• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] Highlander Spiritus Brander

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Highlander Spiritus Brander
9.95 €

q4sDCV5.jpg


Op het "oude forum" was er ooit een karma waarbij @Nickx een aantal zelfgemaakte titanium branders weggaf aan de gemeenschap. De brander was gebaseerd op een bestaand ontwerp. Deze brander is onder andere geschikt om een Trangia brander bij te gebruiken. Ik was één van de gelukkige winnaars maar was niet in het bezit van een dergelijke brander. Nu er een actie is bij www.prepshop.nl om 21% korting te krijgen (schiet op, bijna voorbij!) leek het mij een goed idee om de Higlander Spirit burner te kopen en eindelijk recht te doen aan Nickx geschenk.

Daarnaast kun je niet genoeg manieren hebben om water of voedsel te koken en potentieel is een dergelijke brander ideaal voor de BOB, of voor dag tripjes. Zeker als je wat extra brandstof meeneemt in een geschikte fles dan kun je in theorie aardig wat liters water koken of maaltijden bereiden. Dit type brander heeft een afsluitdeksel met O ring zodat je, in principe, de brander gevuld kunt laten met brandstof, dus alleen de brander bij je hebben biedt al wat mogelijkheden.

Maar eerst even de juiste aandacht voor het kunstwerkje van Nickx:

(De onderdelen)
qbebxU8.jpg


(Geassembleerd)
YeBN5uN.jpg


Eerste indruk Highlander Spirit Burner:

Mijn eerste indruk was dat de brander van voldoende kwaliteit is, daarbij opgemerkt dat ik er nog nooit eerder één in mijn handen heb gehad. Wel vond ik direct dat de "sudderdeksel" (hiermee kan je de vlam regelen en de brander doven) erg fragiel overkomt. Met name de wijze waarop het verstelbare plaatje is bevestigd is zeer twijfelachtig en ik ben er vrij zeker van dat deze in de praktijk snel zal bezwijken, een schroefje en ringetje zal dan wellicht uitkomst bieden. Tevens is er geen "lipje" zoals bij de Trangia om het plaatje makkelijk te verstellen. Wat ik de praktijk betekent dat je steeds het sudderdeksel dat heet is zal moeten verwijder, laten afkoelen, verstellen en op goed geluk opnieuw plaatsen.

A5hK1Lo.jpg


Brandstof:

Dit soort branders doen het op spiritus en alcohol en varianten daarop. In principe kun je ook bio-ethanol gebruiken maar wat ik her en der lees is dat dit eigenlijk te heet brandt en dat je daarmee de levensduur van de brander verkort. Het voordeel is natuurlijk dat bio-ethanol een hogere BTU waarde heeft en dus je water sneller kookt waardoor je minder brandstof nodig hebt. In de dubbelwandige brander zit echter staalwol dat werkt als spons en de vergassing helpt, een té hoge temperatuur kan dit materiaal "verpulveren" waardoor de werking van de brander afneemt.

Wel las ik dat een 1 op 1 mix van spiritus en bio-ethanol goed werkt en niet te heet zou zijn. Naast de spiritus heb ik ook met die mix getest. Ik heb goedkope spiritus gebruikt en bio-ethanol waarvan ik niet meer precies weet waar ik het gekocht heb.

HQfPcmM.jpg


Praktijk ervaringen en kooktijden:

Ik heb telkens een halve liter water gekookt in een steelpannetje met deksel. Alles binnenshuis.
Het mooie van de brander van Nickx is dat de potdragers, het "kruis" precies op de brander past en zo dus op zichzelf al in staat is om een pan of iets dergelijks op de brander te zetten. Waardoor je dus een zeer compacte set kunt samenstellen. In de praktijk blijkt echter dat je dan te dicht op de vlam zit en niet optimaal gebruik maakt van de verbranding. De volledige stove gebruiken werkt beter door niet alleen de afstand tot de vlam maar ook door schoorsteenwerking en dat de hitte minder makkelijk weg kan. Daarnaast werkt het natuurlijk als een windscherm.

Er was enige roetvorming op de pan en de stove, zowel bij spiritus als de mix met bio-ethanol.

5FD0mpt.jpg


wTOgd0j.jpg


Het duurt een aantal minuten voordat de brander "op stoom" komt, een minuut of 3 / 4 voordat de vlammen uit de vergas gaatjes komen. Het gebeurde ook een aantal keer dat de vlam uit ging en ik opnieuw moest aansteken. Toen de vergassing eenmaal goed op gang was gebeurde dit niet meer.

Op een half gevulde brander kon ik (zonder wind dus) gemakkelijk in totaal 1 liter water koken.

-Spiritus: circa 12 minuten
-Mix spiritus / bio-ethanol circa 8.50 minuten
-direct op de potdragers (dus zonder de stove te gebruiken) duurt zo'n 3 a 4 minuten langer, maar ik had toen geen roetvorming.

Het kan dus wel degelijk interessant zijn om de mix te gebruiken, meer BTU voor dezelfde hoeveelheid brandstof.

BELANGRIJKE TEKORTKOMING:

De brander is helaas NIET vloeistofdicht...
Ook als ik het deksel er erg strak opschroef en heen weer schudt komt er vloeistof uit en dat is toch wel een ernstige tekortkoming naar mijn idee. Het is natuurlijk mogelijk dat ik een maandagochtend model heb, ik zal nog contact met de prepshop opnemen om hierover te overleggen. Ik bericht dan eventueel nog terug wat het resultaat daar van is.

Edit (3-6-2016)
Zoals beloofd een follow up hiervan:
Zoals gewoonlijk heeft de prepshop.nl dit weer geweldig opgelost door een andere Highlander brander op te sturen die eerst is getest op vloeistof dichtheid, en inderdaad, deze is wel vloeistof dicht. Wel moet je de deksel erg stevig aandraaien voordat er niets meer uitkomt. Bij de oorspronkelijk brander kreeg ik dan het deksel niet meer open met mijn handen omdat je net even te weinig grip op de ribbels hebt, bij de nieuwe lukt dit wel.

Ondertussen denk ik ook te begrijpen waarom de eerste wel lekt. Het lijkt er op dat de schroefdraad in dan wel het deksel dan wel op de brander zelf niet helemaal recht zijn gestanst of geperst waardoor de deksel er altijd iets scheef op ging. Ik wil de nieuwe deksel niet proberen op de oude brander omdat er dan een kans is dat ik de schroefdraad daarvan beschadig.
Kortom: ik lijk inderdaad een maandagmorgen modelletje te hebben ontvangen, dat kan natuurlijk gebeuren. Hartelijk dank @Simurgh voor de wederom uitstekende service!


Conclusie:

De brander deed het prima en ik ben er wel van overtuigd geraakt dat een dergelijke brander goed bruikbaar zal zijn "in het veld" mits je er in slaagt om voldoende beschutting van de wind te vinden of minstens een vorm van systeem te hebben, bijvoorbeeld zoals de "Nickx brander" of andere systemen die bestaan voor dergelijke branders. Je kunt natuurlijk ook een en ander improviseren met een kuil, stenen enz.

Dat de brander niet vloeistofdicht is en de kwaliteit van het "sudder deksel" discutabel vind ik NIET in het voordeel van de Highlander Spirit Burner spreken. Als je een dergelijke brander wilt en van plan bent er op te vertrouwen in noodsituaties of "in het veld" dan vraag ik mij af of die paar extra euros voor een echte Trangia het misschien wel waard zijn, alhoewel ik dus geen praktijk vergelijk heb. Wil je deze brander echter "droog vervoeren" en gebruiken voor een dag tripje dan is de lage prijs natuurlijk aantrekkelijk.

Edit 2 (3-6-2016)

Overigens krijg ik onderhand wel het inzicht dat de producenten van dergelijk branders over het algemeen aangeven dat de sluitdop NIET bedoeld is om brandstof in de brander te vervoeren, terwijl dit toch niet zelden als unique selling point wordt gebruikt. Men geeft aan dat de schroefdeksel bedoeld is om in je kamp de brandstof te kunnen bewaren en de schroefdeksel meer bedoeld is om verdamping tegen te gaan maar er wordt aangeraden om tijdens transport te brander zonder brandstof te vervoeren. Ik begrijp dat ongeveer een derde van de Trangia's lekt. Sommigen dus wel en sommigen niet en dat lijkt dus ook voor de highlander te gelden. Zo vond ik onderstaand antwoord van Trangia op de klacht van een klant over lekken:

"…The burner you got is not defect. The piece is not a leak proof unit. We recommend only to store fuel in it on camp site and not to pack it down in to the stove set with fuel in it. It can leak, and if it do it gives a really bad taste to the pots. If you still have any concerns regarding the burner please contact the retailer you bought it from…."

...

"Im sorry that you´re disappointed, but the only thing I can tell you is that you can store fuel in the burner and reuse, on the campsite. The lid protect the fuel from evaporates. You can´t, and should not pack it down in the set (even if I know many do and some burner IS tight enough not to leak)
We recommend to always store fuel in a bottle , you can find small ones on the market .( Our smallest takes 0,3 dl ) This also prolongs the lifetime of the burner and prevent corrosion which can be caused from the water in the fuel."
 

Nickx

Senior Prepper
Leuke review :thumbsup: mooie kleur als titanium warm word

Ik heb trangia en tatonka.... en die tatonka lekt ook. Sommige van deze branders is de afstand van de deksel tot heb rubber wat erin zit niet goed. Hierdoor sluit de deksel niet en ga je al strakker de deksel vastdraaien waardoor deze zal scheuren. Die sudderfunctie heb ik ook aan de kant gemikt kan daar niet mee werken.
 

AWOL

Prepper goeroe
Even een toevoeging: ik heb ook een kooktest gedaan met alleen spiritus (dus niet de mix) maar dan met een dunwandige aluminium pannetje dat bij de kit zit die ik werkelijk zou gebruiken in het veld, dan is de kooktijd ook maar een acht en halve minuut. Het steelpannetje heeft een dikke bodem en dat is blijkbaar niet een voordeel als je water kookt.
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik heb 3 van die dingen gekocht in een dumpstore voor dezelfde prijs per stuk en ze zijn alle 3 niet vloeistofdicht. Door dit even nader te bekijken sluit de ring niet geheel af omdat er een verloop is in de rubber dus van 1 de ring uitgehaald en er een egale ring ingestoken van een afvoer-koppelstuk en beetje ingevet met vaseline en dit lijkt te werken.

Ik gebruik deze ook met de titanium brander van @Nickx en ik werk juist dat het kruisje alleen het makkelijkste en snelste werkt en bijna geen roetvorming aan de pot geeftt met een samenstelling van 1/3 bio ethanol van de action en 2/3 spiritus van de Albert Hein (of was het nu omgekeerd?) belangrijk is even te wachten tot de vlammetjes uit gaatjes bovenaan mooi egaal branden... met een rvs canteen cup met een halve liter water gaat dit over in een rolling boil op een 6 minuten. (cup erop gezet van zodra de brander mooi brandt) --> heb ook gemerkt dat er een klein verschil op de 3 zit qua afmeting in diameter en er slechts 2 ervan in de volledige opstelling past, ook is het redelijk moeilijk deze te doven als de brander vastzit in de volledige opstelling.

M'n volgende test is zo'n fondue gaasje in het midden reservoir doen om de grote vlam een beetje te temperen. Verslag volgt later.
 

AWOL

Prepper goeroe
BELANGRIJKE TEKORTKOMING:

De brander is helaas NIET vloeistofdicht...
Ook als ik het deksel er erg strak opschroef en heen weer schudt komt er vloeistof uit en dat is toch wel een ernstige tekortkoming naar mijn idee. Het is natuurlijk mogelijk dat ik een maandagochtend model heb, ik zal nog contact met de prepshop opnemen om hierover te overleggen. Ik bericht dan eventueel nog terug wat het resultaat daar van is.

Zoals beloofd een follow up hiervan:
Zoals gewoonlijk heeft de prepshop.nl dit weer geweldig opgelost door een andere Highlander brander op te sturen die eerst is getest op vloeistof dichtheid, en inderdaad, deze is wel vloeistof dicht. Wel moet je de deksel erg stevig aandraaien voordat er niets meer uitkomt. Bij de oorspronkelijk brander kreeg ik dan het deksel niet meer open met mijn handen omdat je net even te weinig grip op de ribbels hebt, bij de nieuwe lukt dit wel.

Ondertussen denk ik ook te begrijpen waarom de eerste wel lekt. Het lijkt er op dat de schroefdraad in dan wel het deksel dan wel op de brander zelf niet helemaal recht zijn gestanst of geperst waardoor de deksel er altijd iets scheef op ging. Ik wil de nieuwe deksel niet proberen op de oude brander omdat er dan een kans is dat ik de schroefdraad daarvan beschadig.
Kortom: ik lijk inderdaad een maandagmorgen modelletje te hebben ontvangen, dat kan natuurlijk gebeuren.
Hartelijk dank @Simurgh voor de wederom uitstekende service!

P.S.: deze tekst tevens toegevoegd aan de oorspronkelijke review.
 

AWOL

Prepper goeroe
Overigens krijg ik onderhand wel het inzicht dat de producenten van dergelijk branders over het algemeen aangeven dat de sluitdop NIET bedoeld is om brandstof in de brander te vervoeren, terwijl dit toch niet zelden als unique selling point wordt gebruikt. Men geeft aan dat de schroefdeksel bedoeld is om in je kamp de brandstof te kunnen bewaren en de schroefdeksel meer bedoeld is om verdamping tegen te gaan maar er wordt aangeraden om tijdens transport te brander zonder brandstof te vervoeren. Ik begrijp dat ongeveer een derde van de Trangia's lekt. Sommigen dus wel en sommigen niet en dat lijkt dus ook voor de highlander te gelden. Zo vond ik onderstaand antwoord van Trangia op de klacht van een klant over lekken:

"…The burner you got is not defect. The piece is not a leak proof unit. We recommend only to store fuel in it on camp site and not to pack it down in to the stove set with fuel in it. It can leak, and if it do it gives a really bad taste to the pots. If you still have any concerns regarding the burner please contact the retailer you bought it from…."

...

"Im sorry that you´re disappointed, but the only thing I can tell you is that you can store fuel in the burner and reuse, on the campsite. The lid protect the fuel from evaporates. You can´t, and should not pack it down in the set (even if I know many do and some burner IS tight enough not to leak)
We recommend to always store fuel in a bottle , you can find small ones on the market .( Our smallest takes 0,3 dl ) This also prolongs the lifetime of the burner and prevent corrosion which can be caused from the water in the fuel."

@Simurgh ik adviseer de preshop een waarschuwing hierover op te nemen in de shop tekst over deze brander om te vermijden dat A: men een onjuiste verwachting heeft en B: service claims (zoals de mijne) te vermijden.
 

Simurgh

Senior Prepper
Overigens krijg ik onderhand wel het inzicht dat de producenten van dergelijk branders over het algemeen aangeven dat de sluitdop NIET bedoeld is om brandstof in de brander te vervoeren, terwijl dit toch niet zelden als unique selling point wordt gebruikt. Men geeft aan dat de schroefdeksel bedoeld is om in je kamp de brandstof te kunnen bewaren en de schroefdeksel meer bedoeld is om verdamping tegen te gaan maar er wordt aangeraden om tijdens transport te brander zonder brandstof te vervoeren. Ik begrijp dat ongeveer een derde van de Trangia's lekt. Sommigen dus wel en sommigen niet en dat lijkt dus ook voor de highlander te gelden. Zo vond ik onderstaand antwoord van Trangia op de klacht van een klant over lekken:



@Simurgh ik adviseer de preshop een waarschuwing hierover op te nemen in de shop tekst over deze brander om te vermijden dat A: men een onjuiste verwachting heeft en B: service claims (zoals de mijne) te vermijden.
Goede tip, we zullen dit dan ook doen. Jammer alleen dat dit klanten kost, want die bij de Prepshop lekt en bij de concurrent niet flauw, maar zo werkt dat helaas wel. Uiteraard, bottomline is het vals adverteren dus ik ben bij dat je ons er op wijst want dat doen wij nooit met opzet.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Goede tip, we zullen dit dan ook doen. Jammer alleen dat dit klanten kost, want die bij de Prepshop lekt en bij de concurrent niet flauw, maar zo werkt dat helaas wel. Uiteraard, bottomline is het vals adverteren dus ik ben bij dat je ons er op wijst want dat doen wij nooit met opzet.

Tja, eerlijkheid duurt het langst ;)
 

petroman

SHTF Expert
Vanuit een constructie standpunt: een schroefdop is duurder om te maken dan een "gladde" dop. Dus het gegeven dat dit alleen tegen verdamping is geloof ik niet echt.
 

AWOL

Prepper goeroe
Vanuit een constructie standpunt: een schroefdop is duurder om te maken dan een "gladde" dop. Dus het gegeven dat dit alleen tegen verdamping is geloof ik niet echt.

Klopt, dus ze willen wel dat het afsluit maar garanderen het niet ;)
 

Nickx

Senior Prepper
Vanuit een constructie standpunt: een schroefdop is duurder om te maken dan een "gladde" dop. Dus het gegeven dat dit alleen tegen verdamping is geloof ik niet echt.
Precies.... en er zit ook nog een rubberen ring in om af te sluiten... en de oude trangias uit het Zweedse leger sluiten prima en de moderne uitvoeringen vaak niet.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Vandaag o.a. een moderne trangias gekocht. Het werd geadviseerd om de brandstof weer terug te gieten. En als je brandstof in de brander laat zitten er een extra zakje erom te doen. Dus geen garantie tegen lekken....
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Na een beetje te hebben geëxperimenteerd met de originele rubber ringen van deze highlander brander heb ik nu een brander dat praktisch niet meer lekt.



- haal deze rubberring eruit en inwrijven met vaseline tot de rubber beetje zacht wordt (eventuele uithangende stukjes rubber kan je zo met je nagel eraf krabben)
-plaats de rubber ring terug en veeg het teveel vaseline af met wat wc papier of huishoudpapier, ge dan ff langs de rand met de gaatjes op de brander
- doe een beetje spiritus of ethanol in de brander en steek deze aan en laat deze een minuutje branden.
- doof de brander net voor de vlammetjes uit de gaatjes beginnen te komen met de sluimercap en haal deze eraf na een paar seconden.
- laat afkoelen tot 60-65° en zet de cap met rubber erop en draai deze zachtjes aan tot je voelt/hoort dat de rubber ring contact maakt met de rand van de brander.
--> de rubber ring word nu beter gevormd door de warmte maar zal niet verbranden/wegsmelten
- laat deze paar minuten staan, draai deze ff los om eventuele vacium te vermijden, en draai deze er terug op maar nu vaster.
- draai nu de brander volledig op z'n kop. na een 10 tal seconden kan je met dat ding schudden en lekt niet meer.
( er zullen een paar druppels uitkomen van de condens van het doven dat op de schroefdraai zat maar het zal er niet meer continue uitlekken..)

Om de 5 brand beurten smeer ik de ring ff in met beetje vaseline om deze soepel te houden (indien langer ongebruikt eventueel om de 3 maand ff controleren en indien nodig terug behandelen)

Ik steek dit ding toch altijd in een ziplock met enkele watteballen (niets gaat verloren als ie terug moest lekken)


@Nickx die kruis- statiefjes werken super... als je nog een paar van deze over hebt (moest bijmaken) en eventueel verkoopt ben ik zeker geïnteresseerd.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik zal dat ook eens proberen! Dank.

Ik heb er inmiddels 3 waarbij het lukt, had eerst 1 vervangen maar heb die na succes van de andere 2 terug vervangen.


Misschien nog een tip voor de mensen die deze voor de eerste keer of vanuit lege toestand gaan opstarten.
Na het ingieten van de brandstof laat deze een half uurtje staan (schroef het deksel er wel terug op want de alcohol vervliegt). (zo krijgt dat carbon sponsje in de randen de tijd om deze op te nemen). het peil zal 1/4 zakken dus je kan hem dan eventueel bijvullen. Aansteken en het opstarten van de kleine vlammetjes is bij mij binnen de minuut.


Voor de mensen die willen weten hoe een trangia in doorsnee eruit ziet
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
DSCI0286.JPG

Gebruik meer en meer deze opstelling...

praktisch geen roet aan de pot ( Stanley Adventure ...)

de brander past tevens in de pot met 1 van die dubbelwandige bekers.
 

Carismo

Prepper goeroe
Die opstelling heb ik ook gedaan en is natuurlijk de simpelste maar had wel de indruk dat die minder efficiënt was, te dicht op de vlam. De ideale afstand zou een inch zijn, of tweeënhalve centimeter.

kan eventueel nog gefixed worden met een blikje met paar gaten erin of met iets anders om beetje te verhogen en dan dat kruisje erop... past het alsnog in die pot

Zelf had ik de indruk dat het verschil miniem was maar op deze manier ik het minste poetswerk heb ;-)
 
Bovenaan