• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rocketstove DIY (non electric)

Marcogs

Senior Prepper
Ik heb nu een paar keer gereageerd op een draadje over de pelletkachel. Daar heb ik ook de vraag gesteld of er mensen zijn met een rocketstove of mensen die daar ervaring mee hebben.
Na een paar berichten kreeg ik van een van de beheerders de vraag om een apart Rocketstove draadje te openen. Dat was misschien niet eens zo'n gek idee.

Ik heb het dus over de pelletkachel zonder elektronica. Daar is dit draadje eigenlijk voorbedoeld.
De pelletkachel die je in de winkel koopt is prima, maar ik wil zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van externe faktoren die mijn "gepruts" kunnen verstoren. Geen spanning is geen kachel is geen warmte met die dingen!!

Begrijp me goed, ik ben geen expert in rocketstove's, maar wel al jaren bezig met de bouw ervan. Ik ben beroepshalve redelijk handig met verschillende lastechnieken en heb een heerlijke grote werkplaats. (die ook verwarmd moet worden uiteraard:))))

Om die reden dit draadje. Gewoon eens kijken of er meer mensen zijn die de mogelijkheden van dit medium interessant vinden.
Even een paar mogelijkheden op een rijtje:
*verwarming
*koken
*oven
*warmwater voorziening (alternatief voor CV)
*pellet gestookte poedercoat oven
*enz
*enz

Bij mij is het ongeveer 10 jaar geleden begonnen met een youtube filpje van een vent in Canada die een rocketstove had en daar zaagsel in gooide. Dat was (uiteraard:fluit:geen succes).
Toen al ben ik samen met mijn beste vriend op regelmatige basis samen gaan zitten om dingen te verzinnen.

Ik heb geen showroom vol met kachels en ook geen banden met een of andere firma die met financieel helpt. Ik ben gewoon net als ieder een redelijk handige hobbyist die voldoende fantasie, kennis, ruimte en mogelijkheden heeft om de meest uiteen lopende dingen te verzinnen.
Ik heb ook niet de wijsheid in pacht en wil ook echt niet de expert uithangen, maar als jullie het leuk vinden zou ik graag kennis en ideeen willen delen over de pelletkachel.

Net als zoveel anderen heb ik een tering drukke baan, dus niet elke dag de tijd om hele verhalen op te pennen, maar join me om zelf ook je ideeen te spuien.

Hier is het voor mij allemaal mee begonnen: 140cm hoog, 60cm diameter en 155Kg zwaar. Gewoon gestookt op hout en in de loop van de jaren mijn trouwe "proefpersoon" geweest voor allerhande ideeen.

IMG_0017.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Zo een 40 jaar geleden had ik een werkplaats bij een huis dat ik kraakte. En die moest verwarmd worden.
Wel ik had een kachel zelf gebouwd dat zaagsel en schaafsels moest verbranden.
Mij kachel leek op die van @Marcogs met deze verschillen dat mijn kachel een zelf gerolde buis was in rvs en dat de voedingskamer in het midden van de kachel zat.
Ik zeg nu niet dat het de ideale manier van stoken was maar het ding gaf veel stralings warmte.
Of je dit nu een rocketstove kon noemen weet ik niet want die benaming heb ik voor het eerst gehoord op preppers forums.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Leuk draadje zeg! ;)

Heb een zelfgemaakte rocket stove in de tuin staan, gekregen van een maat. Brand leuk, nog wat testen met schuifje en klepje voor optimaal branden. Kan op een losse stenen plaat boven de schoorsteen ook nog bakken en braden, nog niet geprobeerd.

Heb in het verleden wel eens gekeken om een rocket stove incl lemen bank te maken in huis. Wie weet ooit nog eens....
Voor nu heb ik gekozen voor een klassieke gietijzeren houtkachel naast de bestaande vloerverwarming, ook erg aangenaam :)
 

Marcogs

Senior Prepper
(hele) kleine update. (of eigenlijk biecht)

Nadat mijn laatste rocketstove het veld "moest" ruimen. (staat nu bij de scouting) heb ik (in mijn ogen) heiligschennis gepleegd en voor tijdelijk een zogenaamde werkplaats "Turbo hout kachel" gekocht. foei :( marco ga je mond spoelen.
Ik had even geen tijd voor een nieuw project en moest toch de hut verwarmen, vandaar.
Op zich niets mis met zo'n ding, op een paar dingen na:
  1. verslind hout als je de lucht toevoer niet goed regelt
  2. Als je te snel hout erbij gooit dan gaat hij hehoorlijk roken
  3. Wordt ter@#$%ng heet. (zie foto)
Deze gaat er na deze winter snel uit en in de verkoop. Hij is wel onverwoestbaar gebleken, want ik heb hem al een keer bijna helemaal oranje gestookt en hij gaf geen krimp.
Tis alleen niet mijn ding en is dus moven dat ding.

2C5A21E9-B5E8-4369-9B57-D3915EAA09A8.JPG 73FDBEF1-AD61-4F97-953F-0F6AAB1AEBC7.JPG

Voor mijzelf ben ik al een hele tijd aan het denken over de ultieme pellet gestookte rocketstove waar ik alles op en aan kan maken wat ik maar wil. Laat het toeval nu zo zijn dat mijn maat een prachtige compressor cilinder heeft geregeld op z'n werk.
Deze week even kijken of ik hem op kan halen.
 

Marcogs

Senior Prepper
@Marcogs Heb je een tekening (schematisch) van die zelfgebouwde rocketstove?

Zeker wel, maar er zijn zoveel verschillende modellen en toepassingen.
Mijn grote inspiratiebron was in het begin Pinterest. Met die opgedane kennis ben ik aan de slag gegaan.
Tik maar is in: “scematic rocketstove”.

Ik ga vanavond mijn nieuwe aanwinst ophalen. Dat moet echt een topper worden.
Mijn uitdaging is om mijn vrouw over te halen er ook zo een in huis te zetten.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

petroman

SHTF Expert
DIY betekend toch zelf doen/maken ?
Ik vind het prima dat iedereen hier zijn/haar gekochte kachel showd maar topic was anders bedoeld dacht ik.

Zelf maken hoe en waarom.

Ik kwam deze tegen:
 

Marcogs

Senior Prepper
Ondanks de potdichte mist gisterenavond toch naar m'n maat gereden voor de ketel die hij voor me had gescoord. YES, precies wat ik zoek.
Prima afmetingen (50cm diameter en 115cm hoog) Netjes onbeschadigd, dus de ideale basis voor mijn nieuwe projectje.

Elke stap in het proces zal ik hier posten. Het wordt geen haastklus, maar ik hoop dat er nog meer mensen zijn die leuke diy (rocket) kachels gaan bouwen of gebouwd hebben.
Of misschien is er wel iemand die ook al plannen had en op afstand "met me mee bouwt". Zou ook leuk zijn.
Tenslotte is warmte een van onze basis behoeften.

IMG_1818.jpg

Gelijk nog even een foto gemaakt van mijn maat zijn eerste kachel. Gewoon een oude gasfles een oud tankje van een goedkope compressor en een paar stukjes kokerprofiel.
Ochtendje werk en dit kleine "gedrocht" brand denk ik al 8 jaar. (op hout en pellets)

IMG_1813.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Vol laten lopen met water, daarna weer leeg laten lopen, weet je zeker dat elk restje gas eruit is.
Ik al een paar jaar twee kleintjes in de schuur staan, met de kraantjes open gedraaid, die zijn inmiddels wel echt leeg.

Zomaar de slijpschijf in een 'lege' gasfles zetten is idd vragen om moeilijkheden.
 

Marcogs

Senior Prepper
Gasflessen kan gevaarlijk zijn met open slijpen.

Welnee, als hij leeg is dan kraan eraf draaien en fles vol laten lopen met water. Dat een paar keer herhalen en klaar. Niks aan de hand.
Je moet uiteraard niet gelijk de slijptol erin zetten.
Zo doen die bedrijfjes die van die kleine tuinkacheltjes van gasflessen maken ook.

Oeps lees net de reactie hierboven. Sorry


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Beter te vaak gezegd dan te weinig @Marcogs
Mag ik je wel verzoeken om in de instellingen van Tapatalk de reclame boodschap uit te zetten voor Apple en Tapatalk? Anders moeten we die straks dagelijks lezen. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Marcogs

Senior Prepper
Beter te vaak gezegd dan te weinig @Marcogs
Mag ik je wel verzoeken om in de instellingen van Tapatalk de reclame boodschap uit te zetten voor Apple en Tapatalk? Anders moeten we die straks dagelijks lezen. :D

Ik zit nu tijdens plasma geven te zoeken waar ik dat kan uitzetten, maar kan het nog niet vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Ray

SHTF Expert
Ah, top, hebben ze veel van nodig.

Ik zou het niet precies weten waar het staat, die instelling helaas, ik heb geen tapatalk, maar er loopt vast wel iemand hier rond die het weet.

Zelf ben ik ver in het verleden mee gegaan met m'n pa om over m'n naaldjes fobie af te komen, maar helaas. 't Ging best goed, maar standaard richting de uitgang ging ik tegen de vlakte, zelfs al bleef ik eerst een half uur koffie drinken en koek eten. En toen mocht ik niet meer van ze. Inmiddels is het gelukkig wel over, tegenwoordig wil ik alles weten en ook zien als ik bv. gehecht moet worden (als ik dat niet al zelf doe, hoewel dat twee jaar terug goed mis ging :fluit:).
 

Marcogs

Senior Prepper
Gisterenavond nog even geknutselt.
Kachel moet namelijk altijd tweedelig zijn om asresten te kunnen verwijderen en evt voor onderhoud.
De band nu nog even met spotlasjes vast gezet. Later opdikken en aflassen om een kachelkoord te kunnen plaatsen
Nog ff een aggresieve verfafbijt vinden. Jesus wat een taaie verflaag zeg.

Nog andere enthousiastelingen aan de knutsel ???

9.jpg
10.jpg 12.jpg 14.jpg 15.jpg
 
Bovenaan