij verder kan al helemaal ) zeker een goede aanvulling en zal zijn dienst zeker bewijzen
dus de bak is dan wel niet goedkoop, maar in mijn ogen zijn geld waard

en voor mij, bij de stroom storing hier, heeft de band dat al gedaan
binnen 3 minuten wist ik +/- wat de omvang was
zowel vaste stations konden vertellen of de verkeerslichten bij hun wel of niet werkte
en de diverse chauffeurs gaven ook info

natuurlijk zijn andere banden (2m 70cm LPD PMR enz ) ook van groot belang bij SHTF
 

SaintNicholas

Survivor
Dit is mij idd opgevallen, tis niet meer wat het geweest is, mijn doel was en is nog steeds Prepper gerelateerd, dus is het nog steeds een goede investering, had alleen gehoopt dat ik een oude hobby kon herleven, dus niet.
Heb wel al een paar keer de lokale Brandweer gehoord met test oproepen, dit geeft in ieder geval het gevoel dat er naar geluisterd wordt door relevante instellingen.
Ik denk bij SHTF nog steeds de beste manier van communicatie, mits je de stroomvoorziening in een back-up hebt staan.

De 27 mc is nog lang niet uitgestorven hoor. Als je wat meer wilt beleven op 27 mc gebied en het "DX"-en wilt ondernemen dan zou ik mij aanmelden bij de RFDX club.
Op http://www.rfdx.eu kun je je gratis aanmelden en krijg je jouw eigen unieke callsign waarmee je kunt uitkomen op de 27 mc band. Zo organiseren zij ook velddagen waarbij je je apparatuur en (mobiele) antennes kunt proberen, verbindingen kunt maken en kennis uitwisselen. Ook is er elke zaterdagavond een roepronde met allerlei nieuwtjes waarbij je verbinding kunt maken met het clubstation via USB via diverse repeaters in het land. Erg leuk en leerzaam. Je kunt er zelfs een cursus volgen om je N of F licentie te behalen!
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
De 27 mc is nog lang niet uitgestorven hoor. Als je wat meer wilt beleven op 27 mc gebied en het "DX"-en wilt ondernemen dan zou ik mij aanmelden bij de RFDX club.
Op http://www.rfdx.eu kun je je gratis aanmelden en krijg je jouw eigen unieke callsign waarmee je kunt uitkomen op de 27 mc band. Zo organiseren zij ook velddagen waarbij je je apparatuur en (mobiele) antennes kunt proberen, verbindingen kunt maken en kennis uitwisselen. Ook is er elke zaterdagavond een roepronde met allerlei nieuwtjes waarbij je verbinding kunt maken met het clubstation via USB via diverse repeaters in het land. Erg leuk en leerzaam. Je kunt er zelfs een cursus volgen om je N of F licentie te behalen!

Volgens mij had je dit al gemeld:oops:
 

W-O-L-F

Senior Prepper
De 27 mc is nog lang niet uitgestorven hoor. Als je wat meer wilt beleven op 27 mc gebied en het "DX"-en wilt ondernemen dan zou ik mij aanmelden bij de RFDX club.
Op http://www.rfdx.eu kun je je gratis aanmelden en krijg je jouw eigen unieke callsign waarmee je kunt uitkomen op de 27 mc band. Zo organiseren zij ook velddagen waarbij je je apparatuur en (mobiele) antennes kunt proberen, verbindingen kunt maken en kennis uitwisselen. Ook is er elke zaterdagavond een roepronde met allerlei nieuwtjes waarbij je verbinding kunt maken met het clubstation via USB via diverse repeaters in het land. Erg leuk en leerzaam. Je kunt er zelfs een cursus volgen om je N of F licentie te behalen!

oke, maar dan kan ik niet anders dan even de aandacht vestigen op
www.wacdxclub.com

een van de oudste 27mc verenigingen
ook daar kan je je aanmelden en krijg je een coll sign
Tevens maken die gebruik van teamspeak voor mensen die geen bak hebben of verder weg willen
en via de teamspeak en diverse zenders-radio´s die er aan gekoppeld zijn ( helaas nog te weinig )
kunnen ook mensen uit verschillende regio´s via de band mee doen natuurlijk afhankelijk van hun bereik

de rfdx club is niets mis mee hoor, dat zeg ik niet
maar is niet specifiek op 27mc gericht,
en houd zich voor het overgrote deel bezig met ge licenceerde N en F
De vereniging bestaat uit leden met een N of F licentie en frequente DXers
en het behalen van licentie ligt daar wel toch aardig de nadruk op
nogmaals niets mis mee hoor, maar toch wat weinig 27mc
 
Bovenaan