• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Review "COVRT 18" van 5.11 Tactical (30L dagrugzak)

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste mede-preppers,

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een "COVRT 18" rugzak van het Amerikaanse merk 5.11 Tactical. Dit is een (enigszins prijzige) tactische dagrugzak, die speciaal bedoeld is om er onopvallend uit te zien, maar stiekem toch heel veel organisatiemogelijkheden biedt. Zie ook de pagina van de producent: http://www.511tactical.com/covrt-18-backpack.html (daar staan ook gebruikersreviews bij).

Ik heb onderstaande review geschreven omdat ik graag wat terug wil doen voor de enorm hulpvaardige leden op dit forum die mij al met zoveel kennis en adviezen geholpen hebben (jullie weten wie jullie zijn). Ik probeer hier eerst alle verschillende aspecten uitvoerig te bespreken, en aan het eind geef ik een samenvatting van de belangrijkste bevindingen. Ik moet erbij zeggen dat dit de eerste rugzak is van dergelijk deze soort die ik ooit heb gehad, en dit is ook mijn eerste review van dergelijke aard. Mijn verontschuldigingen voor onjuiste terminologie en het feit dat ik aan sommige dingen misschien überhaupt niet gedacht heb.

Toepassingen

Deze tas is naar mijn idee geschikt voor:
  • Primaire respons op noodsituaties ("get home bag")
  • Forensen/studenten (die op alle onverwachte situaties voorbereid willen zijn)
  • Dagtochten (geocaching, bergwandelen, city trip, e.d.)
  • Handbagage voor een vliegreis (wellicht zelfs zonder ruimbagage als daar max. 1 overnachting bijzit)
  • Welkom alternatief voor jonge ouders die weigeren met zo'n suffe luiertas te gaan lopen (ik voel met jullie mee)
Afmetingen

Inhoud: 30 liter
Gewicht: 1540 gram
Materiaal: 500D nylon (waterbestendig)
Hoogte: 48 cm (let op, nauwelijks in te drukken vanwege verstevigende achterplaat)
Breedte: 30 cm (op z'n smalst met niets in de zijvakken), 45 cm (met 2x1,5L petfles in de zijvakken)
Diepte: 30-35 cm (op maximum bulk, leeg veel platter natuurlijk)

Afwerking & kwaliteit

Op de productwebsite wordt gedaan alsof deze tas met hoogwaardige materialen wordt gemaakt, en misschien is dat ook zo. Hangt er maar net vanaf waartegen je vergelijkt denk ik dan. Het is verder niet snijbestendig of brandvertragend ofzo. Voelt inderdaad wel degelijk aan, maar de afwerking van de naden was minder, ik moest op 6 plaatsen nog wat overtollig stiksel wegknippen (misschien wel normaal met machinaal stikken?). In de achterwand van de tas zit een soort verstevigingsplaat die zorgt dat de tas goed vorm houdt, en dat uitstekende dingen in het hoofdvak niet teveel in je rug zitten te porren. Misschien helpt het zelfs wel tegen (kruis)boogpijlen (dit ga ik niet uitproberen). Daadwerkelijke stevigheid en regenbestendigheid zal nog moeten blijken in de komende maanden (voor deze prijs verwacht ik eigenlijk jarenlang probleemloos plezier).

Hoe onopvallend is deze rugzak werkelijk?

Dit was voor mij een aanzienlijke factor in de aanschaf. Ik vind zelf dat ze hier behoorlijk in geslaagd zijn, deze pack heeft bijvoorbeeld geen MOLLE o.i.d. aan de buitenkant, en is beschikbaar in redelijk alledaagse kleurstellingen die ook bij mainstream rugzakken te zien zijn (ik heb zelf de "ice" variant gekozen). Zelfs het "5.11"-label is maar zeer minimaal vertegenwoordigd, er zit een klein labeltje van 2cm op het voorpaneel, en eentje op een schouderband. Eventueel kan je die lossnijden om de tas merkloos te maken (als daar schade uit voortkomt is het eigen risico!). Het enige wat een klein beetje afbreuk doet aan het schapenimago zijn de ritskoordjes, deze zijn namelijk van paracord en hebben ook het 5.11 kruisje-logo erop staan (maar gelukkig hebben ook steeds meer mainstreamtassen vergelijkbare ritskoordjes). Als je echt totaal onopvallend wil gaan, kan je wellicht beter gewoon een scholierenrugzak nemen.

Functionaliteit & compartimenten

Voorvakken

Deze tas heeft een uitgebreid voorvakkensysteem dat zeer geschikt is om je EDC te bevatten, en dan nog wat ruimte over.

Het achterste en grootste voorvak (wordt geadverteerd als "concealed carry") is 37x26 cm, en kan volledig opengeritst worden van beide zijkanten. Hierdoor kan dit vak enorm opgebulkt worden als de ritsen openblijven, hier zou in theorie zelfs een compact slaapmatje kunnen zitten die aan de zijkanten uitsteekt. Op de achterwand zit ook een stukje klittenband (12x20 cm) om dingen aan te kunnen bevestigen, zoals bijvoorbeeld een "hook & loop pouch".

Het voorvak daarboven op is het zogenaamde "roll-down assault" compartiment, wat weer bestaat uit 3 vakken. Het grootste vak is 26x24 cm en bevat MOLLE webbing en klittenband om spulletjes te kunnen organiseren. De flap daarvan kan naar beneden worden gerold en vastgezet, zodat de spullen in dat vak direct voor het grijpen liggen. De oprolflap zelf bevat ook nog twee verschillende, redelijk platte vakken van 22x15 cm. (De standaard Mora past in het rechtervak!). Bovendien zitten daarop ook 2 strips van elk 4 lussen om zaken aan de buitenkant te kunnen bevestigen. Vanzelfsprekend kan die oprolflap niet als opberger gebruikt worden als je hem wil oprollen.

Het laatste voorvak is een organizer vakje van 19x17 cm dat boven het MOLLE compartiment zit. Dit vak is met interne verdelers nog weer in 8 handige insteekvakjes verdeeld. Bovendien zit daar ook nog een of ander flapje waarop je een badge zou kunnen doen, maar die kan ook losgeklit worden.

Hoofdvak

Als je de tas platlegt en het hoofdvak volledig openritst, kan je zo het hele voorvakkensysteem volledig openklappen, zeer handig om overal meteen bij te kunnen. Aan de achterzijde van de voorvakkenflap zitten 2 "mesh pockets" met rits, de bovenste is 12x24 cm, die daaronder 15x27 cm. Deze vakken helpen ook weer mee om snel te vinden wat je zoekt (ook zonder de voorflap helemaal open te ritsen).

Het hoofdvak zelf is flink ruim, misschien wel 25L inhoud. Aan de achterzijde van het hoofdvak zit een laptopvak met schuimrubber voering, waar je je 15 inch laptop (of kleiner) behoorlijk stootvrij in kan vervoeren. Hier moet nog wel bijgezegd worden dat het bovenvak dus uitsteekt in het hoofdvak, hoe meer je bovenin laadt, hoe meer dat je hoofdvak in bulkt. Onderin het hoofdvak zitten 2 gaten, zogenaamd bedoeld voor drainage. Als je de tas in het nat op de grond zet, trekt er dus meteen water naar binnen. Persoonlijk had ik gewild dat die gaten er niet zaten, ik denk dat ik die binnenkort dicht ga maken.

Overige vakken en functies

Het bovenvak wordt geadverteerd als brillenvak en is daar ook prima geschikt voor, zelfs als je 3 brillen hebt.

Aan de beide zijkanten van de tas zitten 2 mesh pockets die gebruikt kunnen worden als flessenhouder (2x1,5L PET past erin). De tas wordt daardoor wel extra breed. Aan de zijkanten zitten ook nog 2 compressiebandjes (redelijk hoog) om de tas mooi compact te houden bij niet volledig volle lading.

De gehele achterwand van de tas is ook weer een vak wat van beide zijkanten toegankelijk is. Dit vak is bedoeld om een waterzak van max. 1,5 liter in te hangen (ben ik zelf geen fan van). Dit is ook groot genoeg om een A4 documentenfolder in te stoppen. Als je hier de ritskoordjes vanaf zou halen, wordt het zeer lastig om dat vak te rollen, als het al uberhaupt opgemerkt wordt dat daar een vak zit. Bovendien is er naar mijn idee zelfs een kans dat het bestaan van dit vak niet opgemerkt zou worden bij een doorzoeking van de tas, zeker als de inhoud plat is en niet rammelt (dit ga ik nog in de praktijk uitproberen, hopelijk had de beveiligingsmedewerker niet net mijn review gelezen).

Ook op de schouderbanden zitten nog enkele bevestigingsmogelijkheden, met lussen waar je clip-ons of karabijnhaken aan kan maken. Bovendien zit er een soort klittenbandstrip over de lengte van de schouderband, waar je dan bijvoorbeeld even snel iets onder kan klitten als je je handen vrij moet hebben.

Extra tip over zakkenroller-veiligheid: als je twee ritskoordjes tegenover elkaar hebt zitten, kan je er een knoop in leggen om het iets lastiger te maken voor gauwdieven. Deze techniek kan je gebruiken op het MOLLE-vak, het organizervak en het hoofdvak.

Draagcomfort & pasvorm
(Getest met een redelijk volle tas van ong. 10kg - uitgebreide EDC/PSK, dag proviand, jas, 3 liter water).

Schouderbanden voelen comfortabel en zijn goed op lengte te stellen. Overtollig spanband wordt handig weggewerkt met een soort "bandgidsje". De last is fijn verdeeld over de rug, en zowel de rug als de schouderbanden zijn mooi dik gevoerd met een ademend spulletje. Er is een comfortabele borstband, die elastisch is (dus meebeweegt met de ademhaling) en eventueel een paar cm naar boven of naar beneden kan worden versteld.

Helaas wordt dit alles enigszins verstoord door het handvat van de tas, dat tussen de schouderbanden in gemonteerd is en daardoor enigszins drukt op de bovenste ruggewervels. Misschien raak je hier op een gegeven moment aan gewend, maar voor hetzelfde geld krijg je na verloop van tijd zin om dit handvat met grof geweld te verwijderen. De tijd zal het leren.

Ook is het zo dat bij zijdelings bewegen de hele tas gaat schuiven bij dat gewicht, en bij rennen nogal op en neer bonkt op je rug. Dit zou te voorkomen zijn met een heupgordel: deze zit er niet bijgeleverd, maar er zitten wel bevestigingspunten aan de tas die daarvoor gebruikt zouden kunnen worden. Voor het eventuele trailrunnen zou die heupgordel wel essentieel zijn denk ik.

De onderkant van de tas komt bij mijn lengte (1.88m) mooi op de onderrug uit, maar voor kleinere mensen zou het wellicht op de bil kunnen rusten en dat lijkt mij niet zo prettig. Ik weet niet precies wat de minimale lichaamslengte zou zijn om deze tas nog comfortabel te kunnen dragen. (Een andere reviewer schatte de minimumlengte op 1.75m)

Samenvatting

Voors:
  • Stevige ruime rugzak
  • Ontiegelijk veelzijdige opberg- en bevestigingsmogelijkheden
  • Onopvallende verschijning
Tegens:
  • Behoorlijk aan de prijs
  • Alleen geschikt voor bepaalde lichaamslengte
  • Drainagegaten in de onderkant (kunnen hopelijk dichtgemaakt worden)
  • Mogelijk oncomfortabele positie van handvat

Omdat ik de rugzak pas een paar dagen heb, kan ik nog niet veel echte gebruikservaring delen. Ik ben van plan om over een tijdje nog een opvolging te schrijven als ik wat meer heb meegemaakt. Hopelijk hebben jullie nu ook al wat aan mijn eerste indruk en beschrijving van de functies en mogelijkheden.

Vragen zijn welkom hieronder!
 

Papillon

Diehard Prepper
Nadeel van veel amerikaanse producten vind ik dat het altijd lawaai maakt. Vroeger veel met paarden te maken gehad, en mee jagen met mijn vader. Alle jassen/ tassen die geluid maken zijn storend zoals klitteband en vaak ook dat velcro met ritsen enz. Verder ziet het er wel uit als een kek rugzakje
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Nadeel van veel amerikaanse producten vind ik dat het altijd lawaai maakt.
Beste @Papillon, dank voor je reactie. Ik had inderdaad nog niet echt geluisterd naar de rugzak. Bij deze alsnog: bij gewoon lopen is deze best wel stil, je hoort geen rammelende ritssluitingen of dergelijke. Wel is het zo dat als de tas maar gedeeltelijk gevuld is, dat je dan het canvas hoort kraken als de lading verschuift. Ook geeft het ademend materiaal op schouderbanden en rug een soort zacht knisperend geluid als je de tas even verstelt. Niets storends ofzo in normaal gebruik, naar misschien daardoor wel minder geschikt voor de jacht.

Wat is het verschil met een laptoptas van bv Targus?
Beste @petroman, dankjewel voor je reactie.

De rugtas die je aanhaalt als vergelijking ken ik niet, maar zou best een goed alternatief kunnen zijn. Behalve dan dat de Targus geen borstband heeft, en de COVRT 18 dus wel. Bovendien heeft deze laatste ook de optie om een heupband toe te voegen, en de Targus niet. En volgens mij heeft de Targus ook geen mogelijkheid voor een kameelzak achterin.

Uiteindelijk hangen dit soort keuzes van een hoop persoonlijke en subjectieve factoren af. Het enige wat ik doen is je een indruk geven van degene die ik uiteindelijk heb aangeschaft.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb altijd wel moeiten met km uitleg links, links en rechts. Terwijl ern foto meer dan duizend woorden zegt.
Ik weet nog steeds niet hoe wat welke rugzak het is.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Terwijl een foto meer dan duizend woorden zegt.
Beste @Flos, mijn woorden zijn slechts een persoonlijk verhaal bij de vele foto's die er al zijn. Als je inderdaad van plan bent een nieuwe dagrugzak aan te schaffen en de samenvatting je aanspreekt, kan je hier klikken voor plaatjes van Google (zie link).

Als je verder nog gerichte vragen hebt, beantwoord ik die graag voor je.
 

Fitsein

Survivor
@De Bezorgde Burger Nice review! Ik zal hem binnenkort eens fysiek bekijken.

+ Voordeel aan 5.11 vind ik de kwaliteit en service, goede ervaringen mee. Ook ken ik eerstehands mensen die deze producten op missie hebben meegebracht en die tassen kunnen en hebben wel wat doorstaan :)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
UPDATE: Vanwege toenemende irritatie over de rugtas die zijdelings over de rug schuift als deze wat zwaarder beladen is, heb ik hier inmiddels zelf een heupband aan geknutseld met een paar eurootjes aan materialen van de fourniturenzaak (4mm tassenband, steekgesp, haarelastiekjes). De heupband loopt bij mij vrij hoog over de buik, maar toch een stuk beter dan niks. Als ik de heupband niet wens te gebruiken, kan ik de hengsels aan de zijkant ophangen in de elastieken lusjes die ik daarvoor heb gemonteerd. Zie foto's:

IMG_20180516_231544.jpg
IMG_20180516_231608.jpg
IMG_20180516_231749.jpg
 

Nomad

Diehard Prepper
Mooie review @Bezorgde burger. Ik hem nog niet eerder gezien omdat ik niet meer elke dag op het forum te vinden ben.
Een goede heup-band is bij zware belading inderdaad heel fijn om te hebben.

In je review schrijf je dat de tas duur is. Dat is ook wel zo, maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug. Ik heb zelf een Camelbak H.A.W.G, de militaire uitvoering. Zogenaamde 'tactical' tassen onderscheiding zich doorgaans in het gebruikte materiaal en afwerking.

De verstevigingsplaat die je in je tas vind is handig. Maar ze zijn alleen voor stevigheid. Ik zou er niet op rekenen dat ze pijlpunten uit je rug houden.
Mijn Camelbak heeft er geen en zakt daardoor in elkaar als ik hem weg zet. Om die reden heb ik een 5.11 Molle panel in de tas gezet, deze geeft wat stevigheid en meer bevestigingspunten in de tas.

Een Camelbak/waterzak is niet voor iedereen. Zo nu en dan gebruik ik hem wel. Het meerendeel van de tijd zit echter alleen mijn regenhoes in het vak. Laatst zag ik ergens een foto van iemand die een hele vlakke med-kit had gemaakt, speciaal voor in zo'n vak. Lijkt mij ideaal.

Hoe bevallen de ritskoortjes tot nu toe? Als het storend is kan je ze vervangen door andere. Sinds ik mijn tas heb (2013) heb ik op al mijn tassen de rits-lipjes vervangen door Typ-II paracord. Dit maakt een stuk minder herrie dan die metalen flapjes.

Geluid is iets waar je je wel of niet druk over maakt. Ik probeer zelf mijn tas zo in te richten en jas ook trouwens) dat er niks kan rammelen, er geen clips tegen elkaar tikken of ritsen rammelen. Als ik loop wil ik geen herrie van mijn tas. Kan best een tick van mij zijn hoor, ik word er wel eens om uitgelachen.
Ritsen, drukknopen en zeker klittenband maken geluid. Op oude (militaire) tassen had je daar minder last van, die gebruikte 'gewone' knopen of lusjes. Dat maakt je tas echter minder toegankelijk en maken de moderne sluitingen een prima compromis. Zelf geef ik de voorkeur aan knopen of ritsen en heb ik liever geen klittenband.

De gaten onder in de tas zijn inderdaad 'lek gaten'. In eerste instantie was mijn idee ook om die dicht te maken. Maar na een nare aardbijensap lekkage ("maar ik had de dop er toch goed opgedaan", aldus mijn vriendin) heb ik de grommets lekker laten zitten.
Als alternatief heb ik een kleine handdoek (gasten handoekje) zo opgevouwen dat deze precies in de bodem van de tas past. Dit werkt als bodembescherming voor de inhoud van de tas, laat vloeistof door de grommet lopen en de rest wordt door de handdoek opgenomen.
Daarnaast heb je altijd een handdoek bij de hand als je een keer doorregent op je werk aan komt.

Ik begrijp dat je liever geen Molle aan je tas wil omdat dit minder 'tactical' over komt. Toen ik mijn tas kocht moest ik mijn best doen om in Nederland een dealer te vinden. Tegenwoordig is dat makkelijker. Je ziet steeds mee 'casual tactical'. Over het algemeen goedkopere tassen met Molle webbing. Soms zie je zelfs Nike tassen met Molle webbing.
Behalve dat ik er soms extra tassen aan hang kan ik ook mijn fietsslot er door doen (beugelslot). Bijzonder handig. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

Na vijf jaar is mijn tas nu wel aan het slijten. De waterdichte binnenkant is aan het loslaten en de randen van de naden aan de binnenkant zijn aan het rafelen. In mijn geval is de tas een EDC tas geweest en nauwelijks een dag van mijn zijde geweest. Ik ben zuinig op mijn spullen, maar het wordt wel gebruikt. De tas ligt op de grond in het OV, in het zand, in de modder. Ik rij er mee door de regen en in de brandende zon. Hij heeft me geen moment in de steek gelaten.
Ik hoop dat je net zoveel plezier van de tas hebt als ik aan de mijne heb gehad.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Hoi @Nomad , dank voor je uitgebreide reactie!

Ik heb de tas nu zo'n driekwart jaar, en ben er inderdaad best tevreden mee (helemaal na die heupband toevoeging deze week). Ik gebruik deze tas niet dagelijks, alleen voor dagtripjes en vakantie (inmiddels een keer of 30-40 gebruikt denk ik).

De verstevigingsplaat ben ik inderdaad heel blij mee, zorgt ervoor dat onregelmatige lading toch heel rustig op de rug ligt. De ritskoordjes op deze tas zijn standaard al van paracord met een plastic dopje op het uiteinde, en deze zijn behoorlijk stil van zichzelf. Ik let ook altijd op dat er niks ligt te ratelen, te rammelen en te tikken, maar dat vind ik op een stille natuurwandeling net iets belangrijker dan op een citytrip. Tijdens het wandelen kan ik de tas eigenlijk niet horen boven het geluid van mijn klotsende waterfles, en dat vind ik prima. De gaten onderin heb ik inderdaad ook nog steeds open, en nog geen problemen mee gehad. Meestal let ik gewoon een beetje op hoe ik de tas wegzet en dan komt het wel goed. Als de grond echt doorweekt is, gewoon daar niet neerzetten en dat werkt eigenlijk altijd.

Wat betreft dat niet-tactische uiterlijk, dat is voor mij juist essentieel. Met name in stadse omgeving volg ik het "grey man" principe, juist om niet op te vallen en gewoon stilletjes en liefst onopgemerkt weg te kunnen glippen als er shit gebeurt. Ik probeer dat zo ver door te voeren dat zelfs iemand die prep-bewust is mij hopelijk niet zal opmerken als iemand met honderden euro's aan survivalkit op de rug, ik ben qua fysiek en skills niet echt iemand die dat zou kunnen verdedigen als een grote brede kerel er wederrechtelijk aanspraak op zou komen maken. Vandaar ook dat ik nog steeds overweeg om de 5.11 logootjes er vanaf te halen. Mijn geblakerde stalen waterfles gaat in zo'n geval dan ook zeker naar de binnenkant.

Overigens, prijs is altijd relatief natuurlijk ten opzichte van waar je zelf waarde aan hecht. Voor sommige zaken ga ik zeker wel voor de koopjes, maar voor andere zaken vind ik juist kwaliteit/functionaliteit doorslaggevend en kijk ik wat minder naar de euro's. Mijn zaklampje + multitool waren samen nog duurder dan deze rugzak. Ieder zijn meug, toch.

Peace!
 
Bovenaan