• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Roken

wildemossel

Diehard Prepper
Beste medepreppers,

Morgen ga ik met Mw. Mossel stoppen met roken.
In 1x maar wel met nicotine hulpmiddelen.
k vindt dat erg eng, maar ga er toch voor.
Na tientallen jaren ben ik zo verslaafd als het maar kan.
Enige goede adviezen? Of bemoedigende woorden

Alle serieuze hulp is van harte welkom!
Uw Mossel
 

Ray

SHTF Expert
Succes @wildemossel, zelf ben ik twee jaar geleden gestopt en overgegaan op dampen en ben geleidelijk gespeend van de analoge sigaret.
Wakker worden met schone neus na, meer geur en smaak en een bult kosten de deur uit.

Helaas zitten er in sigaretten veel meer verslavende stoffen dan slechts die nicotine, dus zelfs met vervanging daarvan (in wat voor vorm dan ook) zal je een gemis ervaren. Na een maandje is dat voorbij en na drie maanden is ook de gewoonte versleten. Het is best een pittige en lange weg, kan ik zeggen nadat ik ervoor twee serieuze stoppogingen heb moeten afbreken.

Zet 'em op! Meer kan ik helaas niet bieden, maar ik duim met je mee, dat het lukt. :)
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Goed besluit.
Heb zelf 30 jaar gerookt en ben er nu 3 jaar van af. Heb veel baat gehad bij de medicinale route omdat de pillen met name de lichamelijke verslaving te lijf gaan.
Maar als je de eerste 5 a 10 dagen gehad hebt komt het alsnog op je eigen wilskracht aan om de gewoonte van het roken te doorbreken (je lichaam zeurt na een dag of 10 al niet zo hevig meer om nicotine etc).

Grootste winst is dat je niet meer "gedwongen"wordt te roken. Gillend gek worden bij een rookvrije bijeenkomst of lange vliegreis is er niet meer bij.
Alle andere beloften over je nieuwe leven in blakende gezondheid zijn voor mij fabeltjes gebleken maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Succes @wildemossel !
 

Dreutel

Prepper goeroe
Zet hem op! @wildemossel ! Een vriendin van mij stopte ook samen met haar vriendje. Ze rookte toen zware shag. Samen hebben ze de ontwenningsverschijnselen toen afgereageerd met seks. Dat schijnt te helpen, al heb ik zelf na de seks nog altijd behoefte aan een sigaret. Tabak (en vooral wat de industrie daar van gemaakt heeft) is echt een vreselijke verslaving. Een andere vriendin is gestopt door niet te stoppen. Ze keek gewoon hoelang ze zonder kon. En dat doet ze nu al 17 jaar.

Zet hem op!
 

Candyman

Diehard Prepper
Succes mossel, ik ben zelf al 9 maanden nicotinevrij.
Ik heb 20 jaar gerookt en daarna ben ik overgestapt op elektrisch roken.
Na 4 jaar elektrisch te hebben gerookt ben ik helemaal gestopt.
Maar afreageren met seks lijkt me beter dan elektrisch gaan roken.
Baat het niet dan schaadt het niet :D
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Go for it @wildemossel en sla jezelf er door. Iedereen kan het als je maar doorzet, dus jij ook. :thumbsup:

Mijn buurman hier heeft meer dan 50 jaar gerookt als een ketter, gewoon om het roken.

Nu zijn de longen kapot en moest hij stoppen, veel te laat dus. Als je een paar jaar gestopt bent, worden de longen weer schoon alsof je nooit gerookt hebt. :thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
@wildemossel als je het wilt kan je het. Zelf ben ik van de ene naar de andere dag gestopt . 41 jaar heb ik gerookt het mooiste in mijn leven was de beslissing is, om te stoppen.
Tip.
Doe alles weg wat met roken temaken heeft. Van asbak tot aanstekers. Alles. En je heb minder kans er aan te denken.
Laat ook een poosje alcohol. Alcohol doet roken.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@wildemossel ,jullie kunnen het.
Wees eerlijk naar jezelf, en bedenk tijdens een moeilijk moment: "IK ben verslaafd, maar geef niet toe".
Vaak gaan deze moeilijke momenten weer naar een paar minuten over.
Je kunt alleen maar winnen, als het even fout loopt, ego aan de kant, en
opnieuw er van afblijven.
Een lolly, zoethout, alles is goed als het helpt.
Iedereen kan stoppen, in 1, 2 of -tig keer, maar je blijft een winnaar.
 

Papillon

Diehard Prepper
Voor mij hielp echt het boek, :"stoppen met roken" van Allen Carr. Niet te kritisch lezen, en alles voor waar aannemen loodst je bladzijde voor bladzijde als een geleide hypnose uit het web van verslaving aan sigaretten en tabak.

Ik ben inmiddels 12 jaar gestopt.

Veel plezier met het niet meer hoeven roken en jezelf verstikken vanaf NU!
 

Roel

Mankinds only hope
Zet hem op luitjes, wie weet valt het erg mee. Ik heb gerookt van mijn 14e tot mijn 30e. Toen is mijn oudste zoon geboren en dat was een mooie motivatie.
Ik ben nu 61 en nooit meer een sigaret aan de lippen gehad. Het vreemde was dat ik blijkbaar niet verslaafd was, want ik was na een week vergeten dat ik ooit had gerookt.
Ik heb me toen 10 sigaartjes per jaar belooft, dat inhaleer je niet, maar ik hou nog steeds van de geur van een goede sigaar.
En nu zit ik op 4 per jaar, alleen nog tijdens de proeverijen van ons whiskygenootschap.:)
 

Lai

Prepper goeroe
@wildemossel een goede keuze!! :thumbsup: Jullie kunnen het! Jullie zullen het financieel ook gaan merken ;)
Zelf 1x gerookt en zo ziek geweest met flinke ademnood dat ik het maar vreemd vond dat mensen zo lang konden roken. Maar ik kom uit een nest waar iedereen rookte, ook aanhang, hiervan is de helft inmiddels gestopt met roken. De ene deed er wat langer over dan de ander. Helaas is vaders weer aan het roken na 15 niet roken. Begon eerst met dunne sigaartjes en dat werd (door zijn vriendin :mad:) weer sigaretten.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik sluit mij aan bij @Flos: pas op met alcohol. De wilskracht mag niet met pauze gaan als men de stoppoging serieus wil doorzetten.
Verdere zaken die mij geholpen hebben bij het stoppen waren:
  • Vertel mensen (de wat vagere vrienden/kennissen/collega's) om je heen niet dat je gestopt bent, maar zeg gewoon dat je niet rookt. Dit geeft jezelf meteen ook de juiste mindset (er is immers geen weg terug).
  • Gun jezelf regelmatig een loopje / frisse neus (zodat je het verlangen daarnaar niet gaat verwarren met het verlangen naar roken, want dat ga je dus missen als je niet meer rookt).
  • Kauwgum kauwen (om de orale behoefte te stillen met iets anders dan suikersnaai, scheelt weer tig kilo die later weer weggewerkt moet worden).
  • Reken uit hoeveel geld je bespaart, stop dat in een potje, en gebruik het om jezelf te belonen met iets buitengewoons extra's wat je anders nooit zou doen.
Succes met het volhouden, jullie kunnen het!
 

wildemossel

Diehard Prepper
Ik sluit mij aan bij @Flos: pas op met alcohol. De wilskracht mag niet met pauze gaan als men de stoppoging serieus wil doorzetten.
Verdere zaken die mij geholpen hebben bij het stoppen waren:
  • Vertel mensen (de wat vagere vrienden/kennissen/collega's) om je heen niet dat je gestopt bent, maar zeg gewoon dat je niet rookt. Dit geeft jezelf meteen ook de juiste mindset (er is immers geen weg terug).
  • Gun jezelf regelmatig een loopje / frisse neus (zodat je het verlangen daarnaar niet gaat verwarren met het verlangen naar roken, want dat ga je dus missen als je niet meer rookt).
  • Kauwgum kauwen (om de orale behoefte te stillen met iets anders dan suikersnaai, scheelt weer tig kilo die later weer weggewerkt moet worden).
  • Reken uit hoeveel geld je bespaart, stop dat in een potje, en gebruik het om jezelf te belonen met iets buitengewoons extra's wat je anders nooit zou doen.
Succes met het volhouden, jullie kunnen het!

Al uitgerekend, met Mw. Mossel samen komt dat bij de huidige tabaksprijzen en ons vroegere rooktempo uit op zo´n slordige 3600,//! euro-jaar.
We zijn dus los en ik heb nog niet gerookt. )En dat gaat ook niet meer gebeuren )sprak hij heldhaftig o_O
 

Alberto

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@wildemossel
Succes, ik ben zelf ook iets meer dan een jaar geleden gestopt.
Zoals @Flos ook al zei, zeker een tijdje geen alcohol gebruiken, de drang kwam op bij de eerste slok. Zelfs na langere tijd durf ik daar nog last van hebben.
Laat je niet verleiden tot enkele dooddoeners van derden en als er iemand ene gaat aanbieden aan je spreek je ze er op aan dat je daar niet mee gediend bent.
Enkele tips:

- Glas water drinken als de drang opkomt;
- Alcohol vermijden;
- "Dode" momenten proberen te vermijden;
- Probeer rokende groepjes (collega's, ...) te vermijden in het begin;
- zoals @De Bezorgde Burger zegt: hang het niet aan de grote klok. De meeste mensen hebben de neiging om te beginnen (uit)lachen of treiteren. Slechts enkelen begrijpen wat je doormaakt.
Mijn standpunt is en blijft: Iemand die nooit gerookt heeft/verslaafd is geweest weet NIET wat je doormaakt.

Vandaag de dag kan ik gerust tussen rokers staan zonder last te hebben.
Ik geef toe dat ik heel soms de geur stiekem nog eens lekker vind ... Maar daar stopt het ook mee.

Welk verloop heb ik ervaren.
- 1e dag : super gemotiveerd;
- 2de dag: komt de drang extreem op
- 3de dag: Futloos, zweten, depri tot zelfs een soort van angst. Het gevoel van iets te "missen"
- 4de dag: Drang ebt weg, komt vanaf nu in golven. (gelukkig trekt ze even snel weg als ze komt)

Na iets minder dan één week had ik het ergste gehad. Dan komt het aan op volhouden en je niet laten verleiden.
Als alles goed gaat ga je na enkele dagen de andere rokers ruiken als ze in de buurt komen. Dat was voor mij ook een motivator om niet te herbeginnen.

De economische kant van het verhaal en het "in een potje steken" vond ik (puur voor mezelf) geen goeie reden om te stoppen, mss voor jullie wel natuurlijk.

De uitspraak dat je het "eng" vindt begrijp ik volkomen. Had ik ook.
Je "beste maatje" (sigaret) is er niet meer. Ik betrapte mezelf erop dat ik in het begin in mijn zak voelde of ik m'n sigaretten mee had als ik buiten ging, lol.
Dat gaat snel over.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ik ben zelf gestopt toen ik 30 was , omdat ik geen rimpels wilde, was voor mij een goede reden. Ik heb eingelijk tegen mijnzelf gezeg , kijken hoe lang ik zonder kan.....nou ik kan meer dan 25 jaren zonder. Ik ben toen meer gaan boxen, mijn grote problem was ik best agressief werd foor de afkick. Als je het samen doe, praat met elkaar, reageer niet op elkaar af . Ga wandelen, vecht sport doen. .. en de eerste week ,10 dagen is zwaar. Daatna denk je soms ,laat ik het proberen , niet doen dus. Ik heb nooit meer gerookt. En inderdaad alcohol verlaag je logish denken. Welcome to not smoking.
 

martin

Mankinds only hope
Ben ondertussen 10 jaar gestopt maar het was voor mij lastig om de knop 100% on te draaien. Pas bij de 4e poging ging het goed. Ik heb van alles geprobeerd zoals nicotine kauwgom/pleisters. Boeken gelezen van Car etc etc. Voor mij werkte het beste om niet te kiezen om “nooit” meer te roken maar om te kiezen om 1 jaar te stoppen en dan mogelijk verlengen met 1 jaar

Ik ben de tel kwijt van het verlengen maar dat zal ruim 10 keer zijn.

Ik vond de keuze “nooit” te moeilijk om te nemen en de keuze om 1 jaar niet te roken relatief eenvoudig.

Ik durf nu te stellen dat ik geen enkele behoefte meer heb aan een sigaret. Als ik weet dat morgen de wereld zou vergaan zal de drang om te roken er niet meer zijn.
Succes.
 
Bovenaan