• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] Olight i3S EOS (1xAAA zaklamp)

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
[Review] Olight i3S EOS (1xAAA zaklamp)
Oorspronkelijk geplaatst op preppers.nl op 15-01-2015 (http://preppers.nl/forum/threads/12030-Review-Olight-i3S-EOS-(1xAAA-zaklamp))

http://prepshop.nl/olight-i3s-zaklamp

Een paar weken geleden kocht ik de Olight i3S EOS om mijn 5 jaar oude Fenix E01 te vervangen. Beide zijn zogenaamde sleutelhanger zaklampjes en zijn handig om altijd bij je te hebben, zeker wanneer een grotere zaklamp onhandig is.

Ik heb Olight leren kennen als een kwalitatief hoogstaand merk toen ik de kans kreeg van de prepshop om de Olight S15 Baton te testen (link naar review http://preppers.nl/forum/threads/868...LED-zaklamp%29) en had dus direct interesse in de Olight i3S EOS toen deze in de prepshop kwam. Met name omdat dit lampje een aantal grote voordelen heeft ten opzichte van de Fenix E01. Of de huidige Fenix E01 nog goed te vergelijken is met die van 5 jaar geleden weet ik niet. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog andere AAA lampjes te koop van andere merken en ook Fenix heeft duurdere modellen met spes die vergelijkbaar zijn met de Olight-i3s-zaklamp. De reden dat ik ze hier vergelijk is omdat het de enige andere AAA lamp is die ik heb.

Verpakking:


De verpakking is eenvoudig. Op de foto hieronder zie je wat er allemaal bij zit, waaronder een prima handleiding en reserve O ringen. Verder nog een foldertje met de product range van Olight.

oUiO4Lz.jpg


Toepassing:

Ik vind het handig altijd een lampje bij mij te hebben maar ik merk dat ik vaak vergeet om mijn 'gewone' EDC AA lampjes mee te nemen. Daarnaast vind ik het niet altijd handig of wenselijk om deze bij mij te dragen. Het voordeel van een sleutelhanger lampje is dat je deze sowieso altijd bij je hebt.

Omdat ik uiteindelijk de Fenix niet zo'n fijn lampje vond had ik uiteindelijk altijd een goedkoop klein sleutelhanger lampje aan mijn sleutelbos hangen die het eigenlijk heel goed heeft volgehouden. Je zou denken dat ze zo stuk gaan maar deze heeft het 4 jaar lang volgehouden zonder stuk te gaan (ondanks tientallen keren te zijn gevallen) en zonder leeg te raken. Het lampje is niet heel vaak gebruikt maar heeft toch regelmatig dienst gedaan bij het zoeken naar sleutelgaten of als het portiek licht weer eens was uitgevallen. Het zou niet een slecht idee zijn naar mijn mening om dergelijke kleine lampjes (er zijn vele kwaliteiten) op te nemen in het assortiment van de prepshop @Simurgh Hieronder een vergelijk van een dergelijk lampje met de Olight en Fenix.

IaH4Vg2.jpg


Eigenschappen:

De Fenix E01 viel mij dus uiteindelijk tegen om de volgende redenen:

- één lichtstand van 13 lumen (circa 16 uur)
- onregelmatig lichtbeeld (door slechte reflector die niet wordt afgedekt door een lens en dus vies kan worden.
- Paarse lichtkleur
De Fenix is echter wel robuust, waterdicht volgens IPX8 standaard en kan op zijn achterkant staan om als 'kaars' te kunnen gebruiken.

De Olight i3S EOS is circa tweeeneenhalf keer zo duur als de Fenix E01 maar biedt voor dat extra geld een aantal voordelen.
- 3 gram lichter dan de Fenix, 11 gram vs 14 gram en marginaal kleiner (maakt niet zo heel veel uit.)
- 4 lichtstanden (maanlichtstand, medium, high en stroboscoop)
- broekclip (kan op 2 manieren worden bevestigd zodat deze ook op bijvoorbeeld de klep van een petje geklemd kan worden om te gebruiken als hoofdlamp, net als het grotere broertje de Olight S15 Baton.
- orange peel reflector die is afgedekt met een lens.
- Beter lichtbeeld en neutralere lichtkleur
- (kan ook op de achterzijde staan)
- ketting met karabiner


Met name de maanlichtstand biedt een groot voordeel qua brandduur en het feit dat je tot 80 lumen kunt gaan is soms handig alhoewel een enkele AAA dat natuurlijk niet lang volhoudt. Volledige specs hieronder:

moAwXwP.jpg


Natuurlijk is de Olight-i3s-zaklamp ook gewoon goed waterdicht.

kl54hpu.jpg


Bediening:

Zoals bij de meeste lampjes met een enkele AAA batterij bedien je de verschillende lichtstanden door aan de kop te draaien. De Olight-i3s-zaklamp start altijd in de medium modus, daarna komt de high modus en daarna de maanlicht modus. De stroboscoop activeer je door alle stande 2 keer te activeren, in totaal dus 7 keer een draai om te activeren. Dat laatste maakt de stroboscoop modus meteen minder geschikt als 'tachtische of defensieve' feature maar het zit er in ieder geval op.

Vergelijking lichtbeeld:


Hieronder zie je duidelijke verschillen tussen de 3 lampjes. Dat ik het kleine sleutelhangerlampje ook mee vergelijk is natuurlijk niet helemaal eerlijk omdat die slechts een knoopcel gebruikt maar het geeft een vergelijk tussen wat je krijgt voor een paar euro en wat meer geld.

Let met name op het kleurverschil tussen de Fenix en de Olight en het verschil in de lichtbundel. De Fenix schijnt hier dus met 13 lumen en de Olight op medium met 20 lumen en 80 lumen op high. Beide hadden een vers geladen Eneloop.

nkCfdfD.jpg


Conclusie:

De Olight-i3s-zaklamp is een robuust lampje die als het nodig is aardig wat licht kan produceren. Over het algemeen zal de medium stand het meest gebruikt worden en voldoende zijn en met 8 uur is dit lang genoeg voor de meeste situaties. Een dergelijk lampje is minder geschikt voor in de BOB naar mijn mening maar meer voor EDC.

Vergeleken met de Fenix, die dus wel flink goedkoper is, is de Olight gewoon meer algemeen bruikbaar door de verschillende lichtstanden, de prettigere lichtkleur en de betere lichtbundel. Olight geeft ook op deze lamp 5 jaar garantie.

Ik ben erg tevreden met dit lampje en heb het in ieder geval altijd bij mij. Ook al betaal je iets meer vind ik het wel de extra centen waard.
 

idbg

Senior Prepper
twee weekjes geleden ook gekocht bij Jeroen, hartstikke blij mee, leuke aanvulling voor mijn edc, past er goed bij, ik krijg geen foto geupload zal wel iets verkeerd doen denk ik.
 

Ray

SHTF Expert
twee weekjes geleden ook gekocht bij Jeroen, hartstikke blij mee, leuke aanvulling voor mijn edc, past er goed bij, ik krijg geen foto geupload zal wel iets verkeerd doen denk ik.

Als de upload bestand knop niet werkt, probeer het eens met een andere browser, dat blijkt vaak het probleem. Door de wirwar van browser en platformen van tegenwoordig, is er geen enkele browser/platform combinatie die zich 100% aan de afgesproken standaard houdt.
 

idbg

Senior Prepper
Als de upload bestand knop niet werkt, probeer het eens met een andere browser, dat blijkt vaak het probleem. Door de wirwar van browser en platformen van tegenwoordig, is er geen enkele browser/platform combinatie die zich 100% aan de afgesproken standaard houdt.

Aha, dank je Ray, mijn browser is onlangs gekaapt en ik krijgt hem niet terug naar about blank, daar zal het euvel wel zitten dan.
 

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Helaas is vandaag het lampje, na vrijwel exact 2 jaar, overleden.
Een val teveel wellicht? Had hem altijd aan mijn sleutelbos en daaraan is het leven zwaar voor een zaklampje. Toch is dit waarvoor het lampje ontworpen is en zou het tegen moeten kunnen.
Het is onduidelijk wat er stuk is gegaan, LED zit gewoon nog vast, glas / lens niet gebarsten, nergens een ernstige beschadiging te zien. Vermoedelijk is dus iets in het elektronisch circuit kapot.

Tijd dus om te kijken of Olight zijn 5 jaar garantie waar maakt. (weet alleen niet of ik de bon nog kan vinden). Ik hoop het wel want ik vond het een zeer fijn lampje!
Ik zal mijn ervaringen met de afhandeling hier melden, want dat hoort bij een review.

De overledene:

Olight i3s EOS.jpg

P.S. Ik beschouw dit wel als een slechte beurt van Olight.
 
R

Ronin K.

Gast
Daarom heb ik toch voor fenix gekozen.. Geen zin in een SHTF situatie met B kwaliteit spul te zitten wat het begeeft bij minste of geringste.
 

Ray

SHTF Expert
Daarom heb ik toch voor fenix gekozen.. Geen zin in een SHTF situatie met B kwaliteit spul te zitten wat het begeeft bij minste of geringste.

LOL B-kwaliteit, geen enkel merk zal 0,000% uitval hebben, over Fenix zijn ook genoeg problemen bekend. Sommige types kunnen niet tegen een verkeerd geplaatste batterij, van andere types raakt een ringetje los, etc: http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?296731-Fenix-Flashlight-problems

Belangrijk is hoe een merk de problemen oplost. Mensen zijn wat boos op Fenix omdat bij modellen zonder 'reversed polarity protecten' (batterij verkeerd om plaatsen) Fenix stelt dat het een gebruikersfout is. Dan ben je afhankelijk van de coulance van de winkelier.

Zelf heb ik goede ervaringen met de service van Olight. Een lekkende batterij had m'n lampje onbruikbaar gemaakt (gevalletje eigen schuld dus) maar hij is toch gratis gerepareerd.

Het blijft aan te raden om twee kwalitatieve zaklampen te hebben, niets is onfeilbaar.
 

AWOL

Prepper goeroe
Daarom heb ik toch voor fenix gekozen.. Geen zin in een SHTF situatie met B kwaliteit spul te zitten wat het begeeft bij minste of geringste.

Waar slaat dat op? Olight is geen B kwaliteit en zeer zeker vergelijkbaar met Fenix. Overigens, ik heb ook Fenix ( E01, LD20 en LD10) en alhoewel prima gaat bij de LD10 regelmatig het contact gedeelte in de onderste dop los waardoor eerst de lamp gaat knipperen en uiteindelijk het niet zal doen. Als je dan tijdens een SHTF geen vogelbektangetje hebt om het weer vast te draaien doet ie het ook niet (ja vastzetten met locktite). Bij ieder merk kun je tegen een probleem aanlopen.
 
R

Ronin K.

Gast
Op een forum mag ik mijn persoonlijke mening geven toch? Daar gaat een Forum ook over. Zelf heb ik door ervaring meer vertrouwen in Fenix. Ook afgaande op kennis die bij dumpzaak werkte, die kreeg veel meer olights terug dan fenix.
Ik heb voor mijn werk jaren met een fenix gewerkt, en nu prive heb ik er ook weer eentje. Nooit problemen mee, behalve dat deze super irritant maar 1 schakel knopje heeft en dus continue afgaat als je m geen halve slag draait.
 

AWOL

Prepper goeroe
Op een forum mag ik mijn persoonlijke mening geven toch? Daar gaat een Forum ook over. Zelf heb ik door ervaring meer vertrouwen in Fenix. Ook afgaande op kennis die bij dumpzaak werkte, die kreeg veel meer olights terug dan fenix.
Ik heb voor mijn werk jaren met een fenix gewerkt, en nu prive heb ik er ook weer eentje. Nooit problemen mee, behalve dat deze super irritant maar 1 schakel knopje heeft en dus continue afgaat als je m geen halve slag draait.

Geef dan direct die nuance. "Ik heb minder vertrouwen in Olight dan in Fenix gebaseerd op persoonlijke ervaringen" is een persoonlijke mening. "Olight is een B merk" is een statement.
 
R

Ronin K.

Gast
Geef dan direct die nuance. "Ik heb minder vertrouwen in Olight dan in Fenix gebaseerd op persoonlijke ervaringen" is een persoonlijke mening. "Olight is een B merk" is een statement.

Waar heb ik gezegd dat O light een B merk is? Wel lezen he?
Ik bedoel te zeggen dat er na SHTF lastiger is op garantie te vertrouwen, dus is de optie van Ray wellicht beter om er meerdere te bezitten.
 

AWOL

Prepper goeroe
Waar heb ik gezegd dat O light een B merk is? Wel lezen he?
Ik bedoel te zeggen dat er na SHTF lastiger is op garantie te vertrouwen, dus is de optie van Ray wellicht beter om er meerdere te bezitten.

Het topic gaat over Olight, ik rapporteer een kapot Olight lampje en jij hebt het over een B merk en refereert met woord "daarom" aan voorgaande post, dan is het niet zo vreemd dat ik denk dat je het over Olight hebt toch? Kun je zeggen dat ik moet lezen maar zou jou dan willen oproepen te schrijven wat je EXACT bedoeld. Nou ja, on topic maar weer.

Ik heb ondertussen contact gehad met de prepshop met de vraag of de garantie via hen verloopt of dat ik direct met Olight moet schakelen, Jeroen zoekt dat uit. De factuur heb ik inderdaad niet meer gevonden, ben benieuwd of dat een probleem gaat worden.
 

Ray

SHTF Expert
Het topic gaat over Olight, ik rapporteer een kapot Olight lampje en jij hebt het over een B merk en refereert met woord "daarom" aan voorgaande post, dan is het niet zo vreemd dat ik denk dat je het over Olight hebt toch? Kun je zeggen dat ik moet lezen maar zou jou dan willen oproepen te schrijven wat je EXACT bedoeld. Nou ja, on topic maar weer.

Ik heb ondertussen contact gehad met de prepshop met de vraag of de garantie via hen verloopt of dat ik direct met Olight moet schakelen, Jeroen zoekt dat uit. De factuur heb ik inderdaad niet meer gevonden, ben benieuwd of dat een probleem gaat worden.

Garantie in NL wordt in principe altijd afgehandeld door de winkel waar je hem koopt. Nu is het vaak een kwestie van rechtstreeks doorsturen naar de importeur voor de winkelier, dus afspreken dat je hem daar rechtstreeks heen stuurt is soms praktisch. Jeroen zal vast nog wel een kopietje van je factuur hebben toch?
 

AWOL

Prepper goeroe
Garantie in NL wordt in principe altijd afgehandeld door de winkel waar je hem koopt. Nu is het vaak een kwestie van rechtstreeks doorsturen naar de importeur voor de winkelier, dus afspreken dat je hem daar rechtstreeks heen stuurt is soms praktisch. Jeroen zal vast nog wel een kopietje van je factuur hebben toch?

Ja hopelijk wel, kan het in mijn eigen bestel overzicht niet meer oproepen want de oude bestelgegevens zijn destijds verloren gegaan toen de prepshop naar een ander platform is overgestapt (we moesten toen een nieuw account aanmaken).

Wat betreft facturen...wat ik altijd deedwas scannen en opslaan. Meestal moet je toch een kopie inleveren als bewijs. Scannen kost niet zoveel moeite en een mapje rekeningen en bonnetjes heb je ook weinig omkijken naar.

Het is ook niets voor mij iets dergelijks kwijt te zijn, ik bewaar bonnen en facturen altijd op een specifieke plek. Ik heb echter de laatste tijd nogal rigoureus opgeruimd, waaronder ook administratie, en waarschijnlijk ben ik wat overenthousiast geweest. Meestal heb ik mijn zaakjes wel op orde ;)
 
D

DK88

Gast
Ja hopelijk wel, kan het in mijn eigen bestel overzicht niet meer oproepen want de oude bestelgegevens zijn destijds verloren gegaan toen de prepshop naar een ander platform is overgestapt (we moesten toen een nieuw account aanmaken).



Het is ook niets voor mij iets dergelijks kwijt te zijn, ik bewaar bonnen en facturen altijd op een specifieke plek. Ik heb echter de laatste tijd nogal rigoureus opgeruimd, waaronder ook administratie, en waarschijnlijk ben ik wat overenthousiast geweest. Meestal heb ik mijn zaakjes wel op orde ;)


Bevat een olight eigenlijk geen serie nummer ergens op de lamp ? Bij fenix is er bijvoorbeeld een databank waar alle afgestuurd fenixen in Nederland in staan, zo doende kan je ook zien wanneer iets verkocht is. En daar had ik meestal ook geen bon voor nodig, maar het gebeurde dan ook zelden dat er 1tje terug kwam.
 

AWOL

Prepper goeroe
Bevat een olight eigenlijk geen serie nummer ergens op de lamp ? Bij fenix is er bijvoorbeeld een databank waar alle afgestuurd fenixen in Nederland in staan, zo doende kan je ook zien wanneer iets verkocht is. En daar had ik meestal ook geen bon voor nodig, maar het gebeurde dan ook zelden dat er 1tje terug kwam.
Er staat inderdaad een serie nummer op, of dit voldoende is weet ik (nog) niet.
 

Ray

SHTF Expert
Bevat een olight eigenlijk geen serie nummer ergens op de lamp ? Bij fenix is er bijvoorbeeld een databank waar alle afgestuurd fenixen in Nederland in staan, zo doende kan je ook zien wanneer iets verkocht is. En daar had ik meestal ook geen bon voor nodig, maar het gebeurde dan ook zelden dat er 1tje terug kwam.

Yep en de eerste letter geeft het productiejaar aan:

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?419609-Olight-serial-numbers

@AWOL

D =2013
E = 2014
F = 2015
G = 2016
 

AWOL

Prepper goeroe
Update: lampje is ondertussen onderweg naar de Prepshop zodat @Simurgh de garantie kan afhandelen met Olight.

Ik ben er achter gekomen dat als ik de kop zeer strak dichtdraai het lampje toch nog gaat branden. Het is echter vrijwel onmogelijk om de verschillende standen te activeren dus beschouw ik het lampje nog steeds als stuk.
Mijn vermoeden is dat het contactplaatje in de lenskop door een schok wat naar boven is opgeschoven waardoor er nauwelijks nog contact mogelijk is met de plus pool van de batterij.
 
Bovenaan