• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

review: brood uit blik van Conserva.de

Mayo

Last (wo)man standing
Om te beginnen wist ik niet zeker of dit onderwerp onder het forum Reviews thuishoort..? Zo ja, dan graag daarheen verhuizen!

Voordat ik gisteren van @Flos begreep dat je brood en cake ook kunt wecken :p had ik vorige week al een bestelling van het een en ander gedaan op de website van Conserva.de (link: https://shop.conserva.de/en/)

Een van de dingen die ik daar besteld heb is 2 soorten brood in blik, namelijk het Hausbrot en het Landbrot.
(Ja, ik heb ook broodmixen, meel, gist en ook afbakbroodjes etc in huis om zelf brood te bakken, maar hoe ik dat doe als de stroom langdurig uitvalt, daar ben ik nog niet helemaal uit.. )

Voor mij zou het grote voordeel van deze broden van Conserva zijn dat ze kant en klaar zijn en érg lang houdbaar: de blikken die ik heb hebben een THT van 2029!!
Moeten ze alleen wel te eten zijn, natuurlijk :D Dus: vandaag een blik Landbrot opengetrokken.

P1070881.JPG P1070882.JPG het ruikt erg lekker, duidelijk dat er rogge in zit (hou ik van :p)
P1070884.JPG het brood is 10-11cm lang, dus er kunnen zo'n 10 boterhammen uit
P1070885.JPGhet is stevig brood, niet erg luchtig. Lijkt een beetje op... duits roggebrood (?)
P1070886.JPG Het smaakt goed. Béétje aan de droge kant, maar bij bv soep of met spagettisaus iod zou je het zeker zonder beleg kunnen eten. Doordat het een stevig brood is vult het goed:
met een beetje roomboter en wat jam zouden voor mij 2 sneetjes meer dan genoeg zijn als lunch (dat zouden dan 5 maaltijden per blik zijn)

Als ik punten zou moeten geven tussen 0 en 10 dan geef ik het een dikke 8 :thumbsup:
Ik ben absoluut geen broodeter, maar het valt me 100% mee hoe het smaakt.

Met een prijs van €3,95 is het misschien niet goedkoop, maar aangezien ik voorraad met verschillende 'looptijd'* wil is dit voor mij zeker een goede optie.

* met looptijd bedoel ik: niet houdbaar (vers/ 1 week), kort houdbaar(1-3 maand), middellang houdbaar(1-3 jaar), lang houdbaar(5-25 jaar) en ook verschillende opties voor mét en zónder electriciteit.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Roggebrood is gistvrij en daardoor lang goed te houden. Roggebrood kan je ook vrij makkelijk zelf maken.
Hier een goed recept.
Roggemeel is 20 euro per 25 kilo. Voor een roggebrood als deze ben je 40 cent kwijt aan meel.

Wie zelf brood bakt, en dat zijn er best een aantal, koopt meel groot in bij de molen. Scheelt enorm. En je hebt meteen voorraad. Je kan wat verschillende melen nemen en door elkaar gebruiken, of noten,zaden en pitten toevoegen.
Brood bakken gaat ook goed in de Dutch Oven en in de wonderpan op een petroleumstelletje.
 
F

frans81

Gast
IK denk dat het een goede investering is voor de lange termijn . 3,95 en lekker vast voedsel en Ruim 10 Jaar Houdbaar :rolleyes:
Als er binnen nu en 10 jaar hier in Europa of Nl nog steeds niet de Pleuris ( Shtf ) is uitgebroken dan :hug:

Edit

Ik eet graag Duits Brood en we kopen het heel vaak . Alleen het Vaste Roggebrood koop ik .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
IK denk dat het een goede investering is voor de lange termijn . 3,95 en lekker vast voedsel en Ruim 10 Jaar Houdbaar :rolleyes:
Als er binnen nu en 10 jaar hier in Europa of Nl nog steeds niet de Pleuris ( Shtf ) is uitgebroken dan :hug:.

Precies mijn idee! :p

Roggebrood is gistvrij en daardoor lang goed te houden. Roggebrood kan je ook vrij makkelijk zelf maken.
Hier een goed recept. Roggemeel is 20 euro per 25 kilo. Voor een roggebrood als deze ben je 40 cent kwijt aan meel.

Wie zelf brood bakt, en dat zijn er best een aantal, koopt meel groot in bij de molen. Scheelt enorm. En je hebt meteen voorraad. Je kan wat verschillende melen nemen en door elkaar gebruiken, of noten,zaden en pitten toevoegen. Brood bakken gaat ook goed in de Dutch Oven en in de wonderpan op een petroleumstelletje.

ik héb kilo's meel(soorten) én kant&klaar broodmixes en alles wat erbij hoort :cool:
Ik heb 2 broodbakmachines en weet hoe ik in de oven brood bak.

Een wonderpan, daar ben ik voor aan t kijken (toevallig vandaag het review-draadje gevonden :D), een DO heb ik nog niet.
Maar, net zoals @frans81 zegt: dit is 11 jaar houdbaar en staat gewoon voor het pakken..
Dus náást de manieren om brood zelf te bakken wil ik ook graag andere opties.
Wecken lijkt me interessant en deze blikken dus ook.

Zo doet iedereen het op zijn/haar eigen manier ;)
 
F

frans81

Gast
Precies mijn idee! :p

Ik heb eens even door die Link heen gewwwt en die is reuze Interessant . Oa dat Brood in Blikje ( En nog veeeeeel meer haha ) .
Ook heb ik al vaker Brood uit blik Gekregen /gevonden maar die waren zeker 3 x dat Formaat .
Lange smalle Blikken met heerlijk riekend BROOD .
Foto's heb ik helaas niet meer daar ik de naar de Hemel zijnde Harde schijf niet meer kan openen .
En het merk weet ik zo niet meer . Ook dat brood was zeer lekker en Vast .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Ik heb eens even door die Link heen gewwwt en die is reuze Interessant . Oa dat Brood in Blikje ( En nog veeeeeel meer haha ) .

ja.. ik weet er alles van! :lol:

Ook heb ik al vaker Brood uit blik Gekregen /gevonden maar die waren zeker 3 x dat Formaat .
Lange smalle Blikken met heerlijk riekend BROOD .
Foto's heb ik helaas niet meer daar ik de naar de Hemel zijnde Harde schijf niet meer kan openen .
En het merk weet ik zo niet meer . Ook dat brood was zeer lekker en Vast .

oh, jammer dat je het niet meer weet... Mocht je het je herinneren dan hoor ik t graag! ;)
 
F

frans81

Gast
ja.. ik weet er alles van! :lol:



oh, jammer dat je het niet meer weet... Mocht je het je herinneren dan hoor ik t graag! ;)

Maar dat was al zeer oud spul ! Kan goed Defensie gerelateerd zijn geweest en dan grootverpakking .
Er zat ook zo'n Vouwbaar blikkenopenertje opgeplakt ( GePuntlast ) .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Maar dat was al zeer oud spul ! Kan goed Defensie gerelateerd zijn geweest en dan grootverpakking .
Er zat ook zo'n Vouwbaar blikkenopenertje opgeplakt ( GePuntlast ) .


ahh.. ja, daar heb ik ook fijne jeugdherinneringen aan: op vakantie grote blikken krentenbrood!! :thumbsup:

EDIT: mijn vader was beroepsmilitair, dus we kregen altijd dozen vol met blikvoer: jam, boter, brood, maar ook rijst met varkensvlees staat me bij.. Zouden we nu allemaal wát blij mee zijn!
 

Erny

Last (wo)man standing
Was dat geen croissantdeeg uit blik @Flos ? Dat was in de seventies/eighties wel in.
Te lang bewaren van die blikken resulteerde in slecht rijzende croissantjes bleek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Marcov

Prepper goeroe
In mijn kindertijd hadden wij wel eens brood en die was verpakt in blik dat je uitrolde zoals een wc rolletje. Aar ik vond dit niet lekker.

Bedoel je deze?

364206-.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Was dat geen croissantdeeg uit blik @Flos ? Dat was in de seventies/eighties wel in.
Te lang bewaren van die blikken resulteerde in slecht rijzende croissantjes bleek.


haha, te lang bewaren resulteerde in ontploffende blikken in de koelkast! :thumbsup:
 

Erny

Last (wo)man standing
@Marcov Ja, die waren het. En die liet mn moeder dan heel lang in de kast staan (niet eens de koelkast dus) en dan eindelijk werd het blikje aangebroken op een zondag (vast wel na de tht datum) en de boel de oven in, verwachtingen hoog gespannen na al die jaren naar het blikje in de kast kijken, en toen.. miniscule niet gerezen bergjes bruin bladerdeeg.... :lol:
 
Bovenaan