• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rocket stove met een mass heater en hooikist.

neo

Elementary prepper
Op verzoek meer info over onze rocket stove met een mass heater en hooikist. Een houtkachel met een zeer hoog rendament. Bij deze temperaturen stook ik 2 uur per dag tot de kamer 22 graden is. Nu is de temperatuur in de kamer 19,5 graad. De mass heater is een lemen bank waar de afvoerpijp met een grote U doorheen geleid wordt naar de schoorsteen. De bank is dus een warmte accu, die zijn warmte langzaam afgeeft. Als we gestookt hebben, kan je niet lang zonder schapenvacht op de bank zitten. In de hoek van de bank, bij de rugleuning maken we een hooikist. Eerst de pan op het vat aan de kook brengen en dan op de bank met een schapenvacht erover heen. De pan met bv stoofpeertjes, spliterwten, stoofvlees, aardappelen enz. tijdens de ochtendstook (11.00 uur) erop zetten en is klaar als we thuis komen van werk. Je hebt pannenlappen nodig om de pan vast te kunnen houden.
Hoe het werkt kan je hier goed zien, ook heeft deze store ook kachels die op een mass heater aangesloten kunnen worden. http://rocketstove.store/hoe-het-werkt/
 

Bijlagen

  • rocket stove klaar 001.JPG
    rocket stove klaar 001.JPG
    38.6 KB · Weergaven: 80
  • rocketstove 3 002.JPG
    rocketstove 3 002.JPG
    61.2 KB · Weergaven: 73
  • rocket stove 1 022.JPG
    rocket stove 1 022.JPG
    68.1 KB · Weergaven: 74
V

Verwijderd lid 482

Gast
Heb dit vaker gezien, maar dan met kachel/ oven eraan. Maar nog nooit met een rocketstove. Heb je geen last van vervuiling door as in die lange horizontale schoorsteen?
 

neo

Elementary prepper
Heb dit vaker gezien, maar dan met kachel/ oven eraan. Maar nog nooit met een rocketstove. Heb je geen last van vervuiling door as in die lange horizontale schoorsteen?
Nee. Na 2 stookseizoenen is de deksel van het vat eraf gehaald om te kijken hoeveel as er aan de binnenkant van het vat zat en dat was wat vliegas. In de bank zelf zitten 2 deksels om evt te controleren, maar dat hebben we niet gedaan omdat het zo weinig was. De as die we elke week uit het stookgat halen past op een blik van een stoffer en blik en is grijs poeder. Met nachtvorst stoken we ook 2 uur in de avond, anders slaat de verwarming aan. Die staat op 16.5 graad. Ons huis in vrijstaand aan de rand van het dorp, dus best open. Als we visite krijgen is er op onze bank geen plaats meer voor ons haha. Vooral de dames vinden het een erg prettige plek.
 

PBear

Mankinds only hope
@neo Dit lijkt me een interessant concept om in mijn Duitse BOL te bouwen. Momenteel zijn daar 2 oliekachels, waarvan er 1 waarschijnlijk vervangen moet worden. De rocketstove met mass heater kan een goede vervanger zijn. Stookt zuinig!
Ik had even mijn bedenkingen over het onderhoud ivm roetaanslag in de kachelpijpen (met name die horizontaal lopen) maar zoals je schrijft lijkt dat wel mee te vallen.
 

Caitlin

Elementary prepper
Tof! Dit geeft extra motivatie om aan de slag te gaan. Ik heb een aantal jaar geleden al een boek gekocht waarin precies wordt uitgelegd hoe dit zelf te doen. Maar durfde het nog niet aan omdat ik het nog niet in Nederland voorbij had zien komen. *Duikt weer de pdf in om te lezen hoe alles werkt.* Bedankt voor deze update.
 

drent

Diehard Prepper
Ideale dingen (mag hier niet in huurhuis helaas).
Voor anderen die het willen toepassen, als je klaar bent met stoken (vuur uit) die opening afdekken, anders trekt het koude lucht aan en koelt alles toch heel rap af.
 

neo

Elementary prepper
Tof! Dit geeft extra motivatie om aan de slag te gaan. Ik heb een aantal jaar geleden al een boek gekocht waarin precies wordt uitgelegd hoe dit zelf te doen. Maar durfde het nog niet aan omdat ik het nog niet in Nederland voorbij had zien komen. *Duikt weer de pdf in om te lezen hoe alles werkt.* Bedankt voor deze update.
Leuk Caitlin, het is voor ons een belangrijk onderdeel van ons leven geworden. Hier nog een paar foto's van het maak proces.
 

Bijlagen

  • rocket stove 1 008.JPG
    rocket stove 1 008.JPG
    38.3 KB · Weergaven: 27
  • rocket stove 1 010.JPG
    rocket stove 1 010.JPG
    71.1 KB · Weergaven: 28
  • rocket stove 1 013.JPG
    rocket stove 1 013.JPG
    71.4 KB · Weergaven: 33
  • rocket stove 1 019.JPG
    rocket stove 1 019.JPG
    60.9 KB · Weergaven: 31
  • rocket stove 2 005.JPG
    rocket stove 2 005.JPG
    71.8 KB · Weergaven: 26

neo

Elementary prepper
Ideale dingen (mag hier niet in huurhuis helaas).
Voor anderen die het willen toepassen, als je klaar bent met stoken (vuur uit) die opening afdekken, anders trekt het koude lucht aan en koelt alles toch heel rap af.
Daar heb je helemaal gelijk in, dan trekt er weer koude lucht door de bank heen, wat hem extra snel afkoelt.
 
Bovenaan