• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Floshtf

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Stel the shit hits the fan...dan moet je je shit wel kwijt kunnen. Grote kans dat het riool en de watervoorziening niet meer werkt. Daar zit je dan met je toilet. Misschien kun je in het begin nog wel iets doorspoelen, als je water bij de hand hebt. Kans dat dit ook snel zal stoppen vanwege op-hopen etc. (Of je wc is gewoon eventjes stuk / verstopt en je moet...nodig)

Om deze reden heb ik de Luggable Loo aangeschaft. Je kunt natuurlijk gewoon een emmer kopen en hier een isolatieband op doen (zoals je om verwarmingsleidingen wel ziet). Ik kon echter dit luxe toilet voor een prikkie bemachtigen.

Ik heb de emmer +- 2 weken getest.

toilet emmer.JPG

De luggable loo is kleiner dan je zou verwachten. Misschien denk je aan een hele hoge emmer, hij is echter qua formaat prima om op te zitten. De emmer zelf is zeer sterk. Mocht er vocht in komen dan is de emmer ook snel weer droog bij leegkiepen.

De deksel is echter het stukje wat iets fragieler is. Niet dat hij snel stuk gaat bij normaal gebruik maar toch. Deze deksel sluit echter wel erg goed af. Dit is handig tegen het parfum wat wel eens op een toilet hangt. Verder zorgt de warmte van je ontlasting voor wat vocht op de deksel, wat ik trouwens niet echt storend vond.

Bij het eerste gebruik een vuilniszak er in en kattengrit er bij gedaan. Na de dagen van gebruik ben ik tevreden.

Bevindingen: gebruik stevige vuilniszakken. Ik gebruikte de donkere van komo. Bij het verversen van een zak, deed ik de volle zak, van in de emmer, in nog een andere vuilniszak. Deze goed dichtknopen en klaar. Ik ververste bij een halve emmer vol.

Qua kattengrit gebruikte ik het grit van de Jumbo, versie ultra. (De versie die ultra hygiene heet gaf een nare verbloemlucht af). Ik heb ook zand gebruikt. Dit is goedkoper maar weer zwaarder en neem minder goed vocht op. Je kan natuurlijk ook andere zaken gebruiken om alles af te dekken als is de opslurp van kattengrit wel fijn bij een evt. plas. Maar goed een hele voorraad kattengrit is ook weer iets...

De wc papiertjes deed ik al snel in een los boterhamzakje. Papier in de emmer leek meer te gaan ruiken.

Om de eerste nood op te vangen heb ik de emmer nu gevuld met grit, rol vuilniszakken, boterhamzakjes, wc rollen en klaar voor gebruik, weggezet.

Als iemand nog ervaringen heeft of ideeën, altijd leuk om te horen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Heb je hem voor de grote of voor de kleine boodschap gebruikt?
Het lijkt me logisch om urine zo veel mogelijk apart te houden. Urine is veel gewicht. En hoe droger de poep hoe minder het ruikt.
Maar niet iedereen heeft natuurlijk een plasboom in of achter de tuin staan. Zou bij een shtf urine nog wel het riool in kunnen?

Ik weet dat bij de 12ambachten het Nonolet gepromoot wordt. Maar ik heb het nog nooit in de praktijk getest.
 

Floshtf

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Tanfana Ik heb boodschap 1 & 2 in de emmer laten verdwijnen. Als er de kans is om je plas ergens anders te deponeren is dat idd. makkelijker. Scheeld ook in gebruik van je afdekspul / korrels. Maar ja, als je bijv. in een flat woont of geen tuin hebt gaat dat lastig. Geen idee of het riool wel plas aankan bij shtf. Ik denk zelf dat als er echt shtf is, het snel verstopt zal zijn.
Interessant dat Nonolet!
 
Bedankt voor de review Floshtf, erg nuttig!

Bij mij staat hij ook nog ongetest op zolder. Ipv kattegrit heb ik er een doosje kemdirect toiletkorrels bij, spul dat wordt gebruikt bij chemische toiletten, met het idee dat ik het op de duur het riool in kan spoelen of overdoen in een stevige zak en de deur uit werken...
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb zelf altijd het idee om gewoon een vuilniszak te hangen in mijn oorspronkelijke toilet. Of anders in een gewone emmer, dan hang/hurk ik wel ipv te zitten. Ik ben oud genoeg om de oude Franse toiletten te hebben meegemaakt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

petroman

SHTF Expert
Ik geloof niet dat 1x gebruik een waardige test is: ik zeg een hele week gebruiken dat ding ! :D

Ik weet zeker dat in vredestijd het dumpen van menselijke ontlasting vanwege medicijngebruik niet erg handig is.
Duz dat nonolet idee lijkt mij niet gezond op de lange duur.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik heb ooit eens gelezen dat zaagsel een goede geurabsorbeerder was. Misschien dat dit "makkelijker" is dan kattengrit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Floshtf Kattengrit (van dat zeoliet) is milieu onvriendelijk (alleen al door de manier waarop wij het weg gooien).
Zaagsel, of van die korrels geperst van zaagsel (ook voor de kattenbak officieel) kan gewoon composteren en in de groene container.

Veel kattengrit komt van e.o.a. mijn uit het Midden-Oosten. Dat spul schijnt perfect te zijn voor kattengrit en dus graven ze daar een litteken in de aarde die vanaf de maan zichtbaar is met het blote oog.
Het spul gaat mee in de grijze container, waarvan de inhoud in verbrandingsovens terecht komt. Een groot deel van de slakken (resten na verbranding) uit zo'n oven bestaat uit dat niet te verbranden kattengrit, nu chemisch verontreinigd met andere zooi, wat dus weer een probleem vormt bij de verdere verwerking, want het volume neemt enorm toe door het grit. Nu ja, verdere verwerking, deze slakken worden opgeslagen en uiteindelijk ergens gedumpt.
 
Bovenaan