• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

review Omnia oven (kleine wonderpan)

Floshtf

Diehard Prepper
Review Omnia Oven.

De Omnia oven is een kleine wonderpan. Een zo gevormde pan, dat je deze pan als oven kan gebruiken. Brood, cake en zelfs de croissantjes uit karton, zijn mogelijk. Of je kunt er ovengerechten in maken. Denk aan lasagne of je vult hem met groeten met evt. vlees.

Omnia set..jpg

Complete set aangeschaft. De pan, het siliconen anti aanbak inleg vel + een rooster voor afbakbroodjes. Totale prijs ong. 50 euro.
Elk onderdeel van de set voelt goed en stevig aan.
Daarnaast een barbecue thermometer gekocht van het merk out door chef. Deze gemonteerd door 1 van de ontluchtingsgaatjes iets groter te boren.

info.JPG

Maten:
Diameter: 26 cm
Hoogte: 14 cm
Gewicht set: 800gr.
Materiaal is aluminium. Verwarmingsplaat is staal.

Op gewoon gasstel temp: +-170 graden. Bij de gasstellen zoals een primus omnilite kan het hoger. Vlam stand hoeft niet voluit te blazen.

Nadelen die ik op het internet heb gelezen zijn:
-aantasting van de elektrische ontsteking bij een gewoon gasstel.
-de aantasting van de optilknop op de deksel.
Zelf heb ik geen last van gehad. Ook niet echt idee hoe iemand dit voor elkaar krijgt, maar goed.

Als prepper vind ik het een mooie toevoeging betreffende de mogelijkheid om voedsel te bereiden. Ik kan hem na een tijd gebruik aanraden. Daarnaast vind ik het ook leuk om voor de tent etc, op een klein gaspitje een cake of ander gerecht te bereiden. Het is gewoon een mini oven.
Tot nu toe zijn de meeste gerechten gelukt. Door de thermometer kreeg ik meer zekerheid over de temperatuur. Wel op letten dat de siliconen vorm maar op 1 manier goed past.

Nog enkele foto's:
thermo1.JPG brander1.JPG alles.JPG
 

Ray

SHTF Expert
Best leuke dingen idd, heb er zelf eentje van goedkoop aluminium met stookkamertje eronder voor allerlei. Past zo'n spiritusbrandertje onder, maar met waxine lichtjes wordt het niet warm genoeg heb ik al eens gemerkt. Met wat moeite zou je er houtjes in kunnen stoken. Nadeel is dat je hem nu net niet op het gasfornuis of andere brander kunt plaatsen. (kan helaas geen plaatje op google vinden zo één twee drie)
 

petroman

SHTF Expert
Mooi verslagje.
Ik vraag me wel af of de "verbrandingsgassen" niet meer dan normaal in je voedsel terecht kommen.
Normaal gaat de vlam/hitte om je pan heen nu blijft dat onder de deksel.
 

Ray

SHTF Expert
Mooi verslagje.
Ik vraag me wel af of de "verbrandingsgassen" niet meer dan normaal in je voedsel terecht kommen.
Normaal gaat de vlam/hitte om je pan heen nu blijft dat onder de deksel.
Deze heef idd een gesloten deksel en is specifiek voor op een gasstel/brander bedoelt.

Je hebt ook versies met een gat in het deksel, soms met afsluitplaatje erbij zodat je twee kanten op kunt. In de kringloop ontbreekt steevast dan onderdeel.

Bij die van mij loopt de 'schoorsteen' in het midden helemaal door het deksel heen. Dan heb je geen verbrandingsgassen die in contact komen met je eten en kun je ook minder schoon brandend spul gebruiken. Nadeel is natuurlijk dat het minder efficiënt is.
 

Lai

Prepper goeroe
In een gasoven heb je ook dat je voedsel de verbrandingsgassen opnemen. Nu ik in een oude stoompan oven dingen warm maak waar geen verbrandingsgassen bij het product kunnen komen merk ik wel verschil in smaak.

Ik heb er ook ooit eentje gehad, niet met zoveel delen er bij. Echt alleen de pan en deksel. Ding was van aluminium en om die reden heb ik hem weggedaan.

Slim bedacht met die thermometer! :thumbsup:
 

petroman

SHTF Expert
Klopt maar er zijn niet zo veel mensen (meer) die een gas oven hebben.
De ETNA van ons moeder wilde niemand hebben.
 
Bovenaan